Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-02, 20:12
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Du är ju grundligt överbevisad men fortsätter argumentera för din sak. Trådskaparen har ju rätt! Det är tamefan religiöst att vara kapitalist trots allt.

Hur är jag grundligt överbevisad?
Inte någon har kommit med några argument värda att reflektera över, bara antaganden och klichéer.
Du kanske vill göra mig nöjet att antingen peka på argument uttryckta i tråden eller formulera nya argument som motbevisar något av det jag skrivit?
Citera
2011-11-02, 20:15
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Kapitalism skapar giriga människor ja.
Nej, kapitalism "skapades" för att människor är giriga. http://www.youtube.com/watch?v=RWsx1X8PV_A
Citera
2011-11-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedCheekGraduate
Hur är jag grundligt överbevisad?
Inte någon har kommit med några argument värda att reflektera över, bara antaganden och klichéer.
Du kanske vill göra mig nöjet att antingen peka på argument uttryckta i tråden eller formulera nya argument som motbevisar något av det jag skrivit?
Har du läst och lyssnat på de nobelpristagare, professorer och forskare du lite nonchalant kallar för "förstå-sig-påare"? Varför vet du bättre?
Citera
2011-11-02, 20:28
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Citat:
Har du läst och lyssnat på de nobelpristagare, professorer och forskare du lite nonchalant kallar för "förstå-sig-påare"? Varför vet du bättre?

Visst har jag det men det svarar inte på hur jag grundligt motbevisats i min argumentation.
Det förhåller sig på det sätt som jag beskriver, att det finns andra synsätt är jag fullt medveten om och ju mer medveten jag blir om dom alternativa lösningar som nobelpristagare, professorer och forskare presenterar ju mer övertygad blir jag om att jag har rätt.
Citera
2011-11-02, 20:28
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Se mina tidigare inlägg i den här tråden ditt spån. Jag har redan länkat till det du eftersöker. Det är mycket tydliga besked de ger.
Du kanske skulle leta fram mer lättillgängliga källor än timmes-långa videofilmer ditt ärkemongo. Med det sagt så håller jag med honom att det är svårt att diskontera och bedöma miljöpåverkan när det gäller nationalekonomi.
Citera
2011-11-02, 20:56
Medlem
Citat:
Det förhåller sig på det sätt som jag beskriver, att det finns andra synsätt är jag fullt medveten om och ju mer medveten jag blir om dom alternativa lösningar som nobelpristagare, professorer och forskare presenterar ju mer övertygad blir jag om att jag har rätt.
Okej, då får du väl fortsätta motarbeta vetenskapens slutsatser likt en religiös fanatiker då...
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
Du kanske skulle leta fram mer lättillgängliga källor än timmes-långa videofilmer ditt ärkemongo. Med det sagt så håller jag med honom att det är svårt att diskontera och bedöma miljöpåverkan när det gäller nationalekonomi.
Tyvärr, det var det jag hade att bjuda på. Det är upplagt på ett pedagogiskt och lättsmält sätt så att gemene man ska greppa vad det handlar om och du behöver ju knappast kolla på allt ikväll. Kolla på nått filmklipp då och då istället.
Citera
2011-11-02, 21:01
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Citat:
Okej, då får du väl fortsätta motarbeta vetenskapens slutsatser likt en religiös fanatiker då...

Visa på dessa "vetenskapens slutsatser" då, just nu övertygar du mig inte om någonting.
Citera
2011-11-02, 21:08
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Nej, kapitalism "skapades" för att människor är giriga. http://www.youtube.com/watch?v=RWsx1X8PV_A
Och människor är giriga för att de är rädda, därför att vi blivit socialt och kulturellt tränade till att vara rädda för varandra. Men girighet och rädsla är inte absolut och konstant.
Citera
2011-11-02, 21:23
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
En massa text som säger.. Jag lever i förnekelse och vill inte se världen för vad den är..

Herregud. Jag kan bara konstatera att för att vi i huvud taget ska kunna diskutera detta så se klippen som macbajs har länkat till. Är som att prata med någon som är övertygad om att jorden är platt.
Citera
2011-11-02, 21:54
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
möbelklisters klargörande var välkommet, det känns onödigt att diskutera saker tagna ur fantasin istället för att diskutera verkligheten.

samt en massa text..

Är det jag har sagt taget ur fantasin medans det möbelklister säger är absolut sanning?

Citat:
Några källor hade ju inte varit helt fel. Och dessa källor ska inte bara konstatera att jordens situation är ohållbar utan att det är pga kapitalismen per se.

Jag rekomenderar starkt alla som läser denna tråd oavsett om man tycker att kapitalism är bra eller inte att se samtliga klipp som macbajs länkat till. Om man inte ens har lust att ta sig tid att se vad världens forskarelit samt nobelpristagare har konstaterat och genom forskning kommit fram till så ser jag ingen mening med att diskutera detta vidare.

- Samtliga pratar om ett paradigmskifte.
- De säger att vi måste börja mäta välfärd i annat än pengar/BNP
- Konsumtionssamhället måste vända om helt till en extremt mycket mer återhållsam konsumtion.
- Samtliga pratar om nolltillväx i ekonomin, en av dem anser att inte ens detta räcker. dvs ekonomisk tillväxt måste tas bort från bordet eftersom det är ointressant i samanhanget.
- Samtliga får frågan om denna förändring som måste ske för att vi ska kunna överleva är förenlig med Kapitalism. Samtliga slirar på frågan och säger att inte den kapitalism som vi har idag. Antingen måste sytemet göras om radikalt eller vi måste ha ett helt nytt system.

8 stycken intervjuer

Börja i alla fall med att se den första intervjun med Johan Rockström

Citat:
Tillväxten i fokus: Johan Rockström
Johan Rockström, professor i naturresurshushållning och chef för Stockholm Resilience Center. Har tillsammans med en rad världsledande forskare inom miljö och hållbarhet tagit fram mått på planetens gränser och undersökt hur nära gränsen världsekonomin befinner sig idag. Menar att dagens tillväxtmodell är ohållbar. Menar också att grön tillväxt i bemärkelsen ny teknik inte kommer att räcka för att ställa om världsekonomin. Det behövs också ett paradigmskifte där den rika världens överkonsumtion hanteras och tydliga gränser sätts för resursförbrukning. Aktuell med boken Den stora förnekelsen, tillsammans med Anders Wijkman, om tillväxtens dilemma.

http://svtplay.se/v/2434004/vetenska...ohan_rockstrom

De 7 andra är:
- Peter Victor, miljöekonom, York University, Kanada. Författare till boken Managing Without Growth
- Tim Jackson, professor i hållbar utveckling, University of Surrey,
- Sandro Scocco, Global utmaning, fd chefekonom Institutet för tillväxtpolitiska studier.
- Klas Eklund, fd chefekonom SEB och författare.
- Pavan Sukhdev, fd ekonom vid Deutsche Bank, FN-rådgivare, författare till Green Economy Report och forskningledare för projektet The Economics of Ecosystems and Biodiversity
- Nicholas Stern, författare av den sk Sternrapporten och ekonomiprofessor vid London School of Economics
- Sunita Narain, hållbarhetsforskare och aktivist, Center for Science and Environment

Sök på tillväxten i fokus i sökfältet på SVT Play så hittar ni klippen.
Senast redigerad av Civilization 2011-11-02 kl. 21:58.
Citera
2011-11-03, 07:07
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jag rekomenderar starkt alla som läser denna tråd oavsett om man tycker att kapitalism är bra eller inte att se samtliga klipp som macbajs länkat till. Om man inte ens har lust att ta sig tid att se vad världens forskarelit samt nobelpristagare har konstaterat och genom forskning kommit fram till så ser jag ingen mening med att diskutera detta vidare.

Tror du på fullt allvar att dessa individer saknar en politisk agenda med sina uttalanden.

Om du hade något intresse av att lära dig något borde du söka upp forskare som har motsatt åsikt och sedan börja fundera på vad som ligger bakom.

Citat:

Bara som exempel: Han är mer av aktivist än forskare. Hela hans inkomst och makt står och faller med klimathysterin och stöd från skattebetalarna.
Citera
2011-11-03, 08:30
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Citat:
Är det jag har sagt taget ur fantasin medans det möbelklister säger är absolut sanning?

Nej, vad möbelklister gjorde å sin sida var att förklara vad kapitalism är, det du gjorde å din var att angripa en halmgubbe då du blandar begrepp hejvilt och mestadels inte ens diskuterar kapitalism.

Föresten så är jag mycket besviken på ditt svar, jag hade förväntat mig förklaringar på mina frågeställningar.
Nu när dessa uteblivit så ser jag det som att du saknar argument för dina ståndpunkter.

Citat:

- Samtliga pratar om ett paradigmskifte.
- De säger att vi måste börja mäta välfärd i annat än pengar/BNP
- Konsumtionssamhället måste vända om helt till en extremt mycket mer återhållsam konsumtion.
- Samtliga pratar om nolltillväx i ekonomin, en av dem anser att inte ens detta räcker. dvs ekonomisk tillväxt måste tas bort från bordet eftersom det är ointressant i samanhanget.
- Samtliga får frågan om denna förändring som måste ske för att vi ska kunna överleva är förenlig med Kapitalism. Samtliga slirar på frågan och säger att inte den kapitalism som vi har idag. Antingen måste sytemet göras om radikalt eller vi måste ha ett helt nytt system.

8 stycken intervjuer

http://svtplay.se/v/2434004/vetenska...ohan_rockstrom

De 7 andra är:
- Peter Victor, miljöekonom, York University, Kanada. Författare till boken Managing Without Growth
- Tim Jackson, professor i hållbar utveckling, University of Surrey,
- Sandro Scocco, Global utmaning, fd chefekonom Institutet för tillväxtpolitiska studier.
- Klas Eklund, fd chefekonom SEB och författare.
- Pavan Sukhdev, fd ekonom vid Deutsche Bank, FN-rådgivare, författare till Green Economy Report och forskningledare för projektet The Economics of Ecosystems and Biodiversity
- Nicholas Stern, författare av den sk Sternrapporten och ekonomiprofessor vid London School of Economics
- Sunita Narain, hållbarhetsforskare och aktivist, Center for Science and Environment

Sök på tillväxten i fokus i sökfältet på SVT Play så hittar ni klippen.

Det räcker med att granska dom första fyra namnen för att förstå vilken agenda dessa i tråden så lovsjungna herrar har för agenda.

Peter Victor - övertygad Keynesian

Tim Jackson - mångårig samarbetspartner med brittiska socialdemokrater (Labour) som i Sverige turnerat runt och talat i den socialdemokratiska organisationen ABFs regi.

Sandro Scocco - Svensk socialdemokrat som tidigare jobbat som ekonom på LO (du vet, den där landsorganisationen som socialdemokratin växte fram ur).

Klas Eklund - även han socialdemokrat med täta kopplingar till vänsterorganisationen Arenagruppen

Dom har ju lyckats övertyga dig och några andra, det är alldeles uppenbart, men att ta deras propaganda för absolut sanning, utan att identifiera den bakomliggande ideologin som dessa herrar grundar sitt resonemang i, är på gränsen till idiotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in