• 1
  • 2
2012-09-03, 20:17
Medlem
SwAxXs avatar
Hej. Jag har lite pengar över (läs: tillräckligt för att ett köp inte kommer märkas) och är rätt sugen på en surfplatta, som ska hjälpa mig med universitetsstudier. Jag har då inte en suck på läsplattor, för det har inte intresserat mig innan. Så skulle gärna vilja ha lite hjälp.

Jag kommer troligtvis använda den som anteckningshjälp under föreläsningar, och ha min kurslitteratur på den (där pdf är smidigast?). Läser till civilingenjör så mycket matte kommer att läsas, men även en del ellära, programmering och annat smått och gott.

Jag har ingen aning om vilka produkter som finns ute, och vilka som kommer komma inom kort. Jag har inte särskilt bråttom med köpet, så om det kommer ut en ny platta om två månader så kan jag vänta, _OM det är värt det_

Så, några tips på vad jag ska kolla på?

EDIT: Råkade skriva läsplatta när jag menar surfplatta!
Senast redigerad av SwAxX 2012-09-03 kl. 20:35.
Citera
2012-09-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Hej. Jag har lite pengar över (läs: tillräckligt för att ett köp inte kommer märkas) och är rätt sugen på en läsplatta, som ska hjälpa mig med universitetsstudier. Jag har då inte en suck på läsplattor, för det har inte intresserat mig innan. Så skulle gärna vilja ha lite hjälp.

Jag kommer troligtvis använda den som anteckningshjälp under föreläsningar, och ha min kurslitteratur på den (där pdf är smidigast?). Läser till civilingenjör så mycket matte kommer att läsas, men även en del ellära, programmering och annat smått och gott.

Jag har ingen aning om vilka produkter som finns ute, och vilka som kommer komma inom kort. Jag har inte särskilt bråttom med köpet, så om det kommer ut en ny platta om två månader så kan jag vänta, _OM det är värt det_

Samsung galaxy note 10.1. Absolut bäst för universitetsstudier.
Citera
2012-09-03, 20:29
Medlem
yedis avatar
iPad.

Släpps högst troligt en mindre modell nästa månad som kanske kan vara värd att titta på. Den kommer vara billigare, ha mindre skärm bla. Annars är en "vanlig" iPad något jag verkligen rekommenderar.
Citera
2012-09-03, 20:31
Medlem
Floppsens avatar
Jag köpte en LÄSplatta, en iRiver story HD, alltså ingen SURFplatta med ett operativsystem. Skillnaden är att skärmen på en LÄSplatta är svartvit och är en så kallad eink-skärm. Den är inte upplyst. Det är lika ansträngande för ögonen som att läsa på papper. Batteritiden är veckor.

Så om du är ute efter en LÄSplatta så är iRiver story HD är fin maskin till en inte allt för dyr penning.

Studerar också till civilingenjör, på min platta har jag föreläsningsunderlag, piratkopierade böcker, vanliga böcker, facit med lösningar till matteboken mm... Använder den flitigt! Den kostade 1500 när jag köpte den, jag har ändå gått plus med tanke på att jag har piratböcker som skulle kostat ca 800kr styck i bokhandeln.
Citera
2012-09-03, 20:34
Medlem
SwAxXs avatar
Fan, mod får gärna ändra rubriken till surfplatta!

Det är en surfplatta jag är ute efter, men den där iRiver ska jag dock kolla in!
Citera
2012-09-03, 20:36
Medlem
lill-namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Hej. Jag har lite pengar över (läs: tillräckligt för att ett köp inte kommer märkas) och är rätt sugen på en läsplatta, som ska hjälpa mig med universitetsstudier. Jag har då inte en suck på läsplattor, för det har inte intresserat mig innan. Så skulle gärna vilja ha lite hjälp.

Jag har ingen aning om vilka som är bäst, då jag inte har fått tillfälle att jämföra med några Själv läser jag sista året på gymnasiet och har fått en iPad 2 för studierna av staten (skattepengar som vi använder till att spela iPad-spel med...), måste dock säga att jag inte använder den såpass mycket, är väl mest en vane-grej. Om du köper en surfplatta är det ett måste att du även köper en sådan där penna som man kan skriva med, annars kan de vara långsamma när man skall föra anteckningar.

Hoppas det går bra!
Citera
2012-09-03, 20:40
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-namgreb
Jag har ingen aning om vilka som är bäst, då jag inte har fått tillfälle att jämföra med några Själv läser jag sista året på gymnasiet och har fått en iPad 2 för studierna av staten (skattepengar som vi använder till att spela iPad-spel med...), måste dock säga att jag inte använder den såpass mycket, är väl mest en vane-grej. Om du köper en surfplatta är det ett måste att du även köper en sådan där penna som man kan skriva med, annars kan de vara långsamma när man skall föra anteckningar.

Hoppas det går bra!

Okej, är väl upp till var och en hur mycket man använder den. Men att ha alla sina anteckningar på ett ställe ser jag som en fördel när jag är rätt kass på att hålla koll på anteckningar. En sån där penna fick jag även tipset av en äldre student, vilket är säkert ett måste då jag vet hur långsamt jag skriver på familjens ipad.

Men saken är den att jag inte vet om jag ska skaffa en Ipad eller en surfplatta med android.
Citera
2012-09-03, 20:56
Medlem
IPad, helt klart. Är innehåll mitt andra år med iPaden i studierna. Appen pages för att kolla pdf samt skriva uppsatser och liknande, keynote till presentationer som spöar skiten ur skitfula powerpoint samt Numbers för att göra grafer och dyligt. Har aldrig varit mer nöjd, använder sällan papper och penna nu för tiden. Läser böcker gör jag igenom iBooks och piratkopierat material från thepiratebay.
Hoppas du väljer rätt
Citera
2012-09-03, 21:04
Medlem
http://www.engadget.com/2012/04/22/a...-tf300-review/
eller den lite dyrare varianten
http://www.engadget.com/2012/06/25/a...-tf700-review/
Citera
2012-09-03, 22:28
Medlem
De som säger att du ska köpa en iPad har med stor säkerhet aldrig jämfört dessa 2 bredvid varandra och i olika situationer. iPad är överlägsen i surf och spel, men till studier är Samsung galaxy note 10.1 outstanding. Du kommer inte i närheten av notens precision penna jämfört med ipadens tredjeparts-pennor...
Citera
2012-09-04, 00:15
Medlem
Asus Transformer (den nyaste) alt om du väntar och köper deras Windows 8 variant. Båda har dockning med tangentbord om så önskas samt att Transformern garanterat har inbyggt batteri i tangentbordet=dubbla batteritiden. Stöd för usb enheter såsom kameror, mus m.m.
Citera
2012-09-04, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorPolis
Asus Transformer (den nyaste) alt om du väntar och köper deras Windows 8 variant. Båda har dockning med tangentbord om så önskas samt att Transformern garanterat har inbyggt batteri i tangentbordet=dubbla batteritiden. Stöd för usb enheter såsom kameror, mus m.m.
Helt uppenbart så är de som INTE rekommenderar Galaxy note, knappast studerande......
Om man är det däremot, så vet man nyttan av att kunna handskriva/markera under föreläsningarna.
Kan för övrigt säga hur tacksam jag är att flera börjat använda surfplattor på föreläsningarna.
Höll på att få spel på alla laptopanvändares infernaliska knappande på tangentborden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in