2012-07-30, 01:12
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Livbojan för missionären, som har målat sig in i ett hörn: Det kosmologiska argumentet.

Kan du klara att stanna vid samma ämne såpass länge, att vi kan få lite ordning på detta?

Ja det är ju helt klart, att detta krävar tro för att kunne accepteras, för någon förankring i verkligheten har det då inte.

Du har nyligen varit inne på ett annat cut-and-paste ang. kometer och vatten. Den gången glömde du att läsa hela artiklen, så det slutade med att du sa dig själv emot. Har du läst bättra på denna gång?

Jag kopierar och klistarar inte dessa texter jag har skrivit. leta reda på dom när du hittat dessa texter någon annanstans kan du komma med kritik.
Citera
2012-07-30, 01:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Nästan 2/3 delar av ditt inlägg handlar om att en 13 årig kan si och så . Onödigt i mitt tycke. den tiden du har slösat på att förklara vad en 13 årig kan på högstaidet och vad jag inte kan kunde du ha investerat på att förklara hur dessa frukt, rot och grönsaker kommit till? eller vet du inte svaret?

Om det ställs frågor om vad som t.ex. är norr om nordpolen (det är en allegori,.... bara så du inte blir förvirret) kan det ha en viss betydelse att veta vad svars-mottagaren möjligen kan förstå. Du minns, att jag är f.d. lärare, så jag vet betydelsen av förståelses-nivån.

Men som bonde kan jag ge dig svaret på hur olika växter och träd kommer till. Dom kommer för det mesta från frön, men iblant också från rotskott.

Eller har jag missförstått dig, och det du egentligen vill framföra är en upprepning av det kosmologiska argumentet.
Citera
2012-07-30, 01:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kopierar och klistarar inte dessa texter jag har skrivit. leta reda på dom när du hittat dessa texter någon annanstans kan du komma med kritik.

Jag kollade faktisk ditt komet-vatten underlag förre gången du var inne på detta ämne, och eftersom du helt klart inte hade läst artiklen till sitt slut och ännu mindre hade förstått den, då anser jag det vara cut-and-paste, även om du hade ändrat textens ordalag.

Men om du har ett förslag på vad man skall kalla reproduktion av icke-förstådde källor, till att namn mera i din smak, då är jag öppen för möjligheten.
Citera
2012-07-30, 01:36
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Om det ställs frågor om vad som t.ex. är norr om nordpolen (det är en allegori,.... bara så du inte blir förvirret) kan det ha en viss betydelse att veta vad svars-mottagaren möjligen kan förstå. Du minns, att jag är f.d. lärare, så jag vet betydelsen av förståelses-nivån.

Men som bonde kan jag ge dig svaret på hur olika växter och träd kommer till. Dom kommer för det mesta från frön, men iblant också från rotskott.

Eller har jag missförstått dig, och det du egentligen vill framföra är en upprepning av det kosmologiska argumentet.

Inget tillfredställande svar. olika frön växer och blir till olika frukter och andra växter detta i sig är ett mirakel. Innan mänskligheten fanns det frukter och frönsaker och det var ingen människa som medvetet odlade dessa frön. Här nedan ska du få en cute and pase.

Koranen:

Sura 56, Det Oundvikliga (Al-Waaqe`ah)

[56:0] I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste

[56:1] När det oundvikliga inträffar.

[56:2] Kan ingenting hindra det från att äga rum.

[56:3] Det kommer att sänka vissa, och upphöja andra.

[56:4] Jorden kommer att skakas om.

[56:5] Bergen kommer att utplånas.

[56:6] Som om de aldrig existerat.

[56:7] Ni kommer att delas upp i tre kategorier.

[56:8] De som förtjänat lycksalighet kommer att vara i lycksalighet.

[56:9] De som förtjänat misär kommer att vara i misär.

[56:10] Sedan har vi eliten av eliten.

[56:11] Det är de som kommer att vara närmast (Gud).

[56:12] I lycksalighetens trädgårdar.

[56:13] Många från de första generationerna.*
Fotnot

[56:14] Få från de senare generationerna.

[56:15] På luxuösa möbler.

[56:16] I åtnjutning av allt, kommer de att vara grannar.

[56:17] Odödliga tjänare kommer att servera dem.

[56:18] Med bägare, kannor och rena drycker.

[56:19] Aldrig saknar de någonting, ej heller uttråkas de.

[56:20] Frukter de valt.

[56:21] Kött från fåglar som de önskar sig.

[56:22] Vackra makar.

[56:23] Likt skyddade pärlor.

[56:24] Belöningar för deras verk.

[56:25] Aldrig hör de något nonsens däri, ej heller syndiga uttalanden.

[56:26] Endast yttrandet: "Frid, frid."

Den Lägre Himmeln

[56:27] De av högra sidan, kommer att vara på den högra sidan.

[56:28] I frodiga fruktträdgårdar.

[56:29] Doftande frukter.

[56:30] Vidsträckt skugga.

[56:31] Rikligt vatten.

[56:32] Åtskilliga frukter.

[56:33] Oändligt; aldrig förbjudet.

[56:34] Luxuösa möbler.

[56:35] Vi skapar makar åt dem.

[56:36] Aldrig tidigare berörda.

[56:37] Perfekt matchade.

[56:38] För de på den högra sidan.

[56:39] Många från de tidigare generationerna.

[56:40] Många från de senare generationerna.*
Fotnot

Helvetet

[56:41] De på vänster sida, kommer att vara på vänster sida.

[56:42] I misär och inferno.

[56:43] Till och med deras skugga är het.

[56:44] Aldrig sval, aldrig uthärdlig.

[56:45] De brukade vara rika.

[56:46] De insisterade på den stora hädelsen.

[56:47] De sa, "Efter att vi dör och blir till stoft och ben, återupplivas vi då?

[56:48] "Gäller det våra förfäder också?"

[56:49] Säg, "De tidiga generationerna, och de senare generationerna.

[56:50] "Kommer att sammankallas till ett möte på en förutbestämd dag.

[56:51] "Sedan kommer ni, O ni icke troende avvikare.

[56:52] "Att äta från bittheterhetens träd.

[56:53] "Och fylla era magar därav.

[56:54] "Därefter dricka helvetiska drycker på toppen av det.

[56:55] "Och sedan lägga till drycker av sand."

[56:56] Sådan är deras lott på Domedagen.

Reflektioner

[56:57] Vi skapade er, om ni bara kunde tro.

[56:58] Har ni lagt märke till sädesvätskan som ni producerar?

[56:59] Skapade ni den, eller gjorde vi det?

[56:60] Vi har förutbestämt döden för er. Ingenting kan stoppa oss

[56:61] från att ersätta er med nya generationer, och etablera vad ni inte vet.

[56:62] Ni känner till första skapelsen. Minns ni inte?

[56:63] Har ni lagt märke till grödorna som ni skördar?

[56:64] Odlade ni dem, eller gjorde vi det?

[56:65] Om vi vill, kan vi förvandla det till hö. Då kommer ni att jämra er:

[56:66] "Vi förlorade.

[56:67] "Vi har berövats."

[56:68] Har ni lagt märke till vattnet som ni dricker?

[56:69] Sände ni ner det från molnen, eller gjorde vi det?

[56:70] Om vi vill, kan vi göra det salt. Ni borde vara tacksamma.

[56:71] Har ni lagt märke till elden som ni tänder?

[56:72] Initierade ni dess trä, eller gjorde vi det?

[56:73] Vi gjorde det till en påminnelse, och ett användbart verktyg för användarna.

[56:74] Ni ska prisa er Herres namn, Den Störste.

Endast de Uppriktiga Kan Förstå Koranen

[56:75] Jag svär vid stjärnornas positioner.

[56:76] Detta är en ed, om ni bara visste, som är mäktig.*
Fotnot

[56:77] Detta är en ärbar Koran.

[56:78] I en skyddad bok.

[56:79] Ingen kan förstå den förutom de uppriktiga.*
Fotnot

[56:80] En uppenbarelse från universums Herre.

[56:81] Ignorerar ni denna redogörelse?

[56:82] Gör ni det till er sak att ni inte tror?

[56:83] När det är dags, och det (er själ) när er strupe

[56:84] kommer ni att se er omkring.

[56:85] Vi är närmare den än ni är, men ni ser inte det.

[56:86] Om ni verkligen inte har något att stå till svars för

[56:87] varför återställer ni då inte (era själar) om ni är sanningsenliga?

[56:88] Om han är en av de som står Mig nära

[56:89] väntar glädje, blommor, och lycksalighetens trädgårdar.

[56:90] Och om han är en av de till höger

[56:91] är frid lotten för de till höger.

[56:92] Men om han är en av de som inte tror, som avviker

[56:93] väntar en boning i inferno.

[56:94] och brinnande i Helvetet.

[56:95] Detta är den absoluta sanningen.

[56:96] Ni ska prisa er Herres namn, Den Störste
Citera
2012-07-30, 01:38
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Jag kollade faktisk ditt komet-vatten underlag förre gången du var inne på detta ämne, och eftersom du helt klart inte hade läst artiklen till sitt slut och ännu mindre hade förstått den, då anser jag det vara cut-and-paste, även om du hade ändrat textens ordalag.

Men om du har ett förslag på vad man skall kalla reproduktion av icke-förstådde källor, till att namn mera i din smak, då är jag öppen för möjligheten.

Gud är mitt vittne att dessa texter i de föregående inläggen av mina producerade av mig själva.
Citera
2012-07-30, 01:46
Medlem
Citat:
Nästan 2/3 delar av ditt inlägg handlar om att en 13 årig kan si och så . Onödigt i mitt tycke. den tiden du har slösat på att förklara vad en 13 årig kan på högstaidet och vad jag inte kan kunde du ha investerat på att förklara hur dessa frukt, rot och grönsaker kommit till? eller vet du inte svaret?
Jag gav dig tillräckligt för att själv hitta svaren, du behöver endast söka på fotosyntes. Måste du få allt serverat på silverfat?
Ärligt talat har jag ingen lust att skriva en 3 sidig förklaring bara för att det visar sig att du sen inte har kunskaper nog att ta till dig förklaringen, svårt att veta på vilken nivå man ska lägga sig när dina kunskaper verkar vara så bristande.

Kort sagt är fotosyntes det som sker i växter, som gör att de kan lagra energin från solljuset i form av kemisk bunden energi (exempelvis i form av druvsocker). Denna energiomvandling är grunden till all energi, "mat", som vi får tag på, vi kan själva inte ta hand om energin från solljuset, så istället käkar vi växter (eller andra som käkat växter) som tagit hand om energin åt oss. I princip all energi vi får tag på, exempelvis när vi käkar en frukt, är alltså i princip omvandlat solljus.
Citera
2012-07-30, 01:54
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Jag gav dig tillräckligt för att själv hitta svaren, du behöver endast söka på fotosyntes. Måste du få allt serverat på silverfat?
Ärligt talat har jag ingen lust att skriva en 3 sidig förklaring bara för att det visar sig att du sen inte har kunskaper nog att ta till dig förklaringen, svårt att veta på vilken nivå man ska lägga sig när dina kunskaper verkar vara så bristande.

Kort sagt är fotosyntes det som sker i växter, som gör att de kan lagra energin från solljuset i form av kemisk bunden energi (exempelvis i form av druvsocker). Denna energiomvandling är grunden till all energi, "mat", som vi får tag på, vi kan själva inte ta hand om energin från solljuset, så istället käkar vi växter (eller andra som käkat växter) som tagit hand om energin åt oss. I princip all energi vi får tag på, exempelvis när vi käkar en frukt, är alltså i princip omvandlat solljus.

Beskrivning efter beskrivning utan att gå in djupare på själva ämnet. Det som händer i en frukt och att det är solen som ger dessa energi. Det vet ju ett 2 årigt barn att växter och frukter behöver sol. Vem var det som skapade de? gav de olika smak? sötma, surt, färgglada, vitamin-bärande. Alla lika varann men ändå så olika och med olika smak.

Jag var inte ute efter att frukter och andra växter behöver sol. Vem har gett dessa frukter olika smak, färg, utseende, form?
Citera
2012-07-30, 01:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inget tillfredställande svar. olika frön växer och blir till olika frukter och andra växter detta i sig är ett mirakel. Innan mänskligheten fanns det frukter och frönsaker och det var ingen människa som medvetet odlade dessa frön.

Här är ännu en av naturens hemligheter, som tills nu har varit dolda för dig:

FRÖN BEHÖVAR INTE MÄNNISKANS MEDVERKANDE FÖR ATT SPRIDAS OCH VÄXA.

Det var en överraskning, eller hur? Men du har nu lite mera kunskap än för ett par sekunder sen.

Citat:
Här nedan ska du få en cute and pase.

Jag tackar för ditt cute and pase, och undrar på om du skulle vara intresserad av ett par sidor från telefon-katalogen, som fakta-mässigt hållar lite högre nivå än ditt cute and pase, ......men får jag erkänna.... inte är mera relevant än ditt cute and pase.

Var det något särskild i detta cute and pase som du ville ville dra min uppmärksamhet till? T.ex. det där med salt (för helt ärligt vägrar jag diskutera produktionen av mina hormonella sekreter på ett offentlig forum).
Citera
2012-07-30, 02:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Beskrivning efter beskrivning utan att gå in djupare på själva ämnet. Det som händer i en frukt och att det är solen som ger dessa energi. Det vet ju ett 2 årigt barn att växter och frukter behöver sol. Vem var det som skapade de? gav de olika smak? sötma, surt, färgglada, vitamin-bärande. Alla lika varann men ändå så olika och med olika smak.

Jag var inte ute efter att frukter och andra växter behöver sol. Vem har gett dessa frukter olika smak, färg, utseende, form?

Alltså det kosmologiska argument.

Igen.

Kommer du att kunne förstå svaret?
Citera
2012-07-30, 02:18
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Här är ännu en av naturens hemligheter, som tills nu har varit dolda för dig:

FRÖN BEHÖVAR INTE MÄNNISKANS MEDVERKANDE FÖR ATT SPRIDAS OCH VÄXA.

Det var en överraskning, eller hur? Men du har nu lite mera kunskap än för ett par sekunder sen.

Jag tackar för ditt cute and pase, och undrar på om du skulle vara intresserad av ett par sidor från telefon-katalogen, som fakta-mässigt hållar lite högre nivå än ditt cute and pase, ......men får jag erkänna.... inte är mera relevant än ditt cute and pase.

Var det något särskild i detta cute and pase som du ville ville dra min uppmärksamhet till? T.ex. det där med salt (för helt ärligt vägrar jag diskutera produktionen av mina hormonella sekreter på ett offentlig forum).

Nu vet jag inte om du bara vill vara lustig eller om du är allvarlig men för det första så är du annonym på detta forum, ingen vet vem du är hur gammal du är om du är man eller kvinna. Så ofentligt är inte detta forum trots allt. För det andra så riktar koranen inte sin uppmärksamhet till just dig när den uppmanar oss att ägna en tanke åt vad människan blir till , nämligen av en droppe vätska ovetande om allt som sen får livets gåva, livs levande, högmodig, beredd att förneka sin skapare. Åter igen ingen vill diskutera just din sädesvätska. Detta trodde jag du förstod fråna allra första början du lärare och upplyst eller?
Senast redigerad av Islampeace 2012-07-30 kl. 02:20.
Citera
2012-07-30, 02:19
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Måste säga att klippet mellan 1:04 och 1:27 var löjligt roligt. Om du klickar på stopp exakt vid 1:04 så ser att att bakterien, organismen (liv) kalla det vad du vill kommer till helt plötsligt. Ingen förklaring till min fråga som löd: vad var orsaken till att bakterien blev till, hur kom den till? Klippet svarar inte på denna fråga till att börja med. Utan den börjar förklara händelseförloppet efter eller samtidigt som bakterien existerar och inte innan.

Sen så menar klippet så här : Bakterie, större bakterie (organism) nånting som liknar fisk osv. alltså: Organism ---> mindre fisk---> fisk----> större fisk --->haj eller val liknande varelse---> skölpadda-liknande varelse som börjar komma upp ur vattnet---> Djur som går på fyra ben---> råtta-liknande varelse som börjar klättra upp i träd---> ap-liknande varelse som klätrar i träd---> apa utan svans som går upprätt ---> succesivt förfinad människa---> stopp. Okej till att börja med så finns det fortfarande bakterier, fiskar och andra fisk-liknande varelser i vattnet, skölpadda som lever i vattnet och på land, massor med djur som går på fyra ben, olika ap-arter finns fortfarande. Det det här klippet beskriver är varelser som redan existerar. Det förklarar med andra ord en annan sak, Att dessa varelser har alltid funnits därför måste de vara skapade av någon. Sen hade jag en annan fråga i mitt förra inlägg. Frågan löd: Hur lång tid tog det mellan varje art att förvandlas till en annan art? det här klippet svarar inte på denna fråga heller.

Skulle uppstå lite andra frågor. Av vilken djurart utvecklades girafer, kameler, hästar, zebra?

Det ända som stämmer i detta klipp är att liv uppstått i vattnet:

Koranen:

Inser de inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro?1

Sen finns det lite olika teorier om hur vattnet kom till på jorden. Eftersom allt liv är beroende av vatten är det viktigt att säkerställa vart det kommer ifrån. En teori är att kometer som innehållit vatten har träffat jorden. Om vi nu tar denna teori som sanning, då måste dessa kometer varit oändligt stora för att kunna orsaka djuphet i marken och dessa kometer måste ha träffat bestämda platser sen måste kometerna ha fallit på bestämda tider eftersom så stora kometer faller inte längre på marken, de föremål som träffar jorden är betydligt mindre och de flesta som är på väg ner till jorden bränns upp på vägen. Alltså en skapare är nädvändig här, detta förlopp kan inte ha hänt helt på egen hand som sen slutat helt sonika. Och om det hade fortsatt att falla såna kometer som innehåller vatten så vet varenda knotte att det hade blivit översvämmning över allt på jorden därför måste såna kometer ha slutat att falla. Men någon måste ha bestämt det om vi nu tar denna teori på någon större allvar. Resterande teorier som vart vattnet kommer ifrån behöver jag inte ens komentera eftersom de är vedervärdiga och förstjänar ingen vidare uppmärksamhet alls.

Men det är ju så evolution fungerar, det ploppar inte bara fram nya arter sådär. De utvecklas successivt till något annat. De tidigare stadierna måste inte dö ut. Jag fattar inte vad du är ute efter när du menar att detta redan fanns. De fanns för att de utvecklats från tidigare stadier av liv. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar för dem att utvecklas till något som betecknas som en annan art. Det tar förmodligen ett antal miljoner eller tiotusentals år. JacuesCarter skrev väl om det för övrigt. När olika sorters djur först uppstod.

Nej en skapare är inte nödvändigt. Bara för att det är liten chans att något sker blir det inte omöjligt utan magi. Sedan så är det klart att det uppstår liv där det finns möjligheter för det, och med tanke på att universum är oändligt så är det inte alls konstigt att det gjort det här eftersom det nu har samlats vatten här.
Citera
2012-07-30, 02:28
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Men det är ju så evolution fungerar, det ploppar inte bara fram nya arter sådär. De utvecklas successivt till något annat. De tidigare stadierna måste inte dö ut. Jag fattar inte vad du är ute efter när du menar att detta redan fanns. De fanns för att de utvecklats från tidigare stadier av liv. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar för dem att utvecklas till något som betecknas som en annan art. Det tar förmodligen ett antal miljoner eller tiotusentals år. JacuesCarter skrev väl om det för övrigt. När olika sorters djur först uppstod.

Nej en skapare är inte nödvändigt. Bara för att det är liten chans att något sker blir det inte omöjligt utan magi. Sedan så är det klart att det uppstår liv där det finns möjligheter för det, och med tanke på att universum är oändligt så är det inte alls konstigt att det gjort det här eftersom det nu har samlats vatten här.

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur stor är chansen för en slumpmässigt orsak jämfört med en avsiktligt orsak i %?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in