2012-07-17, 12:06
Medlem
zamiocs avatar
Koranen som täcker allt...

Hur tänkte Mohammed med muslimerna som skulle flytta till Luleå inför deras fasta?

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle15128700.ab

För någonstans står det väl skrivet i boken enligt er? Den har ju rätt i allt...

Hittas oss en vers som förklarar det eller ring er lokala imam!
Citera
2012-07-17, 12:37
Medlem
Clock10s avatar
Nu är jag inte ateist. Men hur i hela friden ska man motbevisa Islam? Islam är en religion så hur ska den motbevisas?

Anhängare av en religion gör anspråk på saker och ting utöver det vanliga i verkligheten att vara sanna. Så jobbet ligger inte hos en ateist att motbevisa Islam som fel snarare hos en muslim att bevisa sin religions förträfflighet.
Citera
2012-07-17, 13:32
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Nu är jag inte ateist. Men hur i hela friden ska man motbevisa Islam? Islam är en religion så hur ska den motbevisas?

Anhängare av en religion gör anspråk på saker och ting utöver det vanliga i verkligheten att vara sanna. Så jobbet ligger inte hos en ateist att motbevisa Islam som fel snarare hos en muslim att bevisa sin religions förträfflighet.
Man kan inte motbevisa Gud, men Islam går ett steg längre som med flesta monoteistiska religioner och där är det mer en en fråga om just Guds existens. Finns en hel del påstående som går att motbevisa som syns i denna tråden
Citera
2012-07-17, 13:36
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Motbevisar vilken del?

Att skelettet inte formas innan vävnaden?

Att ingen forskat i embryologi innan det skrevs i koranen? Kunskapen fanns där hundratals eller tusentals år innan Momo föddes, det är obestridligt. Om han skrev det en aning annorlunda eller om han plagierade Galen rakt av kan jag inte säga, men nedskriven forskning om embryologi var inte ens Galen ensam om. De gamla egyptierna skrev ner sina idéer likväl som indiska ayurvedianer(rätt formulering?) hade alster om detsamma.

Att hävda att Muhammed tvunget fått kunskapen uppenbarad av gud är felaktigt, kunskapen fanns innan hans levnadstid och han kan ha fått den från andra källor. Om man vill tro att han ändå fick den från gud så får man gärna göra det, men att han hade kunskapen är inte ett bevis i sig för någonting övernaturligt.
Vaidya (en som vet, dvs "ayurveda doktor"). Ja det står om embryon i Charaka Samhita, skriven runt 300 f kr. Det har utvecklats i efterkommande texer och var rätt välbelagd i asien vid tiden av Muhammeds uppenbarelser. Även heliga vediska texter tar upp foster och embryon. Bhagavata Purana gör det ganska detaljerat. Att det sedan också är galet på en del punkter är att förvänta sig av gamla religiösa texter.

http://srimadbhagavatam.com/3/31/en2

Men den sammanställdes omkring på 900-talet och är således av senare datum än Muhammeds uppenbarelser. Textmaterialet i den är av tidigare datum som framförts oralt på samma sätt som Koranen och kallas för "den femte veda" av bhaktis eftersom den sammanfattar alla de tidigare vediska skrifterna.

Att embryon och foster är viktigt inom hinduism är enkelt att förstå när man förstår om själavandring och reinkarnationer. Det beskrivs helt enkelt när själen tränger in i köttet. Det är beskrivet redan i Yajur veda 600-1000 f kr och de ritualer som hör till för lyckönskningar av fostret.

Kontentan är alltså att Koranen inte är unik på något sätt i detta fall. Och så som koranverserna lägger fram det hela är det ganska uppenbart för varje läkare, ja t om varje person kan förstå att barnet kommer till av sperman i skötet och att det är en liten "klump" innan det blir ett barn. Händelseförloppet är rätt tydligt. Missfall fanns även förr i tiden... Och som sagt, skelettet formas inte innan vävnaden.
Citera
2012-07-17, 13:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Vaidya (en som vet, dvs "ayurveda doktor"). Ja det står om embryon i Charaka Samhita, skriven runt 300 f kr. Det har utvecklats i efterkommande texer och var rätt välbelagd i asien vid tiden av Muhammeds uppenbarelser. Även heliga vediska texter tar upp foster och embryon. Bhagavata Purana gör det ganska detaljerat. Att det sedan också är galet på en del punkter är att förvänta sig av gamla religiösa texter.

http://srimadbhagavatam.com/3/31/en2

Men den sammanställdes omkring på 900-talet och är således av senare datum än Muhammeds uppenbarelser. Textmaterialet i den är av tidigare datum som framförts oralt på samma sätt som Koranen och kallas för "den femte veda" av bhaktis eftersom den sammanfattar alla de tidigare vediska skrifterna.

Att embryon och foster är viktigt inom hinduism är enkelt att förstå när man förstår om själavandring och reinkarnationer. Det beskrivs helt enkelt när själen tränger in i köttet. Det är beskrivet redan i Yajur veda 600-1000 f kr och de ritualer som hör till för lyckönskningar av fostret.

Kontentan är alltså att Koranen inte är unik på något sätt i detta fall. Och så som koranverserna lägger fram det hela är det ganska uppenbart för varje läkare, ja t om varje person kan förstå att barnet kommer till av sperman i skötet och att det är en liten "klump" innan det blir ett barn. Händelseförloppet är rätt tydligt. Missfall fanns även förr i tiden... Och som sagt, skelettet formas inte innan vävnaden.

Tack för allt det matnyttiga.

Jag vill tillägga att egyptierna var lite luriga och öppnade fågelägg i olika skeden och fick på så vis en tydlig inblick i olika fosterstadium.
Citera
2012-07-17, 14:30
Medlem
Boredbynoobss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hade Gud uppenbarat sig så skulle alla acceptera honom och inga skulle behöva skickas ner till helvetet, dessutom hade vi fått reda vilken av alla dessa tusentalet gudar som var den rätta och skulle därigenom slippa en massa religiösa konflikter, efter som han är allsmäktig kunde han ju även passa på att skicka ner botemedlet mot cancer, fast han tyckte väl det var viktigare att skriva om embryologi för någon som inte hade en gnutta nytta av den informationen. Varför skall din tro vara ett test?

Ja precis nu är vi där igen. "Varför visar sig inte Gud för mig", "Varför botas inte cancer (variant av Teodicéproblemet), "Varför ska det vara en test". Som jag tidigare skrivit om du hade fått svaren på dem skulle alla redan trott på Gud.

På frågan om varför det är "test" tycker jag personligen att det är logiskt och rationellt att i princip allt levande testas, djur som människor. Från den dagen vi föds testas vi som individer av samhället redan på dagis, skolan, jobb etc. Varför skulle det då vara konstigt att Gud testar oss?
Citera
2012-07-17, 14:39
Medlem
Boredbynoobss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Koranen som täcker allt...

Hur tänkte Mohammed med muslimerna som skulle flytta till Luleå inför deras fasta?

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle15128700.ab

För någonstans står det väl skrivet i boken enligt er? Den har ju rätt i allt...

Hittas oss en vers som förklarar det eller ring er lokala imam!

När du har läst Koranen och förstått själva idén med fastan så inser du att det inte handlar om själva klockslaget som man fastar utan i viss mån få känna på lite hunger och därigenom visa tacksamhet för Gud över det man har (Över en miljard människor lever idag i HUNGER).

De som bor i Luleå kan antingen fasta efter närmaste muslimska lands ramadantider eller Saudi Arabiens.
Citera
2012-07-17, 14:43
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Aha, då menar du att vi vet hur fysikens lagar fungerade innan Big Bang och kan extrapolera hur det fungerade genom tidigare observerade naturlagar?
Nej, självklart gör vi inte det. Allt bortom den horisonten är ren spekulation, så att antaga att man kan begränsa sig till tre specifika valmöjligheter är naivt eller arrogant.

Det enda rationella svaret är att vi inte vet.
Som du säkert är medveten innebär inte avsaknad av kunskap automatiskt att man måste falla tillbaks på gud, speciellt då det inte finns några bevis på existensen av en sådan entitet, eller hur?

Oavsett, så är beskrivningen "skapade himmel och jord och klöv dem itu" inte en beskrivning av Big Bang. Det stinker av desperation att tolka den versen på det sättet.

Nej, men idag vet vi vad materia består av och vad som eventuell krävs för sådan uppstånd. Men det är du väl för rädd att ge dig in på, vilket är försåtligt då hela din världsbild bygger på *jag vet inte*..

Jo, om man tittar till helheten; vad, hur, varför är frågor som är så pass väsentliga att ignorera dessa ter sig obegripligt för mig med tanke på vilka luckor som behöver fyllas.

Det finns ingen anledning till desperation; versen är i för sig längre och det finns andra beskrivningar att tillgå men som sagt visa åtminstone lite ödmjukhet. Om vi behåller den självgoda ståndpunkt och jag vet inte i minnet.
Citera
2012-07-17, 14:43
Medlem
Boredbynoobss avatar
Citat:
Koranens vetenskapliga innehåll, vad jag sett presenterat hittils, är dels desperata tolkningar. Tolkningar man gjort med modern vetenskap i åtanke eller helt enkelt är det oftast så att vetenskapen redan fanns tillgänglig.
Ingenting jag sett klistras in (för muslimer kan i regel inte argumentera för sig själva verkar det som) är otidsenligt, utom de mest desperata efterkonstruktionerna.
Ex. att gud har skapat himlen och jorden och klöv dom itu, och det skulle betyda Big Bang. Nigga plz. Vad tycker du själv? Låter det som en rimlig beskrivning av Big Bang?

Oj, vilka magstarka ord. Det är speciellt kraftfullt eftersom vi idag är helt säkert på att Big Bang överhuvudtaget har skett och inte minst HUR det har skett. Not.
Citera
2012-07-17, 14:49
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Titta på det här
http://www.youtube.com/watch?v=IH1Ow...ailpage#t=294s

Ingen nytt. Stängde ner vid ''nothing is something''
Citera
2012-07-17, 14:55
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Fast om man riskerar att stenas till döds pga gärningarna är det väl mindre relevant vad man i grunden tror?

Jag tror man begränsar synen om man bara fokusera på utomäktenskapliga handlingar utan man ska bedöma gärningarna som helhet för en mer korrekt synpunkt.
Citera
2012-07-17, 15:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nej, men idag vet vi vad materia består av och vad som eventuell krävs för sådan uppstånd. Men det är du väl för rädd att ge dig in på, vilket är försåtligt då hela din världsbild bygger på *jag vet inte*..

Jo, om man tittar till helheten; vad, hur, varför är frågor som är så pass väsentliga att ignorera dessa ter sig obegripligt för mig med tanke på vilka luckor som behöver fyllas.

Det finns ingen anledning till desperation; versen är i för sig längre och det finns andra beskrivningar att tillgå men som sagt visa åtminstone lite ödmjukhet. Om vi behåller den självgoda ståndpunkt och jag vet inte i minnet.

Plötsligt bygger hela min världsbild på det? Mycket underligt. När hände detta?

Det är väl ingen som ignorerar några frågor, men först måste man veta att ställa rätt fråga eller hitta något bevis som gör att man kan arbeta vidare. Grundlösa antaganden är det sista man vill ha, bara för att fylla en lucka.

Vad i den versen är likt Big Bang då menar du? Himlen och Jorden? Klyvandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in