2011-09-27, 20:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Normala liv säger du?

Var de inte omhändertagna och under soc regi när TN hämtade dom?

//Reimer

[i]DOM
2006-09-29 1221-06
Det är viktigt att ha tilltro till barns berättelser, men dessa barn kan alla handlingar i ärendet och Melinda hjälper sin far att skriva på datorn.
Barnen har författat egna skrivelser angående sådant som skulle ha hänt när Melinda Norberg var så liten att hon knappt kunde gå. Det är inte trovärdigt att barnen skulle ha så exakta minnesbilder av vad som hände när de var så-små.
Socialnämnden anser att Tomas Norberg tvingat barnen att ljuga.
Han har isolerat barnen, berövat dem möjlighet att gå i skola med de sociala kontakter som skolgången innebär och han har vänt barnen från deras mor. Tomas Norberg är även polisanmäld för misstänkt sexuellt övergrepp mot Melinda.

Nämnden åberopar till stöd härför bl.a. nämndens utredning, observationsutlåtanden
beträffanden barnen samt intyg från BUP. Nämnden anför bl.a.
följande.
Barnen har levt tillsammans med sin far Tomas Norberg i ett hus på landet några mil från Filipstad. De var med om en traumatisk situation då det var ett stort bråk mellan föräldrarna och mamman Carina Simm blev utkastad ur huset. Utredningarna grundar sig i att Daniel och Melinda inte haft någon skolgång under de senaste fem åren och far illa hemma hos sin far Tomas Norberg.
Enligt Tomas Norberg var det stora problem när barnen gick i skolan. De var båda mobbade. Barnen har haft hemundervisning och därefter har Tomas Norberg själv undervisat dem. De har ett stort kontaktnät med många kamrater. Anmälningarna menar Tomas Norberg är en hämndaktion
mot honom.
Barnen upprepar vid samtal i stort sett och med samma ord det som Tomas
Norberg redan sagt. De säger för övrigt att Carina Simm är sjuk och
att de inte vill träffa henne. De är stela, monotona och negativa i kontakten.
Carina Simm har sagt att hon blivit psykiskt misshandlad av Tomas
Norberg under många år. Barnen är mycket isolerade. Enligt Carina
Simm är Tomas Norberg läkemedelsmissbrukare.
Det är viktigt att barnen inte blir indragna i konflikterna som gäller
föräldrarna. Föräldrarna har erbjudits samarbetssamtal. Carina Simm
har tackat nej eftersom hon inte vill träffa Tomas Norberg och Tomas
Norberg har tackat nej då han anser att det inte skulle vara till gagn
för barnen då de ändå inte vill träffa sin mamma.
När de utredningar som företogs visade att ingen av föräldrarna förmådde
ge barnen det stöd de behöver valde Tomas Norberg att försvinna tillsammans
med barnen. När barnen hittades fördes de till BUP i Karlstad
och därefter vidare till ett familjehem. Barnen rymde från familjehemmet
och återfanns i Munkfors. De hade kartor över Munkfors med telefonnummer
angivna på kartorna och Daniel Norberg hade pengar som han
måste ha hållit gömda under sina kläder när han och Melinda Norberg
fördes till BUP och till familjehemmet. Det angivna tyder på att rymningen
var planerad och att barnen kommer att rymma igen om de far
möjlighet.
LÄNSRÄTTEN I
VÄRMLANDS LÄN
DOM
2006-09-29

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Brister är inte detsamma som skadlig. Dessutom är det här en bedömning tingsrätten gör utifrån socialtjänstens redogörelse, som är mycket subjektiva. Med detta sagt, betyder det inte att man har fel. Men eftersom hela kuktråden tog fart då man menade att TS saknade bevis och att detta är huvudnumret, blir det bara löjligt om man agerar på samma sätt.

Såväl barnpsykiatrin och socialtjänsten bedömer att barnen har ett långvarigt terapibehov för bearbeta det som de har varit
med om.
De brister som Thomas Norberg har gjort sig skyldig till som vårdnadshavare är så
svåra att han inte bör ha del i vårdnaden om Daniel och Melinda

Nix lögn igen och du får sluta desinformera.
Det är långt fler i fallet TR, Länsrätten , Kammarrätten.
Du kan inte säga att precis alla proffsen ljuger eller är subjektiva det är inte alls sant.
Han är skadlig och man vill inte att han ska ha barnen då man anser att dom är skadade sen innan och det va länge sedan man ansåg att dom skulle ha vård.
Brist handlar det inte om utan skadlig utveckling för barnen.

Enligt 3 § LVU skall vård beredas den unge om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.

Enligt 2 § LVU skall vård beredas den unge om det på grund av fysisk eller [b]psykisk misshandel, [/B]otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att hans eller hennes hälsa eller utveckling skadas
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-27 kl. 21:00.
Citera
2011-09-27, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Och vad tycker du den länken förklarar ? Att man i Sverige brukar låta bli att skicka ambulanser om en förälder ringer och säger att ens barn blivit påkört ?
Tramspelle. Ja, jag hävdar att ingen ambulans blivit tillkallad öht. Det är så solklart att så ej är fallet. Därför vill jag nu höra din tes, du som tycks tro det motsatta. Så kläm fram med det nu istället för att svammla påsom är det enda du är riktigt bra på.
Hade ambulans tillkallats så skulle TN absolut ha skrivit det i tråden. Det har han inte så man kan nog vara på det klara med att någon ambulans inte har tillkallats.
TN gjorde inte ett smack när barnen fick skor och bilar på sej. Förutom att se till att få det dokumenterat 3 månader senare.
Citera
2011-09-27, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ingen instans har bedömt eller antytt att TN är psykopat. Inte heller har man sagt att han är skadlig för barnen. Det är du som fäller dem orden.
Nej, men de har tänkt tanken.
Man blir inte fråntagen vårdnaden om man anses vara en lämplig förälder.
Citera
2011-09-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VajRuss
Nej, men de har tänkt tanken.
Man blir inte fråntagen vårdnaden om man anses vara en lämplig förälder.

Om man ser till hur vårdnaden om barnen ser ut:
Gemensam vårdnad - C avsäger sig vårdnaden - C söker och får åter gemensam vårdnad - C söker och får enskild vårdnad.
TN får inte fortsatt gemensam vårdnad, han fråntas vårdnaden pga sin olämplighet.
Citera
2011-09-27, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Du det fattamanväl. Tooortyr är aldrig bra.

Det som var akut var intygsbehovet och inte vården - uppenbarligen. Han behövde intyget snabbt som tusan uppenbarligen.
Skynda skynda, i morgon kan det vara för sent.
Citera
2011-09-27, 21:00
Bannlyst
:
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Att jag inte gjorde en efterlysning var av den enkla anledningen att jag tog för givet då att polisen letade och att de anhöriga till M gjort det som var nödvändigt, jag har faktiskt aldrig vart med om att en person varit borta så länge utan att anhöriga och polis gjort allt som går att göra, så det var ju ett misstag från min sida, men tycker du att det i första hand är mitt ansvar, före polisens och föräldrarnas?
Om inte, varför ifrågasätta mig och inte polisen eller föräldrarna?

Samtalet fick jag ju efter Efterlyst så då var det ju ute.

Men nu får du väl sluta med dina martyrfasoner så snart du blir ifrågasatt. DU har valt att sparka på mamman för att hon inte agerat som du tror att hon agerat.

Är du nu så jävla bra och duktig och så säker på att du vet och kan allt. Anmäl då för i helvete! Du har lika stor skyldighet att anmäla om ett barn far illa som vi andra har. Varför sitter du där och tycker massa saker om du inte ens inser att vi vuxna har ansvar för alla barn, inte minst de som far illa.

Att först skrika som en gris om en människa du aldrig mött sen skita i att anmäla för att sen skylla på någon annan? Vad är dte frågan om? Har du inget civilkurage alls?

Nu är du fan mer än lovligt feg. Såna som du bidrar till att barn som Bobby dör. Alla väntade på átt "någon annan skulle".

Du vill gärna göra dig stooooor i situationen, men när det hettar till så skyller du på någon annan.

Citera
2011-09-27, 21:05
Medlem
benzo2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrisMorrison
:

Men nu får du väl sluta med dina martyrfasoner så snart du blir ifrågasatt. DU har valt att sparka på mamman för att hon inte agerat som du tror att hon agerat.

Är du nu så jävla bra och duktig och så säker på att du vet och kan allt. Anmäl då för i helvete! Du har lika stor skyldighet att anmäla om ett barn far illa som vi andra har. Varför sitter du där och tycker massa saker om du inte ens inser att vi vuxna har ansvar för alla barn, inte minst de som far illa.

Att först skrika som en gris om en människa du aldrig mött sen skita i att anmäla för att sen skylla på någon annan? Vad är dte frågan om? Har du inget civilkurage alls?

Nu är du fan mer än lovligt feg. Såna som du bidrar till att barn som Bobby dör. Alla väntade på átt "någon annan skulle".

Du vill gärna göra dig stooooor i situationen, men när det hettar till så skyller du på någon annan.

TILL Catta:

Men snälla du....Både du och jag vet att det inte var M som ringde dig!
Citera
2011-09-27, 21:11
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benzo2000
TILL Catta:

Men snälla du....Både du och jag vet att det inte var M som ringde dig!

Med all rätt så måste man ju i så fall säga att om du hävdar att Catta har fel, eller blivit lurad, så får du ju också föra fram hur du vet att så är fallet. Annars blir det att sida A säger si, och sida B säger så. Sedan kan ekorrhjulet fortsätta snurra i all evighet.

Det är som pewpew's "dokument" - man påstår att något sägs/visas i de, men man kommer inte belägga det med att visa dom. Då känns det som att man lika gärna kan vara tyst.
Citera
2011-09-27, 21:12
Bannlyst
Citat:
Just orden sammansvärjningar, mutbrott och annat är inga ord jag vill använda, vad jag menar är att jag tror på vissa saker D skrivit ang anklagelser mot olika personer hos myndigheterna, och jag har förståelse för att de kan se det som att det finns risk för att det inte blir objektiva utredningar

Att KS och CS varit arbetskamrater i flera år är bekräftat.
Att SB blev fråntagen barnförhör är bekräftat.
Att man gjorde fel vad gäller de tre veckorna på Folåsa är också avklarat.

Det är några saker jag kommer på just nu. Men som sagt så vill jag inte benämna det som sammansvärjningar eller mutbrott, utan för vad det är, olämplighet och tjänstefel , eller för att vara korrekt, ett fel i tjänsten.

Menar du att du pga det fetade så är mamman olämplig mamma? KS är jävig? och Folåsa är kört?

Give me a breake!
Citera
2011-09-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Och vad tycker du den länken förklarar ? Att man i Sverige brukar låta bli att skicka ambulanser om en förälder ringer och säger att ens barn blivit påkört ?
Tramspelle. Ja, jag hävdar att ingen ambulans blivit tillkallad öht. Det är så solklart att så ej är fallet. Därför vill jag nu höra din tes, du som tycks tro det motsatta. Så kläm fram med det nu istället för att svammla påsom är det enda du är riktigt bra på.

Om du inte ens kan läsa innantill är det ingen mening jag försöker föklara för dig hur det fungerar.

Visst fortsätt att hävda något som du saknar belägg för om det gör dig lycklig.
Citera
2011-09-27, 21:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Just orden sammansvärjningar, mutbrott och annat är inga ord jag vill använda, vad jag menar är att jag tror på vissa saker D skrivit ang anklagelser mot olika personer hos myndigheterna, och jag har förståelse för att de kan se det som att det finns risk för att det inte blir objektiva utredningar

Att KS och CS varit arbetskamrater i flera år är bekräftat.
Att SB blev fråntagen barnförhör är bekräftat.
Att man gjorde fel vad gäller de tre veckorna på Folåsa är också avklarat.

Det är några saker jag kommer på just nu. Men som sagt så vill jag inte benämna det som sammansvärjningar eller mutbrott, utan för vad det är, olämplighet och tjänstefel , eller för att vara korrekt, ett fel i tjänsten.

Var då?
Citera
2011-09-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorrisMorrison
Snälla du, hur ska jag veta det?

Han lever på sjukpension. Därefter deklarerar han. Inte en jävla bilaffär är deklarerad. Så hur var det nu? Han säljer bilar för det är hans hobby? En hobby som borde vara både deklarerad och beskattad, men inte är det. Jävla svartjobbare helt enkelt.

Och hur fan kan han ha bilar som hobby när han är så jävla sjuk så han inte kan ta sig ur sängen? När han knarkar på var 4-5 timme? Parkerar hans son, som inte har körkort i sovrummet eller?

Det är ju det jag säger, allt blir bara värre avslöjat för varje inlägg du gör.. Dåre. Ha åtminstone vett att hålla käften så inte mer prekära situationer avslöjar din polare TN.

Vad vet du om han deklarerat eller inte, det enda du ser är om han haft någon vinst eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in