Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Jag tror Gary mjligtvis sg det som en medveten provokation, att han inte bemtte honom serist med sin utstyrsel, och det r nd frtseligt. Srskilt nr det handlar om ett s allvarligt mne. Men det kan ven ligga annat bakom som man inte knner till.
Han r riktigt bra nr han kr responsvideos p Matt Dillahuntys video om antinatalism ocks. Postar lnk hr ven om du skert sett redan:
Part 1:
https://youtu.be/HsvuVINYKXM
Part 2:
https://youtu.be/Ok2SQL83Ycc
Det r fr min del alltid underhllande att se dessa antinatalister som reagerar instabilt och spottar ut ren vrede och hmndbegr mot folk som frsvarar livet, fr att sedan g runt och rtta mnniskor som vill straffa kriminella som begr hemska brott med att "de r bara programmerade att beg brott".
Det finns ngonting mrkligt med denna ensidiga hat mot just folk som argumenterar emot dem. Skr ego kanske? Trosystem hyser alltid mer hat mot de som motsger trosystemet n mnniskor som verkligen r hemska individer; kommunister ursktade kriminella fr att vara deterministisk resultat av socioekonomiska orttvisor medan en som talade illa mot kommunismen frtjnade att skickas till sjunde helvetet. Kristna var inne p samma spr, liksom feminister.
Tillslut s r det vl viljan att knna att man tminstone har rtt som driver de troende, fr att den troende oftast enbart har kvar knslan av makt i just att ha rtt i sin livsskdning.
Att diskutera sakligt och respektfullt kan inte dessa infantila varelser gra, utan hela knsloregistret mste anvndas mot syndare, till och med nr du har som grundlra inom tron att syndare bara r programmerade att gra fel, eller att vi r alla tillslut r syndare som frtjnar frltelse (kristendomen) eller alla konsekvenser av korrupta system (kommunism, feminism).
Jag tnker p den mer dmjuka Buddhan, en pessimismens urfader, och kan inte tnka mig att han skulle spy hat mot folk som lskar samsara och inte vill omvndas till hans nirvana. Han sg vl lngre n dessa youtubefreaks i att vi alla bara r droppar i ett enormt hav av lidande och att hans lra bara kan rdda ngra ftal nd. De som inte vill lra sig om att vnda blicken mot viljan att leva, m de f vgledning s att de kan klara sig igenom samsara s gott som de kan nd.