2011-09-13, 15:20
Medlem
Fiols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon var var borta i 3 dagar, bör ha varit 2006, eftersom hon var 12 år, båda hade vårdnaden då. Som Corren tidigare har berättat har den snart 13-åriga flickan rymt tidigare. Enligt uppgift reste hon först till Stockholm och senare till Malmö där hon återfanns och sändes tillbaka till Folåsa. Hon var tillbaka första september och hade då varit borta i tre dagar. Artikel från 18/9-07 archive.corren.se/archive/2007/9/18/jdo2reqgzdqme2q.xml

Hon rymde tillsammans med en kompis i augusti 2007 från Folåsa och jag tror det var då hon hittades i Rosengård drogad. Den rymningen var bara några dagar. Sedan rymde hon en månad senare med pappas hjälp. Då var hon borta i fyra månader och då hände också en massa otäcka saker. Hon gav upp själv när hon sökte upp ett familjehem hon fått tips om. Det var i januari 2008. Det var efter det hon inte ville ha kontakt med sin pappa och i ett brev ber hon honom om förlåtelse för att hon inte orkade.
Citera
2011-09-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Kan det var den där kontakten med Kalla Fakta där det av något skäl inte blev något program?
Det var väl så att flera TV-kanaler kontaktades, bla SVT som hade ett inslag 2007-11-04 inslaget heter Barn på rymmen från behandlingshem.
Rapport sände om barnens situation och blev kritiserade av SiS. Bedöm själva om kritiken var begfogad.
Många ömma tår som blivit trampade. Döljer sitt misslyckande genom att dra sekretesskortet.
Citat:
Rapport har skyldighet att granska
14 DECEMBER 2007
I ett inlägg i Journalisten (32/07) kritiserar SIS, Statens institutionsstyrelse, Rapport för våra inslag om två syskon 12 och 16 år gamla som har varit på rymmen från Folåsa behandlingshem.
Genomgående för kritiken är att vi har låtit bli att redogöra för en komplicerad vårdnadstvist. Faktum är att vi valde att inte ge oss in på den och därför har Rapport självklart inte heller tagit ställning i den frågan. Det vi i stället har gjort är att granska hur samhället tar hand om barn efter det att föräldrarna har blivit av med vårdnaden.

I det här fallet var det Filipstads kommun, som beslutade att placera barnen på Folåsa behandlingshem. SIS menar i sin artikel att Rapport har skadat barnen genom reportaget, men i den kontakt vi haft med barnen efteråt säger de sig vara tacksamma för att någon har lyssnat på dem.
Efter vår granskning har Filipstads kommun beslutat att försöka hitta ett familjehem åt barnen. Sedan till några faktafel i SIS inlägg i Journalisten:

1) SIS skriver att ”syskonen träffats så mycket de har velat”. På Folåsa finns ett hem för pojkar och ett annat för flickor vilket gjorde att syskonen inte kunde träffas när de ville. De första fyra månaderna kunde syskonen bara träffas korta stunder. Den då 11-åriga flickan tyckte det var jobbigt. Hon längtade efter sin bror.

2) SIS skriver vidare att vi har sagt att ”barnen inte fått gå i skolan”. Det har vi inte sagt. Däremot sägs det i intervju med socialnämnden i Filipstad ”att barnen inte fått någon undervisning”.
Detta motsägs heller inte av socialnämnden. På Folåsa finns en skola men syskonen vägrade att delta i undervisningen och resultatet blev att barnen, som omhändertagits delvis för att de inte hade gått i skolan på fem år, inte heller efter samhällets omhändertagande fick någon undervisning.

3) SIS undrar i artikeln ”varifrån Rapport fått uppgiften om att barnen skulle ha varit inlåsta under fängelseliknande former”. Om SIS hade tittat igenom inslaget ordentligt hade det framgått helt klart att det inte är något som vi påstår, utan den som säger det är den psykolog som länsrätten utsett till sakkunnig expert.

4) SIS skriver att Folåsas målgrupp är ”barn och ungdomar med relationsproblem, främst adopterade barn. Inte missbrukare eller kriminella.” Men på Folåsas hemsida kan man läsa att Folåsa tar emot ungdomar ”med inslag av kriminalitet och missbruk”.

5) SIS ifrågasätter att vi har läst de domar som finns i ärendet. Självklart har vi läst dem. Vi anser att det är oerhört viktigt att granska samhället just i sådana situationer som denna. Här har samhället sagt sig vara bättre lämpad än föräldrarna att ta hand om två barn. När de barnen varit på rymmen i flera månader undan detta samhälle är det ett misslyckande. Det är då Rapports skyldighet att granska de ansvariga.

http://www.journalisten.se/debatt/14...et-att-granska
Citera
2011-09-13, 15:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Självklart finns det en anmälan och en utredning om ett pedofilnätverk. Det skulle väl vara lite knasigt om inte polisen utredde sådana saker.
Jag har tidigare bett dig redovisa ärendenummer utan att få något svar.
Du ljuger ihop historier utan någon som helst substans.
Citera
2011-09-13, 15:23
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
I stort sett alla, utom mycket få enstaka, resandefolk har romskt ursprung.

...men eftersom de flesta tattarsläkter i Sverige har levt här under åtskilliga generationer så tror jag nog att du måste kategorisera dem som svenskar istf att ge dem en egen etnicitet. Varför vill du börja gräva i Tomas Norbergs eventuella zigenarbakgrund? Tror du att det är skälet till att barnen mobbades? Eller tror du att han har fler bidrag som väntar på honom om myndigheterna, precis som du, vill göra gällande att han är av tattar-etnicitet? Har du något emot zigenare/tattare?
Citera
2011-09-13, 15:25
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Helt korrekt och många av dessa tattare tog svenska namn och då ofta så kallade soldatnamn då att vara soldat under vissa perioder var det enda sättet att överleva eller få följa med en arme till ett nytt värdland. Det är just den biten i namnet simms som gör mig lite fundersam, är det ett gammalt soldatnamn måhända?

Egentligen är det ointressant att prata genealogi.

Men när det gäller den här Simmsläkten så är den förse som heter Simm i antavlan född 1791. Hans far hette Johansson och farfar Hansson. Så var det med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
I stort sett alla, utom mycket få enstaka, resandefolk har romskt ursprung.

Är det verkligen klarlagt finns flera teorier om ursprung.

Resandefolkets ursprung är omdebatterat, men enkelt uttryckt finns det tre huvudteorier: Den första gör gällande att de resande är romer med en särskild kultur; andra klassar dem som en socioekonomisk grupp som historiskt sett haft likartade yrken. Den tredje förklaringen är att de resande härstammar från soldatsläkter från Tyskland eller Ryssland.

Tidigare fanns det en teori om att resande består av personer som för länge sedan av något skäl fördrivits från byar/samhällen och därefter försörjt sig på likande sätt som romer, dvs rest omkring mellan olika platser och inte haft någon fast bostad.
Citera
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men är det inte dumt då att sitta här och prata om det så stora pedofilnätverket kan röja undan alla bevis?

Skadan är antagligen redan skedd. Det är dock inte jag som tar upp pedofilnätverket gång på gång utan andra användare. Jag svarar bara på deras frågor. Som jag skrev tidigare så borde vi inte spekulera så mycket i det med tanke på utredningen och de eventuella offren.

Men det finns ju alltid gamar och hyenor som vill gotta sig i sådana här tragiska historier.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har tidigare bett dig redovisa ärendenummer utan att få något svar.

Jag har ingen aning om vad det är för ärendenummer. Varför skulle jag vilja veta det för?
Citera
2011-09-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.F.Y
Tycker att denna tråd bevisar att det finns mycket man inte vill ska komma ut i ljuset.
Varför skulle annars pastor Frisks alla lärjungar jobba med damage control 24/7

Du menar att det skulle finnas mer att dra upp om CS? I själva verket har väl få människor blivit så jävla uthängda och vädrade som denna människa? Vi, som egentligen inte har ett dugg med det att göra, har fått hela hennes liv uppfläkt för oss. Tyvärr för TS är det inte hon som förlorat på det.
Citera
2011-09-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Har han något bolagsengagemang? Har han haft det? Kan man ha det om FK är vad man försörjer sig på?

Enligt Ratsit har han inget bolag.
Lyssnade på videoinspelningen som gjordes i lördags med K. S.
När hon tyckte han hade en fin bil och frågade vad det var för märke så svarade han att han inte visste. Det bör han väl veta om han är bilförsäljare,samt veta vilket bilmärke han är ute och kör omkring med.
Citera
2011-09-13, 15:30
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
...men eftersom de flesta tattarsläkter i Sverige har levt här under åtskilliga generationer så tror jag nog att du måste kategorisera dem som svenskar istf att ge dem en egen etnicitet. Varför vill du börja gräva i Tomas Norbergs eventuella zigenarbakgrund? Tror du att det är skälet till att barnen mobbades? Eller tror du att han har fler bidrag som väntar på honom om myndigheterna, precis som du, vill göra gällande att han är av tattar-etnicitet? Har du något emot zigenare/tattare?

Många lägger en personlig värdering i detta. Det är nog ofrånkomligt. Personligen tycker jag att Norbergs beteende förklaras mycket i och med romteorin.
Citera
2011-09-13, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clej
Enligt Ratsit har han inget bolag.
Lyssnade på videoinspelningen som gjordes i lördags med K. S.
När hon tyckte han hade en fin bil och frågade vad det var för märke så svarade han att han inte visste. Det bör han väl veta om han är bilförsäljare,samt veta vilket bilmärke han är ute och kör omkring med.

Ok. Ja det tycker man ju att han bör veta. Vet man vilka bilar som är skrivna på Tomas och på t ex kusinera? Går sånt att kolla?
Citera
2011-09-13, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D.Norberg
Det är många som har fått sådant här, Carl Thelberg (telnr) har fått det, även Hans Lindberg (telnr). Jag har även fått höra att Conny Pettersson (telnr)som säljer USA-bilar i Filipstad har fått det (Conny's USA bilar). Jag undrar om han har talat om det för hans kvinna som är sierska.
Vad är syftet med att ta med dessa namn i uthängningen?
Är det som sannings vittnen, jag menar med telefonnummer och allt... hur tänkte man där?

Hälsningen från M i breven från folåsa:
"Hälsa till Carl, Johnny, Hans, Phat och dina ombud....."

Finns ju möjlighet att kaninerna hette likadant iofs.
Sen har jag nog missat, vem är Jhonny?
Edit: numren står i D's inlägg, jag ville inte ge dom mer plats i tråden bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in