Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag skulle tro att det krävs en stark stat för att komma tillrätta med krigen, fattigdomen, miljöproblemen och klimathotet.
Krig - orsakat av stater
Fattigdom - skapad av stater
Miljöproblem - orsakat av eller underblåst av stater
En än större och mäktigare stat är då lösningen, hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Fortsätt din tankegång ett steg till. Varför införde staterna de regelverken i de fallen artikeln tog upp? Vad är orsaken? Är det kanske för att de är så extremt kåt på ökad profit och tillväxt?Varför tror du det? Jag frågar alltså inte varför nuvarande modell inte fungerar, jag frågar varför du tror att din lösning fungerar. Vad har du för belägg för att tro att den skulle fungera?
Forskningen har tillgång till och använder sig av empirisk fakta och statistik. Det är sant att forskningen inte alltid har rätt, vetenskapen korrigerar ju sig själv hela tiden. Ickevetenskap är dock aldrig ett trovärdigare alternativ. Om man inte är religiös förstås. Den slutsatsen du gör är fantasi, det är inte en logisk konsekvens utifrån empirisk fakta och korrekt slutledningsförmåga. Hade det varit det hade den samlade forskningen som testat just vad som är en hållbar fortsättning kommit fram till samma slutsats som dig. De har med ovanligt kraftfull tydlighet och enighet kommit fram till andra slutsatser.
Jag tror att den spanska statens inblandning i det som artikeln berörde drevs av jakten på profit, ja.
Då är det ju intressant hur själva genomförandet gjordes möjligt, hade det ens varit ett alternativ att göra så som fiskeflottan gjorde utan statens försorg?
Min slutsats är att det hade det inte.
För att svara på din andra fråga angående "min" lösning så är mitt svar; Inte en aning.
Mitt synsätt grundar sig i att det alltid är fel att använda angreppsvåld, så som staten gör när denna "omfördelar", för att uppnå sina mål, hur goda intentioner som än ligger bakom.
Mina belägg för att frihet skulle fungera kan härledas till att frihet och samarbete fungerar i mindre skala så som föreningar, kolonier och samfälligheter, spontant organiserade sammanslutningar där var och en bidrar och var och en respekterar dom regler som definierar medlemskapet. Visst är dylika sammanslutningar hierarkiska men hierarki som uppstår spontant har jag inget emot, det är makthavares våld jag vill slippa och det kommer jag aldrig göra om staten bibehålls eller som i din lösning, växer.
Har det verkligen forskats på hur frihet skulle prestera ur miljösynpunkt eller är forskarna, likt merparten av befolkningen, blinda på bägge ögonen inför det hot som heter staten?
Indoktrinerade och stöpta i samma form där staten är en slags "default" som inte får rubbas.