Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-01, 17:34
Medlem
Tjenare på Er allihopa! Detta inlägg posta jag igår på en annan tråd men copy-paster det i sin helhet hit också! Ge inte upp kampen mot håravfallet börjar man kurera sig i TID kan man göra en hel del!

Androgen alopeci

Ärftligt håravfall.

Jag är en kille på 26 bast. Är drabbad av just den här skiten. Farsan och farfar var helt kala. Började tappa håret när jag va runt 20. Började med rogaine (liniment med minoxidil i) för cirka tre år sedan. Resultat: Det har bromsat upp symptomen men håravfallet fortskrider, detta antagligen pga av att minoxidil enbart stimulerar hårsäcken att växa ett tag till(ungefär så) man förlänger hårets anagena fas/tillväxtfas vilken just vid ärftligt håravfall antas förkortas succesivt till att helt försvinna efter ett antal cykler. Har precis i dagarna tillagt finasterid till min kur eftersom jag anser att detta bör utgöra en basdel i eventuell behandling mot sitt håravfall. Det finns en mängd olika preparat ute på marknaden som marknadsförs som det ultimata vapnet emot håravfall men desto mindre levererar enligt mitt tycke pga avsaknad av i sammanhanget relevanta studier, placebo exempelvis. Det finns idag två preparat vilka genomgått omfattande medicinska studier och blivit godkända av FDA(USA:S motsvarighet till vårat läkemedelsverk) som medicin mot håravfall. Dessa är just Minoxidil samt finasterid.

Orsak till håravfall kan bero på många faktorer. Till androgen alopeci anses det om jag inte är helt ute och cyklar bero på kombination av gener och hormoner.

Testosteron i kombination med enzymet 5-alpha reduktas bildar DHT(dihydrotestosteron). Detta hormon cirkulerar i blodet, fäster sig vid androgena receptorer vid hårsäcken. När detta sker är det hos oss som har oturen med att tappa vår kära kalufs, genetiskt programmerat(kan man säga så?) att dessa DHT känsliga strån successivt skall ingå i permanent telegen fas(vilofasen).

Det gäller alltså att komma åt detta faktum och det är då som finasterid kommer in i bilden. Denna substans fungerar som så att det hämmar Enzymet 5-alpha reduktas typ 2( finns typ 1 och 2) vilket då leder till en minskad mängd DHT i blodet. Kan nämnas att det finns en substans som hämmar bägge typer, Dutasterid men är i dagsläget icke fda godkänd som medicin gentemot håravfall. På så sätt bromsar man håravfallet effektivt genom att attackera "roten" till problemet. Men detta botar inte håravfallet utan mildrar symptomen. Man köper tid

Minoxidil, stimulerar hårsäcken att en längre tid hålla sig till sin växtfas och genom detta kommer håret att för ett tag bli tjockare och längre. Detta ger på så sett intrycket av att du får "mer" hår på huvudet.
Men DHT får fortsätta leva rövaren.

Effekten av dessa två hjälpmedel kommer att avta med tiden, hur fort det går och hur bra de fungerar är väldigt individuellt.

Nånting jag inte tagit med denna gång är biverkningar som kan blossa upp men det är jag för trött för att rabbla upp nu men återkommer snarast
Citera
2007-08-02, 07:41
Medlem
Krafses avatar
Jag har också börjat tappa hår, men det skiter jag i. Som nån tidigare sa så finns det annat att oroa sig för.
Citera
2007-08-02, 12:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag kan förstå att det inte är kul när folk skriker "airport" när man möter dem på stan, men när man börjar tappa håret är det bara att klippa sig mycket kort eller raka bort det som återstår.

Det finns inget löjligare än när folk försöker att dölja håravfall med att odla lite längre hår och därigenom dölja att håret är tunnt på vissa fronter.

Eller, det finns det faktiskt... Robin Hood-frisyrer är ännu värre, men det är mest gamla människor som håller på med sådant. Dem kan jag ändå trots allt ha en viss förståelse för, eftersom det förr i tiden fanns en viss status i att ha kvar sitt hår och då gör de desperata försök att leva upp till de gamla idelalen.

Idag är det så accepterat att vara rakad och till och med ansett som sexigt av en del att jag inte förstår varför en del envisas med att bevara något som bevisligen inte finns...
Citera
2007-08-02, 17:37
Medlem
Håravfall

Ja det sinnestånd som ni tycks befinna Er i gällande håravfall kan jag nog påstå vara det absolut bästa. Dvs att acceptera den såkallade naturens gång. Men alla är vi som nån en gång sa "olika" och vissa kan inte/vill inte acceptera håravfall. Jag är idag i alla fall en utav dessa individer och kommer kämpa, och som sagt va om du börjar i tid så kan du faktiskt göra en hel del åt problemet, om man nu ser det som de. Så ni som vill bekämpa håravfallet sök information på nätet finns massvis!
Citera
2007-08-03, 01:22
Medlem
wootens avatar
JAg trodde jag var på väg att tappa håret. Min dåvarande flickvän prentade in det i mig. hade jag haft håravfall då, för ca 4 år sedan så hade jag inte sett likadan ut nu i håret... Visst det är inte jättetjockt.. men lika tjockt som för 4 år sedan. Jag upplever att det går i perioder. Ibland är det tunnare och ibland tjockare. Kliar på scalpen kan det också göra ibland.

...hoppsan.. många som lär anteckna detta i intresseboken då?
Citera
2007-08-15, 20:21
Medlem
senilones avatar
Jag uppar denna lite! har oxå börjat få detta problemet. Morfar är helt kal på huvudet och jag har börjat tänka på detta mer och mer. är bara 20 år och detta känns inte kul. har t.o.m börjat kolla in polares hårfästen och kommit fram till att flera av dom har har väldigt höga hårfästen och känns bra att man inte är ensam=P men man får väl raka skallen när de börjar bli riktigt jävligt. Ni som testat regaine osv, har det funkat på er?
Citera
2007-08-15, 23:23
Medlem
Spavcuus avatar
20 och 22 säger ni? Tänk på mig som är 18

Vikarna blir djupare och det märks allmänt att håret tunnas ut. Började märka det förra hösten. Tittar jag på min morfar så har jag inte mycket att se fram emot heller, han tappade också håret tidigt och är helt kal nu. Men det är bara att gilla läget, rogaine och annat funkar väl bara tillfälligt? Dessutom har jag fattat det som att det är svindyrt. Blir till att köra kort om några år men ska försöka ha håret kvar så länge det går.
Citera
2007-08-16, 11:59
Medlem
matssons avatar
Hittade den här sidan för ett tag sen och sparade den ifall jag skulle börja bli hårlös som min far. Kanske kan hjälpa:

http://www.hairloss-reversible.com/
Citera
2007-08-16, 18:01
Medlem
Komplex

Jo, självklart. Här är man 24 och börjar sakta (men säkert) se hur håret faller av.
Det är vikarna, inte i mitten eller bakre delen i håret, så fortfarande kan jag bibehålla en hyfsad frisyr, kanske i ett par år till...

Men problemet är att jag har lite komplex för mina öron, de är ganska "stora" och håret täcker upp dessa litegrann. Fasar för hur jag ser ut helt rakad, har aldrig vågat...hmm...jag tror att jag kommer skippa rakning ett tag ändå.
Gör väl ingenting, eller?
Citera
2007-08-16, 19:11
Medlem
senilones avatar
jag måste faktiskt erkänna att jag blir glad av att ni har samma problem, förlåt mig mina tunnhåriga bröder! trodde fan att jag var ensam tills jag spanade in polarna å sökte här på FB. men jag har nog tagit detyta lite väl hårt. som när jag satt på spårvagnen hem från jobbet för en stund sen, då satt jag verkligen å kollade in alla killars hårfästen. till min glädje har många unga killar detta problem. =P
Citera
2007-08-16, 23:22
Medlem
Det är ju fan att man ska behöva erkänna ytterligare en gång. Det finns hjälp gubbar. För sisådär 10 år sedan i gymnasiet tycket jag att jag började tappa hår. Märkte det när jag kammade håret och i duschen mm. Kände att om det fortsatte så så skulle jag vara rejält tunnhårig vid 25.

Gick till en hudläkare och skaffade Propeciatabletter som var nytt då. Efter några månader tappade jag inte hår längre och fortfarande idag (26 år) så har jag i princip samma hårfäste som i gymnasiet.

Problemet är väl att jag aldrig skulle våga sluta med tabletterna och att de kostar multum. Kanske var det någon tillfällig hårförlust då för tio år sedan, men aldrig att jag vågar chansa.

Eventuellt så har jag tappat lite sexlust också . Från att haft sex 7 gånger om dagen har jag det numera bara 7 gånger i veckan. Och då krävs det 7 olika tjejer för att jag ska orka motivera mig
Citera
2007-08-18, 03:48
Medlem
Bluffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunGame
Finns det nåt medel som verkligen funkar mot håravfall?

Propecia/finasteroid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in