• 1
  • 2
2012-01-25, 13:44
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Hej!

Så här är det:
Jag är registrerad för f-skatt sedan nått år tillbaka. Jag har inga pengar och är arbetslös. Jag kan designa och programmera webbsidor. Min enda tanke är att jag helt enkelt är tvungen att hitta kunder, och det fort. Men vart hittar jag de?

Jag är medveten om att den här branschen inte är den lättaste att slå sig in i, men att i alla fall kunna betala hyran med pengarna tycker jag inte låter som en omöjlighet. Jag har dock inte råd att lägga pengar på reklamkampanjer eller dylikt... Men jag har massor av tid!

Vad gör jag?
Citera
2012-01-25, 13:48
Medlem
Göra en hemsida och visa upp dina kunskaper?
Räkna upp vilka områden du arbetar med (ASP.NET? PHP? MS/MYSQL?)
Citera
2012-01-25, 13:51
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyware
Göra en hemsida och visa upp dina kunskaper?
Räkna upp vilka områden du arbetar med (ASP.NET? PHP? MS/MYSQL?)

En webbsida för det ändamålet har jag, men jag har inte speciellt många färdiga arbeten att visa upp eftersom jag inte har haft några kunder innan. Min egna webbsida kan väl dock ses som någonting att visa upp, men det blir ju onekligen tomt.
Citera
2012-01-25, 13:52
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkaksgroda
En webbsida för det ändamålet har jag, men jag har inte speciellt många färdiga arbeten att visa upp eftersom jag inte har haft några kunder innan. Min egna webbsida kan väl dock ses som någonting att visa upp, men det blir ju onekligen tomt.

pma din hemsida, jag kan nog kanske börja hjälpa dig lite med kunder
Citera
2012-01-25, 13:55
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
pma din hemsida, jag kan nog kanske börja hjälpa dig lite med kunder

Det finns egentligen inget av intresse där, tills nu har det mest varit lite av en amatörfotoblogg. Jag kanske borde göra den mer "postfolio"-aktig? Men problemet är att jag inte har så mycket färdiga projekt att visa upp. Bör jag göra fiktiva projekt bara för att fylla portfolion?
Citera
2012-01-25, 13:57
Medlem
in på lansdelen.se
Där hittar du olika företagare som du kan ringa upp
Citera
2012-01-25, 14:18
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Det finns egentligen inget av intresse där, tills nu har det mest varit lite av en amatörfotoblogg. Jag kanske borde göra den mer "postfolio"-aktig? Men problemet är att jag inte har så mycket färdiga projekt att visa upp. Bör jag göra fiktiva projekt bara för att fylla portfolion?

det är exakt vad du ska göra, fiktiva projekt att lägga upp som "screenshots" så folk får se lite fina designer m.m och skriv portfolio aktigt.. tänk på att du ska försöka sälja dig själv som människa vad du kan göra osv.. säg vilka språk du kodar m.m..

får jag fråga vilka språk?
Citera
2012-01-25, 14:35
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hej!

Så här är det:
Jag är registrerad för f-skatt sedan nått år tillbaka. Jag har inga pengar och är arbetslös. Jag kan designa och programmera webbsidor. Min enda tanke är att jag helt enkelt är tvungen att hitta kunder, och det fort. Men vart hittar jag de?

Jag är medveten om att den här branschen inte är den lättaste att slå sig in i, men att i alla fall kunna betala hyran med pengarna tycker jag inte låter som en omöjlighet. Jag har dock inte råd att lägga pengar på reklamkampanjer eller dylikt... Men jag har massor av tid!

Vad gör jag?

1. ta fram en affärside
2. lista typ av företag som du vill arbeta med/typ av status på weblösning de har idag
3. ta fram vad det är du kan göra för kunden i dessa fall t ex
3.a snyggare design
3.b. tydligare design
3.c koppla till Facebook
3.d smartphoneanpassad
3.e mer lättkontaktad
3.f etc hitta på själv
4. ta en listan med kunder och börja med att se på deras hemsidor en i taget.
när du hittar en hemsida du tror du kan förbättra så ring upp kunden och sälj
Citera
2012-01-25, 14:41
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
det är exakt vad du ska göra, fiktiva projekt att lägga upp som "screenshots" så folk får se lite fina designer m.m och skriv portfolio aktigt.. tänk på att du ska försöka sälja dig själv som människa vad du kan göra osv.. säg vilka språk du kodar m.m..

får jag fråga vilka språk?

Jag trivs bäst med att utveckla utseendet till webbplatser. Därav HTML och css samt jQuery framför allt. På grund av detta jobbar jag mycket med wordpress. Jag kan också programmera i php, men jag vet inte om jag är kompetent nog för att garantera kunden en säker lösning. Vad jag inte har koll på inom php är mysqli och oop, som jag förmodar att jag borde lära mig.
Citera
2012-01-25, 14:48
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Jag trivs bäst med att utveckla utseendet till webbplatser. Därav HTML och css samt jQuery framför allt. På grund av detta jobbar jag mycket med wordpress. Jag kan också programmera i php, men jag vet inte om jag är kompetent nog för att garantera kunden en säker lösning. Vad jag inte har koll på inom php är mysqli och oop, som jag förmodar att jag borde lära mig.

ahh mysql skulle jag rekommendera att du lär dig, väldigt intressant dessutom Läste klart MYSQL boken för ett tag sedan..

Men dåså, då skapar du dig själv en hemsida, och beskriver vad du gör och vad du kan göra och vilka språk.. då kan du kanske börja med lättare hemsidor medans du utvecklar dig själv ?

PM:a gärna om du behöver hjälp med något, kanske kan hjälpa med något
Citera
2012-01-25, 15:02
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
ahh mysql skulle jag rekommendera att du lär dig, väldigt intressant dessutom Läste klart MYSQL boken för ett tag sedan..

Men dåså, då skapar du dig själv en hemsida, och beskriver vad du gör och vad du kan göra och vilka språk.. då kan du kanske börja med lättare hemsidor medans du utvecklar dig själv ?

PM:a gärna om du behöver hjälp med något, kanske kan hjälpa med något

Visst ja, MySQL kan jag också hantera. Jag har byggt bloggar och dylikt med php och mysql. Jag kan utan problem skapa de flesta prylar med språken och databasen men jag känner mig rätt osäker på om jag gör på "rätt sätt". MySQL kan jag använda men jag kan inte använda mysqli i php, jag har inte heller så bra koll på olika datatyper osv, hur viktigt är sådant? Det är ju inget som användaren någonsin ser. Tack!
Citera
2012-01-25, 17:59
Medlem
Riddarhusets avatar
skrev inte du att du behövde pengar snabbt?
börja då inte att utveckla ännu mer grejer
börja att sälja det du kan.
skit i vad det är för program etc

ta hem ordern och sedan löser du problemet.
det finns tusentals som kan hjälpa dig med själva lösningen.
det är inte där skon klämmer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in