Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det spelar ju ingen som helst roll hur mycket vindkraft man kan få ut när det blåser. Problemet är ju att vi behöver ha 100% reglerkraft. Ibland blåser det helt enkelt inte.
Som också framgår i artiklarna jag länkade till så skapar man en jämn tillgång till el genom att ha många producenter, stora och små. Privatpersoner kan producera el till nätet och kanske rentav gå med vinst. Och glöm inte solenergin!
Citat:
Du tänker alltså inte väga vindkraftens nackdelar mot dess få fördelar, bara för att du har en subjektiv känsla av att kärnkraft är farligt? Är det så jag ska tolka saken?
Är det en subjektiv känsla att kärnkraften är farlig?
Varför hände olyckan i Fukushima? Jo, för att man inte förutsett att stora tsunamis kunde slå ut hela systemet. De har nu ett stort område som är radioaktivt för lång tid framåt, de släpper ut radioaktivt vatten i havet, maten är förgiftad. Det kommer att kosta 100-tals miljarder att göra området ofarligt igen. Om det ens går.
När en kärnkraftsolycka händer, så får det oerhörda konsekvenser för människor, djur och hela miljön för generationer framåt. Och det går inte att förutse alla typer av olyckor. Det visar ju Fukushima, vi kan aldrig vara säkra på att det INTE händer en olycka som ingen har förutsett och som vi därför inte är skyddade mot.
Så nej, det är ingen subjektiv känsla, det här är synnerligen allvarligt. Och det är synnerligen märkligt att du inte tar detta på allvar. Du är antagligen väldigt ansvarslös, jag gissar att du inte har några barn. När man har fått barn så börjar man tänka annorlunda och tar mer ansvar för andra än sig själv och just nu. Man ser helheten mer, man inser att livet, just själva livet är det viktigaste vi har.
Citat:
Förlåt mig, men jag tycker du är inskränkt nu. Måhända är jag en stor fantast av kärnkraft, som gärna svartmålar annan energi utav den anledningen, men om vi båda är lite objektiva här nu, så kan man väl inte dra någon annan slutsats än att vindkraften inte har någon framtid? Varken ekonomiskt, miljömässigt eller etiskt.
Verkligheten motsäger dig. Kärnkraften är billig bland annat för att den är kraftigt subventionerad och kostnaden för avfallsförvaring och försäkring mot olyckor inte belastar elpriset. Om du skulle betala fullt pris för kärnkraftsel så skulle den vara svindyr.
Men som sagt. Kärnkraften är för farlig och vi kan inte skydda oss mot olyckor till 100 %.