Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-25, 22:45
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Jag har länge undrat vad keycode är för företag då jag hört en del bekanta haft problem med dem. Företaget skickar alltså fakturor trots att man inte ingått muntligt avtal. Det brukar heta att dem skickar en ''broschyr'' men istället för broschyr har man tydligen ingått ett avtal om ett abonnemang.

Jag såg i förra veckan att keycode sökte 30st nya medarbetare. För att stilla min nyfikenhet gav jag mitt intresse och fick genast en intervju. Första anblicken var en flashig reception, en ganska stor och modern lokal. Invändigt såg det ut som en enorm datasal med vibbarna ''gymnasieskola'' då de flesta säljarna gissningsvis var kring 18-24 år. Första tanken var ''lowlifers?''

Jag togs emot av en herre vid namn Lasse Persson (försäljningschef) en hysteriskt speedad herre i övre 50års ålder. Under vårat 20 min långa möte nämnde han nog orden sälj och pengar ett 30tal ggr. Som säljare på keycode har man långa dagar sett till lönen. Det finns 2 st vecko alternativ fördelat på 38-37 timmar med varierande tider. En säljare tjänar alltså mellan 15000 - 14200kr brutto + 25 kr provision per sälj. Lasse Persson menar att man som säljare på keycode lätt kan komma upp i summor som 25 - 30tusen. Efter mötet tackade jag för mig och sa att detta inte var min grej. Gubbens ansikte förvandlades då från ett överdrivet flin till ett kallt stenansikte, det märktes att de var i desperat behov av personal..

Detta verkar absolut INTE vara ett serriöst företag.

Jag vill veta ALLT om keycode, erfarenheter?

http://www.rejta.se/omdome/612373/Key+Code+Security+AB

http://www.reco.se/key-code-security-ab
Citera
2012-01-25, 22:49
Bannlyst
Är det dom där jävla nasarna som står och delar ut någon jävla nyckelbricka som man ska sätta på sin nyckelknippa?
Citera
2012-01-25, 23:02
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupane
Är det dom där jävla nasarna som står och delar ut någon jävla nyckelbricka som man ska sätta på sin nyckelknippa?

vad jag vet sysslar Keycode enbart med telemarketing? Detta hade dock inte förvånat mig.
Citera
2012-01-25, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
vad jag vet sysslar Keycode enbart med telemarketing? Detta hade dock inte förvånat mig.
Det stod någon jävla pajas på Lidl när jag skulle gå ut och han stack något jävla kuvert i handen på mig, det var något om jag förlorde mina nycklar, jag tog skiten och gick då han kom efter mig det skull skrivas mitt namn och annat skit, jag slängde in kuvertet i butiken och drog, pajasen fick gå in och hämta det.
Citera
2012-01-26, 14:32
Medlem
Hej,
Det är alltid roligt när folk är intresserade och vill veta mer om oss. Men du har fått en del missvisande information via dina bekanta så jag ska ge dig de fakta du söker.
Vi säljer alla våra tjänster via telefon och ibland via DR till befintliga kunder. Avtalet ingås muntligt och samtalet spelas in och sparas. Därefter skickas en orderbekräftelse ut med rubriken: Tack för din beställning. Detta gör det tydligt för mottagaren att det är bekräftelse på ett köp. Som konsument har man 14 dagar på sig att ångra sig om man vill. Om ångerrätten inte utnyttjas övergår det till ett bindande avtal. Alla tjänster är årsabonnemang. 2 månader innan ett abonnemang löper ut skickar vi en påminnelse till kunden om detta. De har då gott om tid på sig att avsluta sin tjänst om de inte önskar behålla den. Om de inte säger upp tjänsten påbörjas en ny 12 månaders period.

Att du ger dig på vår personal i kränkande och nedsättande termer är väldigt trist. Det är människor som jobbar och engagerar sig till 100 %. Jobbet de utför varje dag är både svårt och krävande. De ska ha all respekt för att de klarar av detta. Att vi har så många yngre anställda har flera orsaker. Vi har en ungdomsarbetslöshet på över 20 % så många söker sig till oss. Vi har chansen att ge många möjligheten att prova på säljaryrket då det inte ställer krav på någon formell utbildningsnivå utan snarare handlar om vilja, mod, sociala färdigheter och uthållighet. Våra löner följer kollektivavtalet vi har med Unionen. Det innebär 15 010 kr/månad för personer under 24 år och 17 392 kr/månaden för personer över 24 år. Utöver detta så utgår provision på all försäljning. Jobbet är ofta en inkörsport i arbetslivet för många. Det är också ett jobb som kan passa under studietiden för att dryga ut kassan.
Att vi söker så många nya medarbetare beror på att vi växer som bolag. Man växer om de tjänster och produkter man har är uppskattade av marknaden. Vi har nu fler tjänster och produkter i vårt utbud och det tycker vi är väldigt roligt. Vi ser det som enbart positivt att vi växer och genererar fler arbetstillfällen. Det är vår förhoppning att vi ska hitta rätt personer till dessa tjänster.
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss direkt. Du vet ju var vi sitter.
Citera
2012-01-26, 18:32
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyCode
Hej,
Det är alltid roligt när folk är intresserade och vill veta mer om oss. Men du har fått en del missvisande information via dina bekanta så jag ska ge dig de fakta du söker.
Vi säljer alla våra tjänster via telefon och ibland via DR till befintliga kunder. Avtalet ingås muntligt och samtalet spelas in och sparas. Därefter skickas en orderbekräftelse ut med rubriken: Tack för din beställning. Detta gör det tydligt för mottagaren att det är bekräftelse på ett köp. Som konsument har man 14 dagar på sig att ångra sig om man vill. Om ångerrätten inte utnyttjas övergår det till ett bindande avtal. Alla tjänster är årsabonnemang. 2 månader innan ett abonnemang löper ut skickar vi en påminnelse till kunden om detta. De har då gott om tid på sig att avsluta sin tjänst om de inte önskar behålla den. Om de inte säger upp tjänsten påbörjas en ny 12 månaders period.

Att du ger dig på vår personal i kränkande och nedsättande termer är väldigt trist. Det är människor som jobbar och engagerar sig till 100 %. Jobbet de utför varje dag är både svårt och krävande. De ska ha all respekt för att de klarar av detta. Att vi har så många yngre anställda har flera orsaker. Vi har en ungdomsarbetslöshet på över 20 % så många söker sig till oss. Vi har chansen att ge många möjligheten att prova på säljaryrket då det inte ställer krav på någon formell utbildningsnivå utan snarare handlar om vilja, mod, sociala färdigheter och uthållighet. Våra löner följer kollektivavtalet vi har med Unionen. Det innebär 15 010 kr/månad för personer under 24 år och 17 392 kr/månaden för personer över 24 år. Utöver detta så utgår provision på all försäljning. Jobbet är ofta en inkörsport i arbetslivet för många. Det är också ett jobb som kan passa under studietiden för att dryga ut kassan.
Att vi söker så många nya medarbetare beror på att vi växer som bolag. Man växer om de tjänster och produkter man har är uppskattade av marknaden. Vi har nu fler tjänster och produkter i vårt utbud och det tycker vi är väldigt roligt. Vi ser det som enbart positivt att vi växer och genererar fler arbetstillfällen. Det är vår förhoppning att vi ska hitta rätt personer till dessa tjänster.
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss direkt. Du vet ju var vi sitter.

Problemet är att era tjänster är skit och att ni vet det.

Alla tjänster som har ett upplägg vars lönsamhet bygger på att man ska glömma att säga upp tjänsten är allt som oftast skit.

Varför ska en jävla nyckelbricka löpa på ett årsavtal? Om tjänsten de facto fyllde ett riktigt behov skulle ju inte detta behövas. Inte heller finns någon produktionskostnad som motiverar ett årsavtal.
Nej enda syftet med årsavtal är uppenbart: Att konsumenten ska glömma att avsluta avtalet, denna misstanke förstärks av att man tillämpar ett avtalsvillkor som går ut på att man måste inkomma med uppsägning senast en månad innan avtalets utgång.
Vilken omständighet menar KeyCode hindrar att avtalet avslutas om uppsägning inkommer senare än så?

Försäljningen tar inte heller sikte på något egentligt behov hos konsument utan bygger på att konsumenten ska fås att tro att man får testa någonting utan kostnad etc.
Hela upplägget bygger på en sak: att man lättvindigt ska gå med på att "prova" någonting för att sedan glömma att avsäga sig det i tid.
Citera
2012-02-02, 21:04
Medlem
Thyrsoss avatar
Citat Keycode:"Att du ger dig på vår personal i kränkande och nedsättande termer är väldigt trist. Det är människor som jobbar och engagerar sig till 100 %."

Tillåt mig gapskratta...
Och så ska jag dessutom spä på med att berätta att ni anställer tjuvar, bedragare och mytomaner.

Ni har minst en anställd som tar lån i andras namn, stjäl post, stjäl smycken och pantsätter dem, stjäl andras identitet osv.
Hon struntar dessutom i att betala sin hyra, lånar bilar och parkerar medvetet så att hon får P-böter men stjäl sedan bilägarens post så det går till kronofogden utan ägarens kännedom.
Hon har 25 betalningsanmärkningar och så skuldsatt att hon säljer sig själv.

Det känns ju tämligen ironiskt, och lika skrämmande, att hon jobbar på ett "säkerhetsföretag".
Ett företag som dessutom har artiklar på sin hemsida som ska avskräcka eventuella kunder för dylika händelser....

När ni sedan varnas för att ni har en sådan anställd så drar ni öronen åt er och vill inte höra mer.

Jodå, ni är ju säkert ett jättebra företag.....
Citera
2012-02-12, 23:40
Medlem
Var på Lidl där KeyCode hade en monter vid utgången. Satte mig bredvid på en bänk för att lyssna på säljaren, en kille 20+. Blev särskilt upprörd av en dam i 70+ som han stoppade och gav info till.
"Nej, det är bara information. Men kan jag få ditt person nr? Skriv din adress och tel nr och signera underst. Nej, det är bara nåt vi måste ha för att dela ut informationsbladet". Det fick han och där var det mål för ett fulsälj!
Citera
2012-02-13, 08:26
Bannlyst
Låter som ett jävla skitföretag som lever på att blåsa äldre och förståndshandikappade.
Citera
2012-02-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Problemet är att era tjänster är skit och att ni vet det.

Alla tjänster som har ett upplägg vars lönsamhet bygger på att man ska glömma att säga upp tjänsten är allt som oftast skit.

Varför ska en jävla nyckelbricka löpa på ett årsavtal? Om tjänsten de facto fyllde ett riktigt behov skulle ju inte detta behövas. Inte heller finns någon produktionskostnad som motiverar ett årsavtal.
Nej enda syftet med årsavtal är uppenbart: Att konsumenten ska glömma att avsluta avtalet, denna misstanke förstärks av att man tillämpar ett avtalsvillkor som går ut på att man måste inkomma med uppsägning senast en månad innan avtalets utgång.
Vilken omständighet menar KeyCode hindrar att avtalet avslutas om uppsägning inkommer senare än så?

Försäljningen tar inte heller sikte på något egentligt behov hos konsument utan bygger på att konsumenten ska fås att tro att man får testa någonting utan kostnad etc.
Hela upplägget bygger på en sak: att man lättvindigt ska gå med på att "prova" någonting för att sedan glömma att avsäga sig det i tid.

Hej,
Vår nyckeltjänst kostar kunden 56,50/år och vår Spärrtjänst ca 300 kr/år. Varje dag får vi in mellan 30-50 upphittade nyckelknippor som returneras tack vare brickan. Vi hjälper ett 10-tal personer per dygn att spärra värdehandlingar när de har tappat bort eller blivit bestulna på handväskor eller plånböcker. För att denna service ska fungera som den gör idag så måste vi ha ett avtal med Posten för att brickorna som läggs i brevlådorna landet runt ska hanteras av dem. Dessutom så ska de skickas till oss och till kunden. Detta medför kostnader. Det tror jag alla förstår. Vi har också G4S som sitter dygnet runt med mottagning på larmcentralen för alla spärrärenden. Vi tecknar avtalen på 12 månaders perioder eftersom vi estimerar antalet kunder och händelser på ett år gentemot våra leverantörer. Dessutom så skulle porto kostnaderna för att fakturera ett årsbelopp på 56,50 kr uppdelat på flera tillfällen göra tjänsten onödigt dyr.

Vi bjuder aldrig på en tjänst i syfte att lura in någon i ett abonnemang som de inte vill ha. Vi står aldrig ute på köpcentrum eller liknande. All försäljning sker via telefon. Dessutom så skickar vi en påminnelse om abonnemangstiden 2-3 månader INNAN avtalet löper ut så att man har gott om tid på sig att säga upp om man nu vill det. Det ger kunden i snitt 10 veckor att agera.
Citera
2012-02-20, 16:34
Medlem
Dessutom så skulle porto kostnaderna för att fakturera ett årsbelopp på 56,50 kr uppdelat på flera tillfällen göra tjänsten onödigt dyr.

[/quote]

Man kan fakturera per e-mail = gratis
Citera
2012-02-20, 16:42
Medlem
Jag har själv råkat ut för Key Kode. Det var en ung kille som ringde hem till mig för att kränga denna värdelösa tjänst. Jag stenvägrade, men han gav sig inte och då började han i princip att böna och be. Så här sa han: Du kan ju beställa "introduktionspaketet" (det skulle jag få gratis) sedan kan du säga upp tjänsten inom viss tid och kasta introduktionspaketet i umeälven om du vill.

Sagt och gjort. Jag var dum nog att tycka synd om killen och svarade ja till detta introduktionspaket. Problemet att detta jävla paket (som om jag minns rätt bestod av typ en lapp om avtalet) anlände efter 12 dagar och man var tvungen att säga upp tjänsten inom 14 dagar efter att man tackat ja. Den är ju väldigt listigt att göra så, för då hinner kunden glömma att det är jävligt akut att avboka paketet, då man endast har någon dag på sig. Men jag mejlade Key Kode direkt och sa upp tjänsten. Men givetvis svarade de efter typ tre dagar att "tyvärr, du avanmälde tjänsten för sent".

När jag började titta runt på Key Kodes kundomdömen insåg jag snabbt att de i princip aldrig låter någon ångra sig, att det är lönlöst att ens med trevlig ton försöka föra sitt ärende. De är stenhårda. Har du enligt dem avbokat 2 sekunder för sent är de orubbliga och de räknar alltid till sin egen fördel. Jag hade faktiskt ett par dagars ångerrätt, men jag antar att de tittade på när de själva läste mejlet. Någon kundtjänst per telefon hade de inte tillgänglig.

Finns också obekräftade uppgifter om att de låter kundregister med information om nycklar florera på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in