Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 11:37
Medlem
Trustbuddys aktie är upp 6% idag när resten av Sverige och världen rasar. Synd att jag bara har en massa låtsasaktier i Trustbuddy på Shareville och inga riktiga men det är ju iallafall positivt för framtidsutsikterna. Även om jag är besviken på de förluster jag fick hos TB igår så är årets avkastning jämförbar med globala aktiefonder och det till, som jag känner det, en lägre risk (risk för TB-konkurs vs risk för börsrekyler, som idag).

Hoppas att TB kan fördela ut förlusterna när de uppstår i fortsättningen så man inte behöver sätta kaffet i halsen när allt kommer på samma dag.
Citera
2013-05-23, 21:28
Medlem
Vad tror ni det är för folk som lånar hos Trustbuddy egentligen?
Det är klart som fan det kommer förluster. 2-3% är förväntat om ni hade orkat läsa.

Själv ligger jag på 0,5% på 1,5år.

En förlust är för övrigt inte permanent, det innebär bara att lånet gått vidare till Kronofogden. Så pengarna kan fortfarande komma tillbaka.

https://www.flashback.org/sp38470311
Citera
2013-05-23, 22:03
Medlem
Gurtys avatar
Så! Nu skulle jag vilja göra en liten recension på Trustbuddy eftersom jag i stort sett är helt ute nu. Idag valde jag nämligen att använda mig av 90-regeln eftersom jag inte har tid att vänta i pengarna helt enkelt.

Annars måste jag säga att jag har varit väldigt nöjd med Trustbuddy. På allt jag har fått med 90-regeln så är jag +5 % i ränteintäkter. Sedan när jag får ut det låsta beloppet så hamnar det runt 10 % i avkastning. Det innebär att jag har fått ut 10 % på mitt kapital sedan augusti från förra året. Det är inte illa.

Sedan när det kommer till kundservice och kundbemötande så är Trustbuddy väldigt trevliga och professionella. De besvarar ju även våra frågor här på Flashback som är ett stort plus (+). Dock har de på senaste tiden varit väldigt långsamma och jag har fått vänta flera dagar innan de har svarat på mejl. Sedan skulle de säkerligen svara direkt om jag väl ringde men det är något som måste förbättras helt klart.

Annars så måste jag säga att jag har varit väldigt nöjd med tjänsten. När man läser i den här tråden kan man få bilden av att det bara är besvärligt med Trustbuddy. Men de har faktiskt lyckats göra någonting annorlunda som faktiskt fungerar och ger avkastning. Jag rekommenderar dock Trustbuddy för den långsikte och tålmodige. Jag har varit för hetsig och kortsiktig för den här typen av sparform. Tack för mig.
Citera
2013-05-23, 22:10
Medlem
derivats avatar
Ni som har fått 700kr och uppåt i förlust är det en lite bråkdel av vad ni har satt in eller hur mycket deg har ni ungefär?
Det här var ju inte skoj.
Citera
2013-05-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ni som har fått 700kr och uppåt i förlust är det en lite bråkdel av vad ni har satt in eller hur mycket deg har ni ungefär?

Har ca 157 000:- insatt
Gjort vinst på 22 158:- och förlust på 757:- på ca ett år nu. så det är ju ingen fara, men blir lite paff när det kommer så pass stor förlust på en dag bara så där
Citera
2013-05-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Vad tror ni det är för folk som lånar hos Trustbuddy egentligen?
Det är klart som fan det kommer förluster. 2-3% är förväntat om ni hade orkat läsa.

Själv ligger jag på 0,5% på 1,5år.

En förlust är för övrigt inte permanent, det innebär bara att lånet gått vidare till Kronofogden. Så pengarna kan fortfarande komma tillbaka.

https://www.flashback.org/sp38470311

jag har varit med sen början och den senaste tiden så har det varit minus
Ränta 3 senaste månaderna #
-0,50%
Ränta 6 senaste månaderna #
-19,01%
Ränta 12 senaste månaderna #
4,72%

sen är det ju kapital förluster så det har gått - på det mesta och det där med att det gått till fogden är en myt .. de använder ett Inkassobolag som de är delägare i och som jag spånat så har inga skulder gått till fogden eller blivit ens inlämnade. Så den myten kan vi radera direkt. Skulder avskrivs om de är låga och det finns inget som säger att den skuld är permanent utan det finns en preskribering och på en del så har den redan inträtt.

Men som de skriver så är det en risk att satsa pengar och det framgår att risken är Hög.
förluster nu i maj på kapital är runt 4000:- så det är bara att bita ihop.

Hör med kronofogden så har dom inte att en enda har kommit in från deras inkasso bolag som de uppger är Intum Justitia att det skulle vara så är en kostnads fråga för Trustbuddy då de betalar för en tjänst men på grund av de låga beloppen så avskrivs ärendena i snabbare takt och på Fogden som sakt har de aldrig dragit in en skuld och de vet inte ens om att nått bolag TrustBuddy AB varit med nån indrivning. däriemot så har dom en tjänst som de köper från Intrum justitia och det är kredit kontroll av Låntagare och det är en sak
Senast redigerad av janders 2013-05-24 kl. 10:00.
Citera
2013-05-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat

Det var inte så mycket räknat i procent, jag blev bara förvånad att det plötsligt var så mycket på en och samma gång när jag tidigare bara har fått förluster på ett par kronor vid några tillfällen och trodde att det var något fel. Det kanske det är också i och för sig, Trustbuddy har inte svarat ännu så vi kan bara spekulera.
Citera
2013-05-24, 13:48
Medlem
Hej alla Flashbackare.

Information gällande de nyligen registrerade förlusterna som har dykt upp på era konton.

TrustBuddy har under veckan registrerat förluster. Detta ligger helt i linje med hur TrustBuddy ska behandla långtgående obetalda lån. Långivaren kan förvänta sig en förlust på 3-4%. De förluster som nu har registrerats och spridits ut på alla långivare på marknaden ligger långt under detta.

En förlust hos TrustBuddy skapar bättre likviditet på långivarnas konton då kapital som tidigare varit låst i lån frigörs och återaktiveras och lånas ut på nytt.

Ett lån som inte sköts under en längre period håller kapital låst. När detta lån registreras som förlust sprids det totala utlånade beloppet ut på alla långivare på marknaden. De långivare som haft pengar i lånet får tillbaka majoriteten av kapitalet och belastas enbart för samma procentuella förlust som alla andra långivare. Detta gör att majoriteten av det kapital som de hade i lånet frigörs för ny utlåning.

Denna spridning är en del av grundtanken med TrustBuddy där alla ska hjälpa alla för att skapa så god riskspridning och aktivitet på kontona som möjligt. Man hjälper varandra att finansiera ett lån för att sprida risken och man hjälper varandra att sprida förlusterna.

Ett lån som blir registrerat som förlust avskrivs inte. Låntagaren som äger skulden kommer fortfarande belastas med den även fast lånet i system registrerats som förlust.
Skulden kommer alltså drivas vidare och bli återbetalad i framtiden. Denna återbetalda skuld tillfaller er långivare och inte TrustBuddy. Den sprids, precis som förlusten som den en gång i tiden skapade, ut på alla långivare.

En registrerad förlust frigör alltså kapital som tidigare varit låst för långivaren och när den underliggande skulden blir återbetald återförs original-beloppet till långivarna.

Vi registrerar förluster vid några tillfällen per år. Därför kommer förlusterna i omgångar och inte jämnt fördelat under året. Anledningen till att det kom en större förlustpost nu än vad det tidigare gjort beror på att det finns fler lån nu än tidigare. 2011 hade vi en utlåning på 56 miljoner i koncernen och i år hade vi 260 miljoner. När antalet registrerade lån ökar, ökar också antalet lån som går till förlust. Denna förlustpost som registrerades var procentuellt större än föregående förlustposter och det beror på att det tar tid innan ett lån blir klassificerat som förlust. En del lån som tidigare skötts har alltså blivit till förluster. Denna förlust har ingenting med 2013 års utlåning att göra.

TrustBuddy registrerar förluster i linje med vad som uppges i villkoren. TrustBuddy har inte tillåtelse att i förväg säga till när dessa förlustregistreringar kommer ske då det kan skapa strategisk spekulation bland långivare. Spekulation i inlåningsprodukten är inte tillåtet.

Mvh TrustBuddy
Citera
2013-05-24, 14:04
Medlem
Hej igen alla Flashbackare.

Jag har märkt att endel av er tycker att svar ibland tar tid att få här på Flashback. Det beror på att många av era frågor är väldigt bra och väldigt bra frågor kräver väldigt bra svar. Sådana svar tar tyvärr en stund att skriva. Då många av er granskar svaren med ett kritiskt ögat, vllket är väldigt bra och det uppmuntras, gäller det att de svar som ges är så uttömmande och informativa som möjligt och innehåller felaktigheter.

TrustBuddy hoppas att ni har förståelse för detta och tålamodet att, vissa gånger, vänta på svaren en stund.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-05-24, 14:09
Medlem
derivats avatar
Tackar för klargörandet.
Det hade dock varit högst viktigt, ifall ni vill att vi som lånar ut kapital ska känna oss trygga med det. Att ni redovisade hur stor del av ens utlånade kapital som det strulas med. Alltså som det ser ut nu har man ingen aning hur stor del som eventuellt blir förlust förrän det är ett faktum.

Då hade åtminstone jag ökat på min utlåning ifall det gick att se mer exakt hur mycket folk som strular med återbetalningar.
Citera
2013-05-24, 14:39
Medlem
Hej igen Trustbuddy. Jag har ibland skrivit när jag har varit nervös eller frustrerad och därför inte alltid hållit den goda ton jag annars försöker att hålla. Jag är nöjd med era svar och ni ska ha en eloge för att ni är aktiva i den här tråden!

Man måste ha förståelse för att folk är nojjiga när det gäller sina pengar och därför agerar hypernervöst när osäkerhet eller oväntade situationer uppstår. Det gäller speciellt när pengarna finns hos en relativt okänd aktör.
Citera
2013-05-24, 14:54
Medlem
Jag har för övrigt redan fått tillbaka mer än hela onsdagens förlust i nya räntor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in