Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Olof Palme pekas ut som en central person i samarbetet med Nato-länderna. Ett exempel på Palmes förmåga till iskallt dubbelspel citeras av tidningen "Internationella studie".
Det ska ha funnits ett omfattande underrättelseutbyte med USA om FNL och Nordvietnam.
Bakgrunden var att Palme hade retat upp USA då han under en demonstration 1968 gick sida vid sida med Nordvietnams ambassadör i Moskva. I boken hänvisas till dokument som visar att Palme efter demonstrationen bad chefen för den hemliga underrättelseorganisationen IB att skicka svensk information om FNL och Nordvietnam till USA.
Motivet ska ha varit att hålla Washington på gott humör.
I dag har Sverige ett nära och brett samarbete med Nato - helt öppet. Så sent som i december skrev försvarsdepartementet om samarbetet.
Vid toppmötet i Lissabon i november förra året antog Nato ett nytt så kallat strategiskt koncept.
Den svenska regeringen konstaterade i en kommentar som publicerats på regeringens hemsida.
"Av särskild betydelse för Sverige är Natos vilja att utforma förhållandet till partnerländer efter deras behov och önskemål.
http://www.expressen.se/nyheter/doku...ojas-i-ny-bok/
Varför ljuger Sverige så länge om att det är neutralt? Olof Palme var central figur i samarbete med Nato men i Sverige så är det tyst om det.
Citera
2012-04-28, 20:16
Medlem
cammos avatar
Det finns två stora lögner om Sverige.

1. Vi är inte med i NATO.
2. Vi har yttrandefrihet.
Citera
2012-04-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det finns två stora lögner om Sverige.

1. Vi är inte med i NATO.
2. Vi har yttrandefrihet.
Jag får inte offentligt säga dåligt om judar men jag får offentligt säga vad jag vill om kristna från mellanöstern. Palme var central figur för Nato men i Sverige lever många med lögn att Palme var mot USA och att Sverige är neutralt.
Citera
2012-04-28, 20:54
Medlem
Shivayas avatar
Palme verkar haft många smutsiga strängar på sin lyra! Boforsskandalen och nu ett samarbete med Nato. Kanske inte så konstigt att han blev skjuten.
Citera
2012-04-28, 20:57
Medlem
shieets avatar
av rent intresse, skulle jag kunna få be er att förklara det här med att vi inte har yttrandefrihet? är inte på något sätt kritisk mot ert påstående men vet för lite för att hålla med. kan ni berätta vad ni menar?
Citera
2012-04-28, 21:04
Medlem
Reguluss avatar
Sverige är inte med i NATO. Sverige är hangaround i NATO. Steget innan prospect member. En viss skillnad.
Citera
2012-04-28, 21:05
Medlem
Shivayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
av rent intresse, skulle jag kunna få be er att förklara det här med att vi inte har yttrandefrihet? är inte på något sätt kritisk mot ert påstående men vet för lite för att hålla med. kan ni berätta vad ni menar?

Du får inte ha vilka kläder du vill eller fritt säga eller skriva vad du vill utan risk för fängelse eller annat straff från staten . Samhällets medborgare förhindrar dessutom folk från att komma till tals genom att överrösta politiska möten eller angripa meningsmotståndare med våld vilket innebär en begränsning av yttrandefriheten. Staten använder även denna terror som ett argument för att inte tillåta demonstrationer.
Du får inte ens lyssna på vilken musik du vill utan att riskera trakasserier och bekämpas av statens polis.
Citera
2012-04-28, 23:11
Medlem
Sverige bidrar mer till NATO än de flesta NATO-länder men har inga formella säkerhetsgarantier från NATO, inget formellt inflytande över NATO och får inte del av NATO:s gemensamma budget. Man skulle kunna säga att detta är det sämsta av två världar.

För egen del skulle jag föredra att Sverige hade ett eget försvar som faktiskt fungerade än att vi var en sorts kanske-medlem av NATO, men det är jag det.
Citera
2012-04-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sverige är inte med i NATO. Sverige är hangaround i NATO. Steget innan prospect member. En viss skillnad.
En wannabe som hänger omkring och politikerna blir så glada när dom får skitgöra av Nato.
Citera
2012-04-29, 09:39
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
http://www.expressen.se/nyheter/doku...ojas-i-ny-bok/
Varför ljuger Sverige så länge om att det är neutralt? Olof Palme var central figur i samarbete med Nato men i Sverige så är det tyst om det.

Varför ljög Sverige så länge om att det var neutralt ska det stå!

Vi har officiellt övergett neutraliteten, som för övrigt omöjliggjordes när folket valde ja till EU.
Citera
2012-04-29, 09:42
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
En wannabe som hänger omkring och politikerna blir så glada när dom får skitgöra av Nato.

Politikerna blir glada eftersom de får så mycket beröm utav NATO, när vi ställer upp trots att vi inte är medlemmar. Hade vi varit medlemmar hade vi däremot fått skit utav NATO för att vi inte gjorde mer.
Citera
2012-04-30, 16:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Precis. Den svenska regeringen påminner lite om de hangarounds som tvättar motorcyklarna åt Hells Angels.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in