2012-02-27, 21:52
Medlem
Min pappa är sedan tidigt idag försvunnen.
Han anmäldes försvunnen först vid 3 tiden då min farbror kunde genomsöka bostaden och konstatera att både plånbok, nycklar till hus/bil, telefon samt jacka var kvar i huset. Också var frukost framdukad och kaffe kokat (min pappa är en vanemänniska och skulle ALDRIG lämna huset utan att äta frukost, klä på sig för vädret utanför och dricka sitt kaffe samt läsa sin tidning!!!)

Igår klockan 20.29 var sista gången vi hörde av min pappa per telefon då han ringde och pratade med min morsa, han sa att han skulle laga mat och var trött. Min mamma och jag var i våran sommarstuga igår, min far tog tåget vid 6 tiden och enligt biljetterna vi hittade så var han på VÄxjö station klockan 20.12 via en buss från Alvesta. Det tar ungefär 15 minuter att gå hem till oss, så det stämmer med tiden att han ringt precis när han kommit innanför dörren.
Hemma hos oss så finns det bevis på detta då rester finns kvar i köket och framför TV:n där han ätit. Dörren var olåst men inga värdesaker saknas, inte minsta krona.

Han har inte synts till på hela morgonen, och är egentligen saknad sen klockan 8 då våran hantverkare upptäckte att han inte var i huset, men vi trodde att han bara gått ut eller något...

Hans tofflor han använder för att hämta tidningen varje dag vid 4:a tiden låg slängda på garageuppfarten samt tidningen. Det finns blodspår runt vårat hus.
Polisen har genomsökt området med hund men inte hittat mer blod eller spår.

Uppgifterna lyder:

Håkan Karl-Axel Ingervald
19530609-XXXX
Gamla Norrvägen 29
352 43 Växjö

Artiklar hittills:
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/man-...jo(3168927).gm

Enligt min bror skall det finnas en notis på polisen.se också men jag kan inte hitta den.

Min far är runt 185-190cm lång. Han har tunt grått hår, som i en krans runt huvudet men hår fortfarande på flinten. Han var igår kväll klädd i slitna jeans, en mörk tröja, men VI HAR HITTAT DESSA INOMHUS, så antagligen är han klädd i bara en enkel tröja och ett par jeans av okänd färg. Han har varken skor eller jacka på sig, inga värdehandlingar, ingen telefon, ingen plånbok, inget av värde förutom sin vigselring. Han bär vanligtvis glasögon, men vi har hittat båda hans par glasögon här hemma. Inga andra kläder saknas, till och med hans ytterjacka hänger här.
Han är inte alkoholist eller våldsam på något sätt, han är den snällaste man jag vet. Han har aldrig varit i bråk under hela min uppväxt och har inga fiender som vi känner till. Han är en enkel man, vi har inga tillgångar på något sätt, och ingen lösensumma har krävts på något sätt. Han är min far, och jag vill ha honom tillbaka. Min far har artros och dåliga leder i knäna. Han får väldigt ont när det är kallt ute, och vad jag vet har han ont i både händer och rygg fastän han förnekar det. Han hatar doktorer och poliser då han anser demma vara inkompitenta.

Jag ber er om hjälp nu. Vad ska vi göra??
Senast redigerad av blåslampa 2012-02-27 kl. 21:56. Anledning: Tillägg av uppgifter
Citera
2012-02-27, 21:57
Medlem
Jag hoppas på det bästa och att din pappa kommer tillbaka helskinnad.

Är ni välbärgade eller kända på något sätt i orten? Fiskar inte för att du ska outa dig. Ett enkelt jag eller nej räcker.
Citera
2012-02-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Jag hoppas på det bästa och att din pappa kommer tillbaka helskinnad.

Är ni välbärgade eller kända på något sätt i orten? Fiskar inte för att du ska outa dig. Ett enkelt jag eller nej räcker.

Det vill jag också.

Nej, inte på något sätt. Vi bor i ett stort hus på den angivna adressen, vi är inte på något sätt mångmiljadärer, vi har vanliga lån till detta huset, på bilen och sommarstugan. Vi har ingenting att gå på alls. Jag skiter i om jag outar mig, det är min pappa som saknas, och har varit saknad i 12 timmar. Jag vill få hem honom i livet då det är minusgrader och kallt ute. Det är allt jag vill.

Det enda vi varit i diverse tidningar och radio om är att min mor och far gifte sig den 11/11-11 och var med i en artikel om det på sveriges radio, sen har dem varit i smålandsposten om att folk kör för fort på Gamla norrvägen då det är 30 men vissa har kört 80-120. Men det är allt.
Citera
2012-02-27, 22:09
Medlem
Eliza CTs avatar
Så jobbigt ni har det! Här har ju definitivt något hänt.
Kan det vara så att han har råkat ut för en trafikolycka? Att han kanske skulle hjälpa någon som hade bilproblem?

Och polisen känner inte till om det är några kriminella som kör omkring och begår stölder och rån?
Jag hoppas verkligen att han kommer tillrätta! Givetvis så snabbt som möjligt.
Det som är bäst är nog bra kontakt med polisen, även om dom också blir "stående på samma fläck" ibland.

EDIT
: bara en tanke. Är bilen hemma? Är sommarstugan kollad? Naturen runt stugan?
Han kan ju fallit och slagit huvudet. Fått en hjärnskakning/skada och förvirrad fått för sej att köra och kolla något.
Likväl som att hjälpa någon att köra något brådskande ärende.

Är det nära till något vattendrag?
Vad jag såg på kartan nu så är det ju bebyggelse mest runt omkring.
Senast redigerad av Eliza CT 2012-02-27 kl. 22:25.
Citera
2012-02-27, 22:12
Moderator
blomvattnares avatar
AB o K -► Försvunna personer

/Mod
Citera
2012-02-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Så jobbigt ni har det! Här har ju definitivt något hänt.
Kan det vara så att han har råkat ut för en trafikolycka? Att han kanske skulle hjälpa någon som hade bilproblem?

Och polisen känner inte till om det är några kriminella som kör omkring och begår stölder och rån?
Jag hoppas verkligen att han kommer tillrätta! Givetvis så snabbt som möjligt.
Det som är bäst är nog bra kontakt med polisen, även om dom också blir "stående på samma fläck" ibland.

Det är det vi vet. Vart går man utan skor, jacka, pengar, id, nycklar, med ett olåst hus, blod på tomten, tidningen och skorna slängda. Något har HÄNT och jag vill veta VAD.
Eftersom det var tidigt på morgonen, han hämtar alltid tidningen vid 4 snåret, så är det inte många bilar ute. Och det är inga mängder blod på tomten, det är som att man blivit slagen/stucken, men absolut inte påkörd eller skjuten. Och vem lämnar hans skor kvar till oss att hitta och tidningen, utan att ta något från vårat hus????? Jag förstår inte och jag måste få veta, VI måste få veta!

Nej, dem har inte nämnt något om varken inbrott eller dylikt, vi hade larm och så vidare, men dörren var olåst. Det är ett ordentligt område, det enda som skett här är fortkörningar.
I nuläget vet polisen ingenting, dem åkte för 1-2 timmar sedan för att omformatera eller vad det nu heter när dem rapporterar till spaningsledaren.

OM NÅGON VET NÅGOT, MINSTA LILLA, OM ANDRA KIDNAPPNINGAR ELLER VAD SOM HELST, DÄR DEM SPÅRLÖST FÖRSVUNNIT UTAN ATT LÄMNA MINSTA SPÅR, SNÄLLA SKRIV.

Skall tillägga: Min pappa har inga problem med droger/depression/alkohol av någon sort. Han var väldigt glad när jag såg honom igår senast, och jag hoppas han är det fortfarande.
Om du, av någon sjuk anledning, skulle se detta, du som tagit honom:

Citera
2012-02-27, 22:30
Medlem
ljudkellgrens avatar
Varför åkte han hem före er från stugan? Var det för att träffa hantverkarna eller något annat?
Vet man om det är hans blod man har hittat?
Har man hört tidningsbudet?
Senast redigerad av ljudkellgren 2012-02-27 kl. 22:40.
Citera
2012-02-27, 22:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Som jag sett har han ett byggföretag. Antar att polisen också frågat ang anställda.
Har han eller har han haft någon ej svensk (OK givetvis - svensk också) tillfälligt anställd senare år? Det händer ju att det kommer en del som vill ha jobb (ofta svart) för kortare tid. Dom kollar också om det finns något att stjäla som dom kommer tillbaka och gör. Trodde kanske han också var i stugan?
Och han överraskade den/dom.
Plocka fram det allra minsta ur minnet - t.o.m. sådana som kanske bara varit runt en enda dag.
(huset ser minsann fint ut )
Citera
2012-02-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Varför åkte han hem före er från stugan? Var det för att träffa hantverkarna eller något annat?
Vet man om det är hans blod man har hittat?
Har man hört tidningsbudet?

Han skulle träffa våran hantläggare vi döper till S som anlände vid 7.30 men då S hade egen nyckel gick han raka vägen ned i källaren för att arbeta och såg då ingen Håkan, som i vanliga fall alltid möter dem och hälsar samt instruerar dem vad dem skall göra då Håkan är egensnickare.

Nej, blodet är obekräftat, troligtvis skickat till SVK eller vad det nu heter, men det var på tidningen och på våran trapp, och pappa gick ut för att hämta tidningen, i tofflor, som lång slängda på uppfarten.

Man har hört tidningsbudet som kör ut SMP, vilket var den tidningen han gick ut för att hämta. Jag vet ej om han sett eller träffat pappa vid något tillfälle, men tidningsbudet CYKLAR sin runda vilket är bekräftat av arbetsgivaren.
Citera
2012-02-27, 22:49
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåslampa
Det är det vi vet. Vart går man utan skor, jacka, pengar, id, nycklar, med ett olåst hus, blod på tomten, tidningen och skorna slängda. Något har HÄNT och jag vill veta VAD.
Eftersom det var tidigt på morgonen, han hämtar alltid tidningen vid 4 snåret, så är det inte många bilar ute. Och det är inga mängder blod på tomten, det är som att man blivit slagen/stucken, men absolut inte påkörd eller skjuten. Och vem lämnar hans skor kvar till oss att hitta och tidningen, utan att ta något från vårat hus????? Jag förstår inte och jag måste få veta, VI måste få veta!

Nej, dem har inte nämnt något om varken inbrott eller dylikt, vi hade larm och så vidare, men dörren var olåst. Det är ett ordentligt område, det enda som skett här är fortkörningar.
I nuläget vet polisen ingenting, dem åkte för 1-2 timmar sedan för att omformatera eller vad det nu heter när dem rapporterar till spaningsledaren.

OM NÅGON VET NÅGOT, MINSTA LILLA, OM ANDRA KIDNAPPNINGAR ELLER VAD SOM HELST, DÄR DEM SPÅRLÖST FÖRSVUNNIT UTAN ATT LÄMNA MINSTA SPÅR, SNÄLLA SKRIV.

Skall tillägga: Min pappa har inga problem med droger/depression/alkohol av någon sort. Han var väldigt glad när jag såg honom igår senast, och jag hoppas han är det fortfarande.
Om du, av någon sjuk anledning, skulle se detta, du som tagit honom:

(min markering)
Svar: exempelvis någon som har brått och är rädd att bli uppmärksammad.

EDIT: Hur har ni det med is och snö? Stenläggningen kan vara rätt hal så här års då det tinar lite och fryser på natten.
Senast redigerad av Eliza CT 2012-02-27 kl. 22:55.
Citera
2012-02-27, 22:50
Medlem
SibirienKalles avatar
Hur dags brukar din pappa äta frukost? Om han äter i samband med att han hämtar tidningen vid 4-tiden är det ju inte många andra uppe.

Om han nu har dukat fram frukost men inte ätit verkar det troligast att något hänt när han hämtat tidningen.

Kan han ha stött på en inbrottstjuv och blivit skadad? Men inbrottstjuvar brukar inte släpa med sig folk. Speciellt inte någon i din pappas storlek.

Kan din pappa ha blivit skadad (av inbrottstjuv eller av att han t ex fallit) och sökt efter hjälp? I så fall bör ni dels söka av närområdet mycket noga (även inne i ert eget och närliggande hus o byggnader) dels kolla av med sjukhus, vårdcentraler etc om han kan ha sökt sig dit.
Citera
2012-02-27, 22:52
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåslampa
Han skulle träffa våran hantläggare vi döper till S som anlände vid 7.30 men då S hade egen nyckel gick han raka vägen ned i källaren för att arbeta och såg då ingen Håkan, som i vanliga fall alltid möter dem och hälsar samt instruerar dem vad dem skall göra då Håkan är egensnickare.

Nej, blodet är obekräftat, troligtvis skickat till SVK eller vad det nu heter, men det var på tidningen och på våran trapp, och pappa gick ut för att hämta tidningen, i tofflor, som lång slängda på uppfarten.

Man har hört tidningsbudet som kör ut SMP, vilket var den tidningen han gick ut för att hämta. Jag vet ej om han sett eller träffat pappa vid något tillfälle, men tidningsbudet CYKLAR sin runda vilket är bekräftat av arbetsgivaren.
Blod på tidningen och tofflorna på uppfarten; han kan väl inte ha blivit attackerad och biten av en lösspringande hund eller annat djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in