Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-02-22, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lnterpol
r det inte dags att komplettera Wikipediaartikeln om Wallner? http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacques_Wallner
Det pgr redigeringskrig fr fullt: http://sv.wikipedia.org/w/index.php?...action=history

Tydligen r det s p Wikipedia att "Wikipedia skall inte vara frsta platsen som publicerar sdana uppgifter utan uppgifterna br vara allmnt knda (publicerade i etablerade medier tillsammans med personens namn) eller att personen sjlv valt att kommentera hndelsen i medier, egen blogg eller liknande."

Ganska lustig regel om ni frgar mig, och sger en hel del om kvaliteten p svenska wikipedia.
Senast redigerad av Straybullet 2012-02-22 kl. 15:42.
Citera
2012-02-22, 15:42
Medlem
lnterpols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Det pgr redigeringskrig fr fullt: http://sv.wikipedia.org/w/index.php?...action=history

Tydligen r det s p Wikipedia att "Wikipedia skall inte vara frsta platsen som publicerar sdana uppgifter utan uppgifterna br vara allmnt knda (publicerade i etablerade medier tillsammans med personens namn) eller att personen sjlv valt att kommentera hndelsen i medier, egen blogg eller liknande."

Ganska lustig regel om ni frgar mig, och sger en hel del om kvaliteten p svenska wikipedia.
Din lnk funkar inte. r ju bara tv som brkar, dags fr andra att kliva in och bidra?

Och Nationell Idag r ju minst sagt ett etablerat nyhetsmedium, tidningen r registrerad, har utgivningsbevis, grundlagsskydd, uppbr statligt presstd och har ansvarig utgivare. Kan Wikipedia ha kllhnvisningar till den lilla syndikalistiska pisstidningen Arbetaren s kan de gott ha till Nationell Idag.
Senast redigerad av lnterpol 2012-02-22 kl. 15:45.
Citera
2012-02-22, 15:43
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lnterpol

r det inte dags att komplettera Wikipediaartikeln om Wallner? http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacques_Wallner

Som sagt, wikipedia-artikeln ndras hela tiden. Tidigare idag var han en mrdare, just nu oskyldig som en rosenknopp.
Citera
2012-02-22, 15:47
Bannlyst
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Jacques_Wallner

Citat:
Nationell idag r naturligtvis en fullstndigt otillrcklig klla. Men oavsett det r det inte WP:s uppgift att redovisa alla misstankar, brott, tal och domar som berr de personer som omnmns hr. Janders 22 februari 2012 kl. 15.41 (CET)

vad r det fr sanslst korkad jvel? att man begtt ett mord r vl i allra hgsta grad relevant i en encyklopedisk artikel
Citera
2012-02-22, 15:54
Medlem
lnterpols avatar
De som har wikipediakonton fr vl argumentera i diskussionen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Jacques_Wallner

Det r ju hyckleri att Arbetaren tillts anvndas som klla med inte Nationell Idag!
Citera
2012-02-22, 16:00
Bannlyst
Jag har tydligen misshagat wikipedianerna och fr inte lngre vara med och bidra. S kan det g.

"Denna handling har automatiskt identifierats som skadlig och tillts drfr inte. Om du anser att din redigering var konstruktiv, kontakta en administratr och informera denna om vad du frskte gra."

Edit: Kan inte redigera via proxy heller tydligen, men jag hller med anvndaren Interpol, de som kan motivera varfr domen br vara med, gr det.
Senast redigerad av Straybullet 2012-02-22 kl. 16:07.
Citera
2012-02-22, 16:18
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
De dr kuksugarna p wikipedia r helt galna, jag skrev ett inlgg i diskussionen som nstan blev borttagen direkt av ngon jvla moderator som ansg att det inte var ett mord vi talade om.
Citera
2012-02-22, 16:30
Medlem
Wahnsinns avatar
Det var precis samma sak nr Tobias Hbinettes vldsamma bakgrund uppdagades. Nr Aftonbladet skrev om hur "ngon" frskte elda upp sin sambo publicerades en pixlad bild p Hbinette, och trots att originalbilden hittades s vgrade Wikipedia lta informationen finnas med i hans artikel, av samma skl som nu anges i det hr fallet.

Wikipedias redigerare kommer garanterat inte att ge sig en tum - istllet borde vi satsa p att frska f ut det hr i strre medier, ven om chansen kan tyckas liten.
Citera
2012-02-22, 16:30
Medlem
blir jvligt besviken p wikipediamupparna.

jag bidrar sjlv varje r med ngra hundralappar till wikipedia eftersom att jag gillar tanken p fri information p ntet.

s gr sdana dr muppar och raderar fakta om Jaques Wellner.

och en av raderingarna hnvisar till att en frunderskning skulle vara ej trovrdig som klla.
Citera
2012-02-22, 16:34
Medlem
lnterpols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Det var precis samma sak nr Tobias Hbinettes vldsamma bakgrund uppdagades. Nr Aftonbladet skrev om hur "ngon" frskte elda upp sin sambo publicerades en pixlad bild p Hbinette, och trots att originalbilden hittades s vgrade Wikipedia lta informationen finnas med i hans artikel, av samma skl som nu anges i det hr fallet.

Wikipedias redigerare kommer garanterat inte att ge sig en tum - istllet borde vi satsa p att frska f ut det hr i strre medier, ven om chansen kan tyckas liten.
Wikipedia styrs av dess anvndare och administratrer som vljs av anvndarna. Det r bara att engagera sig sjlv om du vill pverka. In och argumentera fr varfr det ska st med.

Sedan ska man komma ihg att brott om personer endast ska st med om etablerade medier redan skrivit ut personens namn. S var inte fallet med Hubinette. Nationell Idag r dock ett etablerat medium.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyYuma
blir jvligt besviken p wikipediamupparna.

jag bidrar sjlv varje r med ngra hundralappar till wikipedia eftersom att jag gillar tanken p fri information p ntet.

s gr sdana dr muppar och raderar fakta om Jaques Wellner.

och en av raderingarna hnvisar till att en frunderskning skulle vara ej trovrdig som klla.
De hnvisar till att nationell idag inte skulle vara trovrdig. Skillnad men inte okey.
Citera
2012-02-22, 16:54
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
De dr kuksugarna p wikipedia r helt galna, jag skrev ett inlgg i diskussionen som nstan blev borttagen direkt av ngon jvla moderator som ansg att det inte var ett mord vi talade om.
Det gr ju inte att skriva p Wikipedia att han r en mrdare bara fr att man tycker det. Ett mer realistiskt tillvgagngsstt r att skriva att han r flld fr drp i tingsrtt men att domen ndrades till grovt vllande i hovrtten. Nu kanske inte det fungerar heller - d kan man brja klaga.

Jag tittade in p artikelhistoriken. Ett litet barn hade skrivit "Mrdare" - ett ord. Sjlvklart hade det lilla barnets bidrag raderats. Det lilla barnet br inte frfasa sig. S blir det nr man skriver artiklar p det viset, det r bara att svlja.
Citera
2012-02-22, 18:05
Medlem
wallner har avtjnat sitt straff. men det betyder ju inte att wikipedia inte ska skriva om det.

det r som om det inte skulle st en rad om Victor Gunnarsson, "33-ringen".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Victor_Gunnarsson

VG blev ju inte ens dmd eller talad.

dligt r bara frnamnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in