Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
En snabb sökning visade följande siffror efter behandling av ROS (Relation- och Samlevnadsprogrammet), det är rätt tragiska siffror.
summa summarum är att det är långt ifrån säkert att man kan behandla sexualbrottslingar utan medicinsk hjälp.
Källa:
http://kriminalvarden.se/sv/Medier/N...ultat-for-ROS/
/Micke
Men godmorgon, tjockis! Wikipedia var inte källan. Men källan finns även på wikipedia, ja
Hur som helst: "Hans intryck är att det mest lovande sättet att behandla pedofiler, och förhindra återfall, är de metoder som nu håller på att utvecklas för att kombinera farmakologisk behandling med psykologisk och social terapi.
- De så kallade multimodala behandlingarna angriper både sexualiteten och gärningsmannens psykiska och sociala problem. säger Peter L. Martens."
Det var han du menade va? Texten är från Brå. Han verkar ju hoppfull om att det ska gå att behandla även de pedofiler som inte är motiverade att ändra sitt beteende, och som alltså inte svarar mot exempelvis terapi.
Det här är en rätt ointressant diskussion egentligen som jag avser att inte gå vidare med. Min grundinställning är att de som bryter mot ett samhälles uppsatta lagar ska, med alla medel,
återanpassas till samhället. De som gjort sig skyldiga till ett brott ska inte stämplas för det för all framtid. Sen är det ju en helt annan sak att ingen som har ett barn på dagis skulle vilja att en dömd pedofil jobbade där, rehabiliterad eller ej. Lite på samma sätt som att ingen vettig människa vill ha Hampus Hellekant som läkare...
Jag förstår att det, i vanlig ordning, inte ligger någon djupare politisk analys bakom era aktioner. Den här pedofilkampanjen är ju bara ett resultat av dina känslostormar, din djupa avsky för pedofiler.
Men vi bygger inte ett rättssystem på känslor, Micke lilla. För då hade vi säkert både haft dödsstraff och en massa andra tvivelaktiga bestraffningsformer...