• 1
  • 2
2012-07-16, 01:09
Medlem
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett år. Han har alltid haft ett väldigt stort intresse för datorspel: Wow, HoN, Diablo, poker... Främst då wow.

När vi träffades så berättade han att han varit spelmissbrukare som tonåring men att han blev av med missbruket på egen hand. Nu spelade han för att det var roligt. Vi träffades på vårt fd. jobb och efter det var det frid o fröjd de första sex månaderna.

Sedan sa han upp sig ifrån jobbet, vilket jag absolut förstår, och fick jobb på ICA efter några månaders arbetslöshet. Nu har han varit arbetslös i snart 2 månader, då han fick gå. Tiden har givetvis använts till att spela istället för att söka jobb. Vi bor hemma hos hans föräldrar och det känns som om han inte har en tanke på att flytta. Till saken är att han nu försummar sina tidigare intressen, såsom träning o vänner för att spela, klona den där jävla warlocken eller vad det är han tjatar om. Humöret är som en jävla berg - och dalbana. Då vi har det tufft i förhållandet just nu så efter varje bråk går han och sätter sig framför datorn, tar på sig sitt headset och vägrar prata förens någon timme efteråt.

Till Er som spelar wow, hur mycket är egentligen "okej" att spela? Då han är extremt duktig på det så vill han också lägga ner tid på det. Dock berättade han härom dagen att en av hans spelgubbar kommit upp i över ett års speltid... Då är det bara en gubbe av många...

Jag mår verkligen inte bra just nu och känner mig instängd. Dock älskar jag min pojkvän mest av allt och vill verkligen att han ska hitta tillbaks till sitt forna jag. Hur hjälper jag honom på bästa sätt?

Tack på förhand..
Citera
2012-07-16, 01:11
Medlem
GurkPorrs avatar
Duktig på WoW? Alltså...
Citera
2012-07-16, 01:16
Bannlyst
Ställ ultimatum om han älskar dig och bryr sig om dig så kommer han lyssna, annars dumpa ingen idé att ödsla mer tid på han i så fall.
Citera
2012-07-16, 01:16
Medlem
Det där med duktig på Wow är väl ngt han har sagt i försvar borde jag tillägga...
Citera
2012-07-16, 01:23
Medlem
BlackMetals avatar
Det är bara att ställa ultimatum som gäller känner jag. När jag såg tråden tänkte jag att du var ytterligare en Overly Attached Girlfriend som då och då skapar en paniktråd för att sin kille har andra intressen än bara tjejen men det du beskriver är definitivt problematiskt.

Gör han inget annat än att spela och vägrar att ens arbeta har spelandet självklart gått för långt och att be honom att sluta kommer aldrig att fungera. Förr eller senare lär han inse att han måste ändra på sina vanor men det kan ta hur lång tid som helst.
Citera
2012-07-16, 01:29
Medlem
Haha, nej du. Jag själv är väldigt självständig som person, tycker om att ha mina vänner och ibland vara för mig själv och unnar honom det också, givetvis. Är man som två plåster på varandra så går förhållandet sönder innan man hinner blinka.

Tack för alla svar :-) Uppskattas som fan!

Undrar dock om det finns ngn som har spelat wow eller varit spelmissbrukare? Och som kan berätta hur den blev hjälpt.
Citera
2012-07-16, 01:30
Medlem
Narkotikovs avatar
Du har inte försökt att börja spela WoW med honom?
Citera
2012-07-16, 01:31
Medlem
Agge-Bs avatar
Jag vill bara tillägga att det där med hur mycket speltid per dag som är normalt varierar från person till person. Exempel: "Jag har få vänner och gör ingen sportaktivitet" Då kan det ju vara i stort sätt hela dagen. Ex: "Jag har jobb och barn då jag bara hinner spela några timmar om dagen".
Det beror altså på vanor. I detta fallet tror jag att det är någon sorts av lättare deppresion.
Citera
2012-07-16, 01:38
Medlem
Guzzler68s avatar
Om du tycker att det har gått så pass mycket överstyr att du kan kalla det för missbruk kanske du ska släpa med snubben till en psykolog som kanske kan hjälpa honom bli av med det.
Citera
2012-07-16, 01:39
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Du har inte försökt att börja spela WoW med honom?
Ingen människa ska behöva genomlida att spela WoW efter typ TBC.
Citera
2012-07-16, 01:44
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jusher
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett år. Han har alltid haft ett väldigt stort intresse för datorspel: Wow, HoN, Diablo, poker... Främst då wow.

När vi träffades så berättade han att han varit spelmissbrukare som tonåring men att han blev av med missbruket på egen hand. Nu spelade han för att det var roligt. Vi träffades på vårt fd. jobb och efter det var det frid o fröjd de första sex månaderna.

Sedan sa han upp sig ifrån jobbet, vilket jag absolut förstår, och fick jobb på ICA efter några månaders arbetslöshet. Nu har han varit arbetslös i snart 2 månader, då han fick gå. Tiden har givetvis använts till att spela istället för att söka jobb. Vi bor hemma hos hans föräldrar och det känns som om han inte har en tanke på att flytta. Till saken är att han nu försummar sina tidigare intressen, såsom träning o vänner för att spela, klona den där jävla warlocken eller vad det är han tjatar om. Humöret är som en jävla berg - och dalbana. Då vi har det tufft i förhållandet just nu så efter varje bråk går han och sätter sig framför datorn, tar på sig sitt headset och vägrar prata förens någon timme efteråt.

Till Er som spelar wow, hur mycket är egentligen "okej" att spela? Då han är extremt duktig på det så vill han också lägga ner tid på det. Dock berättade han härom dagen att en av hans spelgubbar kommit upp i över ett års speltid... Då är det bara en gubbe av många...

Jag mår verkligen inte bra just nu och känner mig instängd. Dock älskar jag min pojkvän mest av allt och vill verkligen att han ska hitta tillbaks till sitt forna jag. Hur hjälper jag honom på bästa sätt?

Tack på förhand..
Låt pojken spela, vi behöver fler riktiga talanger kvar i spelet.
Citera
2012-07-16, 02:00
Medlem
GlennGlenns avatar
Han blev arbetslös för två månader sedan, Diablo släpptes för.....

Ingen annan som ser sambandet?

Din pojkvän är en lat, omogen nolla. Lämna honom och hitta en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in