2012-07-12, 12:59
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Min avsikt med att poängtera att du klippt och klistrat från en annan källa är att du SJÄLV inte kan argumenten, men ändå bestämt hävdar det som sanning. Detta är inte en ärlig position att ha.

Herre jösses amalia, ibland undrar man ju om du har någon form av utvecklingsstörning. Självklart menar jag inte att antika grekernas spöken berättade något för Muhammed. Vad jag menade var att vetenskapen de lämnat efter sig mycket väl kunde vara känd för Muhammed eller någon nära honom, och alltså slå hål på myten att koranen var den första skiften att innehålla denna vetenskap.

Koranen (och i vissa fall Haditherna i ovan exempel) innehåller beskrivningar av vetenskap, ja, men det är inte vad vi diskuterar. Det intressanta är om dessa vetenskaper var omöjliga att veta på den tiden och på det sättet skulle vara en indikation på att den bara kunde kommit från gud, och alltså hade koranen innehållit anakronistisk kunskap och varit en sorts bevis. Om det bara handlar om vetenskap är ju alltså vilken skolbok som helst lika gudomlig som koranen.

Vilken bana menar du att koranen beskriver? För mig låter det som att man beskriver banan över himlen som vi ser det från jorden. Helt vanliga observationer alltså. Felaktiga, men ändå.

Bevisligen har man inte alltid sagt något annat om månens ljus eftersom den nämnda greken beskrev det som en reflektion. Vem påstår att vetenskapen alltid har sagt det? Har du någon källa utöver din sagoboksklubb?

Jag förnekar att gamle Mu-mu någonsin pratade med änglar eller gudomar, då det inte finns någon anledning att tro att något sådant finns.
Jag förnekar att Jesus skulle ha utfört mirakel och återuppstått från de döda, då det inte finns någon anledning att tro att något sådant hänt.
Jag förnekar att Moses skulle ha utfört mirakel och delat på något hav med trollkonster, då inget sådant någonsin observerats annat än i sagoberättelser.

GÄSP. Mer dålig diktkonst från första årtusendet? Otroligt intressant.. Du förstår väl att eftersom jag/vi anser boken vara människoskapad så betyder det här inget annat än att de som skrev den hade en livlig fantasi?

Big bang skapade all materia (från energi), ja.
Urvalet bestämmer ingenting. Vad som lever vidare och vad som dör ut ÄR urvalet.
Vi har inte observerat någon yttre påverkan. Har du?

Det finns otroliga mängder is som flyger runt i rymden i form av kometer och andra objekt. Att jorden skulle ha dragit till sig detta vid sin tillkomst eller under sin existens är föga förvånande. Kommer du ihåg gravitationskraften?

Vad är yttre påverkan? Det finns så många andra möjligheter än en evig trollgubbe utanför tidsdimensionerna.
Det finns mycket spekulation om abiogenesis (läran om hur livet började).

Människor kommer från apor, Fåglarna från dinosaurier.
Ja. Baserat på bevisen är det så det förmodligen gick till.
Människans övergångsfossiler:
http://www.theistic-evolution.com/hominids2_big.jpg
Fåglars evolution, hur vingarna utvecklades:
http://www.pbs.org/wgbh/evolution/li...l_034_01_l.jpg

Det är okänt hur myterna började. Om någon löjg vet jag inte. Förmodligen fanns det en man som kallades Kristos och ledde en kult vid tiden Jesus sagts ha levat. Namnet finns dokumenterat.
Muhammed kan man spekulera rätt mycket om då han levde relativt sent mot för de andra figurerna.

Är man svagsinnt så är det nog lättare att tro på någon gud, men jag har aldrig påstått det du skriver.

Känns det ärligt att sitta och hitta på vad jag anser? Du känner dig inte som en lögnare alls?

Jag kan inte argumenten enligt dig men ändå fortsätter du argumentationen med mig och hävdar att du har rätt och jag har fel därför att vetenskapsteorin säger så. Teorier som ändras och läggs till hela tiden. Tror du på denna teori att allting är bara en inbillning? om inte har du varit en anhängare av denna teori ? Om ditt svar är ja så har du hela tiden haft fel om om att hela existensen skulle vara inbillning. Och om det visar sig vilket kommer göra förr eller senare att Darwin hade fel och han misstolka allt som du och dina gelikar ser idag som självklar vetenskap är jag säker på att du kommer bli riktigt besviken. Det finns redan så kallade felande länkar men så fort man nämner dem, säger ni ''god of the gaps'' eftersom vetenskapen inte kan förklara dessa luckor. Ni säger att det är vackert när vatenskapen ändras och läggs till. De må vara vackert men det bevisar något annat nämligen att ni fel hela tiden ändå har ni varit så säkra på er sak och först när en annan teori kommer som låter ''rimligare'' i era öron förkstar ni gamla teorier. Men du förstår att sanningen kan inte bli sannare. Sanningen kan man inte ändra eller lägga till. Sanningen är sanningen varken mer eller mindre. men ni håller på helatiden att lägga till och ändra teroier för att göra sanningen sannare. Det går inte.

Om dessa saker var känd för muhammed så skulle dessa saker även vara känd för muhammeds landsmän som hade en mycket högre rang i samhället men istället såg hans landsmän dessa upptäckter i koranen som mirakel och tror du verkligen att alla muhammeds landsmän omfamnade islam på en dag? de trotsade och argumenterade med muhammed precis som du gör nu fast de var mycket skickligare än dig på att ifrågasätta allt muhammed kom med ändå omfamnade de islam när koranen kom till de eftersom de insåg att de inte längre kunde föra argumentation med muhammed längre för att det var sanningen. Om dessa saker inte var ömöjliga att veta på muhammeds tid hade hans landsmän krossat muhammed med argumentaion tror du verkligen att hans landsmän gav upp sina gudar på en gång utan att bekylla muhammed för lögnare och ifrågasätta allt han kom med? Dessa saker som muhammed kom med de felsta av de har vetenskapen konstaterat nyligen.

förut trodde man att månen var självysande, förut trodde man att jorden var platt, förut trodde man att solen var stationär mycket mer och koranen sa något helt annat om dessa fenomen och de visade sig vara sant. Det finns massor av andra vetenskapliga sanningar i koranen men det förstår vi inte de nu, men när vi upptäckt det blir vi ännu mer chockerade över den heliga boken.

varför lever myror insekter och myggor vidare?

Jaha så Jorden bombarderades med kometer som innehöll vatten sen efter att det var tilltäckligt mycket vatten på jorden så upphörde kometerna att falla? Ja du det låter rimligt och bra fortsätt med såna förslag.

Hur ofta händer det att jorden blir träffad av en komet? Inte ofta ellerhur? hur många gånger av de gånger kometer träffat jorden har de innehålligt vatten? Vad fick kometerna sluta att falla när det fanns tilläckligt med vatten?

Det är okänt hur ''myterna'' började säger du alltså vet du inget om hur de började heller då ska du tycker jag vara lite ödmjuk inför dessa ''myter'' eftersom du med säkerhet inte vet hur och när de började.

Lev ditt liv som du vill leva det, slösa det på spel, alkohol, missbruk, Tv-tittande som innehåller en massa skadliga filmer och program. men i slutändan får vi ju alla veta sannigen. Ja sa dessa saker för det kännetckenar en icke-troende som fastnar åtmistone för en av dessa saker , något slags beroende.

Du menar att 1,5 miljarder och ännu fler kristna är svagsinta och ateister är starksinta? kom ner på jorden igen du är uppe bland molnen och svävar.
Senast redigerad av Islampeace 2012-07-12 kl. 13:06.
Citera
2012-07-12, 13:12
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Välkommen till forumet.
Detta har växt till en ganska mäktig tråd just nu, och jag förstår om du inte åkat läsa hela tråden från början. Men om du åtminstone skummat igenom lite snabbt så bör du har sett att argumentet om "slump" redan tagits upp, och sedan skjutits ned som ett väldigt simpelt "straw-man"-argument. Saker och ting händer inte av slump, utan är väldigt mycket resultaten eller konsekvenserna utav fysiska krafter som arbetar i en orsak/verkan mekanik. När det just kommer till evolution, det heter naturligt URVAL - alltså en urvals-process, vilket gör det till motsatsen utav slump. Slump-argumentet skjuts ned bland annat i denna artikel:

http://www.talkorigins.org/faqs/faq-misconceptions.html

Mer läsning om just evolution och slump kan du läsa här:
http://www.talkorigins.org/faqs/chance/chance.html

Var kom dessa fysiska krafter ifrån?
Citera
2012-07-12, 13:17
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Häpp. Men jorden är inte den enda planeten i universum. Med tanke på antalet miljarder planeter som finns så är det inte alls en liten chans att liv har uppstått. Chansen pågår på varje planet. Tänk lite större än jorden så blir det hela lite rimligare. Jorden är inte utvald, det har lyckats här för att det fungerar.

Så du påstår att liv finns i rymden jag vill ha bevis du pratar så mycket om bevis ge mig bevis annars ljuger du.
Citera
2012-07-12, 13:20
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Njuter du av att höra, sida upp och sida ned, om hur de otrogna skall plågas och torteras på makabra sätt? Det är inte fint att gotta sig åt andras olycka.

Det är dina egna misstag och ditt eget fel att du kommer torteras och plågas inte någon som vill gotta sig i det. Du begår misstagen du får stå för konsekvernserna, tro inte att en människa kan handla som hon vill och lämnas i fred. För din signatur kommer du få hårdare straff. du bekyller Guds religion, hans proget och bok för lögn.
Citera
2012-07-12, 13:42
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Frågan är absurd. En myra, trotts sin ringa storlek, är en mycket komplicerad varelse nere på cell-nivå, och jag vet inte vart du ska ha fått för dig att vetenskapsmän ska vara kapabla till att "skapa" myror? Med abiogenesis ämnar forskare att återskapa den första cellen, vilket inte lyckats ännu, men det är en mycket ung disciplin än så länge som har mycket framtid framför sig ännu. Dock kan vi idag klona djur. Vi kan också odla rått kött, även om detta också är en väldigt ny och dyr teknik. Men jag förstår bara inte vad detta argument ämnar att påvisa. Hur inkompetenta våra vetenskapsmän är, eller? Som jag sagt tidigare, min ateism är en produkt av min skepticism, och vilar inte nödvändigtvis på vetenskapens framsteg, även fast det hjälper så klart. Men om vi var tillbaka på stenålder, och inte visste något om vad ljusfläckarna på himlen är eller om oss själva, då är det fortfarande inte rationellt att börja fantisera ihop gudar och spöken för att förklara allt.

Personligen finner jag den ateistiska positioner mycket mer modig (för att inte nämna ärlig) än den teistiska. Teistern är rädd för verkligheten, lider utav existensiell ångest, och finner svar som "jag vet inte" som icke acceptabla. Istället sväljer de vilka låtsassvar som helst, om gudar och spöken, helt utan skepticism och rationellt tänkande, därför då åtminstone behöver de inte stå obeväpnade mot den existentiella ångesten. Men detta är en person som inte bryr sig om sanning, utan som arbiträrt accepterat ett svar på grund av psykologisk press. Sedan hjälper det att dennes "tro" är överdrivet simplistiskt också, "gud skapade världen, gud älskar mig", vilket kommer som en passande snuttefilt för den som tycker vetenskap verkar komplicerat och invecklat. Men som att magi på något vis gjorde oss visare om hur världen fungerar. Nä, ateistern känner sig nog inte särskilt hotad.

Men urvalet kan. eller att mnyror finns är för att de trots sin ringa styrka och sorlek och skörhet lever vidare och inte dör ut.
Citera
2012-07-12, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
# 589

Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Jag kan inte argumenten enligt dig men ändå fortsätter du argumentationen med mig och hävdar att du har rätt och jag har fel därför att vetenskapsteorin säger så.

Och du fortsättar med din undermåliga missionering. Är det så kunstigt, att du får mothugg?

Citat:
Teorier som ändras och läggs till hela tiden.

Lär dig skillnaden mellan hypotes och teori.

Citat:
Tror du på denna teori att allting är bara en inbillning? om inte har du varit en anhängare av denna teori ? Om ditt svar är ja så har du hela tiden haft fel om om att hela existensen skulle vara inbillning.

Det är en hypotes, men den handlar inte om 'inbillning'.

Citat:
Och om det visar sig vilket kommer göra förr eller senare att Darwin hade fel och han misstolka allt som du och dina gelikar ser idag som självklar vetenskap är jag säker på att du kommer bli riktigt besviken.

Hur vet du, att fortsättningen av Darwins arbete kommer att bli motbevisat? Kan du se in i framtiden.

Citat:
Det finns redan så kallade felande länkar men så fort man nämner dem, säger ni ''god of the gaps'' eftersom vetenskapen inte kan förklara dessa luckor.

Så det är befogat att stoppa in vilken som helst vidlyftig 'förklaring' istället.

Citat:
Ni säger att det är vackert när vatenskapen ändras och läggs till. De må vara vackert men det bevisar något annat nämligen att ni fel hela tiden ändå har ni varit så säkra på er sak och först när en annan teori kommer som låter ''rimligare'' i era öron förkstar ni gamla teorier.

För 1011 gången demonstrerar du, att du inte kan ett smack om riktig vetenskap, men endast svamlar om det. Newtons mekanik är stabil och mycket av kvant-fysiken är likadan.

Citat:
Men du förstår att sanningen kan inte bli sannare. Sanningen kan man inte ändra eller lägga till. Sanningen är sanningen varken mer eller mindre. men ni håller på helatiden att lägga till och ändra teroier för att göra sanningen sannare. Det går inte.

Rappakalja.

Citat:
Om dessa saker var känd för muhammed så skulle dessa saker även vara känd för muhammeds landsmän som hade en mycket högre rang i samhället men istället såg hans landsmän dessa upptäckter i koranen som mirakel och tror du verkligen att alla muhammeds landsmän omfamnade islam på en dag? de trotsade och argumenterade med muhammed precis som du gör nu fast de var mycket skickligare än dig på att ifrågasätta allt muhammed kom med ändå omfamnade de islam när koranen kom till de eftersom de insåg att de inte längre kunde föra argumentation med muhammed längre för att det var sanningen.

Så det var alltså pseudo-vetenskapen i koranen som skapade motståndet mot Muhammed, och inte den religiösa del eller hans politiska ambitioner.

Citat:
Om dessa saker inte var ömöjliga att veta på muhammeds tid hade hans landsmän krossat muhammed med argumentaion tror du verkligen att hans landsmän gav upp sina gudar på en gång utan att bekylla muhammed för lögnare och ifrågasätta allt han kom med?

Se ovan.

Citat:
Dessa saker som muhammed kom med de felsta av de har vetenskapen konstaterat nyligen.

Det påstår du jämt, men du kommer aldrig fram till några riktiga exempel annat än cut-and-paste du inte själv förstår.

Citat:
förut trodde man att månen var självysande, förut trodde man att jorden var platt, förut trodde man att solen var stationär mycket mer och koranen sa något helt annat om dessa fenomen och de visade sig vara sant.

Vem är 'man'?

Citat:
Det finns massor av andra vetenskapliga sanningar i koranen men det förstår vi inte de nu, men när vi upptäckt det blir vi ännu mer chockerade över den heliga boken.

Du upprepar dig själv...ge exempel istället.

Citat:
varför lever myror insekter och myggor vidare?

Dom är mycket tåliga. Men rent faktisk har bin för tillfället mycket dårliga framtidsutsikter, så även insekter kan försvinna som art.

Citat:
Jaha så Jorden bombarderades med kometer som innehöll vatten sen efter att det var tilltäckligt mycket vatten på jorden så upphörde kometerna att falla? Ja du det låter rimligt och bra fortsätt med såna förslag.

Det är én möjlighet, att det har förekommit kometnedslag. En annan är, att vatten har varit en del av den ursprungliga planet-formationen. Vad är det för märkvärdigt med det (annat än det kanske inte passar med din koran-fanatism)?

Citat:
Det är okänt hur ''myterna'' började säger du alltså vet du inget om hur de började heller då ska du tycker jag vara lite ödmjuk inför dessa ''myter'' eftersom du med säkerhet inte vet hur och när de började.

Ödmjukhet i all respekt, men vad tusen har det med sanningshalt att göra?

Citat:
Lev ditt liv som du vill leva det, slösa det på spel, alkohol, missbruk, Tv-tittande som innehåller en massa skadliga filmer och program. men i slutändan får vi ju alla veta sannigen. Ja sa dessa saker för det kännetckenar en icke-troende som fastnar åtmistone för en av dessa saker , något slags beroende.

Bara för att du uppenbarligen har haft ett alkoholproblem tidigare, behövar koranen inte vara 'sann' eller nödvändig för andra än dig.

Citat:
Du menar att 1,5 miljarder och ännu fler kristna är svagsinta och ateister är starksinta?

Alla abrahamister är inte svagsinta...det är endast såna som du som är det.

# 590

Citat:

Från dom initiella villkoren.

# 591

Citat:
Så du påstår att liv finns i rymden jag vill ha bevis du pratar så mycket om bevis ge mig bevis annars ljuger du.

Du har lässvårigheter. Koffski skrev, att det finns möjligheter för liv i rymden.

# 592

Citat:
Det är dina egna misstag och ditt eget fel att du kommer torteras och plågas inte någon som vill gotta sig i det. Du begår misstagen du får stå för konsekvernserna, tro inte att en människa kan handla som hon vill och lämnas i fred. För din signatur kommer du få hårdare straff. du bekyller Guds religion, hans proget och bok för lögn.

Var du tacksam för, att din 'gud' ÄR en lögn. Den sanna guden....DFSM.....är en mycket trevligare typ än din sociopatiska galning.
Citera
2012-07-12, 14:48
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Funderar om man skulle skriva nåt liknande i en bok, att är du inte ateist så ska du bli rövknullad
av 100 crack-vrak i evigheter..tex. Vad tror du om det?

Ser du ärligt talat inte hur illa detta ser ut..??
Citera
2012-07-12, 15:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Funderar om man skulle skriva nåt liknande i en bok, att är du inte ateist så ska du bli rövknullad
av 100 crack-vrak i evigheter..tex. Vad tror du om det?

Ser du ärligt talat inte hur illa detta ser ut..??

Ett litet tips:

Om du vid något tillfälle skrivar en sån bok är det en fördel att inflicka något pseudo-vetenskapligt, t.ex.

"Från det största till det minsta dras saker till sig själv, utom när dom stötar bort sig själva".

På det viset kan någon om 150 år påstå, att du har förutsett båda kvantum-gravitation och anti-Higgs-fält i kvantumgravitationen. Sånt är alltid ett hit blant existentiellt osäkra, som inte tål obesvarade frågor.
Senast redigerad av Bogomil 2012-07-12 kl. 15:08.
Citera
2012-07-12, 15:06
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Nej? jag pratar fortfarande om samma sak.

Costeau's bekräftelse som gjordes 1962 samt att verkligheten överensstämmer med Koranens budskap.

Men alltså, de kunde ju iaktta detta fenomen då på den tiden också. Det står ju inte hur det fungerar, eller varför mer än att det är gud som gör så. Det är inte ett bevis för att gud gör så, det är ett bevis för att folk då inte visste varför detta skedde och ett bevis för att de hade iakttagit detta fenomen.
Citera
2012-07-12, 15:09
Medlem
koffskis avatar
Citat:
text

Japp, och religiösa ändrar inte och kommer att ha fel för alltid. Vetenskapsmän har fel ibland och förkastar det som visar sig vara osant för att välja det som är sant i stället.
Citera
2012-07-12, 15:09
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Japp, det finns liv på jorden. Jorden ligger i rymden=det finns liv i rymden.
Citera
2012-07-12, 15:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Det finns ett antal partiklar som förmedlar krafter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elementary_particle
http://sv.wikipedia.org/wiki/Standardmodellen
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Model

Jag är inte partikelfysiker, jag kan inte förklara det där för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in