• 1
  • 2
2011-10-09, 12:23
Medlem
mjohan84s avatar
Det är så att en nära anhörig har haft problem med pengar och inte uppsökt tandläkare på 2-3 år.
Denne har haft problem med en tand men inte kunnat åtgärda detta på graviditet.

Tandläkaren fastställde vad som skulle åtgärdas...(tandläkarn är privat).
Det kommer att kosta ca 15 tusen privat för den anhörige att åtgärda detta... 50 tusen totalt (35 tar försäkringskassan).

Vad tycker ni ? Ska man lita fullt ut på denna tandläkare? Eller borde man gå till t ex folktandvården och göra en undersökning där också? När min anhörige är hos tandläkarn så fixxar de lite då och då men vet ej om de bockar av den lista som de har gjort.

Det är mycket pengar som sagt, måste de redovisa allt för försäkringskassan? röntgenbilder osv finns ju... FK har egna tandläkare som granskar röntgenbilder, kanske?
Citera
2011-10-09, 12:24
Medlem
blodpalts avatar
Jag skulle gå till en annan tandläkare och få en andra åsikt, det skadar ju knappast att kolla att det kostar 50 papp hos nästa kille också.
Citera
2011-10-09, 12:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Jag skulle gå till en annan tandläkare och få en andra åsikt, det skadar ju knappast att kolla att det kostar 50 papp hos nästa kille också.

Jag har kollat med folktandvården och de har lika höga avgifter som den här tandläkaren... När man kollar på listan så ser man att olika åtgärder är olika mycket betalda utav FK (i procent räknat).

Men att gå till folktandvården och kolla med dem vore en god idé? För övrigt har det lagts 6 tusen redan på 2 månader hos denna tandläkare...
Citera
2011-10-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det är så att en nära anhörig har haft problem med pengar och inte uppsökt tandläkare på 2-3 år.
Denne har haft problem med en tand men inte kunnat åtgärda detta på graviditet.

Vad är det för något i graviditeten som gör att man inte skall genomgå behandling hos tandläkare ådå?
Citera
2011-10-09, 14:33
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Jag har kollat med folktandvården och de har lika höga avgifter som den här tandläkaren... När man kollar på listan så ser man att olika åtgärder är olika mycket betalda utav FK (i procent räknat).

Men att gå till folktandvården och kolla med dem vore en god idé? För övrigt har det lagts 6 tusen redan på 2 månader hos denna tandläkare...

Nu kan jag inte tandläkarbranschen så bra, men jag skulle kolla att de problem som personen har verkligen behöver den här åtgärden för så mycket pengar.
Citera
2011-10-09, 19:15
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Vad är det för något i graviditeten som gör att man inte skall genomgå behandling hos tandläkare ådå?

Bedövning och röntgen är väl big no när man är gravid alt ammar?
Det är var läkarna säger iaf.

Tänkte på det att FK har godkänt detta, då borde de väl ha kikat på röntgenbilderna?
Citera
2011-10-09, 19:15
Medlem
Tupelo80s avatar
vad är det för åtgärd?

är det ett implantat för att ersätta EN tand (dvs fixtur (skruv i käkbenet) så låter priset rimligt.
är det en bro som skall göras för att ersätta EN tand låter det lite högt, brukar ligga kring 10k för en treledsbro.

Gäller det inte att ersätta en tand som gått förlorad så ska det vara en bra massa lagningar/rotfyllningar för att komma upp i den summan.
Citera
2011-10-09, 19:19
Medlem
Charmaines avatar
Citat:

Tänkte på det att FK har godkänt detta, då borde de väl ha kikat på röntgenbilderna?

När jag var mycket hos tandläkaren under min senaste graviditet lade man något slags skydd över magen på mig när man skulle röntga. Bedövning var, enligt tandläkaren, helt ofarligt men jag tar aldrig det i vanliga fall så varför skulle jag göra det då....

Jo, man tycker ju de borde ha tagit sig en rejäl titt innan de bestämde sig för att pynta upp med så mycket. Jag tror ju inte det är fråga om bluff från tandläkarens sida precis...
Citera
2011-10-09, 19:25
Medlem
Tupelo80s avatar
FK efterhandskontrollerar, dom förhandsprövar inte längre förutom i särskilda fall. Och alla kontrolleras inte, utan dom kontrollerar slumpvisa patienter och behandlingsperioder.
Citera
2011-10-09, 19:38
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
FK efterhandskontrollerar, dom förhandsprövar inte längre förutom i särskilda fall. Och alla kontrolleras inte, utan dom kontrollerar slumpvisa patienter och behandlingsperioder.

Aha. Det känns ju...konstigt. Du som verkar ha koll, om de efterhandskontrollerar och märker att detta skulle vi ju inte ha betalat, vad händer då? Om du vet, alltså?
Citera
2011-10-09, 19:45
Medlem
Tupelo80s avatar
då krävs tandläkaren på pengar och patienten berörs ej

dock har de flesta moderna journalsystem idag direktkontakt med FK och kollar så att åtgärderna passar, dvs du kan inte ta lagning på en tand som det inte är registrerat ett kariesangrepp på.

men....detta är ju inget problem för mindre ärliga tandläkare, då det bara är att registrera karies och fan och hans moster och sedan göra åtgärderna..

därför kollar försäkringskassan ett antal tusen behandlingar per år slumpvis, och åker du fast en gång kollas du oftare sen. Allt du gör ska kunna backas upp med journal, rtg, foto, modeller.

dvs rotfyller du en tand skall du med journalen, rtgbilder osv kunna visa varför du gjort det och att du verkligen gjort det.
Citera
2011-10-09, 19:47
Medlem
Citat:

Inga problem med tandläkarröntgen eller med bedövningsmedlet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in