2012-02-02, 12:48
Medlem
Avva66s avatar
Vatteninsprutning användes under andra världskriget på jaktplanen, som
effektboost vid nödlägen.
Citera
2012-02-02, 13:00
Medlem
Fireballs avatar
Även Oldsmobile använde sig av det på sin turbomatade Jetfire 1962-63.

http://auto.howstuffworks.com/1962-1...5-jetfire6.htm
Citera
2012-02-05, 14:39
Medlem
Tönnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fireball
Även Oldsmobile använde sig av det på sin turbomatade Jetfire 1962-63.

http://auto.howstuffworks.com/1962-1...5-jetfire6.htm

Se där, man lär sig något varje dag. Hade inte en aning om att olds hade exprimenterat med detta.

Förövrigt så kör dieseltrimmarna med det för att få ner insugstemp och avgastemp. När dom krämar ur 400+hästar ur en 3 liters turbodiesel så blir avgastemperaturen runt 1300 grader och allt går åt helvete. Kyler både turbo och kolvar.
Citera
2012-02-06, 23:25
Medlem
Avva66s avatar
Ta en titt på traktorpulling med Dieslar, mer ångmaskin är Dieselmotor.

http://www.youtube.com/watch?v=LVLjjDRNvy8
Senast redigerad av Avva66 2012-02-06 kl. 23:31.
Citera
2012-02-06, 23:56
Medlem
Tönnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ta en titt på traktorpulling med Dieslar, mer ångmaskin är Dieselmotor.

http://www.youtube.com/watch?v=LVLjjDRNvy8

fap fap fap fap
Citera
2012-02-12, 00:36
Medlem
Nån som kan förklara hur en vätgasdriven bränslecell funkar? Är detta så pass nytt att det inte finns att köpa eller att det inte är ekonomiskt hållbart? Tänkte om man kunde investera i det istället för bensin/diesel generator och därmed bli mer miljövänlig.
Citera
2012-02-12, 00:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bränsleceller är än så länge väldigt dyra, hur dyra kan du få reda på via google.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-02-12 kl. 00:55.
Citera
2012-02-12, 01:01
Avstängd
KungPungPats avatar
Ebay eller Ebuy eller vare va 200 kronor sök hydrogen
Senast redigerad av KungPungPat 2012-02-12 kl. 01:03.
Citera
2012-02-12, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bränsleceller är än så länge väldigt dyra, hur dyra kan du få reda på via google.

Ok, vet du vart man kan köpa vätgas idag? Är det AGA och liknande företag?

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Nja, jag menade en bränslecell, inte en sån där glasburk eller va det va du hade hittat på Ebay.
Senast redigerad av Redundant2 2012-02-12 kl. 01:08.
Citera
2012-02-12, 14:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Öjj! "Trollo" Skaffa dig ett vrak till bil,en 740 t.ex för 2000 spänn,köp en sån från "Eböj" och stoppa in den i bilen.

Efter det,kör till någon som "kan" (kanske en någorlunda väl renommerad verkstad,som förslag?) bilar och visa upp underverket,de blir säkert över förtjusta och kommer kanske vilja bli den första firman som proffisionellt bygger om gammla bilar till vätgasdrift!

Pic's or it...
Citera
2012-02-17, 07:19
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Öjj! "Trollo" Skaffa dig ett vrak till bil,en 740 t.ex för 2000 spänn,köp en sån från "Eböj" och stoppa in den i bilen.

Efter det,kör till någon som "kan" (kanske en någorlunda väl renommerad verkstad,som förslag?) bilar och visa upp underverket,de blir säkert över förtjusta och kommer kanske vilja bli den första firman som proffisionellt bygger om gammla bilar till vätgasdrift!

Pic's or it...

Finns ett klipp upplagt på youtube med en amerikansk kille som ägde en verkstad och verkligen gjorde reklam när en tvreporter kom dit då sa han att dom sätter i vätgas-kit i folks bilar om dom kom ner till hans verkstad.. I Sverige finns det dock inge pungkulor för att våga göra nånting sånnt som kan göra oljegubbar arga, det är väl bara se hur många i den här tråden som är rädda för att tänka utanför ramarna..

Jag har inget körkort och jag bryr mig inte så mycket om vätgas-kit längre men ni som är biltokiga borde bry er mer inte jag, man kan generera oändligt med elektrisitet från gravitationen och jag vet nu hur det går till och det är bra mycket mer miljövänligare än att bränna upp vatten eller olja för att skapa energi..

MVH
Citera
2012-02-17, 09:36
Medlem
Citat:
Finns ett klipp upplagt på youtube med en amerikansk kille som ägde en verkstad och verkligen gjorde reklam när en tvreporter kom dit då sa han att dom sätter i vätgas-kit i folks bilar om dom kom ner till hans verkstad.. I Sverige finns det dock inge pungkulor för att våga göra nånting sånnt som kan göra oljegubbar arga, det är väl bara se hur många i den här tråden som är rädda för att tänka utanför ramarna..

Jag har inget körkort och jag bryr mig inte så mycket om vätgas-kit längre men ni som är biltokiga borde bry er mer inte jag, man kan generera oändligt med elektrisitet från gravitationen och jag vet nu hur det går till och det är bra mycket mer miljövänligare än att bränna upp vatten eller olja för att skapa energi..

MVH

Så bra då, har du köpt en fin kostym än? Vi förutsätter att vi får se dig spilla rysk kaviar på skjortbröstet på nästa Nobel-middag....

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in