Citat:
Ursprungligen postat av Qugl
Du verkar ju redan vara tämligen övertygad om din sak, men din hypotes fallerar lite när en kvinna som har varit blind sedan födelsen kunde berätta att hon fick fungerande synsinne efter döden. Hon kunde återge vyn uppifrån hennes kropp som låg livlös och människor som befann sig i närheten av kroppen. Detta kan svårligen härledas till att hennes döda hjärna bara hittade på allihop och hallucinerade, som i sin tur kräver hjärnaktivitet. Speciellt från en som har varit utan syn under hela livet.
Nja, jag vet åt vilket håll jag lutar men jag är inte "övertygad". Ville mest illustrera den andra sidan av myntet, att motpolen till de förslagen du presenterade inte utgörs av någon grå massa gamla förnekare som bara skakar på huvudet utan att det faktiskt finns gott om färsk forskning. Allt ifrån de där olika neurologiska rönen till saker som att NDE-drabbade människor uppvisar statistiskt signifikanta psykiska tendenser et cetera. Finns hur mycket som helst som är nytt.
Vidare så är det alltså inte "min hypotes", och hypotesen kan inte fallera pga. enskilda fall även om dessa kan tjäna som incitament till nya infallsvinklar. Anekdoter är även, ja, du vet.
Jag såg lite kritik mot sättet anekdoter hanteras i forskning högre upp i tråden och det låter ungefär som det användare amilofs ständigt säger. Dvs. att dessa fenomen är så slumpmässigt förekommande och omöjliga att mäta att anekdoter är det enda som finns och att dessa borde eleveras till en högre "status". Även om detta skulle gälla och faktiskt vara legitimt på något sätt kan vi ju omöjligen veta det, och inom samtliga andra vetenskapliga fält skulle ett liknande förhållningssätt innebära en ohållbart scenario som bara genererar skräpdata. För att inte tala om rättsväsendet...
Det finns flera s.k. "target identification"-experiment, varav ett riktigt stort ännu är pågående så vitt jag vet. Mindre sådana har inte kunnat ge något bra trots rapporterade NDEs (dvs. folk har inte kunnat beskriva detaljer som färgade fält, enkla texter, objekt osv. som placerats så att de omöjligen kan uppfattas från patientens nivå i britsen), men större studier är på gång. Som sagt är det ändå vanskligt att arbeta med små urval, så även om det ger indikationer är det inget att basera sin uppfattning på. Än.