• 1
  • 2
2011-04-10, 21:59
Medlem
Ferres avatar
Hej!
Jag funderar starkt p att starta ett eget forum. Jag har en vldigt klar id om vilka mlgruppen r. Vad den ska handla om. Hur den ska se ut. Vad den ska innehlla. Vilka som ska moderera och reglera forumet (har flertal intresserade).

Jag str och velar melan phpBB och vBulletin. Jag lutar mer t vBulletin ven om det kostar pengar. Det jag vill att vi ska diskutera r era sikter om phpBB och vBulletin samt om webhotellen som stder dessa.
Jag funderar p om det snarare krvs en server och serverhall. Jag planerar att forumet kommer ha minst 1000 medlemmar de frsta 4 mnaderna. Frvrigt vet jag att intresset finns och jag hade tnkt att forumet skulle vara tv/tre-sprkigt (engelska och svenska till en brjan).

Hur tycker ni att man ska g vidare? Hur ska man g vidare efter kp av vBulletin och ett webhotell? Hur stor r vinsterna som man gr genom beskare? (tnker sjlvfallet terinvestera allt)

MVH
Citera
2011-04-10, 22:11
Medlem
Davideks avatar
Det beror vl p vad forumet ska rikta sig in p. Skulle nog sga att du ska frst kra med phpBB d det r gratis. Om du lyckas f forumet bra kan du investera i Vb. Webbhotell r vl lite svrare men har fr mig att fsdata stdjer det mesta.

och om du sker mer moderatorer r jag glad att hjlpa till
Citera
2011-04-10, 22:16
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidek
Det beror vl p vad forumet ska rikta sig in p. Skulle nog sga att du ska frst kra med phpBB d det r gratis. Om du lyckas f forumet bra kan du investera i Vb. Webbhotell r vl lite svrare men har fr mig att fsdata stdjer det mesta.

och om du sker mer moderatorer r jag glad att hjlpa till

Jag vill kra starkt frn brjan. Och jag r sker p att det kommer generera medlemmar d intresset r vldigt stort. Hur fungerar det att verfra design och kod frn phpBB till vBulletin? Jag vill inte ju inte terskapa allt nr jag bytt till vBulletin.
Citera
2011-04-10, 22:24
Medlem
Davideks avatar
du skriver ditt eget css tema. ja om du vill kra stort frn brjan s kr du med vb. Tnk dock p att skriva ett bra tema, ta helst ngon som kan ngot om det. flashback har en design som gr allt ltt, men om vi tex tar kolozzeums forum s blir jag frvirrad varje gng. och snlla, anvnd inte ondiga tillval bara fr att det r coolt. sjukt ondigt och oproffsigt.
Citera
2011-04-10, 22:29
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidek
du skriver ditt eget css tema. ja om du vill kra stort frn brjan s kr du med vb. Tnk dock p att skriva ett bra tema, ta helst ngon som kan ngot om det. flashback har en design som gr allt ltt, men om vi tex tar kolozzeums forum s blir jag frvirrad varje gng. och snlla, anvnd inte ondiga tillval bara fr att det r coolt. sjukt ondigt och oproffsigt.

D mste jag antagligen ska efter ngon med webbdesignkunskaper. Flashback r vldigt idealt. Simpelt och rent. Kolozzeum r ett exempel p vldigt grundlggande design. Tror faktiskt tom att den design r en standarddesign som man kan f p phpBB.

Vad gller mina planer s kommer jag hlla det vldigt rent och stdat. Kommer knappast ha funktioner utver det absolut ndvndiga (frn brjan i alla fall).
Citera
2011-04-10, 22:31
Medlem
silbersteins avatar
punBB verkar ratt skysst annars?
Citera
2011-04-10, 22:34
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
punBB verkar ratt skysst annars?

Det verkar vara likt phpBB. Samt att det knappt finns bilder p deras hemsida. phpBB verkar frvrigt serisare.
Citera
2011-04-11, 17:21
Medlem
Ferres avatar
Jag ser inget farligt med att betala en mindre summa pengar. Dremot behver jag veta om jag br anlita ngra webbutvecklare eller formgivare som designar forumet. Vad tycker ni?
Citera
2011-04-11, 17:43
Medlem
aTastySnails avatar
Beror vl p hur sker du knner dig i att designa forumet sjlv? Vill/Kan du utfra strsta delen av arbetet sjlv s blir det bttre (din smak) och billigare d du slipper betala fr designen. Make your choice.
Citera
2011-04-11, 18:38
Medlem
Fundamentalists avatar
Till forumtemplates som PhpBB och vBulletin borde det vl nd finnas frdiga teman som man kan ladda ner?
Citera
2011-04-11, 21:25
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTastySnail
Beror vl p hur sker du knner dig i att designa forumet sjlv? Vill/Kan du utfra strsta delen av arbetet sjlv s blir det bttre (din smak) och billigare d du slipper betala fr designen. Make your choice.

Kan inte designa. verhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Till forumtemplates som PhpBB och vBulletin borde det vl nd finnas frdiga teman som man kan ladda ner?

Ja det finns det. Sg inga mallar fr vBulletin p deras hemsida. Men fr phpBB kunde man frhandsgranska ngra. De flesta var otroligt fula, ngra var p grnsen till anvndbar.
Citera
2011-04-11, 21:41
Medlem
PungPillarens avatar
http://www.themesbase.com/vBulletin-Skins/

Gratis, wohoo.

Fr att hjlpa till i valet mellan phpBB och vBulletin.
Jag har rtt lite erfarenheter av bda eftersom jag anvnder mitt eget forum-ramverk fr mina sidor.
Dock s har jag hrt bttre kritik frn vBulletin anvndare och eftersom du betalar s kommer du troligtvis (inte skert) f en bttre garanti p att det fungerar och bttre support.
Sen ser det ut som att strre hemsidor anvnder sig av vBulletin, dock finns skert undantag.

Om du tror att forumet kommer finnas kvar lnge med en lite strre medlemsbas (1000+) s skulle jag nog vlja vBulletin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in