2012-02-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag tror spåren är planterade i Växjö. Tror mer på att en olycka hände i stugan och att de sedan försökt dölja det. Det fanns ju egentligen ingen anledning att åka skilda åt om nu hantverkaren hade nyckel. Diverse instruktioner kan man ju ta över mobilen, tills man anländer.

Nej, hustrun och brodern pratade med Håkan på söndagskvällen. Då var han i hemmet.

Man ska inte krångla till det, som Leif GW säger. Alltså tror jag på detta sceneri:

Han hade en rutin. Den följde han även denna morgon. Satte på kaffet. Gjorde smörgåsar.
Satte på sig T-shirt och jeans. På med tofflorna. Gick ut för att hämta tidningen att läsa
till fikat och mackan. Han kom till brevlådan och hämtade tidningen. Vänder för att gå in i huset.

DÅ BLIR HAN ÖVERFALLEN AV EN ELLER FLERA PERSONER OCH I HANDGEMÄNGET
TAPPAR HAN TIDNINGEN OCH SINA TOFFLOR.
Detta bör ha hänt mellan kl 4 och halv 5.

Motiv?
Jag tror alltså inte på någon olycka. I så fall hade den stackars mannen hittats för länge sedan.

1. Ett inbrott som gick snett. Varför de tog med Håkan är emellertid i så fall underligt. Kanske slog han sig så illa att de såg att han dött och då valde de att skaffa undan "beviset". Men ingenting hade försvunnit i villan.

2. Ekonomiskt motiv. Då måste man i så fall fråga sig vem eller vilka
som skulle tjäna på hans död? Yrkesmässigt eller privat?

3. Någon frågade om det var sophämtning den morgonen. DET tycker jag är en intressant fråga.
Man gömmer lätt någon bakom den där hydrauliska tryckluckan med sopor. I så fall bör polisen söka på dumpningsplatsern för sopbilarna. Hemska tanke.

4. Vargen som har synts i Växjötrakten? Tja, det vore oroväckande.
Men, nää... polisens hundar fick ju enligt uppgift slut på sitt spår vid vägkanten.
Alltså måste Håkan ha förts bort av något fordon. (En skicklig blodhund kan följa efter bilen som personen förts bort i under flera mil. Har hänt i USA)
Citera
2012-02-29, 19:26
Medlem
Sanna701s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Nej, hustrun och brodern pratade med Håkan på söndagskvällen. Då var han i hemmet.

Man ska inte krångla till det, som Leif GW säger. Alltså tror jag på detta sceneri:

Han hade en rutin. Den följde han även denna morgon. Satte på kaffet. Gjorde smörgåsar.
Satte på sig T-shirt och jeans. På med tofflorna. Gick ut för att hämta tidningen att läsa
till fikat och mackan. Han kom till brevlådan och hämtade tidningen. Vänder för att gå in i huset.

DÅ BLIR HAN ÖVERFALLEN AV EN ELLER FLERA PERSONER OCH I HANDGEMÄNGET
TAPPAR HAN TIDNINGEN OCH SINA TOFFLOR.
Detta bör ha hänt mellan kl 4 och halv 5.

Motiv?
Jag tror alltså inte på någon olycka. I så fall hade den stackars mannen hittats för länge sedan.

1. Ett inbrott som gick snett. Varför de tog med Håkan är emellertid i så fall underligt. Kanske slog han sig så illa att de såg att han dött och då valde de att skaffa undan "beviset". Men ingenting hade försvunnit i villan.

2. Ekonomiskt motiv. Då måste man i så fall fråga sig vem eller vilka
som skulle tjäna på hans död? Yrkesmässigt eller privat?

3. Någon frågade om det var sophämtning den morgonen. DET tycker jag är en intressant fråga.
Man gömmer lätt någon bakom den där hydrauliska tryckluckan med sopor. I så fall bör polisen söka på dumpningsplatsern för sopbilarna. Hemska tanke.

4. Vargen som har synts i Växjötrakten? Tja, det vore oroväckande.
Men, nää... polisens hundar fick ju enligt uppgift slut på sitt spår vid vägkanten.
Alltså måste Håkan ha förts bort av något fordon. (En skicklig blodhund kan följa efter bilen som personen förts bort i under flera mil. Har hänt i USA)

Om en person blev ilagd bland en massa sopor rengöringsmedel mm mm kan nog hundarna ha svårt att få vittring på annat än just sopor.
Citera
2012-02-29, 19:27
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Har man nyckel har man förtroendet, knappast springer man och stjäler då. Öppnar och låser om sig och vise versa. Man bryter sig vanligast in, väl?
Bara för att man kommer från ett annat land, betyder inte det via automatik att man är kriminell.
Hantverkaren hade HI:s fulla förtroende. Värdefullt för normalt funtade.

Jag hoppas verkligen inte att du är polis. Du är både tvärsäker på din syn och tycks försöka nedvärdera dem som inte tycker likadant.

När jag läste om hantverkaren idag fick jag vibbar. Hoppas polisen kollar honom grundligt. Att han kollas säger sig självt. Men att det blir grundligt gjort är viktigt.
Citera
2012-02-29, 19:30
Medlem
MonsieurRafs avatar
Varför gick Håkan upp så förbannat tidigt?
Citera
2012-02-29, 19:31
Medlem
Paranoid ? eller något som inte stämmer ?

Artikel : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14441489.ab

Frun säger :

– I söndags sa vi god natt på telefon och allt var som vanligt. Sen på *morgonen ringde hantverkaren och sa att ingen var hemma och frågade om han kunde gå in, säger Håkans hustru Margret Ingerwald.

Hantverkaren säger :

Artikel : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14447150.ab

I måndags morse kom han tillbaka, gick in genom *källaringången och började arbeta.

– Klockan elva ringde jag till Håkan för att fråga en sak, men när han inte svarade ringde jag hans fru i stället. Hon sa till mig att Håkan var på ovanvåningen, att han säkert bara låg och sov.

Fast enligt artikeln så hade han arbetat i huset i flera timmar innan han ringde...
Citera
2012-02-29, 19:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Han är tydligen (enligt dottern) av den typen som alltid går upp tidigt. Vissa är ju sådana.

Sopbilsteorin - brukar verkligen sopbilen komma så tidigt på morgonen? Brukar de inte börja sina körningar klockan sju?
Citera
2012-02-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Jag hoppas verkligen inte att du är polis. Du är både tvärsäker på din syn och tycks försöka nedvärdera dem som inte tycker likadant.

När jag läste om hantverkaren idag fick jag vibbar. Hoppas polisen kollar honom grundligt. Att han kollas säger sig självt. Men att det blir grundligt gjort är viktigt.

Tror inte att den här hantverkaren har något med detta att göra.
Det bevisar den tappade tidningen och tofflorna.
H gick ut och hämtade tidningen sin vanliga tid.
Hantverkaren skulle börja arbeta senare nån gång efter kl 7.
Han reagerade på att inte H kom och mötte honom och sa godmorgon ute på trappan
och gick direkt ner i källaren och började jobba. När han sedan ville gå upp i huset
ringde han till H:s fru och frågade om det var okej att han fick gå in där.
Det var då frun reagerade på att maken inte syntes till och började ringa på hans mobil.
Hantverkaren gick in i villan och hörde då att H:s mobil ringde inne i huset. Det berättade han för hustrun , som bad honom leta efter maken. Hantverkaren letade och hittade inte H någonstans. Det var då hustrun fick en otäck känsla av att någon var fel.
Inga konstigheter i hela det scenariet, tycker jag.
Nej, H blev nedslagen och bortförd utanför huset mellan klockan fyra och halv fem
av okända personer och av hittills okänd anledning. Se mitt tidigare inlägg.
Citera
2012-02-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf

Många lite äldre har den vanan.
Citera
2012-02-29, 19:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Han är tydligen (enligt dottern) av den typen som alltid går upp tidigt. Vissa är ju sådana.

Sopbilsteorin - brukar verkligen sopbilen komma så tidigt på morgonen? Brukar de inte börja sina körningar klockan sju?
Det har du rätt i. Sopbilen är knappast ute kl 4.
Citera
2012-02-29, 19:37
Medlem
MaxOT666s avatar
Tänkte bara inlägga att inget är omöjligt när det gäller detta fall!
Ha alla tänkbara scenarion öppna, som t.ex sopbilen...
Hur många kunde föreställa sig att när man började spåna i Eva Magnusson fallet att hon blivit
styckmördad och utspridd i skogen!!
Citera
2012-02-29, 19:38
Medlem
Maeglins avatar
Citat:

Inga konstigheter i hela det scenariet, tycker jag.
Nej, H blev nedslagen och bortförd utanför huset mellan klockan fyra och halv fem

Du får känna dig precis hur tvärsäker du vill. Jag hoppas att polisen kollar hantverkaren grundligt så att han så fort som möjligt kan avföras från utredningen givet att han är oskyldig.
Citera
2012-02-29, 19:39
Medlem
Scybalas avatar
Citat:

Nej han förintade sig själv har jag ju sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in