2011-05-12, 02:13
Medlem
taigalps avatar
Att människor upplevt att de varit utanför sin egen kropp är jag övertygad om, jag har själv varit med om det. Om det sedan rör sig om ett neurologiskt fenomen, eller att medvetandet faktiskt varit utanför kroppen låter jag vara osagt. Det är dock intressant att fundera kring, och har gett mig personligen en annan syn på livet.
Citera
2011-05-12, 02:23
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taigalp
Att människor upplevt att de varit utanför sin egen kropp är jag övertygad om, jag har själv varit med om det. Om det sedan rör sig om ett neurologiskt fenomen, eller att medvetandet faktiskt varit utanför kroppen låter jag vara osagt. Det är dock intressant att fundera kring, och har gett mig personligen en annan syn på livet.

Intressant, vill du berätta mer ingående om din egen upplevelse?
Citera
2011-05-12, 02:44
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Intressant, vill du berätta mer ingående om din egen upplevelse?

Finns ju som du säkerligen känner till "Out of body-experience" som framkallas av somliga psykedeliska droger. Sök på google så hittar du säkerligen.

Jag har förövrigt lyckats känna av den känslan på svamp. Kan skriva en lite mer detaljerad text om det imorgon då jag ska sova nu.

Mvh.
Citera
2011-05-12, 03:46
Medlem
muglerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qugl

http://home.swipnet.se/NDU/medvetandet.htm

Jag passar på att länka till några sevärda videoklipp som behandlar enskilda näradödenupplevelser i vetenskaplig tappning.

YouTube: Near death experience
Del 1, Del 2, Del 3, Del 4

Inget annat än random sagor hur intressanta dom än är så bevisar det inget utan är just det historier utan någon som helst bevis. Och dessa kan framkallas genom sömnbrist, droger eller kanske bara utsättas för lite G krafter.

Detta händer men bevisar tyvär inget mer än så
Citera
2011-05-12, 03:53
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Kan i samma veva vara värt att nämna de enorma forskningsinsatserna kring OBEs/NDEs som pekar på raka motsatsen, dvs. att det är ett neurologiskt fenomen som har att göra med fysiologisk stress (bl.a. har man visat att dysfunktion i temporoparietala kortex inducerar OBEs och att detta går att framkalla med flit).

Avig placering av synvinkeln sker pga. bortfall av andra nödvändiga stimuli (övriga sinnen) m.m. Detta innebär att om något sinne fortfarande funkar någorlunda/koordineras som det ska och registrerar information om omgivningen så interpolerar hjärnan det hela med simulerade stimuli och man får en drömlik uppfattning om olika saker, ofta ur ett konstigt perspektiv eftersom kroppen saknar medel att orientera sig ordentligt utan alla sinnen.

Man kan koppla detta till vanliga drömmar där hjärnan simulerar olika stimuli, t.ex. syn och hörsel, och där innehållet kan influeras av t.ex. ett TV-program som står och går medan du sover. Du upplever det inte som att du ligger och lyssnar på TVn utan hjärnan hittar på något annat med all information den tar del av.

Övriga hallucinatoriska upplevelser har länkats till allt möjligt (allmän fysiologisk stress som sagt, syrebrist m.m), och har blivit demonstrerat på försökspersoner. Flera andra teorier existerar men har ännu inte blivit testade i någon större omfattning (t.ex. den ganska kända teorin kring kroppsegna dimetyltryptaminer). Starka belägg finns för att hjärnan fortsätter att snygga till upplevelserna efteråt också, ett välkänt fenomen som är en av grundanledningarna till varför anekdoter är värdelösa som bevis.

Däremot har man i flera studier lyckats dementera uppfattningar som att t.ex. NDEs är starkt influerade av kulturella värderingar och så vidare. Istället har man, liksom med fenomenet drömmar, hittat starka gemensamma nämnare hos folk oavsett vilken kulturella/religiösa bakgrund de har osv. Många spiritualister använder dessa rön som belägg för sin hypotes om ett externt medvetande/själ/efterliv, men man ska inte dra i för höga växlar, det kan lika gärna endast tjäna som en indikator på att vi har snarlika hjärnor allesamman, som reagerar snarlikt på olika påfrestningar.

Boom headshot!

Näh men allvarligt, snacka om att ta det upp en nivå eller tjugo. Men jag instämmer, its all in your head. Känns som TS bara försöker förankra sin egen dödsångest i någon form av personlig övertygelse.
Citera
2011-05-12, 08:38
Medlem
Om själen kan se utanför sin kropp, varför har vi då ögon?
Citera
2011-05-12, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av berguv

För visa spelare här på jorden, Fortfarande ska bli testade för nästa steg.. Vare sig dom vill det eller inte!

Såklart dom ser det från ett människo point of view.
Citera
2011-05-12, 11:04
Medlem
Citat:
Kan i samma veva vara värt att nämna de enorma forskningsinsatserna kring OBEs/NDEs som pekar på raka motsatsen, dvs. att det är ett neurologiskt fenomen som har att göra med fysiologisk stress (bl.a. har man visat att dysfunktion i temporoparietala kortex inducerar OBEs och att detta går att framkalla med flit).
Jag respekterar ditt kunnande inom naturvetenskap. Du använder många svåra ord som jag fortfarande inte känner till. Får väl ta och studera på dessa saker. Men artikeln från startinlägget innehåller stark kritik mot forskare som förtränger diverse personliga anekdoter (som ofta är starka korrelerande oberoende av varandra) och den alltför ensidiga fokusen på fysisk del av medvetandet. Du får väl medge att det är problematiskt att experimentera och forska i ”livet efter döden”, eftersom forskningsområdet kräver dödliga kriterier för att kunna genomföras.

Citat:
Avig placering av synvinkeln sker pga. bortfall av andra nödvändiga stimuli (övriga sinnen) m.m. Detta innebär att om något sinne fortfarande funkar någorlunda/koordineras som det ska och registrerar information om omgivningen så interpolerar hjärnan det hela med simulerade stimuli och man får en drömlik uppfattning om olika saker, ofta ur ett konstigt perspektiv eftersom kroppen saknar medel att orientera sig ordentligt utan alla sinnen.

Man kan koppla detta till vanliga drömmar där hjärnan simulerar olika stimuli, t.ex. syn och hörsel, och där innehållet kan influeras av t.ex. ett TV-program som står och går medan du sover. Du upplever det inte som att du ligger och lyssnar på TVn utan hjärnan hittar på något annat med all information den tar del av.

Övriga hallucinatoriska upplevelser har länkats till allt möjligt (allmän fysiologisk stress som sagt, syrebrist m.m), och har blivit demonstrerat på försökspersoner. Flera andra teorier existerar men har ännu inte blivit testade i någon större omfattning (t.ex. den ganska kända teorin kring kroppsegna dimetyltryptaminer). Starka belägg finns för att hjärnan fortsätter att snygga till upplevelserna efteråt också, ett välkänt fenomen som är en av grundanledningarna till varför anekdoter är värdelösa som bevis.
Du verkar ju redan vara tämligen övertygad om din sak, men din hypotes fallerar lite när en kvinna som har varit blind sedan födelsen kunde berätta att hon fick fungerande synsinne efter döden. Hon kunde återge vyn uppifrån hennes kropp som låg livlös och människor som befann sig i närheten av kroppen. Detta kan svårligen härledas till att hennes döda hjärna bara hittade på allihop och hallucinerade, som i sin tur kräver hjärnaktivitet. Speciellt från en som har varit utan syn under hela livet.

Citat:
Däremot har man i flera studier lyckats dementera uppfattningar som att t.ex. NDEs är starkt influerade av kulturella värderingar och så vidare. Istället har man, liksom med fenomenet drömmar, hittat starka gemensamma nämnare hos folk oavsett vilken kulturella/religiösa bakgrund de har osv. Många spiritualister använder dessa rön som belägg för sin hypotes om ett externt medvetande/själ/efterliv, men man ska inte dra i för höga växlar, det kan lika gärna endast tjäna som en indikator på att vi har snarlika hjärnor allesamman, som reagerar snarlikt på olika påfrestningar.
Jag har inget mer att tillägga.

Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
Boom headshot!
Näh men allvarligt, snacka om att ta det upp en nivå eller tjugo. Men jag instämmer, its all in your head. Känns som TS bara försöker förankra sin egen dödsångest i någon form av personlig övertygelse.
Nej, jag har faktiskt accepterat döden. Men de starka indikatorerna är onekligen intressanta, därför skapade jag tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av berguv
Kanske ett sätt för ”själen” att erhålla synintryck i sitt materialistiska tillstånd som kroppen utgör.
Senast redigerad av Qugl 2011-05-12 kl. 11:20.
Citera
2011-05-12, 11:09
Medlem
Decadents avatar
Även om det inte finns några klara bevis för att det kan ligga till på detta sätt som artikeln beskriver, så måste jag säga att föregående personer som skrivit i tråden är utomordentligt korkade som kan dementera en teori bara för att de har bestämt sig för att inte tro på något övernaturligt. Ni hör uppenbarligen inte hemma i detta forum då ni inte är ute efter att diskutera möjligheterna till dessa fenomen.

Hur som helst. Jag tror starkt på att medvetandet sitter någon annanstans än i vår fysiska hjärna, kanske är den en del av en annan dimension, som vi ännu inte har tillgång till. Att hjärnan är vårt verktyg för att ta in information och översätta den till något vi kan hantera är mycket troligt.

Och nej, jag tror inte detta för att jag har någon form av dödsångest. Personliga erfarenheter, psykedeliska droger och ett logiskt resonemang har gett mig detta perspektiv.
Citera
2011-05-12, 11:46
Medlem
Marmosets avatar
Här har ni lite att tugga på en stund: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...et_6155445.svd

Personligen tror jag att när det är slut är det slut och sen blir det maskarna
Citera
2011-05-12, 11:56
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qugl
Du verkar ju redan vara tämligen övertygad om din sak, men din hypotes fallerar lite när en kvinna som har varit blind sedan födelsen kunde berätta att hon fick fungerande synsinne efter döden. Hon kunde återge vyn uppifrån hennes kropp som låg livlös och människor som befann sig i närheten av kroppen. Detta kan svårligen härledas till att hennes döda hjärna bara hittade på allihop och hallucinerade, som i sin tur kräver hjärnaktivitet. Speciellt från en som har varit utan syn under hela livet.

Nja, jag vet åt vilket håll jag lutar men jag är inte "övertygad". Ville mest illustrera den andra sidan av myntet, att motpolen till de förslagen du presenterade inte utgörs av någon grå massa gamla förnekare som bara skakar på huvudet utan att det faktiskt finns gott om färsk forskning. Allt ifrån de där olika neurologiska rönen till saker som att NDE-drabbade människor uppvisar statistiskt signifikanta psykiska tendenser et cetera. Finns hur mycket som helst som är nytt.

Vidare så är det alltså inte "min hypotes", och hypotesen kan inte fallera pga. enskilda fall även om dessa kan tjäna som incitament till nya infallsvinklar. Anekdoter är även, ja, du vet.

Jag såg lite kritik mot sättet anekdoter hanteras i forskning högre upp i tråden och det låter ungefär som det användare amilofs ständigt säger. Dvs. att dessa fenomen är så slumpmässigt förekommande och omöjliga att mäta att anekdoter är det enda som finns och att dessa borde eleveras till en högre "status". Även om detta skulle gälla och faktiskt vara legitimt på något sätt kan vi ju omöjligen veta det, och inom samtliga andra vetenskapliga fält skulle ett liknande förhållningssätt innebära en ohållbart scenario som bara genererar skräpdata. För att inte tala om rättsväsendet...

Det finns flera s.k. "target identification"-experiment, varav ett riktigt stort ännu är pågående så vitt jag vet. Mindre sådana har inte kunnat ge något bra trots rapporterade NDEs (dvs. folk har inte kunnat beskriva detaljer som färgade fält, enkla texter, objekt osv. som placerats så att de omöjligen kan uppfattas från patientens nivå i britsen), men större studier är på gång. Som sagt är det ändå vanskligt att arbeta med små urval, så även om det ger indikationer är det inget att basera sin uppfattning på. Än.
Senast redigerad av ceph 2011-05-12 kl. 12:03.
Citera
2011-05-12, 12:59
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Nej, jag har faktiskt accepterat döden. Men de starka indikatorerna är onekligen intressanta, därför skapade jag tråden.

De här starka indikatorerna du påstår är ett väldigt litet fåtal människor som har fått för sig att de upplevt något som forskningen redan har en rätt bra förklaring till vad som händer i hjärnan under situationerna, men som du vill försöka omförklara med något obevisat.

Det finns inga starka indikatorer i det här fallet, det är några spralliga forskare som inte har något vettigare i huvudet än att stå på månen och gripa efter halmstrån. Det är dags att "kill your darling" snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in