2012-01-31, 18:14
Medlem
Peccavis avatar
Hah, förklarar varför jag sov ovanligt dåligt jag med då. Vaknade runt 5:30 i morse och kunde verkligen inte somna om. Har nog aldrig vaknat så tidigt i mitt liv för att inte kunna somna om under dagen. Sitter just nu med huvudvärk, om det har med saken att göra vet jag inte. Hade också några osaliga drömmar inatt. En blandning av Johnny Bravo, Family Guy samt Fallout-världen gjorde entré i mina drömmar.
2012-01-31, 18:17
Medlem
candystashs avatar
Själv sov jag 11 timmar inatt, kanske inte så ovanligt efter att ha varit vaken i 36 timmar, hade jäkligt svårt att somna, tog nästan 6 timmar från att jag lade mig och blunda i sängen.
2012-01-31, 18:26
Medlem
Roads avatar
med mig hände inte ett skit, drömmer funky drömmar titt som tätt
2012-01-31, 18:27
Medlem
ojskis avatar
Drömde ganska skumma saker inatt, lite mer annorlunda än vanligt. Allt var antingen grått eller grågrönt, kommer ej ihåg några andra färger. Och så var ett löv format som en vagina med pubhår längs kanterna, även det var grå/blå/grönt. Fast jag kommer vanligtvis inte ihåg mina drömmar så det kanske händer ofta för mig, vad vet jag
Medlem
Fossmos avatar
Anledningen att det blir fucked up för 39orna och att övningen som var tänkt att hållas i Luleå är tillfälligt inställd, är att det finns en bug i deras datorer som gör att höjd och hastighet blir knasigt vid lufttryck över 1050hPa. Således funkar det utmärkt att flyga så länge trycket är under detta. Det har som sagts tidigare inget med navigation att göra.

Vad gäller påverkan på sömnen så tror jag det har ytterst liten effekt, däremot är det möjligt att man tycker löprundan eller gympasset går lättare. Men även där är det omöjligt att avgöra om det verkligen är pga. lufttrycket eller inte.
Medlem
lolliances avatar
Jag bara måste svara på detta! Har inte läst mer än det första två inläggen men det med sömnen just inatt stämde precis in på mig!

Jag la mig ca 23:30 igår, och vid kl 01:30 kom ambulansen hem till oss då min far hade ont i hjärtat igen, så mamma försökte verkligen väcka mig och berätta vad som hade hänt, men jag var helt stendöd, kommer ihåg väldigt svagt att hon kom in, men det bara gick rakt genom huvudet på mig. Brorsan kom in en timme senare då dom hade åkt, och då kunde jag vakna till lite, men somnade snabbt om igen. Nu kom det en väldans massa drömmar. Jag drömde om såna grejer som är mitt vardagliga mål i livet typ. Det var en stor dröm allt ihop. Jag hade vunnit en massa pengar och gick runt o sa det till alla och var överlycklig, sen var det fest, och den här tjejen som jag nu har slutat tänka på den sista tiden som jag har gillat så mycket, kysste mig, och det var inte vilken kyss som helst, det kändes helt jävla sjukt, hade kvar känslan när jag vaknade till o med.. hehe, helt galen dröm var det. Jag kommer ihåg att jag tänkte flera gånger "är det en dröm? Nä, det är det inte denna gång!!" Haha.. Inte första gången jag drömmer om varken denna tjej eller om att vinna pengar dock, men det kändes väldigt speciellt i alla fall.
2012-01-31, 18:30
Medlem
nickoruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummerWine
Många pratar om drömmar här ser jag men är det någon som vet exakt hur lufttrycket förändrar våra drömmar om det nu skulle vara så. Som en vetenskapens kvinna misstänker jag att det är den typiska "känna igen faktorn" som skapat medhållet i den här tråden men det är bara spekulationer. Personligen vaknade jag tidigare än vanligt och kan inte påstå att något alls utmärkt den här natten.

EDIT: Detta fenomen verkar dock erkänt och det köper jag men hur påverkar lufttrycket våra drömmar/sömn?

Jag skulle normalt hålla med dig men även jag har "drabbats" av märklig sömn de senast två dagarna. Sovit väldigt konstigt, liksom djupt och fullt av drömmar jag kan komma ihåg vilket jag aldrig gör annars. Har tänkt på det i två dagar och jag hade ingen aning om lufttrycket förrän nu.

Sen borde väl lufttrycket (men nu gissar jag hejvilt) ha något samband med hur mycket syre som finns i luften och därigenom påverka sömnen. Eller? Jag tänker på att lufttrycket väl borde vara olika på olika höjd t. ex. Eller är jag helt ute och cyklar?
Medlem
Kollade av en händelse på barometern vi har hemma igår och får värsta chocken. Skalan är (tror jag) i hpa och går storm - regn - normalt - sol - torrt, aldrig tidigare har jag sett den stå på torrt, inte ens när vi har haft våra supersomrar och jag trott att nålen ska hamna där.

Om jag läser av barometern rätt så har jag lite drygt 1060 hpa här i södra Stockholm.

Huvudet känns ganska luddigt, nästan som en lättare yrsel och jag har haft en brutal hosta. Kan det ha något med detta att göra? Hostan beror väl antagligen på torr luft men det övriga?
Medlem
prostinnans avatar
Jag har drömt otroligt sjuka drömmar i natt, som jag dessutom kommer ihåg mycket detaljerat. Händer mig väldigt sällan. Samtidigt har jag också sovit hela natten, utan att vakna en enda gång (av vad jag minns att döma). Detta är intressant.
2012-01-31, 18:35
Medlem
Jag brukar sova som en stock, sömnproblem är allt som oftast inte min grej. Men dom två senaste nätterna hoar jag verkligen sovit askasst, går runt sådär oskönt zombieseg på dagarna. Har ingen annan bra förklaring, så får väl skylla på lufttrycket då.
2012-01-31, 18:40
Medlem
BuddhaBasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demondave
Jag brukar sova som en stock, sömnproblem är allt som oftast inte min grej. Men dom två senaste nätterna hoar jag verkligen sovit askasst, går runt sådär oskönt zombieseg på dagarna. Har ingen annan bra förklaring, så får väl skylla på lufttrycket då.
Måste ta och nicka instämmandes på den
2012-01-31, 18:41
Medlem
När jag började läsa i den här tråden, så fick jag för mig att jag läst någonstans att man gjort ett test i en tryckkammare eller liknande.
Man hade personer som fick lösa visa uppgifter tillsammans, men desto högre tryck man hade desto dummare/trögare blev de.

Har googlat som en galning men hittar det inte
Någon som har läst något liknande?
Eller har jag blivit knäpp efter min natt med sjuka drömmar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in