2012-03-29, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej KungenAfDanmark.
Det är roligt att se att du har hittat hit och kommer med frågor och funderingar. Man skall alltid vara försiktig när det gäller investeringar och det är viktigt att känna sig trygg innan man ger sig in och investerar sina pengar.
Därför tänkte jag ta tillfället i akt att besvara dina frågor.
När det gäller våra lån och hur dyra de är jämt emot smslåneföretagen så ligger vi olika till i de olika beloppen som man kan låna. Vissa är dyrare än oss på vissa summor och andra är billigare på andra summor. Det är inga konstigheter med detta och inget som vi jämför oss med särskilt mycket. Vi bedriver vår verksamhet utifrån enkelhet, trygghet och säkerhet. Om man är nöjd med en tjänst stannar man kvar.
Det är roligt att se att du har hittat hit och kommer med frågor och funderingar. Man skall alltid vara försiktig när det gäller investeringar och det är viktigt att känna sig trygg innan man ger sig in och investerar sina pengar.
Därför tänkte jag ta tillfället i akt att besvara dina frågor.
När det gäller våra lån och hur dyra de är jämt emot smslåneföretagen så ligger vi olika till i de olika beloppen som man kan låna. Vissa är dyrare än oss på vissa summor och andra är billigare på andra summor. Det är inga konstigheter med detta och inget som vi jämför oss med särskilt mycket. Vi bedriver vår verksamhet utifrån enkelhet, trygghet och säkerhet. Om man är nöjd med en tjänst stannar man kvar.
Av dom jämförelser jag gjort så är ni dyrare i alla scenarier. Vet inte riktigt vad det är för speciellt med er tjänst som är bättre än ett vanligt smslån, slutsatsen jag kommer fram till blir då att låntagarna inte får de billigare smslånen.
Citat:
Vi är, precis som en bank eller ett smslåneföretag, en vinstdrivande organisation och det är inget konstigt med att vi tar ut en avgift för den tjänst som vi tillhandahåller.
Självklart är det så och jag ger er som sagt beröm för att ni lyckas driva i princip en smslångivarverksamhet helt utan kreditrisker för er själva.
Citat:
Påståendet att nästan all ränta som betalas av långivaren går till TrustBuddy stämmer inte. På ett lån på exempelvis 5000 kr får vi 370 kr och långivaren 600 kr. Detta kan du lätt räkna ut genom att 12% på 5000 kr är 600 kr och lånet kostar 5970 kr att betala tillbaka, således 5970-5600 = 370 kr.
Du menar på att man som långivare får upp till 12 procent i månatliga ränta, eller upp till 25,4 % i månaden om två lån återbetalas inom 15 dagar?
Det är inte så att man får 12 % i årlig ränta, dvs 5000*0,12=600/1/12=50 kronor?
I fall 1 innebär det i så fall, om man trots det enbart kan förvänta sig 12 % i årlig ränta att:
1. Låntagarna nästan aldrig betalar tillbaks i tid, vilket man får anta är det alternativ ni hoppas på.
2. Låntagarna lånar nästan aldrig längre än 14 dagar.
3. Ni har alldeles för många långivare delat på antal låntagare så pengar lånas för det mesta inte ut.
4. En kombination av ovan.
Citat:
Om en låntagare väljer att förlänga lånet tjänar vi självklart mer på detta och det är inget konstigt med det så länge vår kund får det vi sagt han skall få. En bank tjänar pengar på precis samma sätt;
Nä, en bank tar kreditriskerna själva, det gör inte ni.
Citat:
Gällande default så har du tagit fram informationen om detta från vår hemsida vilket är bra. Då FI offentliggör denna information kan du självklart även gå in där om du känner att detta inte räcker. Då vi är ett börsnoterat bolag och vi ligger under FI är det omöjligt att försöka dölja dessa siffror.
Det har jag såklart gjort.
På FI finns ett bolag registrerat men som ej står under tillsyn. Detta bolag är registrerat under namnet "Trust Buddy AB" med org nummer: 556794-5083.
Utöver det hittar jag ingen mer information, men eftersom du torde veta så kan ju du rimligtvis svara: vilken period avser dessa kreditförluster på 1 %, när kommer uppdaterad information och varför är ni inte betydligt tydligare med detta på er hemsida?
Citat:
Det ligger inte i vårt intresse att dölja något för våra långivare då allt snabbt kommer upp till ytan och har man inte varit ärlig har man en missnöjd kund. Har man en missnöjd kund har man ingen verksamhet. Uttrycket ärlighet varar längst är A och O för vilket typ av företag som helst.
Vi har funnits i över ett år och skulle vi inte kunnat hålla det vi erbjuder våra kunder skulle detta kommit fram nu och vi skulle inte ha någon verksamhet.
Vi har funnits i över ett år och skulle vi inte kunnat hålla det vi erbjuder våra kunder skulle detta kommit fram nu och vi skulle inte ha någon verksamhet.
Fast Loanland fanns väl längre än vad ni funnits?
Citat:
Jag hoppas att du är nöjd med dessa svar och att du väljer att använda dig av vår tjänst.
Mvh
TrustBuddy support
Mvh
TrustBuddy support
Jag säger inte nödvändigtvis att det ni gör är fel eller att ni försöker medvetet lura någon (speciellt mycket information tillhandahåller ni ju dock inte) men jag kan inte första varför någon skulle låna av er och jag skulle heller inte vilja ta risken för en så mager avkastning som 12 % per år så jag kommer inte nyttja mig av era tjänster.