Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-03, 08:39
  #1
Banned
spider666s avatar
Bindestreck eller minus (-) skriver man ju som bekant med knappen till vänster om den högra shift-knappen. Hur skriver man ett talstreck i en dialog? De ska ju vara lite längre än minus- och bindestrecket.
Citera
2004-10-03, 10:06
  #2
Medlem
scratchys avatar
Det finns säkert nåt snabbkommando, men jag har ingen aning om vilket det är, har aldrig lyckats hitta det. Däremot kan man lägga in autokorrigering: -- > tankstreck

Verktyg > autokorrigering > autoformatera vid inskrivning > kryss i rutan för "ersätt -- med (tankstreck)"

Sen ska det fungera, men kanske bara i vissa lägen har jag märkt, så det kan vara vettigt att göra på ett annat sätt:

Infoga > symbol > välj en symbol som fungerar bra som tankstreck.

Markera sedan symbolen och gå Verktyg > alternativ för autokorrigering > autokorrigering. Då ska ditt tankstreck finnas i högra kolumnen. Skriv in -- i den vänstra och klicka ok, sen ska du alltid få tankstreck så fort du skriver --.
Citera
2004-10-03, 10:16
  #3
Banned
spider666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Infoga > symbol > välj en symbol som fungerar bra som tankstreck.

Markera sedan symbolen och gå Verktyg > alternativ för autokorrigering > autokorrigering. Då ska ditt tankstreck finnas i högra kolumnen. Skriv in -- i den vänstra och klicka ok, sen ska du alltid få tankstreck så fort du skriver --.


Har gjort detta nu, men den autokorrigerar ju ändå bara när den känner för det... :mad:
Citera
2004-10-03, 10:18
  #4
Medlem
Nulles avatar
Prova att skriva "a - b" (eller vilka två ord som helst åtskilda med mellanslag+minustecken+mellanslag) och tryck sedan på mellanslag direkt efter b:et. Då ska Word automatiskt korrigera minustecknet så att det blir lite längre. Sedan är det bara att plocka bort a:et och b:et och skriva det man vill skriva efter bindestrecket.

Lite omständligt kanske.
Citera
2004-10-03, 10:19
  #5
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttas från Övrigt till Övriga data & IT-diskussioner...
Citera
2004-10-03, 10:31
  #6
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spider666
Har gjort detta nu, men den autokorrigerar ju ändå bara när den känner för det... :mad:

Skumt, för mig funkar det perfekt...

Sorry, kommer inte på nåt bättre.
Citera
2004-10-03, 11:10
  #7
Medlem
Håll in alt tangenten och skriv 0151, den kommer att skriva om den till — tecknet.
Citera
2004-10-03, 11:28
  #8
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Håll in alt tangenten och skriv 0151, den kommer att skriva om den till — tecknet.

Funkade inte hos mig.

Men du kan skapa egna snabbkommandon. Gå infoga > symbol. Markera tankstrecket och klicka på Kortkommandon. Där kan du välja ex ctrl+T för tankstreck.
Citera
2004-10-03, 11:33
  #9
Banned
spider666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Håll in alt tangenten och skriv 0151, den kommer att skriva om den till — tecknet.

Då blir strecket för långt. Tankestrecket ska vara ett mellanting mellan — och -.
Citera
2004-10-03, 11:51
  #10
Medlem
Germanias avatar
– ta 0150 då
Citera
2004-10-03, 11:54
  #11
Medlem
leffes avatar
Tryck CTRL + minusknappen på ditt numeriska tangentbord.
Citera
2004-10-03, 13:02
  #12
Medlem
MrMurphys avatar
I mitt Word gör den automatiskt om till talstreck då det "antar" att det är en dialog jag skriver. Om jag skrever tex "- Tja" och trycker Retur så omvandlas '-' och ett nytt talstreck kommer upp raden efter.

Är de inte så hos dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback