Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
2011-10-13, 20:26
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Med tiden utvecklar de flesta människor(även i väst) en tro för att kunna bearbeta tunga frågor som döden. Detta är inget man tänker på när man är, säg 20 och "odödlig". Men när man börjar närma sig 30 och gått och mått dåligt över denna insikt om döden ett bra tag så lär man sig att hantera den och utvecklar en tro.

En sak som jag vet med säkerhet:
De människor som tror på intet(ofta ateister), att allt bara blir svart när man dör är också de som är räddast för att dö. De människor som utvecklar en tro ser döden mer som en befrielse och en naturlig del i livet!

Av stoft och jord är vi byggda av enligt Bibeln och stoft och jord kommer vi bli när vi dör och människan hamnar i symbios med den jord som har fött oss.

ta och börja läs bibeln vett ja. Den är lite jobbig i början med alla stamtavlor och sådant(gamla testamentet) men sen så släpper det. Den boken ger svar på mycket kan jag lova. Dock så vet jag inte om du är riktigt mogen för det ännu.

Ärligt talat tycker jag min egna idé känns hundra gånger troligare än det som står i bibeln. Inget illa menat. Med det jag skrev innan menade jag inte att jag lika gärna kan tro på religion som på big bang, det var bara ett exempel på att man egentligen inte har en aning om något.

Men om jag i teorin skulle försöka bli troende, skulle jag aldrig i livet välja kristendomen. Det finns ingen humor där.
Citera
2011-10-13, 20:45
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bornfree1985
Ärligt talat tycker jag min egna idé känns hundra gånger troligare än det som står i bibeln. Inget illa menat. Med det jag skrev innan menade jag inte att jag lika gärna kan tro på religion som på big bang, det var bara ett exempel på att man egentligen inte har en aning om något.

Men om jag i teorin skulle försöka bli troende, skulle jag aldrig i livet välja kristendomen. Det finns ingen humor där.

Mmm, men man kan inte döma en religion om man inte forskat i den.

Sen så har jag inte präntat på att du ska bli kristen utan jag talar om en tro som är personlig för varje levande individ.

Jag ser mig inte som kristen men jag läser bibeln ibland med kritiska ögon och jag kan lova dig att det är en jävligt intressant bok. Jag försökte läsa den när jag var yngre men klarade bara av nya testamentet. Idag kan jag även läsa det gamla.

Testa och läs inledningen i Bibeln med de första människorna(Adam och Eva) i edens lustgård och synden. Idag kommer du nog förstå att "kunskapens träd" som gud förlåtit Eva och Adam att ta av inte är ett "äpple" i alla fall!
Citera
2011-10-13, 20:49
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:
Mmm, men man kan inte döma en religion om man inte forskat i den.

Sen så har jag inte präntat på att du ska bli kristen utan jag talar om en tro som är personlig för varje levande individ.

Jag ser mig inte som kristen men jag läser bibeln ibland med kritiska ögon och jag kan lova dig att det är en jävligt intressant bok. Jag försökte läsa den när jag var yngre men klarade bara av nya testamentet. Idag kan jag även läsa det gamla.

Testa och läs inledningen i Bibeln med de första människorna(Adam och Eva) i edens lustgård och synden. Idag kommer du nog förstå att "kunskapens träd" som gud förlåtit Eva och Adam att ta av inte är ett "äpple" i alla fall!

Vad var det då? Grannhunken som krävde ett helt palmlöv?

Vi kan diskutera religion i en annan tråd =)
Citera
2011-10-13, 20:54
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Vad var det då? Grannhunken som krävde ett helt palmlöv?

Vi kan diskutera religion i en annan tråd =)

Det är inget jag ska svara på. Jag är ingen Taliban!
Det är upp till vara och en att bestämma!

Men en sak är säkert, speciellt klok blir man inte av att röka brass!
Senast redigerad av Sichti 2011-10-13 kl. 20:56.
Citera
2011-10-13, 21:00
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:

Det är inget jag ska svara på. Jag är ingen Taliban!
Det är upp till vara och en att bestämma!

Men en sak är säkert, speciellt klok blir man inte av att röka brass!

True that my friend. Tror inte det skadar någon gång ibland dock
Citera
2011-10-13, 21:07
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
True that my friend. Tror inte det skadar någon gång ibland dock

Hehe!

Ja, jag har ju inte varit något direkt helgon själv i min ungdom och i mitt unga vuxna liv så varför ska jag döma andra för. Men normerna sköter resten sen och då spelar det ingen roll om man tror på någon stjärnsmäll eller besöker kyrkan varje söndag!

Alla blir vi mer eller mindre tillslut lika i vårt tankesätt vilket jag personligen tycker är lite tråkigt!
Citera
2011-10-13, 21:13
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:
Hehe!

Ja, jag har ju inte varit något direkt helgon själv i min ungdom och i mitt unga vuxna liv så varför ska jag döma andra för. Men normerna sköter resten sen och då spelar det ingen roll om man tror på någon stjärnsmäll eller besöker kyrkan varje söndag!

Alla blir vi mer eller mindre tillslut lika i vårt tankesätt vilket jag personligen tycker är lite tråkigt!

Du har fel, däremot tror jag vi är väldigt lika i våra instinkter och drifter
Citera
2011-10-13, 21:16
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Du har fel, däremot tror jag vi är väldigt lika i våra instinkter och drifter

Och vi klassas väl som "djur" också, va!
Citera
2011-10-13, 21:24
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:

Klart vi är!
Citera
2011-10-13, 23:55
Medlem
Sjograss avatar
Citat:

Är det något som skiljer oss ifrån djuren menar du? Bortsett från komplex kommunikation, intelligens etc, givetvis.
Citera
2011-10-14, 00:23
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Är det något som skiljer oss ifrån djuren menar du? Bortsett från komplex kommunikation, intelligens etc, givetvis.

Ja, att vi härskar över alla djur på jorden fast vi fysiskt är minst anpassade för ett liv på jorden. Vi har ingen direkt muskelmassa ifråga om kroppsstorlek, ingen päls, inga vassa tänder, inga klor och det bästa av allt, vi är så onda att vi till och med kan utrota vår egen art ifråga om att egoistiskt utnyttja jordens resurser och på lång sikt mer eller mindre egoistiskt förinta planeten. Djur lever i symbios på jorden inom ett kretslopp. Ett kretslopp människan idag i stort sätt står utanför.

Att jämföra ett djur med en människa är så urbota korkat att det är ett tankesätt man bör ha endast som gymnasieelev efter att ha läst lite naturkunskap där forskare skriver saker som är rena rama konspirationsteorierna och ska kallas vetenskap. Människan vet inte ett skit om rymden förutom genom ett teleskop mer eller mindre. Vi vet fortfarande lika mycket om rymden som man visste under Jesus tid på jorden och kanske tidigare till och med.

Precis som TS skriver. Att vi inte vet ett skit stämmer om rymden och att bemästra rymden som vi har gjort med haven och himlen kommer vi aldrig göra och som jag har påpekat är att religion kan ha en effekt att den först och främst ger svar på vissa frågor angående det jordliga livet om man tar till sig informationen och väljer att tro på den! GENESIS i gamla testamentet ger en tydlig förklaring till hur jorden och universum skapades och försöka ge ett bättre svar på skapelsen än vad t.ex. Bibeln ger kan vi inte idag och det är det som är det stora problemet. Vi är helt enkelt väldigt primitiva och rymden är ett bra exempel på det men anpassar oss inte tillräckligt väl i det jordliga livet inom ett kretslopp för att kunna klassa som, DJUR!
Senast redigerad av Sichti 2011-10-14 kl. 00:34.
Citera
2011-10-14, 15:31
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:
Ja, att vi härskar över alla djur på jorden fast vi fysiskt är minst anpassade för ett liv på jorden. Vi har ingen direkt muskelmassa ifråga om kroppsstorlek, ingen päls, inga vassa tänder, inga klor och det bästa av allt, vi är så onda att vi till och med kan utrota vår egen art ifråga om att egoistiskt utnyttja jordens resurser och på lång sikt mer eller mindre egoistiskt förinta planeten. Djur lever i symbios på jorden inom ett kretslopp. Ett kretslopp människan idag i stort sätt står utanför.

Att jämföra ett djur med en människa är så urbota korkat att det är ett tankesätt man bör ha endast som gymnasieelev efter att ha läst lite naturkunskap där forskare skriver saker som är rena rama konspirationsteorierna och ska kallas vetenskap. Människan vet inte ett skit om rymden förutom genom ett teleskop mer eller mindre. Vi vet fortfarande lika mycket om rymden som man visste under Jesus tid på jorden och kanske tidigare till och med.

Precis som TS skriver. Att vi inte vet ett skit stämmer om rymden och att bemästra rymden som vi har gjort med haven och himlen kommer vi aldrig göra och som jag har påpekat är att religion kan ha en effekt att den först och främst ger svar på vissa frågor angående det jordliga livet om man tar till sig informationen och väljer att tro på den! GENESIS i gamla testamentet ger en tydlig förklaring till hur jorden och universum skapades och försöka ge ett bättre svar på skapelsen än vad t.ex. Bibeln ger kan vi inte idag och det är det som är det stora problemet. Vi är helt enkelt väldigt primitiva och rymden är ett bra exempel på det men anpassar oss inte tillräckligt väl i det jordliga livet inom ett kretslopp för att kunna klassa som, DJUR!

Ja, vad ska man säga? Du, min vän, är galen.

Starta en tråd i religionsforumet (även om det garanterat finns hundra likadana trådar redan) så kan vi fortsätta där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in