2012-01-31, 18:50
Medlem
Jävlar vad skumt! jag sov i 13 timmar inatt vilket jag normalt vis aldrig kan göra om jag inte rest! jag fattade inte vad som var felet men om det var pga detta så hoppas jag att det fortsätter!
2012-01-31, 18:52
Medlem
Krafses avatar
Sitter med en barometer här, den visar 1045 hpa. Är det mycket eller?

Edit: Det står förresten "mbar" på barometern, inte hpa.
2012-01-31, 18:54
Medlem
Windforces avatar
Haha fan vad märkligt! Jag kollade senaste UFC igår med min roomie och somnade i soffan runt 23-tiden, vaknade 06.20. Seriöst hur ofta sover man över en hel natt i soffan utan att vakna en ändå gång och ta sig till sängen?
2012-01-31, 18:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Sitter med en barometer här, den visar 1045 hpa. Är det mycket eller?
Nja, visst är det väl högt gentemot det normala som är 1013 hpa.

Vanligtvis varierar trycket mellan 950 och 1050 hpa har jag för mig, så det är ju fortfarande inom en rimlig nivå.

Edit: Såg din edit nu, mbar (millibar) och hpa är lika mycket.
Senast redigerad av SilentVictory 2012-01-31 kl. 18:57.
2012-01-31, 18:57
Medlem
Aldrig känt mig så trött som imorse trots vanliga sömnrutiner.
2012-01-31, 18:58
Medlem
Strongmanx2s avatar
Intressant, har själv lyckats vända på dygnet och vaknade upp lite då och då under natten men trots få timmars sömn är jag ovanligt pigg idag.
2012-01-31, 18:59
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nja, visst är det väl högt gentemot det normala som är 1013 hpa.

Vanligtvis varierar trycket mellan 950 och 1050 hpa har jag för mig, så det är ju fortfarande inom en rimlig nivå.

Edit: Såg din edit nu, mbar (millibar) och hpa är lika mycket.

Okej, tack! Vet du förresten hur man kalibrerar skiten? Såg just att det fanns en skruv på baksidan, och den har jag nu varit och pillat på, så jag har nog ställt om den lite.

Edit: Såg just att man får ringa (typ SMHI eller nåt) och fråga efter nuvarande lufttryck och ställa in den, fan det pallar jag inte.

Edit 2: Nä men ser man på, här såg jag att de visar lufttryck: http://www.klart.se/lufttryck/ Då stämde ju vår barometer prima kalas, den visade ju 1045 mbar.
Senast redigerad av Krafse 2012-01-31 kl. 19:04.
2012-01-31, 18:59
Medlem
TrialEnds avatar
Jag tänke väl att jag var ovanligt trött igår. Har alltid problem med att lägga mig tidigt men igår fick det bli vid 2230 för ögonen vägde ett ton. Sömnen märkte jag dock ingen skillnad över.
2012-01-31, 19:04
Medlem
Känns tryggt. Ryssarna anfaller och JAS står på marken för det är för högt lufttryck. Klart fan ingen vill köpa skiten.. SAAB som SAAB. Lägg ner.
2012-01-31, 19:05
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Okej, tack! Vet du förresten hur man kalibrerar skiten? Såg just att det fanns en skruv på baksidan, och den har jag nu varit och pillat på, så jag har nog ställt om den lite.
Hm, hur ser din barometer ut?

Den enda jag kan tänka mig är att den där skruven ställer in höjden över havet beroende på rådande lufttryck.

Om du vrider på skruven, ändrar sig lufttrycket då eller någon visare som visar höjd?
2012-01-31, 19:05
Medlem
Kan verkligen luftryck påverka sömnen så pass mycket och hur länge håller sig luftrycket så här högt? Jag kände både igår och i morse att jag var tröttare än vanligt. Vad sjukt att luftryck tydligen spelar så stor roll.
2012-01-31, 19:06
Medlem
cephs avatar
Det är alltså det högsta på 40 år vad gäller rikshögsta, i det här fallet i Norrbotten.

I övriga Sverige har det förvisso vart högtryck också, men dessa har inte vart särskilt uppseendeväckande och når inte ens upp till lokala rekord. Högre tryck har dessutom uppmätts många gånger även på senare tid, så där är det inga 40 år vi talar om utan snarare något enstaka år sedan sist.

Bara för att få det överstökat.

Så den här plötsliga epidemin med sömn och drömmar torde rimligtvis vara rätt vanligt återkommande då. Nu tänker jag inte uttala mig om huruvida det ens mejkar sens att en skillnad på några få tiotal hektopascal skulle influera folk så enormt mycket (lufttrycket varierar ständigt, inte sällan i en liknande omfattning) men detta låter, som flera redan påpekat, som confirmation bias.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in