• 1
  • 2
2012-01-11, 19:48
Medlem
KaptenStenads avatar
Hej, googlat och sökt på fb och alla svar kommer från VVSare i typ norrland med timlön på 140-150 i timmen imed att allt kostar typ hälften som i Skåne, min lärare som jobbar deltid som VVS montör säger bara att han klarar sig men inte mer.. Snickare o murare ligger ju på 35000/månad med ackord på stor byggen här i Malmö så samma gäller väl vvs-are? Vvs är ju en mer komplicerad bransch än mureri m.m så borde ju nästan tjäna mer, mer brist på dom också!
Citera
2012-01-11, 19:53
Medlem
KaptenStenads avatar
Måste väl finnas medlemmar som jobbar på ackord i Malmö som har full koll ju. Lönestatistik.se visar bara vanlig fasst lön och visar hela Skåne och en vvs:are i Sjöbo o dylikt drar ju ner statistiken.
Citera
2012-01-11, 20:23
Medlem
KorvkastarNs avatar
På ackord samt brist på vvs'are kan det bli stora pengar lätt över 200kr/tim om det är nöd på en.

Finns ju dom som fått 300kr+/tim på stora byggen i sthlm osv så inget är omöjligt och mer än murare och snickrare tjännar dom nog med tanke på att murare och snickrare hittar du i varje gatu hörn så att säga.

Går vvs programmet just för pengarna inget annat för om jag ska vara ärlig äre inte så kul massa skit man måste kunna så som namn på alla tusen olika rör delar, rör och verktyg samt att du behöver massa olika licenser för att få hålla på med yrket och tabbar du dig kan du bli skyldig stora summor min gammla lärare hade en skuld på 300k+ bara för att han tabba sig på en arbets plats.
Citera
2012-01-11, 20:27
Medlem
Det är extremt olika, får du 35k i månaden ska du nog vara glad. Det dröjer år innan någon vill ha dig i ett arbetslag som drar in storkovan. Det finns inga genvägar till toppen. Dagen efter skolan lär du inte ha 270/tim men med åren så är det ingen omöjlighet.
Citera
2012-01-11, 20:30
Medlem
KaptenStenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvkastarN
På ackord samt brist på vvs'are kan det bli stora pengar lätt över 200kr/tim om det är nöd på en.

Finns ju dom som fått 300kr+/tim på stora byggen i sthlm osv så inget är omöjligt och mer än murare och snickrare tjännar dom nog med tanke på att murare och snickrare hittar du i varje gatu hörn så att säga.

Går vvs programmet just för pengarna inget annat för om jag ska vara ärlig äre inte så kul massa skit man måste kunna så som namn på alla tusen olika rör delar, rör och verktyg samt att du behöver massa olika licenser för att få hålla på med yrket och tabbar du dig kan du bli skyldig stora summor min gammla lärare hade en skuld på 300k+ bara för att han tabba sig på en arbets plats.

Ja, låter ju som jag tänkt och trott också, men tråkigt vill jag inte påstå att det är, 200 kr timmen med ackord på stora firmorna.
Citera
2012-01-11, 20:31
Medlem
KorvkastarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primal Fear
Det är extremt olika, får du 35k i månaden ska du nog vara glad. Det dröjer år innan någon vill ha dig i ett arbetslag som drar in storkovan. Det finns inga genvägar till toppen. Dagen efter skolan lär du inte ha 270/tim men med åren så är det ingen omöjlighet.

Sant i början är du lärling och får typ en viss procent av lönen sen om du klarar certifikatet får du full lön men nu äre så att få firmor tar in lärlingar där av bristen på rör krökare.
Tror av den förra trean på skolan vare 3 st som fick jobb efter skolan resten går bara hemma eller pluggar vidare till något annat.

Men om du får jobb på nån firma i en stor stad som sthlm eller malmö borde 30k i månaden inte vara så omöjligt om du får full lön dvs.
Citera
2012-01-11, 20:32
Medlem
KorvkastarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenStenad
Ja, låter ju som jag tänkt och trott också, men tråkigt vill jag inte påstå att det är, 200 kr timmen med ackord på stora firmorna.

Vilket år går du eller har du redan fått jobb?
Citera
2012-01-11, 20:33
Medlem
KaptenStenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primal Fear

Ja, jag satsar på att bli bäst på yrket rätt snabbt, jag har ett läshuvud som jag har användning för och har MVG i alla praktiska ämnena än så länge. Någon måste va bäst och tjäna grova pengar, varför inte jag?
Citera
2012-01-11, 20:39
Medlem
KaptenStenads avatar
Citat:
Vilket år går du eller har du redan fått jobb?

Går år 1 nu, gick samhälle innan.
Citera
2012-01-11, 20:43
Medlem
KorvkastarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenStenad
Går år 1 nu, gick samhälle innan.

Mycket kan hända på 2 år jag tyckre också det var kul i början men nu äre piss.
Svårt att få praktik plats börjar bli jobbigt med alla licenser och alla namn och storlekar som ska in i huvudet samt att framtiden ser mörk ut när det gäller jobb.
Citera
2012-01-11, 20:50
Medlem
KaptenStenads avatar
Citat:
Mycket kan hända på 2 år jag tyckre också det var kul i början men nu äre piss.
Svårt att få praktik plats börjar bli jobbigt med alla licenser och alla namn och storlekar som ska in i huvudet samt att framtiden ser mörk ut när det gäller jobb.

Jasså, jag har bara hört gott om framtiden, bor du i skåne? för arbetsförmedlingen snackar om en stor efterfrågan nu och minst 10 år framåt. Därför jag valde vvs istället för bygg. Faktiskt så är du den första jag hört som säger detta, tror faktiskt att alla på min skola har praktik.
Citera
2012-01-11, 21:45
Medlem
KaptenStenads avatar
?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto