Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-23, 17:47
Medlem
Vad ser du som den stora skillnaden mellan det vi gjort oss av med, dvs protestantismen, och samhället vi lever i idag? Tidigare slavade vi under moral och nu slavar vi under pengar/status, dvs vad vi har råd att handla i form av erfarenheter som resor, brudar, killar etc. vad har vi vunnit och vad har vi förlorat?

Stämmer min hypotes överhuvudtaget?

Vad har vi för några fördelar med att jaga status istället för moral?
Citera
2011-10-23, 17:56
Medlem
HC47s avatar
Jag säger lite som Normal Finkelstein säger när han jämför Abraham Foxman (chefen för Anti-Defamation League i USA) med Hitler:

Journalisten: You really think he [Foxman] is like Hitler?
Finkelstein: He's worse. At least Hitler didn't do it for money.
Senast redigerad av HC47 2011-10-23 kl. 18:03.
Citera
2011-10-23, 18:08
Bannlyst
Kapitalismen är ingen religion. Det är naturligt. Vi slavar inte under pengar eller status. Vi anser att det är bra. Det är människan du talar om.
Citera
2011-10-23, 18:10
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavaProgrammer
Kapitalismen är ingen religion. Det är naturligt. Vi slavar inte under pengar eller status. Vi anser att det är bra. Det är människan du talar om.
Really? Det är exakt det vi gör. Pengar som fullt ut inte ens existerar. Yay. Lika illa att eftersträva pengar som inte existerar som att be till en gud som inte existerar.
Citera
2011-10-23, 18:10
Medlem
Citat:

Vad utmärker en religion då och på vilket sätt skiljer sig agerandet på individnivå?
Citera
2011-10-23, 18:22
Medlem
wwtfsmds avatar
Jag trodde motsatsen till slaveri var frihet. Men om nu frihet också är slaveri så vet jag inte riktigt hur det kan skapa annat än en förvirrad diskussion.
Citera
2011-10-23, 18:24
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siufs
Vad ser du som den stora skillnaden mellan det vi gjort oss av med, dvs protestantismen, och samhället vi lever i idag? Tidigare slavade vi under moral och nu slavar vi under pengar/status, dvs vad vi har råd att handla i form av erfarenheter som resor, brudar, killar etc. vad har vi vunnit och vad har vi förlorat?

Ja, det är riktigt. Jag har inte något positivt att säga om vårt kapitalistiska samhälle eller något annat samhälle där individerna är medel istället för mål.

Det borde istället vara så att samhället är medlet och individernas blomstring målet.
Citera
2011-10-23, 18:24
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Jag trodde motsatsen till slaveri var frihet. Men om nu frihet också är slaveri så vet jag inte riktigt hur det kan skapa annat än en förvirrad diskussion.
Sedan när är kapitalism är = frihet? Det är bara förvirrade nyliberaler som fått för sig det. Kapitalism är privatiserat slaveri.
Citera
2011-10-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd

Varför ser du allt i poler? Begränsar inte det dig?
Citera
2011-10-23, 18:28
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siufs

Klockren hypotes

De enda som vinner på att pådyvla oss religion och kapitalism är de som redan har makt. Så är det, så har det varit och så kommer det alltid att vara - om inte fler börjar ifrågasätta och konstatera att tidsfattiga och tidsrika borde dela på bördan...
Citera
2011-10-23, 18:31
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:

Det är inte ett dugg naturligt att människor relaterar till varandra som och genom varor.

Hela det kapitalistiska samhällslivet är byggt på affärsmässiga kontrakt! Det är absurt.
Citera
2011-10-23, 18:31
Medlem
Jrgens avatar
Det verkar som att du med kapitalism menar det vi har i dag, d.v.s. socialdemokrati. Och visst har vi slaveri i dag, men det är inte pengarna som förslavar oss, utan politikerna. Folk är skatteträlar och slavar för att försörja politiker, offentligt anställda, bankirer och andra bidragstagare. Pengar är ingenting som förslavar oss, pengar finns bara för att underlätta handel. Ingen arbetar för pengar - anledningen till att folk vill ha pengar är att de vill ha sakerna som pengarna kan köpa, såsom mat, husrum, fritid, o.s.v. Är det fult att arbeta för att kunna äta, för att kunna sova gott, för att kunna spendera tid med sin familj och kanske göra något roligt någon gång i bland? Är man en slav om man arbetar för att förbättra sin situation?

Det skulle vara intressant att höra vad du har för alternativ till pengar. Hur du skulle vilja "organisera" samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in