2011-09-06, 16:24
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Eftersom du har kontakt med åtminstone särbon så tänkte jag om ni pratat om den biten. Det var Bgb som skrev att du och Blanagel hade kontakt med särbon,du skrev också ett inlägg där du skulle kolla upp en sak med honom.

Du har fått det där om bakfoten. Jag har ingen kontakt med särbon och jag har inte heller skrivit att jag skulle kolla upp något med denne.
Citera
2011-09-06, 16:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Jag hade fel om häktningen. Den informationen hämtade jag ur tråden. Du är precis lika välkommen som vem som helst att motbevisa mig i det jag har skrivit.

Det är inte vi som ska bevisa att du har fel, utan du som ska bevisa att du har rätt.
Citera
2011-09-06, 16:25
Medlem
Fiols avatar
Citat:
Jag kan inte ta gift på detta. Men jag är säker på att polisen sade fel i Efterlyst. Det blir ett glapp på 1 år annars och det finns ingen information om M under tiden mars 2010 till mars 2011.

Kompisen J hörde senast av M i maj 2010. Då fanns M hos Norberg. Sedan kan hon ha levt på flykt. Men uppgiften att hon sågs i Filipstad i mars i år tyder på att det faktiskt är sedan mars i år som man har anledning att betrakta det som ett bortförande och inte ett frivilligt försvinnande vilket var läget tidigare. Nog tror jag att man är mer petig med en efterlysning än att man tar fel på ett helt år. Uppgiften finns ju kvar än så det är nog dags att inse att något hände i mars i år.

http://www.tv3.se/efterlyst/17-ariga-melinda-forsvunnen
Citera
2011-09-06, 16:26
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VajRuss
M mådde (enligt alla hennes brev till TN) oerhört dåligt av instängdheten och alla restriktioner på Folåsa, hur ska hon då inte må av detsamma om hon nu varit på rymmen i 1½ år? OM hon varit på rymmen så länge, that is....
Jag tror tyvärr att M inte längre är i livet och att hon inte varit det sedan hennes övergödda hund kom tillbaka. Där hunden var kopplad, där tror jag att M var....

Friska upp vårt minne. Vart var den övergödda hunden kopplad någonstans?
Citera
2011-09-06, 16:26
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiol
Jag tror inte att Efterlyst har fel uppgifter. Jag tror att något hände i mars i år som förändrade situationen och även polisens inställning om frivilligt försvinnande.

Men om polisen tror att hon är bortförd mot sin vilja,varför har de då inte gått ut i efterlyst eller media tidigare? Det är ju ganska stränga straff på människorov och sånt brukar ju uppmärksammas stort i media? Jag tror inte att polisen tror hon är bortförd, utan att de tror att hon är borta frivilligt,jag ser ingen annan förklaring till det lama agerandet
Citat:
M mådde (enligt alla hennes brev till TN) oerhört dåligt av instängdheten och alla restriktioner på Folåsa, hur ska hon då inte må av detsamma om hon nu varit på rymmen i 1½ år? OM hon varit på rymmen så länge, that is....
Jag tror tyvärr att M inte längre är i livet och att hon inte varit det sedan hennes övergödda hund kom tillbaka. Där hunden var kopplad, där tror jag att M var....

Du tror alltså att hon var hos fostermamman? Gömd,tvingad eller frivilligt?
Citera
2011-09-06, 16:28
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Kompisen J hörde senast av M i maj 2010. Då fanns M hos Norberg. Sedan kan hon ha levt på flykt. Men uppgiften att hon sågs i Filipstad i mars i år tyder på att det faktiskt är sedan mars i år som man har anledning att betrakta det som ett bortförande och inte ett frivilligt försvinnande vilket var läget tidigare. Nog tror jag att man är mer petig med en efterlysning än att man tar fel på ett helt år. Uppgiften finns ju kvar än så det är nog dags att inse att något hände i mars i år.

http://www.tv3.se/efterlyst/17-ariga-melinda-forsvunnen

Som sagt, jag kan inte ta gift på det. Jag tror att hon hördes av senast maj 2010 och har varit försvunnen sedan dess.

Det finns inga livstecken efter henne under perioden maj 2010 tills idag.
Citera
2011-09-06, 16:29
Medlem
Citat:
Jag kan inte ta gift på detta. Men jag är säker på att polisen sade fel i Efterlyst. Det blir ett glapp på 1 år annars och det finns ingen information om M under tiden mars 2010 till mars 2011.

Det är ju en definitionsfråga, och hur det är ställt med den allmänna läskunnigheten och läsförståelsen i Sverige vet vi ju ganska väl. Efterlyst brukar dock hålla rätt på begreppen.

Det rimliga är ju att M för fem månader sedan enligt polisens klassificering av försvunna personer övergick från att vara "frivilligt" försvunnen, vilket inte är högprioriterat, till att vara "bortförd" - som är ett betydligt mer kraftfullt rubriksättande, och ger betydligt mer resurser och möjligheter för en eftersökning.

Att sedan efterlyst så gott de kan följer polisens rubricering är ju ganska självklart. Borta sedan 1år 5mån (?), FÖRSVUNNEN/BORTFÖRD sedan 5 mån.
Citera
2011-09-06, 16:31
Medlem
Jag tror inte M hade tillåtit att hunden blivit så fet som den (tydligen) vad vid upphittandet. Någon annan har nog haft hunden under minst fyra-fem månader innan den "hittades".
Citera
2011-09-06, 16:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Fast när hon var på rymmen förra gången skrev hon så här:

"Och här är jag nu. FRI! Mår bättre än jag gjort på över ett år."

Enligt M ska Folåsa ha varit ett rent helvete. Med tanke på att hon skulle tillbaks dit igen så kan man kanske förstå att hon hellre är på rymmen. Jag undrar vad M egentligen har för alternativ? Om det har hänt M något, då menar jag att socialnämnden i Filipstad och mamman ska stå till svars för detta. Det är dem som drivit M till hennes agerande.
Citera
2011-09-06, 16:32
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Jag tror inte att Efterlyst har fel uppgifter. Jag tror att något hände i mars i år som förändrade situationen och även polisens inställning om frivilligt försvinnande.

Det borde ju LL ha info om. Så, LL, med tanke på snabbt svar igår, finns det möjlighet att bena ut det här en gång för alla?
Citera
2011-09-06, 16:32
Medlem
Fiols avatar
Citat:
Friska upp vårt minne. Vart var den övergödda hunden kopplad någonstans?

Hittade mitt eget tidigare inlägg där jag försökte få till en tidslinje på det som kommit fram.

Citat:
27 mars 2010 hämtades M och hennes hund av TN och DN. Vad som föregått uppbrottet från vad som bara dagarna innan syntes vara en ganska stabil miljö i familjehemmet med framtidsplaner och livslust är svårt att veta säkert då versioner skiljer sig åt. D hade samma kväll lämnat flickvän och barn för att följa med TN.

31 mars 2010 soc pratar med M som då finns hos TN. Soc tar beslut att M ska omhändertas omedelbart.

Tidigt maj 2010 får Ms kompis J ett sista brev från M och J blir mkt orolig. Startar senare själv efterlysningar av M på nätet.

Aug 2010 första nätverksträff med CS, soc, familjehem (A), psykolog och polis. Där anser polisen att försvinnandet är frivilligt vilket övriga inte är överens med polis om.

Aug 2010 M kom in på hundgymnasiet vilket var hennes högsta önskan men beskedet kom efter försvinnandet och det är tveksamt om M fick veta att hon kommit in

Någon gång under denna tid söks M i TNs hus men det finns inga spår och TN gör motstånd och förnekar all inblandning.

Jan 2011 ett handskrivet brev skickas till bloggaren Catta där själva rymningen och orsaken till den beskrivs på ett väldigt detaljerat och känslosamt sätt och brevet undertecknas av M

Dec 2010 Ms kompis J börjar lägga ut sina efterlysningar. J har inget hört från M sedan maj trots att de varit mycket nära vänner och J är mycket orolig.

8 feb 2011 hittas Ms hund bunden utanför familjehemmet i Linköping, övergödd och i dålig form vilket inte stämmer med det skick M ville ha den i. M var mycket rädd om sin hund enligt flera källor.

mars 2011 CS överklagar polisens agerande i Ms försvinnande

aug 2011 tråden på Flashback startas av någon som anklagar hela Filipstads kommun, ett antal privatpersoner, tidigare ombud, läkare mfl och CS för diverse brott

aug 2011 ett grannhus till TN attackeras med stenar en natt, efter hot och TN anmäls för detta brott

sept 2011 Efterlyst tar upp fallet M och säger att hon varit försvunnen sedan mars detta år och att misstanken är att hon bortförts. Lokaltidningar tar upp fallet och berättar att förhör hållits med flera men att inga heta spår kommit in. Ms underkläder ska hänga på en torklina utanför TNs hus sedan ett halvår.
Citera
2011-09-06, 16:33
Medlem
Moderatens avatar
Citat:
Det är fel. Efterlyst hade fel information ifrån polisen. Det är mars 2010 som gäller och inget annat.
Ja du donco, om du försöker röka ut en flicka på 17 år som gjort allt för att distansera sig från sina anhöriga, då kommer historien att dömma dig hårt. Du är ju för fan inte ett dugg bättre än TS, som du håller på.Varför anser du att en 17:åring ska komma ut,i en av flashbacks mest tveksamma trådar,någonsin!
Du må ha din agenda mot tomas norberg men när du involverar hans underåriga dotter, ja då är du precis som tomas Norberg, ett ärkesvin ,som inte drar sig för att förstöra andras liv bara för att driva sin agenda.Jag frågar dig du ärkefjant, var och när blev denna ,melinda ett legitimt mål att diskutera på ett skitforum som flashback, Var det hennes efterblivne bror, hennes knarkande fader eller någon annan hittepåfigur som gör att du tycker det är rätt att förstöra enn ung kvinnas liv.Du borde skämmas, och fler med dej, men framförallt därför att du tycks tro att med rättfärdighetens stämpel är det rätt att hänga ut och förstöra för människor som inte ens är myndiga, ang-- hennes bror är han ju myndig ,men det vi vet om honoms uppväxt så borde vi förstå att han icke kommer att uppnå den mognaden på många år. Donco, du är en sån där som luktar på dina egna fisar....... se southpark för om du inte förstår hur fel du är.Du är precis som Thomas norberg, fast på andra sidan. Hoppas du sover gott i natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in