• 1
  • 2
2011-04-26, 21:44
Medlem
David Pruttons avatar
I min stadsdel i Göteborg är det stökigt, ungdomsgäng drar runt och eldar bilar, dagis och skolor.
Samtididigt attackeras räddningstjänsten och Polisen.
Spårvägen utsätts för sabotage och vanligt folk trakasseras och blir utsatta för stenkastning(!).

Både jag och många andra medborgare börjar tröttna på allvar, polisens flathet är en sak men politikernas totala tystnad och förnekande av problematiken är än värre. Dessa fega makthavare håller på att få bägaren att rinna över.

Justitieminister Beatrice Ask uttalade sig idag:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....hovs-insatser-

Var och en kan dra sina slutsatser om den kvinnan, men min fråga och mitt diskussionsämne är varför lokalpolitikerna håller käft? Det jag kan ge ministern är att hon ÅTMINSTONE säger något, hur jävla korkat det än må vara.

Om någon lyckas hitta uttalanden eller ståndpunkter från dem får de med fördel länkas.

Edit:
Här är tråden för de aktuella händelserna:
https://www.flashback.org/t983278

Den politiska diskussionen anses vara OT där - därav denna trådstarten.
Senast redigerad av David Prutton 2011-04-26 kl. 21:47.
Citera
2011-04-26, 21:52
Medlem
OggeOJs avatar
Hur kaosartat är det?
Citera
2011-04-26, 21:56
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Hur kaosartat är det?

Allt är väl relativt, men det är numer en mycket hög polisnärvaro i stadsdelen och det är en olustig stämning. Själv är man rätt hårdhudad och jag bor i utkanten av orosområdet - men likt förbannat känns det ju rätt otrevligt att det eldas friskt i ens hemkvarter. Att räddningstänsten dessutom attackeras och att ambulanser inte tar sig in i området kvällstid utan poliseskort hjälper ju inte till.

Politikernas och medias tystnad är dock det som oroar mig mest om jag ska vara ärlig.
För oss som bor i området är det ju en högst verklig oro och uppgivenhet som sprider sig eftersom polisen inte kan stävja det av någon anledning.
Citera
2011-04-26, 21:59
Medlem
DevilsDens avatar
Politikerna vet inte hur dom ska handskas med problemen, dom vill inte trampa någon på tårna.

Den otroliga slapphet vi ser är förödande om det sprider sig, så både politikerna borde bli hårdare på denna fråga och även polisen. Innan dess ingen förändring, pengar fritidsgård etc kommer ej fungera.
Hårdare regler för denna typ av förödelse är A och O.

Mvh DD//
Citera
2011-04-26, 22:11
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Politikerna vet inte hur dom ska handskas med problemen, dom vill inte trampa någon på tårna.

Den otroliga slapphet vi ser är förödande om det sprider sig, så både politikerna borde bli hårdare på denna fråga och även polisen. Innan dess ingen förändring, pengar fritidsgård etc kommer ej fungera.
Hårdare regler för denna typ av förödelse är A och O.

Mvh DD//

Exakt, själv planerar jag flytta en bra bit från sådana här områden den dagen ekonomin tillåter det (student) men jag inser ju samtidigt att inte alla har den möjligheten. Jag är uppriktigt både uppgiven och oroad över att detta kan tillåtas att ske i Sverige år 2011.
Citera
2011-04-26, 22:17
Medlem
MrJackssons avatar
Det är säkert de där svenska rasisterna som springer runt! Ack och ve!
Citera
2011-04-26, 22:17
Medlem
DevilsDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Exakt, själv planerar jag flytta en bra bit från sådana här områden den dagen ekonomin tillåter det (student) men jag inser ju samtidigt att inte alla har den möjligheten. Jag är uppriktigt både uppgiven och oroad över att detta kan tillåtas att ske i Sverige år 2011.

Ja du gör helt rätt i att flytta en bit, för dom här problemen blir nog kvar ett tag.
Håller med dig det är 2011, och man borde va trygg där man bor liksom.

Mvh DD//
Citera
2011-04-26, 22:23
Medlem
angstmanns avatar
Vad är det du vill att politikerna ska säga? Sanningen? Det vore naturligtvis att begå politiskt och medialt självmord i det debattklimat som vuxit fram under de senaste åren. Endast en antydan om att problemen kan ha att göra med våra nya medborgare och politikern ifråga är bränd för tid och evighet.
Citera
2011-04-26, 22:25
Medlem
Det finns bara två saker en etablerad politiker kan säga i ett sådant här läge: sanningen eller de vanliga pk-flosklerna.

Det första är omöjligt; det kan leda till uteslutning ur partiet. Det andra vågar man inte säga i det här fallet helt enkelt därför att man vet att man har 95 % av befolkningen emot sig. Det enda man kan göra är att tiga.

Edit: Det ser ut som att jag har skrivit nästan samma sak som föregående talare.
Senast redigerad av Andraandningen 2011-04-26 kl. 22:27.
Citera
2011-04-26, 22:31
Medlem
Leif Ds avatar
På grund av mediasituationen och den allmänt politiska situationen så är det omöjligt för politkerna och polisen att göra något åt saken.
Om polisen gör något heter det att polisen provocerat fram handlingarna, om någon politker talar om vad det faktiskt handlar om blir denna stämplad som rasist direkt.
Citera
2011-04-26, 22:31
Medlem
fintnirs avatar
Politikerna behöver aldrig stå till svars eller engagera sig i någonting om det inte finns någon politisk poäng att ta. Endast om media pressar en fråga tillräckligt mycket kommer politikerna vara tvungna, pga sitt folkliga anseende att lämna en kommentar. Och som vi vet vid det här laget så ingår media i en ohelig allians med sjuklövern där man är i maskopi om att inte någonsin vid någon tidpunkt nämna negativa konsekvenser med invandringen/invandrare och det mångkulturella/mångetniska samhället. Media lägger locket på - politikerna lägger locket på.
Citera
2011-04-26, 22:35
Medlem
DevilsDens avatar
Dom står liksom å stampar på samma ställe och kommer ingen vart.

Det gäller att belysa problemet å våga ta i det liksom.

Mvh DD//
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in