2011-10-14, 17:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenfields
Sin tro väljer man, men domar fattas ju på andra grunder än trosuppfattningar får man ju hoppas.

Domar som fattas i sådana här ärenden görs på stor basis av socialsekreterarens subjektiva bedömning. Det är en mycket stor rättsosäkerhet. När den person det gäller är vuxen nog att tala för sin sak kommer också ärendet i ett helt annat perspektiv. M är varken kriminell, sjuk eller tar droger. Att ändå besluta om LVU är fullkomlig idioti. Det är bland annat därför som vissa anser att detta fall är en av de största rättsskandaler angående barn.
Citera
2011-10-14, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Min önskan är att fokus bör vara vara utifrån rådande situation.
Vi har trots allt facit och det är inte som vissa önskar sig.

Tvångsomhändertagandet och inlåsningen på Folåsa var en katastrof. Man underskattade barnens kärleksfulla anknytning till sin far. Man kan tycka vad man vill om deras boende, men det är troligtvis bättre än de barn som bor med hela tjocka släkten i en trång tvåa i Rosengård. Dessa barn växer upp i ett hem utan svenska, utan kontakt med samhället, med arbetslösa män och kvinnor som vänder på dygnet och i en lägenhet där det inte finns en enda lugn vrå: dessa barn sätts inte på Folåsa ändå, och detta gäller även andra barn som inte heller växer upp enligt gängse kutym i vad vi menar är en normalfamilj. Melinda och Daniel trivdes med sin far och skolgången gick faktiskt finfint till en viss person lade sig i och förstörde allt ihop.
Tror du att vi har all information som finns om detta så är du bra naiv.
Citera
2011-10-14, 17:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VajRuss
Tror du att vi har all information som finns om detta så är du bra naiv.

Ja, vi har facit. Eller menar du att ingen vet hur rådande situation ser ut idag? I så fall bör du nog läsa på lite.
Citera
2011-10-14, 17:23
Bannlyst
Citat:
Domar som fattas i sådana här ärenden görs på stor basis av socialsekreterarens subjektiva bedömning. Det är en mycket stor rättsosäkerhet. När den person det gäller är vuxen nog att tala för sin sak kommer också ärendet i ett helt annat perspektiv. M är varken kriminell, sjuk eller tar droger. Att ändå besluta om LVU är fullkomlig idioti. Det är bland annat därför som vissa anser att detta fall är en av de största rättsskandaler angående barn.

DN är vuxen. Hur tycker du att han lyckats med att tala för sin sak? Hur gick det med anmälan som han gjorde nu nyligen? Tror du att den här tråden stärkt hans chanser (Eller M:s) att bli "lyssnade" på? Varför tror du att M skulle lyckas bättre?
Citera
2011-10-14, 17:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Men hennes pappa då? som lät henne vara ute och rymma. vet han om att hon blev våldtagen en gång i stockholm och en gång i malmö av gäng? har han eller hennes myndiga bror polisanmält det? om inte ens dom vill skydda henne vem gör det då?

Men återigen, diskussionen gällde vad som skulle hända efter M,s
18-årsdag med LVU och dylikt.

Jag tror (tror) inte att M får några problem framför allt om hon
slipper KS,s omsorger.

//Reimer
Citera
2011-10-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
När såg m sin mamma på folåsa? aldrig hört talas om det alls.

CS befann sig på Folåsa varje vecka i ett annex. Barnen var inte på något sätt tvingade att ta kontakt. Men slutmålet var naturligtvis det.
Det jag läste om är en gång då CS åt lunch i någon matsal på Folåsa, och det kände sig M inte bekväm med.
Citera
2011-10-14, 17:29
Medlem
Citat:
Jag tror dock mer, eller rent av uteslutande på M:s version. Vilket inte betyder att allt hon säger är sant.

Då blir ju den intressanta följdfrågan givetvis den: hur vet du vilket som är sant och vilket som är överdrivet eller falskt?
Citera
2011-10-14, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ja, vi har facit. Eller menar du att ingen vet hur rådande situation ser ut idag? I så fall bör du nog läsa på lite.

Facit = den här tråden eller?

Facit i verkligheten är att CS fortfarande har vårdnaden och att det trots en massa trumpetanden om nya vändningar, byte av ombud, nya anmälningar - inte har hänt ett enda skit som ändrar detta. DN har skämt ut sig genom den här tråden och youtubeklippen och trots att mängder av människor tipsade diverse media så är det enda som följt på det en efterlysning i programmet efterlyst som varade i någon minut. Inte en enda tidning har nappat på denna dramatiska "nyhet" så...nej...det här är inte precis något förstasidesstoff.
Citera
2011-10-14, 17:32
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenfields
DN är vuxen. Hur tycker du att han lyckats med att tala för sin sak? Hur gick det med anmälan som han gjorde nu nyligen? Tror du att den här tråden stärkt hans chanser (Eller M:s) att bli "lyssnade" på? Varför tror du att M skulle lyckas bättre?

Nu menar jag själva LVU:t. Sedan tror jag att det inte blir några problem för eventuella stämningar. Det beror ju på hur de bedrivs. Ett är säkert i alla fall, och det är att kommunen bör ha gett aktiv hjälp för barnen angående incestanklagelsen. Det spelar ingen roll om den är sann eller inte, barnen skulle ha fått stöd och hjälp i alla fall. Det fick de inte. Det finns även andra saker i fallet som är uppenbart och som man inte behöver tvista om det var rätt eller fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men återigen, diskussionen gällde vad som skulle hända efter M,s
18-årsdag med LVU och dylikt.

Jag tror (tror) inte att M får några problem framför allt om hon
slipper KS,s omsorger.

//Reimer

Du tror alltså hon kommer må utmärkt och inte ha problem trots att hon blivit våldtagen så många ggr av människor? även OM det är sant att våldtäkterna (när hon var på rymmen) ägt rum kommer hon inte ha några problem efter hon fyllt arton? själv ser jag en liten tjej som blivit en bricka och utnyttjad. inte av soc eller myndigheter utan av privatpersoner som skitit fullständigt i henne! se bara på ts som använder henne för att gå ut men en story som inte är orolig för vad hon är nu eller vad hon kan ha blivit utsatt för nu. med tanke på vad han sagt tidigare verkar det otroligt!
Senast redigerad av destinywaits 2011-10-14 kl. 17:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Var får du allt i från?
Angående din fråga om montona ungar som kom till Follåsa så ligger det i min signatur och är rapporterat i domstol, jag har lagt detta flera gånger så nu får du fanimej hänga med.

Finns inte ett ljud om det i det dokumentet från domen 2009,
varför skulle det göra det förresten , nu rörde det sig om orsaken till det
första LVU.et inte något från 2009,
Mycket rena lögner där förresten i domen från 2009.

Vad beträffar att CH bodde ensam mestadels så är det bekräftat av två källor
som inte har någon anledning att ljuga om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av VajRuss
Backat från barnen har hon gjort i flera år, hon vill bara veta att de mår och har det bra genom den insyn hon faktiskt har rätt i som vårdnadshavare.
Usch! Vilken hemsk mamma du skulle vara som skickade dina barn i armarna på en pappa som anses vara olämplig. Det gör inte CS så hon är banne mej t o m en bättre förälder än du är.

Vilken fantasi du har. Hur kan du tolka en annan människas beteende när den öht inte visat sej?
Du dömer CS på riktigt gamla premisser. Det gör dej fördomsfull och trångsynt men det är du antagligen för enögd för att själv se.

Hur kan du påstå att hon backat från barnen, hon bombarderade ju Melinda med brev istället när
hon Melinda inte gick med på att räffa henne.
Sen var hon ju nästan bosatt på Folåsa.
Citera
2011-10-14, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Diskussionen gällde hur M,s liv skulle se ut efter 18-årsdagen då inte CS kan
lägga sig i hennes göranden.

Ja, jag tror att det inte kommer att vara några problem för M när hon
vet att inte CS kan förstöra något.

//Reimer
Nej, det handlade om att hon måste hålla sej i skinnet ett halvår i stötet, fram tills hon blev 20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in