2016-05-25, 22:35
Medlem
Geomeisters avatar
Rock Paper Scissors

Peter Gabriel och... Sting! På turné. Jag såg Paul Simon & Sting förra året och även jag var skeptisk, men Sting har ju med sig ett höjdarband. Knappast några avdankade halvkända utan det är duktiga musiker. Den showen var klart över förväntan. Vad tror ni om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=NcnDruzTLto
Citera
2016-06-11, 14:40
Medlem
Geomeisters avatar
Hjälp till att rösta fram Genesis topp 25 låtar genom tiderna! https://www.youtube.com/watch?v=Ps2VFUcpn9c

Kanske finns några speciella låtar du vill hjälpa få ljus på sig?
Citera
2016-06-13, 09:39
Bannlyst
Får en kick av tanken att jag vill lyssna på dem just nu. De har verkligen en väldigt intressant dialografi. Speciellt i början av deras karriär. Men de tappade aldrig.
Citera
2016-06-13, 09:42
Bannlyst
Ska lyssna på Selling England By The Pound. Ett rent mästerverk och njutfull skiva. Jag kan förstå att Genesis kan tävla med Pink Floyd.
Citera
2016-06-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Ska lyssna på Selling England By The Pound. Ett rent mästerverk och njutfull skiva. Jag kan förstå att Genesis kan tävla med Pink Floyd.

Mmm, fantastiskt band. De var definitivt ett ovanligt starkt gäng låtskrivare och musiker. Jag älskar själv både Genesis, Yes och Pink Floyd - de är permanenta stjärnor på min personliga rockhimmel kan man väl säga. Alla tre har, i olika faser, sound som är både dynamiska och organiska; det känns nästan aldrig mekaniskt sammanfogat utan verkligen levande, det tar vara på musikens inre spänningar. Som till exempel det där långa keyboardsolot på The Cinema Show - Banks använder verkligen rörelsen mellan olika ackord och olika klangfärger för att bygga upp en känsla av flöde, glädje och befrielse, och han har utmärkt stöd av Collins på trummor. Eller de många olika faserna i Dancing With The Moonlit Knight - från nästan en folkvisa till r'n'b, hela tiden överlägset arrat och med dramatisk sång av Peter Gabriel. De hade en självklar talang för att bygga upp låtar på det sättet, och det är väl också ett tecken på hur musikaliskt samspelta de blev under resans gång (samtidigt som det fanns en hel del konkurrens inom bandet).
Citera
2016-06-13, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mmm, fantastiskt band. De var definitivt ett ovanligt starkt gäng låtskrivare och musiker. Jag älskar själv både Genesis, Yes och Pink Floyd - de är permanenta stjärnor på min personliga rockhimmel kan man väl säga. Alla tre har, i olika faser, sound som är både dynamiska och organiska; det känns nästan aldrig mekaniskt sammanfogat utan verkligen levande, det tar vara på musikens inre spänningar. Som till exempel det där långa keyboardsolot på The Cinema Show - Banks använder verkligen rörelsen mellan olika ackord och olika klangfärger för att bygga upp en känsla av flöde, glädje och befrielse, och han har utmärkt stöd av Collins på trummor. Eller de många olika faserna i Dancing With The Moonlit Knight - från nästan en folkvisa till r'n'b, hela tiden överlägset arrat och med dramatisk sång av Peter Gabriel. De hade en självklar talang för att bygga upp låtar på det sättet, och det är väl också ett tecken på hur musikaliskt samspelta de blev under resans gång (samtidigt som det fanns en hel del konkurrens inom bandet).
Jag ska vara ärlig att säga att jag har lyssnat väldigt lite på Yes, men det jag har hört med dem är väldigt bra. Progressiv Rock lyssnade jag på jättemycket på ett tag och de kommer tillbaka. Camel och King Crimson är också riktigt bra.
Citera
2016-06-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag ska vara ärlig att säga att jag har lyssnat väldigt lite på Yes, men det jag har hört med dem är väldigt bra. Progressiv Rock lyssnade jag på jättemycket på ett tag och de kommer tillbaka. Camel och King Crimson är också riktigt bra.

Camel hade ungefär samma starka sidor som Genesis, låtskrivande, melodikänsla och musikaliskt kunnande - det de saknade var väl en fullt lika stark sångare som Peter Gabriel (eller senare Phil Collins). Men visst, de är också väldigt bra. Liksom Marillion senare på 80-talet.

Jag har inte hört så mycket av King Crimson egentligen men det Fripp gjort i andra sammanhang är ju lysande, som med Bowie och tillsammans med David Sylvian på fantastiska dubbelalbumet Gone To Earth från mitten av 80-talet.
Citera
2016-06-15, 18:23
Medlem
Geomeisters avatar
Ville prova på en Phil Collins skiva och köpet blev ...And Then There Were Three.... Vad tycker ni om den?
Citera
2016-06-20, 15:39
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ville prova på en Phil Collins skiva och köpet blev ...And Then There Were Three.... Vad tycker ni om den?

Mycket trevlig skiva! Vet inte hur kär jag blev i Phil Collins röst på denna, men musiken i sig är mycket bra. Både dom lugnare och mer aggressiva partierna!

Idag köpte jag även Peter Gabriels "Us" ifrån 1992. Av någon anledning var det ganska mycket snack om Peter Gabriel på årets Polar Musik Prize-awards även fast Peter Gabriel vann för många år sedan. Åtminstone på TV4's summering!
Citera
2016-07-08, 17:28
Medlem
Geomeisters avatar
FOXTROT!

Ett av dagens köp för min del! Ska avnjutas när rätt tillfälle kommer!

Föresten. Peter Gabriel OCH Phil Collins hade stora framgångar som soloartister, men hur ser det ut med rättigheterna till Genesis-låtarna? Skulle någon av dom i princip kunnat spela klassisk Genesis på sina solospelningar eller är det något som satt stopp för det?
Citera
2016-07-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
FOXTROT!

Ett av dagens köp för min del! Ska avnjutas när rätt tillfälle kommer!

Föresten. Peter Gabriel OCH Phil Collins hade stora framgångar som soloartister, men hur ser det ut med rättigheterna till Genesis-låtarna? Skulle någon av dom i princip kunnat spela klassisk Genesis på sina solospelningar eller är det något som satt stopp för det?
Grejen är att vemsomhelst kan spela en cover, och det är just det argumentet som Ray Wilson kört med då han turnerat solo med Genesislåtar trots att han inte har någon kontakt med "de riktiga" Genesismedlemmarna idag. Han betalar rojalties till GEMA, MCPS, eller PRS beroende på låtskrivare. Ändrar man i låttexten, däremot, då behöver man tillstånd, så om Ray Wilson, Phil Collins, Peter Gabriel eller någon av de andra, vill spela gamla Genesislåtar där de gör solo så är det med andra ord lugna gatan så länge de inte ändrar i låttexten, förutsatt att man sköter rojaltybetalningarna.

http://www.lazyrocker.com/index.php?...iews&Itemid=66

Dock är det i princip endast Ray Wilson och Steve Hackett som fortfarande spelar Genesislåtar. Phil Collins har i praktiken avslutat karriären (trots att han ibland pratar om comeback), Peter Gabriel är alltför inne i sina bisarra "konstprjekt" och vill nog inte befatta sig med Genesis längre, Mike Rutherford upppträder i princip aldrig solo och Tony Banks uppträder i princip inte over huvudtaget alls numera.
Citera
2016-07-09, 08:56
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Grejen är att vemsomhelst kan spela en cover, och det är just det argumentet som Ray Wilson kört med då han turnerat solo med Genesislåtar trots att han inte har någon kontakt med "de riktiga" Genesismedlemmarna idag. Han betalar rojalties till GEMA, MCPS, eller PRS beroende på låtskrivare. Ändrar man i låttexten, däremot, då behöver man tillstånd, så om Ray Wilson, Phil Collins, Peter Gabriel eller någon av de andra, vill spela gamla Genesislåtar där de gör solo så är det med andra ord lugna gatan så länge de inte ändrar i låttexten, förutsatt att man sköter rojaltybetalningarna.

http://www.lazyrocker.com/index.php?...iews&Itemid=66

Dock är det i princip endast Ray Wilson och Steve Hackett som fortfarande spelar Genesislåtar. Phil Collins har i praktiken avslutat karriären (trots att han ibland pratar om comeback), Peter Gabriel är alltför inne i sina bisarra "konstprjekt" och vill nog inte befatta sig med Genesis längre, Mike Rutherford upppträder i princip aldrig solo och Tony Banks uppträder i princip inte over huvudtaget alls numera.

Tack för information! Att artisterna inte livnär sig helt på Genesis kan jag förstå, men att inte spela diverse Genesis-låtar som t.ex. Encore kan jag inte förstå. Det borde väl gå hem mer än väl hos publikerna? Tänk att vara Peter Gabriel och bara helt oväntat slänga fram någon av Genesis mest omtyckta låtar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in