2016-05-22, 19:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
"Blev kommersiell"? Phil Collins soloprojekt har väl aldrig dragit åt det "experimentella" hållet?

Han experimenterade väl i så fall mer inom Genesis och spelade med "säkra kort" när han körde solo? Jag tänker bl.a. på hans långdragna trumstycke i Mama (1983) som var ganska originell. Dock märks det att Collins, från mitten av 80-talet framåt, började dra även Genesis mot att spela "säkert" (men som sagt, gillar de flesta av dessa låtar också).

Blev kommersiell när han gick solo, menar jag.
Citera
2016-05-22, 20:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Nej Phil Collins soloprojekt har varit kommersiella. Sedan hade han gruppen Brand X. Den gruppen var knappast kommersiell!
Gruppen vill behålla sitt skivkontrakt och då handlar det om att sälja skivor. Kommersiella tycker jag inte gruppen blev förrän Steve Hackett lämnade gruppen 1977.
Jag läste att när PG lämnade G så hade gruppen skulder på £4.5 milj. Lamb plattan var tydligen väldigt svår att spela in med stora slitningar i gruppen.

Vill bara inflika att Brand X första platta "Unorthodox Behaviour" är ett mästerverk från början till slut.
Den har verkligen stått sig genom åren, bra mycket bättre än Genesis som grupp och alla soloplattor inklusive Gabriel. Visst kan jag fortfarande uppskatta tex "Selling England..." men det märks att tiden har gått. "Unorthodox Behaviour" är fortfarande modern.
Citera
2016-05-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vill bara inflika att Brand X första platta "Unorthodox Behaviour" är ett mästerverk från början till slut.
Den har verkligen stått sig genom åren, bra mycket bättre än Genesis som grupp och alla soloplattor inklusive Gabriel. Visst kan jag fortfarande uppskatta tex "Selling England..." men det märks att tiden har gått. "Unorthodox Behaviour" är fortfarande modern.

Brand X var väl inte Collins grupp från början och han var bara till hälften fast medlem (även om han var den mest kände). Vad jag förstår hade de en litet lösare medlemsuppsättning, ungefär som senare "kollektivband" som Broken Social Scene eller Massive Attack. Verkligen tight band dock. Det lönar sig att gräva i 70-talets jazzrock.
Citera
2016-05-23, 07:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Brand X var väl inte Collins grupp från början och han var bara till hälften fast medlem (även om han var den mest kände). Vad jag förstår hade de en litet lösare medlemsuppsättning, ungefär som senare "kollektivband" som Broken Social Scene eller Massive Attack. Verkligen tight band dock. Det lönar sig att gräva i 70-talets jazzrock.

Det är rätt så klart, det var inte Collins grupp och de gjorde väl fler plattor utan än med honom.
Ville bara passa på att hylla "Unorthodox Behaviour".
Tyvärr gick det ganska snabbt utför, redan andra plattan "Moroccan Roll" har bara tre eller möjligtvis fyra bra spår och efter den rasar hela bygget. Tydligen är jag inte ensam om den åsikten, kollar man på Spotify så är 7 av de 10 mest lyssnade låtarna från "Unorthodox Behaviour" och 2 från "Moroccan Roll".
Citera
2016-05-23, 18:46
Medlem
Geomeisters avatar
Blev ett köp av min första Genesis-skiva idag. Pratade lite med försäljaren och det som sades var nästan identiskt med några av senaste inläggen här inne haha. Han kanske är en Flashbackare??

Brand X dök upp i diskussionen. Han sa att bandet var lite jazzigt... Nästan som Steely Dan. Blev även några ord om Peter Gabriel och Phil Collins. Hur skivorna med Peter Gabriel hyllas upp till skyarna medan Phil Collins åren ofta blir en sidnot trots "Phil Collins miljarder sålda album" (OBS Överdrift). "Det är väl så det är i musikindustrin".

Första skivan?

Senast redigerad av Geomeister 2016-05-23 kl. 18:48.
Citera
2016-05-23, 21:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Blev ett köp av min första Genesis-skiva idag. Pratade lite med försäljaren och det som sades var nästan identiskt med några av senaste inläggen här inne haha. Han kanske är en Flashbackare??

Brand X dök upp i diskussionen. Han sa att bandet var lite jazzigt... Nästan som Steely Dan. Blev även några ord om Peter Gabriel och Phil Collins. Hur skivorna med Peter Gabriel hyllas upp till skyarna medan Phil Collins åren ofta blir en sidnot trots "Phil Collins miljarder sålda album" (OBS Överdrift). "Det är väl så det är i musikindustrin".

Första skivan?

Skillnaden mellan Brand X och Steely Dan har gargantuanska proportioner. Öht inte samma sak någonstans alls, olikheterna kunde inte vara större.
Jag är ett stort Steely Dan fan för övrigt.
Citera
2016-05-23, 21:48
Medlem
KeithRichardss avatar
Phil hade ett eget hobbyband innan Brand X 1973. Jag tror inte att det finns något utgivet med dem.
Och den våren hoppade han faktiskt av Genesis för att börja i Lindisfarne! Men eftersom bägge banden låg på Charisma, tog bolagets ägare (och Genesis beskyddare) Tony Stratton-Smith ett snack med Phil och avstyrde det hela.
Det här var alltså strax innan Selling England gjordes, så Phil verkar vid denna tidpunkt inte direkt ha trott på bandets framtid.
Citera
2016-05-24, 11:06
Medlem
Vad tycker ni om skivan "Calling All Stations"
Jag tycker skivan är godkänd och lyssnar gärna på den.
Citera
2016-05-24, 11:40
Moderator
Psilosophers avatar
Oops felpost, sorry
Senast redigerad av Psilosopher 2016-05-24 kl. 11:43.
Citera
2016-05-24, 22:23
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Skillnaden mellan Brand X och Steely Dan har gargantuanska proportioner. Öht inte samma sak någonstans alls, olikheterna kunde inte vara större.
Jag är ett stort Steely Dan fan för övrigt.

Haha. Det var hans ord! Jag har inte ens hört Brand X. Skivförsäljaren få stå skyldig för det uttalandet

Vilken tycker ni är Genesis starkaste skiva med Phil Collins på sång?
Citera
2016-05-24, 23:13
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Haha. Det var hans ord! Jag har inte ens hört Brand X. Skivförsäljaren få stå skyldig för det uttalandet

Enligt många är det A Trick Of The Tail eller Wind & Wuthering. I mitt tycke är det We Can't Dance.
Citera
2016-05-25, 07:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Skivförsäljaren kan heller inte ha hört Brand X.

På fråga två svarar jag "Seconds out".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in