2012-01-18, 14:06
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
OK! Så det räcker att driva en bil med ett bilbatteri?
(Om man använder energin i ett bilbatteri och får ut mer energi,än man tillför,så har man ju uppfunnit evighetsmaskinen,varför har man inte hört något om detta??)

Skulle direkt fixa ett 200kronors-kit och konvertera min bil,OM det funkade..

Men du!

Jag kom på något!! Beställ ett lämpligt kit,skicka det sedan till mig,så ska jag under min semester bygga om min bil,så får vi se hur det går!

Kolla även om det finns fler som är intresserade att prova och skaffa ett kit till dem med,jag menar,jag kankse misslyckas,då jag inte är någon "professor" direkt,men någon annan kanske fixar det!

(Jag har funderat lite vagt på gengas,men frugan tyckte att det skulle se lite väl "taikon" ut.. )
Tja, varför envisas med att installera en förbränningsmotor i bilen, när uppenbarligen
startbatteriet räcker till att driva bilen? varför gå över ån efter vatten?
Citera
2012-01-18, 14:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycopa
Det är klart att det går åt energi att elektrolysera vätgas men vad vätgasen gör är att den höjer temperaturen för förbränningen av bensin/diesel och gör den mer fullständig, därmed mer energi ur soppan. Inget hokus pokus som vissa tror.
O,really?

En klassiker: Källa?

Du blandar inte ihop det lite med No2?

Det ger i kombination med befintlig insprutning av bensin,en förhöjd effekt,då det frigörs mer syre,eller hur det nu var...
Citera
2012-01-18, 14:09
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tja, varför envisas med att installera en förbränningsmotor i bilen, när uppenbarligen
startbatteriet räcker till att driva bilen? varför gå över ån efter vatten?
Vill man ha en racer-bil,så sätter man bara in ett batteri till,fan då flyger väl bil-djäveln fram,trotss att det är en 745 -88!
Citera
2012-01-18, 14:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Din första fråga där bevisar mycket om dig, verkligen.
Citat:

Det finns iaf. redan folk som åker i bilar som tankas med vatten och sen använder billbatteriet för att dela vatten i syre och väte. Jag förstår inte riktigt varför du inte kan se nån miljövinst i att använda vätgas från vatten istellet för fossila bränslen men jag tror du är ganska ung också.
Jag är 30+ och inte 5- som du verkar va vatten kan i sig självt aldrig användas som bränsle för det är en restprodukt från förbränning av väte och syre.
Att spjälka vattnet i en bil är inte realistiskt med dagens teknik utan alla bilar som drivs av väte har det i en tank, bmw hydrogen 7 har en 110L tank med flytande väte men du kanske inte kollade så långt....

Citat:
Vätgas är 40 gånger lättare än luft och det stiger i slangen om du sätter på ett lock med slang på så att få in vätgas i en motor tror jag själv inte skulle vara svårt.
Att få in det i motorn är inga som helst problem.
Citat:
Den riktiga fienden mot riktig information är folk som säger sig ha all information redan och dom behöver aldrig lära sig nåmer för dom vet ju redan allt och vill gärna berätta att dom vet det.

Jag tror själv att du platsar i den kategorien om du redan bestämmt dig vad du ska tro och sen berättar hur mycket du vet om detta baserat på din tro.
Godmorgon foliehatt
Citat:
Vätgas är nämligen mycket kraftigare bränsle än fossila bränslen och jag tror att det skulle vara som en rejäl krafthöjjare av era motorer om ni kan köra på vätgas, pluss att dom enda avgaserna blir syre.
Att vätgas skulle va effektivare än fossila bränslen är skitsnack, energitätheten i bensin är 34,6MJ/L men i flytande väte är den bara 10,1MJ/L, komprimerad väte har ännu sämre energitäthet.
Citat:
Bensin och olja brinner medans vätgas poffar om du eldar på det.
Trams, bensin kan explodera precis som vätgas.
Citat:
Ursprungligen postat av mycopa
Det är klart att det går åt energi att elektrolysera vätgas men vad vätgasen gör är att den höjer temperaturen för förbränningen av bensin/diesel och gör den mer fullständig, därmed mer energi ur soppan. Inget hokus pokus som vissa tror.
Orelevant då mängden tillförd väte från ett sånt där kit är mer eller mindre noll och inget.
Citera
2012-01-18, 17:25
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Är det dags att Sverige slutar använda oljan imrgon eller ska vi vänta tills oljan är slut innan vi börjar göra vatten till vätgas.

Vänta tills oljan är slut

Kollar igenom vad de flesta har skrivit i tråden, och håller bara med, vet dock ingenting om hydrogen själv.
Citera
2012-01-18, 18:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Vänta tills oljan är slut
Ser hellre att staten tvingar fram alternativ...investeringskostnader för ny infrastruktur för miljövänliga bränslen(el borträknat) är för kostsamt för att bolagen frivilligt ska ta det steget idag.
Bara det faktum att man inte ens kan köra etanolkonverterade dieselbilar skvallrar om hur dåligt det fungerar...
Citera
2012-01-18, 18:49
Medlem
Kults avatar
Nu är detta ingen myt då jag själv gjorde detta som ett projektarbete.

Processen kallas för elektrolys där du genom att föra elektricitet genom vatten delar vattenatomerna till väte och syre. För att öka den elektriska ledningsförmågan genom vattnet använder man natriumhydroxid. Den renaste och billigaste formen av detta jag hittade var Gripens kaustiksoda.

Jag kan ladda upp bilder imorgon, då imgur ligger nere idag. Men själva "apparaten" är en cylinderformad behållare i rostfritt som är jordad, inuti behållaren hade jag flera rostfria stänger med matningen direkt från batteriets pluspol. Gasen som bildades förde jag direkt in i insuget på motorn. Då förbränningen förbättras så reglerar lambdasonden därefter, vilket gör att mindre bensin förbrukas.

Uppskattningsvis så sjönk min förbrukning med 30-40% på landsväg. Använde det inte i stan då det var opraktiskt då man drar slut batteriet alldeles för snabbt. Något jag funderat på är att ha ett enskilt batteri eller generator för systemet, men det är inget jag har haft tid med att göra.

Kostnaden för projektet var väll runt 500-700kr, men då utförde jag allt arbete själv förutom svarvningen av behållaren en vän gjorde.
Citera
2012-01-18, 22:00
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kult

Processen kallas för elektrolys där du genom att föra elektricitet genom vatten delar vattenatomerna till väte och syre. För att öka den elektriska ledningsförmågan genom vattnet använder man natriumhydroxid. Den renaste och billigaste formen av detta jag hittade var Gripens kaustiksoda.

Jag kan ladda upp bilder imorgon, då imgur ligger nere idag. Men själva "apparaten" är en cylinderformad behållare i rostfritt som är jordad, inuti behållaren hade jag flera rostfria stänger med matningen direkt från batteriets pluspol. Gasen som bildades förde jag direkt in i insuget på motorn. Då förbränningen förbättras så reglerar lambdasonden därefter, vilket gör att mindre bensin förbrukas.

Uppskattningsvis så sjönk min förbrukning med 30-40% på landsväg. Använde det inte i stan då det var opraktiskt då man drar slut batteriet alldeles för snabbt. Något jag funderat på är att ha ett enskilt batteri eller generator för systemet, men det är inget jag har haft tid med att göra.

Kostnaden för projektet var väll runt 500-700kr, men då utförde jag allt arbete själv förutom svarvningen av behållaren en vän gjorde.
Du missar en detalj, Natriumhydroxiden tillverkas även den genom elektrolys. Och däri ligger den restrerande energin, inbakad i Natriumhydroxiden.

Dylika fordon tror jag till och med finns att köpa, och dom släpper ju bara ut vatten.
Men energin har framställts någon annanstans, precis som tex elbilar.

Och du, den extra generatorn som ska återladda batteriet kommer
att öka bränsleförbrukningen.

Montera ett vindkraftvverk på biltaket i stället, och koppla till
batteriet. Det är enklare.

http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc Haha!
Citera
2012-01-19, 00:21
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kult

Underbart Får hoppas fler nappar i Sverige för som sagt så finns det ju redan folk som använder vätgas i sina bilar för att tjäna pengar och få mer power ur motorn. Får du mer kraft ur motorn?

Jag kan bara säga att det riktiga fienden mot information är folk som tror att dom vet och talar precis som att dom vet med säkerthet att det dom tror är sanningen.. Jag tror många av er som säger att jag går emot grundlagarna när jag pratar om ett av grundämnena, ni tillhör den kategorien människor som är fiende mot riktig information, för ni vill gärna säga att ni vet det här men i själva verket så visste ni inte speciellt mycket.

Jag har förstått att oljeförsäljarna vill fortsätta tjäna pengar när ni åker bil så att om du kan tillverka vätgas med ett bilbatteri och kranvatten så skulle det inte gå för dom att fortsätta tjäna pengar som dom gör idag. Därför kan jag tro att deras taktik för mer vinster går ut på att sälja sånna där vätgasmaskiner som folk har hemma, eller etanol eller biodisel eller nånting så länge dom kan fortsätta att sälja nånting till dig för att få vinst så spelar varken du, jag eller planeten någon roll alls.

Därför jag skulle vilja ha fler som testade detta, jag har ingen bil dock
Citera
2012-01-19, 01:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Underbart Får hoppas fler nappar i Sverige för som sagt så finns det ju redan folk som använder vätgas i sina bilar för att tjäna pengar och få mer power ur motorn. Får du mer kraft ur motorn?

Jag kan bara säga att det riktiga fienden mot information är folk som tror att dom vet och talar precis som att dom vet med säkerthet att det dom tror är sanningen.. Jag tror många av er som säger att jag går emot grundlagarna när jag pratar om ett av grundämnena, ni tillhör den kategorien människor som är fiende mot riktig information, för ni vill gärna säga att ni vet det här men i själva verket så visste ni inte speciellt mycket.
Wow du verkar ha varenda bokstavskombination som existerar ingen har skrivit i tråden att elektrolys eller vätgasdrivna bilar skulle va humbug men det verkar du inte ha förstått.

Citat:
Jag har förstått att oljeförsäljarna vill fortsätta tjäna pengar när ni åker bil så att om du kan tillverka vätgas med ett bilbatteri och kranvatten så skulle det inte gå för dom att fortsätta tjäna pengar som dom gör idag.
Så du har fortfarande inte fattat att man måste stoppa i mycket mer energi än man kan få ut? trycker du in 100W i elektrolys så får du inte ens ut 25W rörelseenergi, hade du istället tryckt in dom där 100W i en elmotor hade du fått ut över 90W rörelseenergi...så det blir bara skit av de, enda gångbara alternativet är att tanka väte direkt.

Citat:
Behövs ingen bil, räcker att mäta upp hur mycket väte du får ut under en given tid och sen räkna ut energivärdet på det och glöm för gudskull inte att räkna in hur extremt energiineffektiva förbränningsmotorer är.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-01-19 kl. 01:14.
Citera
2012-01-19, 05:15
Medlem
Avva66s avatar
Jag vet inte vad som irriterar mej mest, hans dumhet eller hans oförmåga att läsa dom kritiska inläggen.

Citat:

Mm, hur gammal är lilla pojken egentligen?
Citera
2012-01-19, 07:34
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag vet inte vad som irriterar mej mest, hans dumhet eller hans oförmåga att läsa dom kritiska inläggen.

Mm, hur gammal är lilla pojken egentligen?

Jag la märke till hur osvensk och ful i munnen du var och jag skrev att du är väl säkert en raggare som röstat på SD och jag skulle aldrig kunna lyssna på någon som dig. Och sen såg jag det att du skrev om SD under ditt namn hahaha så klockrent.

Jag som vuxen människa håller inte på att slänger runt fula ord mot folk för aatt jag själv inte förstår vad dom pratar om direkt, jag har ett öppet sinne och kan lyssna på alla och lära mig nått, du har stängt ditt sinne och tror att invandrare tagit dina pengar och jobb antar jag.

Riktiga svenskar är ärliga, gillar rättvisa och står upp för dom små i samhälet, rätta mig om jag har fel, alltså tvärt emot vad du är och gör så tro inte att nån kommer lyssna på dig om du flashar SD precis som att det är nånting att vara stolt över.

Jag har inget emot dig dock även om jag tycker du är blåst som människa, jag tyker bara synd om dig, men jag hatar aldrig nån, underbara hatfriakänsla, mmmmmmmmmmmm

stackarn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in