2023-09-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det r nog det stora frgetecknet som det r svrt att frestlla sig att det alls skulle g att besvara med ngon metod, ven om det samtidigt r den mest grundlggande och sjlvklara frgan att stlla sig.

Instmmer. Logiken kolapsar liksom hr.
Citera
2023-09-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Instmmer. Logiken kolapsar liksom hr.

Men nyfikenhet p de "ultimata" frgorna kan ju leda till en hel del intressanta insikter och kunskap p vgen dit, ven om man inte nr hela vgen fram till ngot komplett svar.
Citera
2023-09-29, 20:58
Medlem
Citat:
Men nyfikenhet p de "ultimata" frgorna kan ju leda till en hel del intressanta insikter och kunskap p vgen dit, ven om man inte nr hela vgen fram till ngot komplett svar.

Absolut. Man kan ju frhoppningsvis komma fram till vad man tror det lutar t, angende medvetandet exempelvis. Sjlva skandet r ju kul ocks. S man kan lika grna syssla med det egentligen som ngot annat.
Citera
2023-09-29, 22:22
Medlem
Citat:
Absolut. Man kan ju frhoppningsvis komma fram till vad man tror det lutar t, angende medvetandet exempelvis. Sjlva skandet r ju kul ocks. S man kan lika grna syssla med det egentligen som ngot annat.

Vad jag kan se som ett argument mot antinatalismen ur det strre perspektivet, r om man ser till det lnga tidsspann som levade varelser har funnits p jorden, jmte den relativt korta period som vi har haft skriftsprk, den vetenskapliga metoden, teknologi etc. Nu nr vi r i ett skede dr vldigt mycket hnder, kan man ju tnka sig att vi har vldigt mycket mjligheter.

Det frutstter frsts att framtiden inte blir vldigt dystopisk och att vr teknologi inte anvnds emot oss p fruktansvrda stt. En intelligent livsform mste verkligen vara krleksfull och empatisk fr att det inte bara skall bli mycket vrre n vad det nd brutala naturliga tillstndet har varit p jorden, dr djuren ter varandra levande.
Citera
2023-09-29, 22:30
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det r ju just drfr man vill fortstta s lnge som mjligt, dom flesta hursom. Fr att fortstta uppleva. Hade upplevelserna varit bra s ser jag ingen anledning till varfr jag skulle vilja att de upphrde. Men visst, jag frstr din pong. Man tnker ofta inte igenom det tillrckligt i allmnhet. Men det r ju svrt att gra nr man saknar s mycket information. Det r ytterligare ett av sklen till att det hr livet r en mardrm. Det finns inte ett enda skert svar man kan n.

Ja jag svnger fram och tillbaka gllande det. Det knns s jvla tragiskt att allt bara r borta och livet inte betydde ngot. andra sidan s behver man inte frukta ngot efter. Det r en sdan helt jvla sjuk situation vi befinner oss i. Ibland kan jag bara skratta t galenskapen, kanske fr att upplsa paniken och psykosen.

Mm, tnk om man fick vlja mellan att fdas eller avst i frvg, det r nog ingen som hade valt att fdas om man fick reda p att man fr evigt kommer vara dd i efterhand ven om livet i sig enbart hade besttt av positiva upplevelser. Det blir ju bara s himla ondigt om man kollar p det utifrn ett strre perspektiv. Men om upplevelserna hade varat fr evigt s hade det givetvis varit en annan sak.
Om det s skulle finnas liv efter dden s r det vl egentligen inget som sger att det livet vore bttre n det liv vi lever nu, tanken p att aldrig riktigt upphra skrmmer mig rligt talat lite trots att jag inte tror att det r sant.
Citera
2023-09-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Mm, tnk om man fick vlja mellan att fdas eller avst i frvg, det r nog ingen som hade valt att fdas om man fick reda p att man fr evigt kommer vara dd i efterhand ven om livet i sig enbart hade besttt av positiva upplevelser. Det blir ju bara s himla ondigt om man kollar p det utifrn ett strre perspektiv. Men om upplevelserna hade varat fr evigt s hade det givetvis varit en annan sak.
Om det s skulle finnas liv efter dden s r det vl egentligen inget som sger att det livet vore bttre n det liv vi lever nu, tanken p att aldrig riktigt upphra skrmmer mig rligt talat lite trots att jag inte tror att det r sant.

Tnk om det r mnsklighetens lott att kolonisera galaxerna med omedvetna robotar som agerar en slags polis i universum som tar kl p varje ny frekomst till liv som uppstr fr att inte mer lidande skall frekomma.
Citera
2023-09-29, 22:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Tnk om det r mnsklighetens lott att kolonisera galaxerna med omedvetna robotar som agerar en slags polis i universum som tar kl p varje ny frekomst till liv som uppstr fr att inte mer lidande skall frekomma.

Utmrkt ide, bara att stta igng vet jag
Citera
2023-09-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser

Ja att inte kunna upphra r ocks klaustrofobiskt faktiskt. Det bsta vore om man sjlv fick bestmma. Men ju mer man funderar s knns det lite som det inte finns ett helt tillfredstllande alternativ. Men att f avgra sjlv r nog nd det som kommer nrmast. Som det verkar vara s r vi helt maktlsa ver vrt de. Fan sdant hr kan verkligen trigga panikknslor deluxe. Frstr dom som inte vill prata om sdant hr och bara distrahera sig. Its scary stuff.

Det som skulle tyda p det r vl Nra-dden-upplevelser i s fall. De talar om en verklighet som r bra mycket bttre n denna p alla stt. Men ingen vet ju skert.
Citera
2023-09-29, 23:15
Medlem
Citat:
Vad jag kan se som ett argument mot antinatalismen ur det strre perspektivet, r om man ser till det lnga tidsspann som levade varelser har funnits p jorden, jmte den relativt korta period som vi har haft skriftsprk, den vetenskapliga metoden, teknologi etc. Nu nr vi r i ett skede dr vldigt mycket hnder, kan man ju tnka sig att vi har vldigt mycket mjligheter.

Det frutstter frsts att framtiden inte blir vldigt dystopisk och att vr teknologi inte anvnds emot oss p fruktansvrda stt. En intelligent livsform mste verkligen vara krleksfull och empatisk fr att det inte bara skall bli mycket vrre n vad det nd brutala naturliga tillstndet har varit p jorden, dr djuren ter varandra levande.

Hur skulle utopin som du tror r mjlig se ut d?
Citera
2023-09-29, 23:24
Medlem
Citat:
Hur skulle utopin som du tror r mjlig se ut d?

En vrld dr alla mnniskor som vill det r fullt upplysta och allts inte lngre lider, har accepterat dden etc.

Drefter en utblick mot kosmos dr vi bttre frstr det universum som vi lever i och vad en vis livsform kan gna sig t i det.

Innan en intelligent livsform tar sig sjlv av daga innan den uppnr sin fulla potential, br vi t.ex. veta mer om frekomsten av annat liv i universum.
Citera
2023-09-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Det r mycket som kan g fel med ett barn. Jag tnker inte fra in defekta mnniskor i den hr vrlden.
Visst r det mycket som kan g fel, vilket folk allt fr sllan tar med i berkningen.

Man skaffar barn fr att frgylla sitt eget liv, det r den enda anledningen. Men det finns alltid en betydande risk att barnet drabbas av saker som orsakar frldrarna betydligt mer sorg n gldje.

Barnet kan fdas med fysiska eller psykiska handikapp som framfr allt gr det till en brda.

Barnet kan nr som helst under hela sitt liv rka ut fr en allvarlig olycka eller ett brott som frstr dess liv permanent.

Barnet kan bli konstant deprimerat eller lida av fruktansvrt ngest, rentav beg sjlvmord.

Barnet kan komma att bli yrkeskriminell, mrda ngon eller bli en knd sexualbrottsling.

Det r mycket lite man sjlv kan gra fr att frhindra dessa saker, i slutndan handlar det bara om ren tur om man slipper dem. Dessa tragedier r saker man alltid riskerar om man tar beslutet att skaffa barn. S om man har det bra som barnls s br man tnka efter bde en och tv gnger om det verkligen r vrt att ta dessa risker.
Citera
2023-09-30, 00:24
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Visst r det mycket som kan g fel, vilket folk allt fr sllan tar med i berkningen.

Man skaffar barn fr att frgylla sitt eget liv, det r den enda anledningen. Men det finns alltid en betydande risk att barnet drabbas av saker som orsakar frldrarna betydligt mer sorg n gldje.

Barnet kan fdas med fysiska eller psykiska handikapp som framfr allt gr det till en brda.

Barnet kan nr som helst under hela sitt liv rka ut fr en allvarlig olycka eller ett brott som frstr dess liv permanent.

Barnet kan bli konstant deprimerat eller lida av fruktansvrt ngest, rentav beg sjlvmord.

Barnet kan komma att bli yrkeskriminell, mrda ngon eller bli en knd sexualbrottsling.

Det r mycket lite man sjlv kan gra fr att frhindra dessa saker, i slutndan handlar det bara om ren tur om man slipper dem. Dessa tragedier r saker man alltid riskerar om man tar beslutet att skaffa barn. S om man har det bra som barnls s br man tnka efter bde en och tv gnger om det verkligen r vrt att ta dessa risker.

Vita mnniskors fdelsetal r redan otroligt lgt. Du kan predika det dr fr icke-vita istllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in