Citat:
Ursprungligen postat av Djursonen
Kan någon ge ett rakt och enkelt svar på varför man inte ska få välja själv om man vill prostituera sig? Kom inte med argument som att det är kränkande och sådant, det finns många arbeten som är kränkande.
Allvarligt? En idealist och nyliberal som du tror kanske att det skulle funka helt utmärkt med laglig prostitution, då samhället skulle acceptera det och ingen skulle fara illa. Men sanningen svider.
Prositution har funnits i Europa i 1000 år SOM OM det vore lagligt. Ingen har brytt sig att gripa prosituerade, alla har accepterat det. i många europeiska länder har man haft tradition att gå till horan då och då. Polisen gör trots att prositution är olagligt i vissa länder ingenting för det. ÄNDÅ (HUR ÄR DET MÖJLIGT????) far kvinnor illa hela tiden.
De facto så har vi haft laglig prositution hela tiden i hela världen, det har aldrig funkat. Er nyliberalism funkar inte i praktiken. Det är sanningen. Om du då tycker att det är så jävla bra att man ska få välja själv, går valfriheten före kvinnors medborgeliga rättigheter?
Har också en mängd andra argument. Ni tycker att prositution skulle fungera som vilken annan vara som helst. Jag förstår er tanke. Man väljer att sälja sig själv, till andra.
Här är problemet. Prostitution är helt annorlunda än all annan marknadsförsäljning. Man säljer sina kroppar, sex för pengar. Det är inte som att sälja smör, biobiljetter eller jeans. Man säljer sin egna kropp. Det finns många undersökningar och utställningar om prosituterade. Många säger att de hatar att ha sex 15 gånger per dag. Hur stor tror du att psykbrytkvoten blir bland prosituterade? Tror du en människa klarar av att fejka sex 40 timmar i veckan för pengar?
jag är verkligen ingen moralkärring, jag anser inte att prosituterade gör något fel. Det finns inget omoraliskt att ha mkt sex. men prositution helt fritt kommer inte funka. Det är samma som med porrstjärnor. Det finns såklart stjärnor, som lyxprostituerade. Men hur många utnyttjas inte eller far inte illa? Är det kul att bli helt exponerad naken, i sexpositioner och i filmer för all framtid?
Prositution är ett väldigt destruktivt yrke, många har problem, får aids, får sjukdomar. Mkt trafficking sker. Jag tror verkligen inte att prositution kommer funka, bara för att man t ex skriver om sexualköpslagen. Det finns ingen annan yrkesgrupp där kvinnor så mycket utnyttjas, förnedras och kränks som inom prostitution. Prositution har varit som det alltid är, och så kommer det förbli. Ni är för godtrogna liberaler.