Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej KungenAfDanmark.

Det är roligt att se att du har hittat hit och kommer med frågor och funderingar. Man skall alltid vara försiktig när det gäller investeringar och det är viktigt att känna sig trygg innan man ger sig in och investerar sina pengar.

Därför tänkte jag ta tillfället i akt att besvara dina frågor.

När det gäller våra lån och hur dyra de är jämt emot smslåneföretagen så ligger vi olika till i de olika beloppen som man kan låna. Vissa är dyrare än oss på vissa summor och andra är billigare på andra summor. Det är inga konstigheter med detta och inget som vi jämför oss med särskilt mycket. Vi bedriver vår verksamhet utifrån enkelhet, trygghet och säkerhet. Om man är nöjd med en tjänst stannar man kvar.

Av dom jämförelser jag gjort så är ni dyrare i alla scenarier. Vet inte riktigt vad det är för speciellt med er tjänst som är bättre än ett vanligt smslån, slutsatsen jag kommer fram till blir då att låntagarna inte får de billigare smslånen.

Citat:
Vi är, precis som en bank eller ett smslåneföretag, en vinstdrivande organisation och det är inget konstigt med att vi tar ut en avgift för den tjänst som vi tillhandahåller.

Självklart är det så och jag ger er som sagt beröm för att ni lyckas driva i princip en smslångivarverksamhet helt utan kreditrisker för er själva.

Citat:
Påståendet att nästan all ränta som betalas av långivaren går till TrustBuddy stämmer inte. På ett lån på exempelvis 5000 kr får vi 370 kr och långivaren 600 kr. Detta kan du lätt räkna ut genom att 12% på 5000 kr är 600 kr och lånet kostar 5970 kr att betala tillbaka, således 5970-5600 = 370 kr.

Du menar på att man som långivare får upp till 12 procent i månatliga ränta, eller upp till 25,4 % i månaden om två lån återbetalas inom 15 dagar?

Det är inte så att man får 12 % i årlig ränta, dvs 5000*0,12=600/1/12=50 kronor?

I fall 1 innebär det i så fall, om man trots det enbart kan förvänta sig 12 % i årlig ränta att:
1. Låntagarna nästan aldrig betalar tillbaks i tid, vilket man får anta är det alternativ ni hoppas på.
2. Låntagarna lånar nästan aldrig längre än 14 dagar.
3. Ni har alldeles för många långivare delat på antal låntagare så pengar lånas för det mesta inte ut.
4. En kombination av ovan.

Citat:
Om en låntagare väljer att förlänga lånet tjänar vi självklart mer på detta och det är inget konstigt med det så länge vår kund får det vi sagt han skall få. En bank tjänar pengar på precis samma sätt;

Nä, en bank tar kreditriskerna själva, det gör inte ni.

Citat:
Gällande default så har du tagit fram informationen om detta från vår hemsida vilket är bra. Då FI offentliggör denna information kan du självklart även gå in där om du känner att detta inte räcker. Då vi är ett börsnoterat bolag och vi ligger under FI är det omöjligt att försöka dölja dessa siffror.

Det har jag såklart gjort.

På FI finns ett bolag registrerat men som ej står under tillsyn. Detta bolag är registrerat under namnet "Trust Buddy AB" med org nummer: 556794-5083.

Utöver det hittar jag ingen mer information, men eftersom du torde veta så kan ju du rimligtvis svara: vilken period avser dessa kreditförluster på 1 %, när kommer uppdaterad information och varför är ni inte betydligt tydligare med detta på er hemsida?

Citat:
Det ligger inte i vårt intresse att dölja något för våra långivare då allt snabbt kommer upp till ytan och har man inte varit ärlig har man en missnöjd kund. Har man en missnöjd kund har man ingen verksamhet. Uttrycket ärlighet varar längst är A och O för vilket typ av företag som helst.

Vi har funnits i över ett år och skulle vi inte kunnat hålla det vi erbjuder våra kunder skulle detta kommit fram nu och vi skulle inte ha någon verksamhet.

Fast Loanland fanns väl längre än vad ni funnits?

Citat:
Jag hoppas att du är nöjd med dessa svar och att du väljer att använda dig av vår tjänst.

Mvh
TrustBuddy support

Jag säger inte nödvändigtvis att det ni gör är fel eller att ni försöker medvetet lura någon (speciellt mycket information tillhandahåller ni ju dock inte) men jag kan inte första varför någon skulle låna av er och jag skulle heller inte vilja ta risken för en så mager avkastning som 12 % per år så jag kommer inte nyttja mig av era tjänster.
Citera
2012-03-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungenAfDanmark
Jag säger inte nödvändigtvis att det ni gör är fel eller att ni försöker medvetet lura någon (speciellt mycket information tillhandahåller ni ju dock inte) men jag kan inte första varför någon skulle låna av er och jag skulle heller inte vilja ta risken för en så mager avkastning som 12 % per år så jag kommer inte nyttja mig av era tjänster.

Jag är jättenöjd med TB. Jag har på tre månader (sedan årskiftet) fått 6,13 % ränta på mitt kapital. Och med den avkastningen kan jag oxå ta kreditförluster och ändå få en bra avkastning i slutändan.

Dom fina siffrorna beror på att TB betalar ut räntan ( oftast 3% per 100:-) direkt (dagligen) till oss långivare när låntagaren betalar tillbaka sina kostnadsränta.

Dessa ränte-pengar lånas oftast ut direkt i nya lån. Det blir alltså ränta på ränta...
Dessutom blir varje sparad 100-lapp hos TB omsatt ett antal gånger per år....

Det händer något på kontot som gott som varje vardag.

Loanland var något helt annat. Det största felet var att man var alldeles för slapp med att kolla upp låntagarnas betalningsförmåga. TB däremot NEKAR 60% av dem som ansöker om lån.
Och det tycker jag är bra....Fortsätt så.

Det jag saknar hos TB är en enkel app, där man snabbt och enkelt kommer åt sitt konto.

Och till slut appropå info: Den 28/2 släppte TB via ett pressmedelande alla sina siffror i sin Bokslutskommuniké för sina aktieägare och alla andra.......
Citera
2012-04-12, 16:12
Medlem
Först och främst; bra initiativ att ni svarar på flashback. Ställer gärna lite enkla och svåra frågor också.

1. Vad händer om ni går i konkurs om jag har 10 000kr inlånade hos er som är utlånade till andra? De som är innestående (ej utlånade) går förlorade (ingen insättningsgaranti)?

2. Vad var det som gjorde att aktien gick från ca 20kr till ca 50 öre? Naturligtvis en spekulativ fråga, men något väldigt stort måste ha hänt.

3. Hur ser ert upplägg ut? Fattar inte riktigt hur ert samarbete med Svea Ekonomi AB, har dock inte försökt efterforska.

4. Hur kommer det sej att ni byter namn så ofta? Så många uppköp osv.

5. Varför finns det väldigt lite information på hemsidan om hur det hela fungerar? Känns som att det ger upphov till fler frågor än svar.

6. Saxat från -11 Q3, vad menar ni med det nedan? Som jag läser det så blev vinsten 2182kr för kvartal tre. Kanske inte alltför mycket att skriva spaltmeter text om för ett bolag som värderas till 90 miljoner kr
"Revenue
Total group revenue went from SEK 911
up to SEK 2 182 (increase: 139 %)"

Kanske återkommer med fler frågor, finner verksamheten intressant. Tack.
Citera
2012-04-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackftl
Först och främst; bra initiativ att ni svarar på flashback. Ställer gärna lite enkla och svåra frågor också.

1. Vad händer om ni går i konkurs om jag har 10 000kr inlånade hos er som är utlånade till andra? De som är innestående (ej utlånade) går förlorade (ingen insättningsgaranti)?

2. Vad var det som gjorde att aktien gick från ca 20kr till ca 50 öre? Naturligtvis en spekulativ fråga, men något väldigt stort måste ha hänt.

3. Hur ser ert upplägg ut? Fattar inte riktigt hur ert samarbete med Svea Ekonomi AB, har dock inte försökt efterforska.

4. Hur kommer det sej att ni byter namn så ofta? Så många uppköp osv.

5. Varför finns det väldigt lite information på hemsidan om hur det hela fungerar? Känns som att det ger upphov till fler frågor än svar.

6. Saxat från -11 Q3, vad menar ni med det nedan? Som jag läser det så blev vinsten 2182kr för kvartal tre. Kanske inte alltför mycket att skriva spaltmeter text om för ett bolag som värderas till 90 miljoner kr
"Revenue
Total group revenue went from SEK 911
up to SEK 2 182 (increase: 139 %)"

Kanske återkommer med fler frågor, finner verksamheten intressant. Tack.

Bara några snabba svar innan någon från Trustbuddy dyker upp...

Ang. vad som händer med pengarna står det i tråden redan.
Ang. aktien så har den aldrig varit på 20kr.
Revenue betyder omsättning, inte vinst. Siffrorna står förmodligen i KKr, alltså 911 000 och 2 182 000.
Citera
2012-04-15, 04:53
Medlem
cIntXs avatar
I dagsläget står detta står i de allmänna villkoren;

Citat:
Långivare och Låntagare är även skyldiga att erlägga medlemsavgift och registreringsavgift till Trust-Buddy. Registreringsavgiften tas ut vid registreringen som Medlem genom mottagande av ett betal-SMS (30 kronor) som innehåller användarnamn och lösenord till Webbplatsen. En medlemsavgift tas även ut minst en gång per månad genom mottagande av ett betal-SMS (30 kronor) som innehåller Medlemsuppdatering/kontouppdatering.

"2012-01-09, 17:23" skrevs detta i tråden;

Citat:
Hej Acidiferous

Vi vill börja med att besvara din fråga angående medlemsavgiften som ligger kvar i avtalsvillkoren då vi ser detta som en viktig punkt att förklara och det finns säkert fler därute som undrar över denna.

Anledningen till att denna finns kvar i avtalsvillkoren beror på att det finns tankar om att i framtiden skapa något form av medlemssystem där varje TB medlem får välja att delta för 30 kr.
Detta kommer självklart vara en helt valfri avgift som du som medlem aktivt kommer att välja om du vill betala eller inte. Hur detta specialmedlemskap skall se ut eller vad som kommer ingå i detta kan jag tyvärr inte gå in på mer. Men detta är anledningen till att texten finns kvar då vi inte vill ändra i villkoren för mycket och plocka bort denna text för att sedan lägga till en liknande.

Vi förstår att detta kan låta lite konstigt men det är tyvärr så vi har valt att lösa detta tillsvidare.

Det som är viktigt för alla medlemmar att veta är att vi INTE tar några medlemsavgifter i dagsläget även fast detta finns kvar i avtalsvillkoren. Vi kommer inte ta några avgifter i framtiden heller utan att medlemmen själv väljer att vara med på det.
Vi har lärt oss av det misstag som skedde tidigare.

Osar bluff om det här företaget så det smäller om det, det som är mest intressant är det här med MINST en medlemsavgift per månad.

Är det baserat på hur mycket ränta man som långivare tjänar ihop? Desto mer ränta desto mer medlemsavgifter, enbart för att man i slutändan ska gå +/- noll utan att ha tjänat ett öre?
Senast redigerad av cIntX 2012-04-15 kl. 05:09.
Citera
2012-04-16, 11:04
Medlem
Hej Flashbackftl

Tack för dina frågor och ett stort tack för att du uppskattar att vi finns här och på andra forum för att besvara frågor!

1. Precis som Mistahh skriver så står det tidigare i tråden, men för att du skall slippa leta så tar jag det snabbt igen.
TrustBuddy har ingen rätt att röra kundernas pengar om företaget TrustBuddy skulle gå i konkurs. Pengarna som är utlånade omfattas av ett låneavtal mellan två privatpersoner. Därför har TrustBuddy ingen rätt att röra dessa pengar i händelse av konkurs. De innestående pengarna ligger på ett klientmedelskonto. Detta betyder att dessa pengar tillhör klienterna och inte TrustBuddy som företag.

2. TrustBuddys aktiekurs har aldrig varit uppe på 20 kr. Det som jag tror att du refererar till är 360 Holdings aktiekurs. Detta bolag köpte TrustBuddy upp sommaren 2011. Vid uppköpet justerades aktiekursen till TrustBuddys börsvärde. Historiken gällande TrustBuddys aktiekurs går alltså enbart att utläsa från sommaren 2011 och inte tidigare.

3. Jag kan tyvärr inte gå in på detaljer gällande Svea avtalet i dagsläget. Den information som finns gällande detta avtal går att läsa i pressreleasen som släpptes den 15 mars.
"TrustBuddy AB ingår ett samarbetsavtal med Svea Ekonomi AB om hantering/försäljning av fordringar som uppkommit i TrustBuddys utlåningsverksamhet."
Mer information gällande detta och hur det kommer påverka dig som långivare kommer inom de kommande månaderna. "Avtalet kommer att skapa en säkrare och mer konkurrenskraftig produkt som resulterar i stabilare kassaflöde och en jämnare återbetalningstakt för alla långivare."

4. TrustBuddy har aldrig bytt namn. Vi köpte däremot upp ett företag som hette Loanland som var aktiva på den Svenska marknaden. Detta företag lades ner men kunderna flyttades över till TrustBuddy. Sommaren 2011 köptes 360 Holding upp av TrustBuddy, bolaget ändrade namn till TrustBuddy i samma veva.
Uppköpen ligger i linje med den expansionsstrategi som TrustBuddy haft.

5. Vår målsättning är att ha en så välinformerad kund som möjligt. Vi lyssnar på våra kunder och förändrar så mycket som möjligt efter kundernas behov och önskemål. Jag tycker inte att informationen på hemsidan är bristfällig, men du får gärna komma med förslag på förändringar och tillägg för att den skall bli så informativ som möjligt. Det finns alltid utrymme för förbättringar och det är ni som kunder som bäst vet vilken information som saknas då det är ni som använder tjänsten!

6. Det stämmer som Mistahh säger att talen är i Kkr
Detta kan du enkelt se på sida 10 i rapporten. "Amount in 1000 sek"

Du är välkommen att återkomma med fler frågor!

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-04-16, 11:25
Medlem
Hej cIntX!

Tack för din fråga.

Vi har tidigare besvarat denna fråga ett antal gånger. Men då det fortfarande finns förvirring kring detta så passar jag på att besvara den igen.

Det inlägga som du klistrat in där jag beskriver varför detta finns med i avtalet stämmer fortfarande. Det finns planer att i framtiden införa ett system där du som kund kan välja att betala för en medlemstjänst. Hur denna tjänst kommer vara utformad är inte något som är klart i dagsläget men tjänsten kommer vara frivillig.

Jag understryker återigen att TrustBuddy idag inte tar ut några som helst medlemsavgifter via SMS i Sverige! Som de flesta här i tråden redan vet gjorde vi ett misstag när vi öppnade verksamheten i Sverige där vi tog ut medlemsavgifter från kunder på ett sätt som inte uppskattades och uppfattades som fult. Detta var ett misstag som kostade TrustBuddy väldigt mycket i förhållande till rykte och varumärkesuppbyggnad. I efterhand kan man enkelt se att detta inte var ett vinnande koncept och vi har lärt oss av detta misstag.

Jag tycker att vi har kommit lagom långt på vägen nu för att sluta komma med påståenden om att TrustBuddy skulle vara ett bluffföretag.

Vår målsättning är att erbjuda våra långivare en så säker och jämn avkastning som möjligt och den skall uppgå till 12% per år. Att TrustBuddy skulle eftersträva att lura sina långivare/sparare och medvetet försöka justera ner avkastningen med hjälp av avgifter är inte sant. Vår affärsmodell bygger på att vi har medlemmar som vill låna ut pengar via TrustBuddy. Har vi medlemmar som inte är nöjda med tjänsten tar de ut sina pengar och verksamheten skulle stanna. Därför är det en självklarhet att vi eftersträvar att ha så nöjda långivare/sparare som möjligt och det skulle vara förödande för oss att försöka utnyttja dessa.

Hoppas detta har besvarat dina frågor på ett tillfredsställande sätt.

Är det något som är oklart eller har du andra frågor är du välkommen att göra ett nytt inlägg.

Mvh
TrustBuddy Support.
Citera
2012-04-16, 22:40
Medlem
cIntXs avatar
Tack för svaret TrustBuddy, även om det du säger är felaktigt.
Du missar det mest vitala här, och det är att villkoren ger er rätt att kunna ta ut en medlemsavgift. Att du sitter här och säger att ni inte gör det är helt ointressant då kontentan är att om ni känner för att belasta era kunder med 30 SEK så har ni rätt att göra det med.

Det ni gör (förutsatt att du verkligen representerar TrustBuddy) är att gå emot era egna villkor, du säger en sak medan villkoren säger en annan. I mina ögon är det en typisk bluffmakar strategi.

Du behöver ej heller understryka att en eventuell avgift skulle tas ut via sms, det är ganska klart nu att det sker från överförda pengar till trustbuddy kontot.
Senast redigerad av cIntX 2012-04-16 kl. 22:57.
Citera
2012-04-17, 16:39
Medlem
Hej igen cIntX

Det stämmer att jag representerar TrustBuddy. Du är välkommen att ringa oss på supporttelefonen under telefontiderna och du når oss även på supportmailen.

Som sagt så finns planer på att införa en tjänst där kunder frivilligt kan välja att motta SMS som kostar pengar i framtiden. Därför har vi valt att inte ändra texten om SMS som kostar i avtalsvillkoren då det skulle vara administrativ dumt att ta bort texten för att senare lägga in den igen.

Utifrån dagens avtalsvillkor stämmer det att vi skulle kunna ta ut en medlemsavgift på 30 kr. Detta vore dock förödande för oss att göra som du kanske förstår. Det skulle skapa stor irritation bland våra kunder och resultatet skulle vara att vårt förtroende totalförstörs.
Därför understryker jag igen att vi inte tar några medlemsavgifter från några svenska kunder och vi har inga planer på att ta ut några avgifter från någon medlem som inte själv valt att betala en sådan avgift.

Tyvärr kan jag inte påverka din syn på TrustBuddy och tycker du att vi har en "bluffmakar"-strategi så är det absolut en åsikt som du får ha.

"Du behöver ej heller understryka att en eventuell avgift skulle tas ut via sms, det är ganska klart nu att det sker från överförda pengar till trustbuddy kontot."

Jag förstår inte vad du menar eller baserar detta på? Vi tar som sagt inte ut några som helst avgifter från våra långivare. Varken på SMS, från kunders konton eller från ränteutbetalningar.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-04-17, 22:28
Medlem
cIntXs avatar
Citat:
En medlemsavgift tas även ut minst en gång per månad genom mottagande av ett betal-SMS (30 kronor) som innehåller Medlemsuppdatering/kontouppdatering. TrustBuddy förbehåller sig rätten att belasta Medlemmens TrustBuddy-konto med detta belopp (30 kronor) månatligen i stället för att använda betal-SMS.

Ändra villkoren, snacka sedan. Det du säger nu är helt ointressant då en Trustbuddy medlem aldrig kommer kunna få rätt i en eventuell tvist angående medlemsavgiften, det du skriver här kan jämföras med;

Citat:
Genom att bli medlem kan du bli skyldig att betala oss en miljon i avgift.

Och den fule representanten skriver på ett forum;
Citat:
Ingen fara, det kommer vi aldrig att kräva ifrån dig som medlem.

Var är garantin?

Dessutom;
Citat:
Som sagt så finns planer på att införa en tjänst där kunder frivilligt kan välja att motta SMS som kostar pengar i framtiden.

Det där låter väldigt suspekt, hur många hade egentligen frivilligt gått med att på att skänka pengar till förmodade skurkar?
Senast redigerad av cIntX 2012-04-17 kl. 22:33.
Citera
2012-04-19, 13:31
Medlem
Hallå, jag är imponerad av er strategi och tror starkt på den. Mellanhänder (som banker) vill man givetvis undvika. cIntX har rätt i det han säger och ni borde ändra avtalet så att det klart och tydligt står att dessa 30kr (per sms) endast belastas TrustBuddy kontot. Annars kan man ju bli skyldig hur mycket som helst. Jag kommer testa att låna ut lite pengar via er, vill bara ha svar på en fråga först.

Hur tjänar ni pengar egentligen? Är det via dessa 30kr? Jag menar, det är ju vi långivare som får räntan.
Citera
2012-04-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeezer
Hallå, jag är imponerad av er strategi och tror starkt på den. Mellanhänder (som banker) vill man givetvis undvika. cIntX har rätt i det han säger och ni borde ändra avtalet så att det klart och tydligt står att dessa 30kr (per sms) endast belastas TrustBuddy kontot. Annars kan man ju bli skyldig hur mycket som helst. Jag kommer testa att låna ut lite pengar via er, vill bara ha svar på en fråga först.

Hur tjänar ni pengar egentligen? Är det via dessa 30kr? Jag menar, det är ju vi långivare som får räntan.

Men herregud människa, Trustbuddy är ju mellanhanden. Den enda skillnaden är att dom tar mycket mer betalt än en 'vanlig' bank och samtidigt dumpar kreditrisken på sådana som dig.

Varför tror du det kostar 375 kronor för en låntagare att låna 1000 kronor i en månad emedan långivaren enligt TB "skall förvänta sig" att få 12 % eller 120 kronor för att låna ut 1000 kronor i ett år. Du tror inte att det är någon som lägger beslag på mellanskillnaden, utan att ta någon risk?
Senast redigerad av KungenAfDanmark 2012-04-19 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in