2012-01-31, 12:30
Medlem
Adversariuss avatar
Jag snackade just med min mor som jobbar på en av våra större tv-kanaler, och hon berättade något som lät intressant i mina öron. Tydligen upplever vi just nu det högsta lufttrycket vi haft på 40 år i Sverige, vilket leder till att JAS-plan inte kan flyga då deras navigationssystem slås ut helt. Därtill, och kanske mer intressant, hade hon och alla hennes kollegor upplevt annorlunda sömnmönster under natten till idag. De flesta hade sovit som klubbade sälar på ett sätt de inte gjort förut. Saken är den att jag också sov som ett lik inatt, och upplevde därtill starkt visuella mardrömmar vilket _aldrig_ brukar ske. Min sambo berättade att hon vaknat mitt i natten och inte kunnat somna om - och hon är vanligtvis utslagen och okontaktbar non stop mellan midnatt och 10-11 på morgonen.

Någon som vet mer om detta fenomen och vad det innebär? Inslag i tv skulle tydligen komma ikväll.
2012-01-31, 12:35
Medlem
Qaprizons avatar
Här är en artikel angående det.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lu...as_6810125.svd
2012-01-31, 12:48
Medlem
NeverArounds avatar
Har haft riktigt sjuka drömma i natt jag med, drömde att jag var skit full och däckade var 10:e minut och därför inte kom ihåg allt som hände hela tiden, var liksom vaken samtidigt som jag sov och kunde gå runt i drömmen.

Var helt stört konstig känsla! Kommer ihåg att jag gick runt i en buss och pratade med folk och spydde nästan hela tiden för att jag var så full. Vaknade sen helt plötsligt och kände hur jag försökte rapa.

Har aldrig upplevt det här förut. Nått samband?
2012-01-31, 12:56
Medlem
Kommer inte ihåg vad jag drömt inatt men tror inte de va mardrömmar iallafall.

Men har sovit som en stock. Inte vaknar en enda gång vilket jag annars brukar göra
2012-01-31, 13:01
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Har haft riktigt sjuka drömma i natt jag med, drömde att jag var skit full och däckade var 10:e minut och därför inte kom ihåg allt som hände hela tiden, var liksom vaken samtidigt som jag sov och kunde gå runt i drömmen.

Var helt stört konstig känsla! Kommer ihåg att jag gick runt i en buss och pratade med folk och spydde nästan hela tiden för att jag var så full. Vaknade sen helt plötsligt och kände hur jag försökte rapa.

Antagligen. Jag hade en väldigt intensiv dröm om att jag och min sambo var i USA och blev arresterade av en snut som kom in och rotade och hittade droger eller något. Sjukt intensivt, och när mitt jobb ringde vid 7-8 satte jag mig upp som en jävla spik och undrade vad som pågick. Väldigt abstrakt. Jag brukar aaaaldrig drömma mardrömmar vanligtvis förutom under speciella förhållanden som inte rådde nu, och då brukar jag ha glömt bort varje detalj 3 minuter efter uppvaknandet. Nu kan jag flera timmar fortfarande visualisera bitar av drömmen. Måste fan ha något samband.
2012-01-31, 13:11
Medlem
weedfields avatar
Sovit som en stock inatt jag med. Drömt konstiga drömmar också. Somnade 12 och vaknade inte förns veckan ringde klockan 11 idag :S Rökte en hel del igår, men ändå.
2012-01-31, 13:52
Medlem
Herrpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround

Jag hade också skitläskiga mardrömmar inatt! Är lufttrycket likadant över hela landet?
Drömmarna va precis när ja började somna in och va otroligt verkligt! Rös i hela kroppen och va skiträdd för första gången på länge :P
2012-01-31, 14:08
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpalm
Jag hade också skitläskiga mardrömmar inatt! Är lufttrycket likadant över hela landet?
Drömmarna va precis när ja började somna in och va otroligt verkligt! Rös i hela kroppen och va skiträdd för första gången på länge :P
JAS-flygningen ägde rum i Norrbotten och jag bor i Stockholm så jag förmodar att trycket gäller hela landet, ja. Tog upp detta på Facebook också och genast rasade det in berättelser om hur folk drömt skitläskiga mardrömmar och annat skumt inatt. Visst kanske det finns en placebofaktor men att så många säger samma sak känns inte som en slump.
2012-01-31, 14:09
Bannlyst
Fan vad sjukt!

Samma här. Jag har varit ledig i c:a 2v för att följa Australian Open, tog två dagar extra för att vända om på dygnet.

Igår somnade jag runt 16:00, vaknade 22:30 och tänkte:
Helvete! Jag lyckades somna mitt på dan ändå... seeeegt! Bara att "börja om igen.."

Men så lägger mig igen mest för att det var ganska kallt i lgh, somnar direkt ( ovanligt värre, har sömnproblem som fan) och vaknar kl 05:00... helt utvilad.

Alltså ~11 h sömn! Har inte hänt på många år!
Senast redigerad av martin79 2012-01-31 kl. 14:13.
2012-01-31, 14:10
Medlem
Kan det påverka vädret på något sätt eller djurlivet?
2012-01-31, 14:11
Medlem
downies avatar
Spännande! Det blev samma sak för mig inatt med, har varit två nätter i rad med exakt samma sak som ni beskriver. Har haft sömnproblem i hela mitt liv, men dessa två nätter har det inte känts av alls. Samma sak med drömmarna som ni beskriver. Bor för övrigt i Norrbotten.
2012-01-31, 14:13
Medlem
Hamnade i sömnparalys typ fem gånger innan jag somnade igår, har aldrig upplevt det fenomenet överhuvudtaget tidigare vad jag kan minnas. Drömde konstigt och mycket gjorde jag också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in