2019-08-24, 12:34
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Bättre det än att magra ned sig som Anna Book har gjort.
Hur gick det med BBs satsning pa att dominera försäljningen av (laglig) hampa och hasch? Var inte den satsningen en nyhet for ungefär ett ar sedan?
Citera
2019-08-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Nej, hon behöver nog inte belåna dem, det räcker att ha dem som säkerhet. I någon mening blir det samma sak, men det är inte konstigare än att en förälder går i borgen för ens första huslån om ens lön inte riktigt räcker till för de formella kraven men man tror att man klarar det ändå. Då kan banken vara lugn, de tyker du har för låg lön men du säger att du kan betala. visar det sig att du inte kan så går de till föräldern respektive aktierna och de är alltså skyddade mot förlust.
Aktierna i Löwengrip Beauty AB ägs av ISPI Holding AB som Bella och Pingis äger 50/50.
En aktieägare får inte utnyttja bolagets tillgångar som säkerhet för privata lån. Det blir likställt med förbjudet lån enligt Aktiebolagslagen. Bolagets revisor skulle självklart direkt reagera om något sådant skulle ske.
Citera
2019-08-24, 12:45
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andylin
Ja varför skulle Bella inte kunna ta ut lön och utdelning?
Utdelningen är vinst som bolaget skattat för och sen betalar aktieägaren kapitalskatt (ibland inkomstskatt på viss del av utdelningen) så vad pengarna sedan används till är aktieägarens ensak.
Vad skulle "Skattemyndigheterna, revisorer och ekobrott" ha för synpunkter på detta?
Utdelningen ska för övrigt i förväg godkännas av bolagets revisor just för att undvika att bolaget dräneras på kapital som behövs för bolagets utveckling och verksamhet.
Tack för ditt klargörande! Det är faktiskt min huvudteori just nu när det gäller hur Bella fick loss pengar till kontantinsatsen till sitt 26-miljonershus. Om Bella under en period vill höja sin månadslön kraftigt för att beviljas lånelöfte, är det också en enkel process i ett aktiebolag?
Citera
2019-08-24, 13:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag har aldrig besökt IL’s blogg eller köpt hennes hudvårdsprodukter och tänker inte göra det heller. Jag varken hatar eller beundrar henne - jag bryr mig helt enkelt inte. Hon och hennes förehavanden har aldrig haft plats i min värld.

Vid den här tiden på året brukar jag gå runt med hörlurarna på och lyssna på sommarpratare i poddversion. Jag brukar lyssna på nästan alla, även dem jag tycker illa om och Ibland händer det oväntade och spännande möten med människor jag annars aldrig skulle träffat IRL. Och så var det Isabella..
Det berörde mig eftersom allt lät så omänskligt. En 14-åring som efter föräldrarnas skilsmässa förvisas till ett eget boende med ansvar för allt inklusive skaffa pengar till hyran?! Och det handlar inte om några deklasserade pundarföräldrar utan om upplyst medelklass på Södermalm, vad jag förstår… Inte ett ord om mamman öht. Fanns det ngn släkt i närheten: mor/farföräldrar, kusiner? Som om hon aldrig varit barn fast det var inte alls så länge sedan. Vilka har fostrat henne som människa och vilka har gjort henne till en produkt, och på vilken bekostnad?
Den enda hon pratar om är pappan och man får ganska spretig bild av honom, men hon förnekar iaf hans roll i sin karriär fast det antyds annat här i tråden. Storyn går inte riktigt ihop och det ger utrymme för egen fantasi..

Hennes liv och leverne kan någon gång bli en spännande film. Än så länge finns det material bara till första halvtimmen, mycket kommer att hända framöver..
Hur som helst, jag säger: Go girl! Jag håller tummarna.
Nej, storyn går inte ihop. Det är kärnan.
Hennes Sommar var fiktion. Storytelling löst baserad på verkliga händelser.
Bellsan ljuger om allt. Det berättade hon när hon gästade Skavlan.
Jag kan inte dela din beundran för henne. Eller hålla tummarna för henne.
Jag ser Bellsans framfart som ett tragiskt samtidstecken där skenet är allt och sanningen inget. Så vitt jag vet har hon inte skapat något alls av värde.
Citera
2019-08-24, 13:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Så vitt jag vet har hon inte skapat något alls av värde.

Hon har i varje fall bidragit till ett ökat utbud av skönhetsprodukter och kanske tjänat som inspirationskälla för någon ung och gryende entreprenör. Girl power!
Citera
2019-08-24, 13:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Varför känns det helt plötsligt som att det bara helt sonika glider in folk som börjar ifrågasätta ALLT och eller inget, strange..
Ja, visst är det intressant. Plötsligt dyker de upp och angriper Efternamn08 och hens uppgifter.
Nästan så att jag börjar tro att Efternamn08 talar sanning
Citera
2019-08-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andylin
Aktierna i Löwengrip Beauty AB ägs av ISPI Holding AB som Bella och Pingis äger 50/50.
En aktieägare får inte utnyttja bolagets tillgångar som säkerhet för privata lån. Det blir likställt med förbjudet lån enligt Aktiebolagslagen. Bolagets revisor skulle självklart direkt reagera om något sådant skulle ske.

Trodde det framgick rätt tydligt att det var hennes aktier hon skulle ha som säkerhet. Tror inte tillgångarna är så stora i vilket fall, och mitt inlägg utgick ju från bolagets värdering, kopplat till omsättningen. Det är inte svårt att övertyga någon om en värderingen på typ 1.2 gånger omsättning, speciellt inte i en högmargknalbranch
Citera
2019-08-24, 13:49
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ja, visst är det intressant. Plötsligt dyker de upp och angriper Efternamn08 och hens uppgifter.
Nästan så att jag börjar tro att Efternamn08 talar sanning
Det krävs väl lite mer än så va? Om jag avses så är jag en long-time-lurker i tråden på grund av det ofta högkvalitativa skvallret och välgjorda gräven i den här tråden. Inte minst under Hajen-kollapsen.

Personligen föredrar jag dock skvaller som verkar välunderbyggt och rimligt, och på senaste tiden har det varit några grejer (i klar minoritet ska sägas) som bara är snäppet mer rimliga än att Bella använder en teleporteringsmaskin till New York och att jorden är platt. Men som sagt, i övrigt är tråden toppen!
Citera
2019-08-24, 13:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Det krävs väl lite mer än så va? Om jag avses så är jag en long-time-lurker i tråden på grund av det ofta högkvalitativa skvallret och välgjorda gräven i den här tråden. Inte minst under Hajen-kollapsen.

Personligen föredrar jag dock skvaller som verkar välunderbyggt och rimligt, och på senaste tiden har det varit några grejer (i klar minoritet ska sägas) som bara är snäppet mer rimliga än att Bella använder en teleporteringsmaskin till New York och att jorden är platt. Men som sagt, i övrigt är tråden toppen!
Jag skrev "nästan" 😊
Citera
2019-08-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Trodde det framgick rätt tydligt att det var hennes aktier hon skulle ha som säkerhet. Tror inte tillgångarna är så stora i vilket fall, och mitt inlägg utgick ju från bolagets värdering, kopplat till omsättningen. Det är inte svårt att övertyga någon om en värderingen på typ 1.2 gånger omsättning, speciellt inte i en högmargknalbranch
Självklart kan man ställa sin personliga förmögenhet som säkerhet i form av en personlig borgen för egen eller annans skuld. Låneförbudet gäller enbart bolag.
Man kan inte ställa egendom som ägs av bolag som säkerhet för eget eller annans lån om man själv eller låntagaren tillhör den förbjudna kretsen och bolaget omfattas av låneförbudet.
Reglerna om förbjudna lån avser alltså utöver penninglån pantsättning, borgen och garanti.
Citera
2019-08-24, 13:57
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Jag skrev "nästan" 😊

Apropå det, har Efternamn08 försvunnit ur tråden? Har inte sett något på ett tag
Citera
2019-08-24, 13:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight

Apropå det, har Efternamn08 försvunnit ur tråden? Har inte sett något på ett tag
Det vet ingen. Hen kanske lurkar i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in