Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungenAfDanmark
Men herregud människa, Trustbuddy är ju mellanhanden. Den enda skillnaden är att dom tar mycket mer betalt än en 'vanlig' bank och samtidigt dumpar kreditrisken på sådana som dig.

Varför tror du det kostar 375 kronor för en låntagare att låna 1000 kronor i en månad emedan långivaren enligt TB "skall förvänta sig" att få 12 % eller 120 kronor för att låna ut 1000 kronor i ett år. Du tror inte att det är någon som lägger beslag på mellanskillnaden, utan att ta någon risk?

haha ta det lugnt Jo, såg det nu! Hade inte kollat upp vad det kostade att låna pengar

Och sen.. 12% ränta är hyffsat bra. Den bästa räntan en bank(med bankgaranti) ger ligger runt 3-4 % just nu. Så den enda skillnaden är inte kreditrisken
Citera
2012-04-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeezer
haha ta det lugnt Jo, såg det nu! Hade inte kollat upp vad det kostade att låna pengar

Och sen.. 12% ränta är hyffsat bra. Den bästa räntan en bank(med bankgaranti) ger ligger runt 3-4 % just nu. Så den enda skillnaden är inte kreditrisken

Nä, en annan skillnad är att vanliga banker inte tar emot kunder som inte ens får låna av smslångivare. Vilket är vad TB rimligen gör då det är billigare (och kan jag anta smidigare) att ta sms-lån än det är att låna av TB.
Citera
2012-04-20, 11:04
Medlem
Hej.

Bara för att förtydliga så det inte blir några missförstånd så tar inte TrustBuddy några avgifter från sina långivare. Vi tar alltså inte ut några medlemsavgifter vare sig i form av sms eller från en långivares konto.

Mvh
TrustBuddy support.
Citera
2012-04-20, 11:08
Medlem
Hej KungenAfDanmark.

TrustBuddy har höga krav på sina låntagare och vi utför alltid kreditupplysningar på dessa för att försäkra oss om att kunden når upp till våra kreditkrav.

Eftersom TrustBuddy är beroende av sina långivare är det en självklarhet att vi inte lånar ut pengar till personer som inte har förutsättningarna att kunna betala tillbaka. Skulle vi göra detta skulle du som långivare bli missnöjd med tjänsten och ta ut dina pengar och vi skulle inte ha någon business kvar.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-04-20, 19:33
Medlem
Hej!

Jag loggade nu ikväll in på gamla loanland för att se statusen på lånen som ligger där.

Några få betalningar står det "Inkasso" på men vissa gör det inte det. Och några av dem är är från juni 2010 ?? Hur hänger detta ihop?

Jag har 1 220,84 kr i kommande betalningar men det trillar aldrig in några pengar och jag ser inte att något uppdateras hellre? Är det inte dags att skicka allt till inkasso snarast??!!
Citera
2012-04-23, 11:10
Medlem
Hej hoolick!

Tack för ditt inlägg.

Vi vill gärna hjälpa dig att få klarhet i de frågor du har gällande ditt konto hos Loanland. Vi vill gärna ge dig ett så detaljerat svar som möjligt gällande ditt konto och ber dig därför, om du har möjlighet, att maila oss ditt användarnamn så skall ta oss en titt på ditt konto och ge dig en förklaring.

Hoppas detta fungerar för dig och att vi hör från dig inom kort!

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-04-25, 22:58
Medlem
har nu skickat ett PM till er. Hoppas på ett svar snabbt.

Tack på förhand.
Citera
2012-04-26, 14:48
Medlem
Vi besvarar detta nu Hoolick.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-04-27, 09:15
Medlem
Många misstänksamma som vanligt, det är bra att det tas upp för granskning. Jag var själv ytterst suspekt i detta innan jag kollade upp alla siffror ordentligt och nu efter att ha vart medlem och lånat ut pengar sedan Januari 2012 så kan jag säga att jag är mycket nöjd.

Jag har ännu inte tagit ut pengar eller fått tillbaka lånen som är ute då jag inte har behov än på många månader, men min ränta är nu uppe i ca 22% årlig och jag har 0% förfallna skulder. Dessutom att räntan återinvesteras i nya lån ger ränta-på-ränta rätt rejäl effekt.

Man kan välja att vilja ta emot sms och epost bland sina inställningar och även där kan man välja att sluta låna ut pengar för att snällt vänta några månader på att alla skulder skall bli återbetalda.

Eftersom jag även är börsnisse så har jag kollat upp rapporterna från bolaget och noga övervakat kursen men man kan inte säga annat än att trustbuddy växer fint, även om företaget de köpte från början var rena skamfläcken. Känns nästan som om det hade vart en bättre affär att bara låta loanland tyna bort istället för att smutsa ner sig från start som trustbuddy gjorde. Händelserna med aktiekurs och köp av bolag för att ta en genväg in på börsen är fullt normalt, inget att hetsa upp sig över. Ett bolag som är noterat på OMX har väldigt hårda krav på sig.

Jag har gått från otrolig skeptiker till mycket nöjd utlånare, sålänge det går bra för företaget så kommer jag fortsätta pumpa in delar av mitt sparande där. Den högsta räntan man kan få på bank nu med säkerhet ligger på strax över 3%, utan säkerhet kan man komma upp i 6%. Just 12% årlig ränta har jag även fått erbjudanden om hos andra utlåningsföretag i egenskap av aktieägare så det är inget unikt med trustbuddy egentligen, men här blir det mer än 12% när man har lite summor att låna ut.

Tack för tröjan btw trustbuddy
Citera
2012-04-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyBob
Många misstänksamma som vanligt, det är bra att det tas upp för granskning. Jag var själv ytterst suspekt i detta innan jag kollade upp alla siffror ordentligt och nu efter att ha vart medlem och lånat ut pengar sedan Januari 2012 så kan jag säga att jag är mycket nöjd.

Jag har ännu inte tagit ut pengar eller fått tillbaka lånen som är ute då jag inte har behov än på många månader, men min ränta är nu uppe i ca 22% årlig och jag har 0% förfallna skulder. Dessutom att räntan återinvesteras i nya lån ger ränta-på-ränta rätt rejäl effekt.

Man kan välja att vilja ta emot sms och epost bland sina inställningar och även där kan man välja att sluta låna ut pengar för att snällt vänta några månader på att alla skulder skall bli återbetalda.

Eftersom jag även är börsnisse så har jag kollat upp rapporterna från bolaget och noga övervakat kursen men man kan inte säga annat än att trustbuddy växer fint, även om företaget de köpte från början var rena skamfläcken. Känns nästan som om det hade vart en bättre affär att bara låta loanland tyna bort istället för att smutsa ner sig från start som trustbuddy gjorde. Händelserna med aktiekurs och köp av bolag för att ta en genväg in på börsen är fullt normalt, inget att hetsa upp sig över. Ett bolag som är noterat på OMX har väldigt hårda krav på sig.

Jag har gått från otrolig skeptiker till mycket nöjd utlånare, sålänge det går bra för företaget så kommer jag fortsätta pumpa in delar av mitt sparande där. Den högsta räntan man kan få på bank nu med säkerhet ligger på strax över 3%, utan säkerhet kan man komma upp i 6%. Just 12% årlig ränta har jag även fått erbjudanden om hos andra utlåningsföretag i egenskap av aktieägare så det är inget unikt med trustbuddy egentligen, men här blir det mer än 12% när man har lite summor att låna ut.

Tack för tröjan btw trustbuddy

Det är dock 30% skatt på de där 12% också.
Citera
2012-04-29, 11:40
Medlem
Gurtys avatar
Hejsan Trustbuddy och allihopa!

Jag tycker att tjänsten verkar väldigt lockande men jag är fortfarande skeptiskt. Jag skulle vilja ha lite mer feedback från långivare på Trustbuddy, hur de upplever att tjänsten är? hur stor blir räntan? Om det har varit några problem? Fungerat bra? Osv.

För jag har för tillfället mina pengar på en bank med den bästa sparräntan på 3,35% (med insättningsgaranti) och jag är inte speciellt nöjd med räntan. Men det positiva är att de här insättningsgaranti. Men jag är nyfiken på Trustbuddy och därför har jag några frågor till er.

Hur stor är risken att jag blir av med mitt kapital? Jag har förstått hur fördelningssystemet fungerar, men jag jag upplever att jag inte har fått tillräcklig information om hur det fungerar när skulder har blivit förfallna. Vilket inkassobolag går det till? Man förlorar väl pengarna om personen i fråga går i personlig konkurs? Hur stor är risken för det? Har ni några siffror? Sedan om ni skulle gå i konkurs så återstår min fordran på låntagaren, men hur skulle jag gå till väga för att få tillbaka pengarna då? Jag måste vara säker på hur jag skulle göra i ett "worst time scenario".

Det är några funderingar jag har för tillfället. Annars upplever jag att de flesta tycker att tjänsten är bra, dock har jag inte hört så mycket från era långivare. Så det vore bra om man kunde få lite information från även er! Sedan kan Trustbuddy ge mig så mycket information som möjligt, tack! Om jag känner mig tillräckligt behaglig och nöjd efter svaren så har jag cirka 100.000 att lägga in imorgon!

Med vänliga hälsningar
/S
Citera
2012-04-29, 14:22
Medlem
Gurtys avatar
En fråga till! Måste jag som långivare betala 30kr i månaden i avgift till Trustbuddy? Ser ut så när jag läser i villkoren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in