Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 21:29
Medlem
Brottargalnings avatar
Senaste inlgget nmnde jag att Wei Rui skrivit kontrakt med One, jag nmnde ocks Hiroki Akimoto d han spade den andra mstaren frn Kina. Nu r Rui och Akimoto bokade att mta varann 4 maj. Hoppas lite p en revansch fr Kina och ett litet intg med Sanda fighters i sporten.
Citera
2024-04-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Senaste inlgget nmnde jag att Wei Rui skrivit kontrakt med One, jag nmnde ocks Hiroki Akimoto d han spade den andra mstaren frn Kina. Nu r Rui och Akimoto bokade att mta varann 4 maj. Hoppas lite p en revansch fr Kina och ett litet intg med Sanda fighters i sporten.
Sanda verkar funka rtt bra som inkrsport till MMA du fr bde mycket av det stende samt mycket trning p just nedtagningar och nedtagningsfrsvar.

Satt och kollade Weilis samtliga matcher nyligen och hon hade ju en gedigen bakgrund inom Sanshou / Sanda innan hon sadlade om till MMA och det mrks verkligen i hennes frsta matcher i UFC vart hennes nedtagningar kommer ifrn.

Jvligt kul sport frvrigt, har sjlv trnat det och hade frmodligen forsatt om inte klubben lagt ner d huvudtrnaren flyttade utomlands och ingen kunde ta ver s det blev Thaiboxning istllet.

Inget val jag ngrar men Sanshou r jvligt kul frutom att man kan plocka pong och tom vinna genom att knuffa motstndaren av mattan flera ggr i samma rond, det var lite B som regel annars jvligt kul sport.

Fr er som inte vet vad det r s r det Kickboxning med nedtagningar och kast ifrn clinch samt att man kr p matta och inte i ring.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-04-06 kl. 12:40.
Citera
2024-04-06, 13:39
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Sanda verkar funka rtt bra som inkrsport till MMA du fr bde mycket av det stende samt mycket trning p just nedtagningar och nedtagningsfrsvar.

Satt och kollade Weilis samtliga matcher nyligen och hon hade ju en gedigen bakgrund inom Sanshou / Sanda innan hon sadlade om till MMA och det mrks verkligen i hennes frsta matcher i UFC vart hennes nedtagningar kommer ifrn.

Jvligt kul sport frvrigt, har sjlv trnat det och hade frmodligen forsatt om inte klubben lagt ner d huvudtrnaren flyttade utomlands och ingen kunde ta ver s det blev Thaiboxning istllet.

Inget val jag ngrar men Sanshou r jvligt kul frutom att man kan plocka pong och tom vinna genom att knuffa motstndaren av mattan flera ggr i samma rond, det var lite B som regel annars jvligt kul sport.

Fr er som inte vet vad det r s r det Kickboxning med nedtagningar och kast ifrn clinch samt att man kr p matta och inte i ring.
En annan utvare som hade framgng i MMA med den bakgrunden r ju Cung Le.
Citera
2024-04-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ja den gamle rven ja det var inte igr man sg honom fightas 🙂
Citera
2024-04-06, 19:37
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Jag har aldrig trnat det sjlv men sttt p folk som trnat det. Det fanns en MMA-klubb i grannhlan som startades upp och i samma byggnad fanns det en Sandaklubb dr mnga av dom testade p MMA.

Nr jag varit i Thailand och trnat har det varit ngra kineser med Sanda-bakgrund man sparrats mot. + Muslim Salikhov som var extremt snabb och hrd med sina tekniker.

Jag gillar stilen men tyvrr verkar den ha svrt att leverera i kickboxningsvrlden och istllet har det blivit MMA dr stilen visat sig som effektivast.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Han hade egentligen inte den bakgrunden han krde typ taekwondo och brottning som barn sen boxning som ungdom tills han hittade Sanshou dr han ntligen kunde kombinera alla olika stilar han trnat.
Citera
2024-04-10, 17:55
Medlem
Brottargalnings avatar
r s jvla sur ver att One nu tvingat Iman Barlow att pensionera sig. De ger henne inga matcher och vgrar riva hennes kontrakt s hon kan tvla fr andra organisationer. One kan leverera redigt bra underhllning inom flera olika kampsporter men tyvrr r de nog den organisationen som behandlar sina fighters smst.
Citera
2024-05-06, 05:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Matchen gde rum i helgen och blev jmn, tycker det hade kvittat vem som fick domslutet.

ven om Rui vann har jag svrt att se hur Sanda egentligen skulle ha ngot att erbjuda i kickboxningssammanhang. Alla deras slag och sparkar finns redan i kickboxningen men till skillnad frn kickboxare s fr de ocks lgga tid p nedtagningar.

Inte fr att jag vill se Sanda-fighters strunta i kickboxningen men tycker utan tvekan stilen passar bttre fr MMA d de kan anvnda sina tekniker fullt ut.
Citera
2024-05-06, 11:18
Citat:
ven om Rui vann har jag svrt att se hur Sanda egentligen skulle ha ngot att erbjuda i kickboxningssammanhang. Alla deras slag och sparkar finns redan i kickboxningen men till skillnad frn kickboxare s fr de ocks lgga tid p nedtagningar.

.

En skillnad... Sanda har sidosparkar frn kung Fu/karate. Den hrda kickboxningen kr inte dessa lngre sedan typ tidiga 90-tal.

Och sanda spammar dessa i matcher s det blir en viss kontrast i stilar.
Senast redigerad av Capcom. 2024-05-06 kl. 11:23.
Citera
2024-05-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
En skillnad... Sanda har sidosparkar frn kung Fu/karate. Den hrda kickboxningen kr inte dessa lngre sedan typ tidiga 90-tal.

Och sanda spammar dessa i matcher s det blir en viss kontrast i stilar.
Om just sidekicks veranvnds vet jag inte men det r helt klart en teknik man trnade p och anvnde sig av inom Sanda nr man krde det liksom inom Taekwondo dock inget man drog ivg p ngon under Thaiboxningstiden men det hade vl med att gra att man hll det basis dvs lowkicks och sparkar mot blen och ngon huvudspark d och d fr att verraska.

En annan stil som kr mycket sidekicks, backicks, oblique kicks och andra sparkar man inte ser s mycket av inom dagens kickboxning r Savate dvs fransk kickboxning som r mer spark n slagbaserad d sparkar r mer pongivande som tekniker dr.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-05-06 kl. 20:12.
Citera
2024-05-06, 20:56
Citat:
Om just sidekicks veranvnds vet jag inte men det r helt klart en teknik man trnade p och anvnde sig av inom Sanda nr man krde det liksom inom Taekwondo dock inget man drog ivg p ngon under Thaiboxningstiden men det hade vl med att gra att man hll det basis dvs lowkicks och sparkar mot blen och ngon huvudspark d och d fr att verraska.

En annan stil som kr mycket sidekicks, backicks, oblique kicks och andra sparkar man inte ser s mycket av inom dagens kickboxning r Savate dvs fransk kickboxning som r mer spark n slagbaserad d sparkar r mer pongivande som tekniker dr.

Thaiboxning r inte kickboxning. Det r sin egen grej och de har inga influenser av karate historiskt.

Hollndsk kickboxning har dremot influenser frn karate. De behll snurrsparkar men slopade sidosparken.

Den frmsta anledningen tror jag r fr att de str mer parallellt mellan ftterna och det tar fr lng tid att vrida och strcka ut en sidospark frn den stancen, och krver mer utrymme fr att vara riktigt effektiv.
Senast redigerad av Capcom. 2024-05-06 kl. 20:59.
Citera
2024-05-06, 21:03
Cung le brt Frank Shamrocks arm med sidosparken s den r definitivt en vrdig spark om man vill lgga ner tid p att hlla den vass.

Men ganska dryg att utfra.
Citera
2024-05-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Cung le brt Frank Shamrocks arm med sidosparken s den r definitivt en vrdig spark om man vill lgga ner tid p att hlla den vass.

Men ganska dryg att utfra.
Ja allts det gr ju snabbare att dra en teep dvs rak stoppspark i magen p ngon i tex Thai n en sidekick ven om sidekick r en legal teknik dr ocks likt snurrande sparkar ven om man typ aldrig ser dem.

Inom Taekwondon dremot s var vl sidekick det bsta valet om du ville sparka ngon hrt i magen som avancerade framt mot dig typ s som jag minns det och som inte stod helt med sidan till utan blottade lite av magsidan dvs framsidan av vsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in