Citat:
Ursprungligen postat av
BodenSwe
Det var väl lite misstag från båda parter.
Volvon såg säkert bilen innan svängen men trodde sig ha tillräckligt med tid att utföra svängen. I normala hastigheter hade hon nog haft rätt.
Men nu hade ju Subarun dubbelt så hög hastighet, något som föraren i Volvon omöjligen kan uppmärksamma från sin position.
Huvudansvaret tycker jag ändå ligger på Subarun. Det var han som bröt mot lagen i sitt körtsätt, inte Volvon. Hon svängde i god tro att föraren i den andra höll rätt hastighet.
Volvon gjorde nog det dem flesta andra också hade gjort.
Enda man kan klaga på från Volvon´s sida är att hon kanske skulle varit mer försiktig. Men är som sagt omöjligt att bedöma hastigheten från en bil som kommer mot en i mörkret. Man kan inte stanna i en vänstersväng bara för att man ser en bil längre bort och utgå från att den KANSKE håller för hög hastighet.
Man blir ju själv lite tokig när en förare framför en är lite "feg" och vågar inte köra ut när man själv tänker "Va fan, du hade ju gott om tid att köra ut".
Vänstersväng på landsväg är ett av dom mer riskfyllda och komplicerade momenten i trafiken. På grund av felbedömningar och hastigheter, inte bara i mörker utan även i dagsljus när t.ex solen står lågt. Därför är det enda rätta att alltid vänta att svänga tills mötande bil(ar) har kört förbi och sikten är fri oavsett hur många bilar det ligger bakom som tycker att den framför sölar och
aldrig svänger. Själv har jag alltid varit tacksam de gånger framförvarande har väntat med svängen, för att inte få med mig och andra i en ev. krock.