2011-04-27, 23:24
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andemeningen
Vi delar samhälle och jag påverkas av dig varesig jag vill eller inte. Jag tvingas till detta men jag accepterar inte all form av galenskap och horeri omkring mig. Därför måste staten, på demokratisk bas, gå in och styra upp lite.

Hur menar du med "på demokratisk bas"?
Citera
2011-04-27, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Hur menar du med "på demokratisk bas"?

Ja som man normalt menar, alltså som kontrast till diktatorisk bas. Genom omröstningar osv stiftar man nya lagar osv.
Citera
2011-04-27, 23:28
Medlem
Lillknoddens avatar
Var det någon som kunde bekräfta eller länka till någon link som bevisar vad lagen egentligen säger om sex framför kameran?
Citera
2011-04-27, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Var det någon som kunde bekräfta eller länka till någon link som bevisar vad lagen egentligen säger om sex framför kameran?

Nej, men vid en eventuell anmälning torde det bli en strid mellan sexköpslagstiftningen och yttrandefrihetsgrundlagen som den senare med all sannolikhet kommer vinna i dagens politiskt korrekta samhälle. Dvs, förutsatt att det handlar om verklig komersiell porrproduktion.
Citera
2011-04-27, 23:36
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ja som man normalt menar, alltså som kontrast till diktatorisk bas. Genom omröstningar osv.

Den normala definitonen brukar annars vara något i stil med "majoritens rätt att fatta beslut med hänsyn till minoriteten". Detta betyder att det inte är OK eller demokratiskt för 51% av befolkningen att rösta för att avrätta de andra 49%:en, bara för att majoriteten tycker det.

Det är en minoritet som vill prostituera sig, men deras verksamhet blir inte längre möjlig på grund av lagstiftningen.

Med dagens lagstiftning skulle följande, helt harmlösa händelse, vara olaglig:

A: -Hej, du var snygg.
B: -Tack!
A: -Ligga?
B: -Nja..
A: -Kom igen, du får en tjuga!
B: -OK då, har ju ändå tråkigt.

Det är mycket mer demokratiskt att förbjuda de delarna som faktiskt är skadliga (tvång, trafficking...) än de delarna som i sig kan vara helt harmlösa, såsom sexköp i sig. Håller du inte med om detta?
Citera
2011-04-27, 23:42
Medlem
Denna är ju en fråga som ibland används som en retorisk fråga i prostitutiondbatter. Helt sinnesjukt att två vuxna människor inte får ingå avtal att ha sex. Varken polisen eller någon myndighet har ingenting i våra sovrum att göra!
Citera
2011-04-27, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Den normala definitonen brukar annars vara något i stil med "majoritens rätt att fatta beslut med hänsyn till minoriteten". Detta betyder att det inte är OK eller demokratiskt för 51% av befolkningen att rösta för att avrätta de andra 49%:en, bara för att majoriteten tycker det.

Det är en minoritet som vill prostituera sig, men deras verksamhet blir inte längre möjlig på grund av lagstiftningen.

Jag anser att majoriteten ska göra precis som den vill, något annat vore inte en demokrati. Det är det demokrati handlar om, att lite till varann. Det går omöjligtvis att tillfreställa alla minoriteters alla lustar då dessa hamnar i konflikt med varann och majoritetens bästa. Det handlar alltid om att göra rimliga avvägningar och det finns enkla tumregler att ta till utan varje fråga måste behandlas för sig.
Citera
2011-04-27, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Longface
Denna är ju en fråga som ibland används som en retorisk fråga i prostitutiondbatter. Helt sinnesjukt att två vuxna människor inte får ingå avtal att ha sex. Varken polisen eller någon myndighet har ingenting i våra sovrum att göra!

Jag skulle snarare säga att ditt sovrum fan inte har i offentligheten att göra. Med eftertryck!
Citera
2011-04-27, 23:48
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaktosHans
Pengarna kommer väll inte från "skådespelarna" utan från filmbolaget? Alltså är det ingen som betalar för att ha sex.

Detta förändrar inget i sak. Om du ger mig slantar agerar jag filmbolag och plockar med henne hem till dig. Efter fullgjort värv / inspelning ger jag henne dina pengar som ersättning för inspelningen och du får porrfilmen bränd på DVD. Filmbolaget (jag) betalar horan med dina pengar för att du ska ha sex...
Citera
2011-04-27, 23:51
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
En viktigt sak att ha i åtanke är att många kvinnor inte väljer själv om de vill prostituera sig.

Vidare bör man även ha i åtanke att efterfrågan på sexuella tjänster knappast minskar med förbud, något som ökar incitament bland organiserad brottslighet att tillhandahålla utbud av det.
Citera
2011-04-27, 23:53
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Jag anser att majoriteten ska göra precis som den vill, något annat vore inte en demokrati.

Det du talar om låter som något som kallas majoritetens tyranni, och är inte detsamma som demokrati.

Frågar igen, håller du inte med om detta?
Citat:
Det är mycket mer demokratiskt att förbjuda de delarna som faktiskt är skadliga (tvång, trafficking...) än de delarna som i sig kan vara helt harmlösa, såsom sexköp i sig. Håller du inte med om detta?

Om inte, vad gör det dig om någon säljer/köper sex helt frivilligt?
Citera
2011-04-27, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vidare bör man även ha i åtanke att efterfrågan på sexuella tjänster knappast minskar med förbud, något som ökar incitament bland organiserad brottslighet att tillhandahålla utbud av det.

Jodå, vi har långt midre efterfrågan efter sexuella tjänster i sverige än de har i tex tyskland där det är tillåtet. Jag har ingen källa till det mer än mina erfarenheter av tyskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in