Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-11, 16:00
Medlem
Alecftws avatar
Hej!
Denna är till för er som vill använda er egna router istället för router-funktionaliteten i Thomson (som är URUSEL). Denna metod gör att den blir som ett simpelt modem i Port 1. Nedan följer hänvisningar till hur du gör detta möjligt. Denna guide är till för er som har Telia (ISP) och har Smart (ironi).
Jag vill att ni sedan säger om det fungerade och vilken produkt ni har och programvaruversion samt om ni har bredbandstelefoni eller IPTV eller vilken tjänst det är etc.
Det är ju många som blivit ilskt förbannad över denna så nu så slutar vi härmed dennes era som router. Låt andra routrar skina!
Tackar!

Denna post kommer att redigeras med tiden.

.:LÖSNING:.
1. Dra ut alla dina kablar från Thomson Gateway:en, förutom strömkabeln såklart.
2. Reseta Thomson Gateway:en i ca 7 sekunder och ett rött ljus kommer att synas och den rebootar.
3. Anslut PC ethernet kabeln till Port 2 på Thomson Gateway:en och logga in via http://192.168.1.254 med
4. Gå till Toolbox->User Management och lägg till dig själv en Super User och stäng webbläsaren.
5. Anslut nu alla dina kablar till din Thomson Gateway igen. PSTN, DSL, Phone etc.
6. Nu skall du ladda ned user.ini filen. http://192.168.1.254/backup.lp?be=0&...BACKUP_RESTORE
7. Efter att du har laddat ned user.ini filen skall du redigera följande:
8. Ladda nu upp filen till din Thomson Gateway.
Nu är Telnet aktiverad och möjligtvis är CWMP avaktiverad och Telia kan inte spionera (logga in) på din Thomson Gateway.
9. Anslut din PC ethernet kabel till Port 2 på Thomson Gateway om den redan inte är det.
10. Öppna CMD och skriv telnet 192.168.1.254 och skriv in din Super User info. När du är inne skall du klistra in följande:

11. Anslut nu din egen router till din Thomson Gateway på Port 1. Thomson Gateway Port 1 till din egen routers WAN/Internet Port. Din dator till din egna routers LAN portar. Port 1 på Thomson Gateway har nu blivit bryggad. De andra portar 2,3,4 är helt opåverkade.

12. Restarta Thomson Gateway:en!

13. Profit!
Citera
2012-04-12, 07:42
Medlem
PeterNosters avatar
Nu finns det ju minst tre SMART routrar. TG784, TG787 och TG789. Problemet gäller väl bara TG789? Då är ju adressen inte 192.168.1.254 utan 192.168.1.1.
Citera
2012-04-12, 11:08
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu finns det ju minst tre SMART routrar. TG784, TG787 och TG789. Problemet gäller väl bara TG789? Då är ju adressen inte 192.168.1.254 utan 192.168.1.1.
Problemet gäller alla de tre SMART routrarna TG784,787,789. Sen spelar det ingen vidare roll om man använder 192.168.1.1 eller 192.168.1.254, båda fungerar.
Citera
2012-04-12, 17:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Problemet gäller alla de tre SMART routrarna TG784,787,789. Sen spelar det ingen vidare roll om man använder 192.168.1.1 eller 192.168.1.254, båda fungerar.

Ja, det gjorde det faktiskt.
Citera
2012-04-14, 15:28
Medlem
Alecftws avatar
Steg 4 råkade jag skriva lite fel. Det skall vara:
4. Gå till Toolbox->User Management och lägg till dig själv en Super User. Stäng inte webbläsaren!
Citera
2012-04-19, 16:05
Medlem
ganglere2s avatar
För att bara ta in internet genom Thomsonroutern så behöver man inte göra allt detta vad jag kan se. Det är bara att ansluta sin egen router på port 1 och strunta i dom andra.
Fast man kan trots det inte ändra alla inställningar i Thomsonroutern, vilket jag skulle vilja göra.
Citera
2012-04-19, 16:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
För att bara ta in internet genom Thomsonroutern så behöver man inte göra allt detta vad jag kan se. Det är bara att ansluta sin egen router på port 1 och strunta i dom andra.
Fast man kan trots det inte ändra alla inställningar i Thomsonroutern, vilket jag skulle vilja göra.

Då har du inte bryggat routern, utan kör bara två NATande routrar efter varandra. Det är det ingen större poäng med.
Citera
2012-04-19, 16:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Då har du inte bryggat routern, utan kör bara två NATande routrar efter varandra. Det är det ingen större poäng med.

Nej jag har inte bryggat den men jag kan då använda min egen router istället som har fler inställningsmöjligheter.
Skulle dock gärna få superuser till den där Thomson eller så helt stänga av den som modem. Det verkar inte gå, inte vad jag kan se iaf.
Citera
2012-04-19, 17:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Nej jag har inte bryggat den men jag kan då använda min egen router istället som har fler inställningsmöjligheter.

Du kan fortf inte öppna portar, eftersom den främre routern kommer blockera dem ändå.

Citat:
Skulle dock gärna få superuser till den där Thomson eller så helt stänga av den som modem. Det verkar inte gå, inte vad jag kan se iaf.

Du har kanske missat att DET ÄR EXAKT DET HELA TRÅDEN HANDLAR OM.
Citera
2012-04-19, 17:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Du har kanske missat att DET ÄR EXAKT DET HELA TRÅDEN HANDLAR OM.

Nej men är det.
Det fungerar iaf inte för mig!
Citera
2012-04-19, 21:45
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Nej men är det.
Det fungerar iaf inte för mig!
Ja, man kan tyvärr inte uppdatera för flashback så här uppdaterar jag: http://www.sweclockers.com/forum/14-...n-tg78x-telia/

Fungerar just nu endast med ADSL!
Det fungerar även med VDSL men den kräver en lite annorlunda kod.
Citera
2012-04-19, 22:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Ja, man kan tyvärr inte uppdatera för flashback så här uppdaterar jag: http://www.sweclockers.com/forum/14-...n-tg78x-telia/

Fungerar just nu endast med ADSL!
Det fungerar även med VDSL men den kräver en lite annorlunda kod.

Hittade den där tråden men tack iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in