• 1
  • 2
2012-09-09, 21:07
Medlem
BadAssPeanuts avatar
Hej jag går tredje året på gymnasiet. Jag och mina polare brukar på rasterna stå och röka på skolgården, vilket man inte får men vi brukar inte tänka så jävla mycket på det ändå. När vi står där brukar vår skolsyster komma och skrika "in i buren med er", ingen fattar någonting för hon e helt knäpp. Hur som helst så har någon kastat sten genom fönstret på hennes kontor och min rektor verkar tro det är jag och mina polare.

Så det han gör är att först kalla in min polare som inte är 18 än och hotar honom med att säga ringa hans föräldrar om han får se honom röka igen(detta har egentligen inget med den ovanstående berättelsen att göra). Sen kallar han in mig till sitt kontor och säger att han tror det var jag som gjorde det. Jag är ganska aktiv i elevkåren i min skola så det rektorn gjorde var att säga att så länge jag inte erkände att det var jag och mina kompisar som kastade sten så kommer inga av mina förslag i elevkåren gå igenom.

Det som hindrar mig från att slå en pling till nån myndighet är att han då skulle ringa min polares föräldrar och säga att han röker. Han har tydligen nån grej att om han inte röker så betalar dem hans körkort.

Så min frågeställning är alltså vad fan ska jag göra?
Citera
2012-09-09, 21:14
Medlem
Ricins avatar
Men seriöst, äru 15 år eller? Om din kompis röker så äre ju hans problem, inte ditt!
Citera
2012-09-09, 21:16
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Men seriöst, äru 15 år eller? Om din kompis röker så äre ju hans problem, inte ditt!

Läste du tråden innan du svarade? Idiot.
Citera
2012-09-09, 21:21
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Läste du tråden innan du svarade? Idiot.
Ja, jag läste tråden. Det är fortfarande hans polares problem att han röker i smyg, som en 15 åring!
Citera
2012-09-09, 21:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssPeanut
Hej jag går tredje året på gymnasiet. Jag och mina polare brukar på rasterna stå och röka på skolgården, vilket man inte får men vi brukar inte tänka så jävla mycket på det ändå. När vi står där brukar vår skolsyster komma och skrika "in i buren med er", ingen fattar någonting för hon e helt knäpp. Hur som helst så har någon kastat sten genom fönstret på hennes kontor och min rektor verkar tro det är jag och mina polare.

Så det han gör är att först kalla in min polare som inte är 18 än och hotar honom med att säga ringa hans föräldrar om han får se honom röka igen(detta har egentligen inget med den ovanstående berättelsen att göra). Sen kallar han in mig till sitt kontor och säger att han tror det var jag som gjorde det. Jag är ganska aktiv i elevkåren i min skola så det rektorn gjorde var att säga att så länge jag inte erkände att det var jag och mina kompisar som kastade sten så kommer inga av mina förslag i elevkåren gå igenom.

Det som hindrar mig från att slå en pling till nån myndighet är att han då skulle ringa min polares föräldrar och säga att han röker. Han har tydligen nån grej att om han inte röker så betalar dem hans körkort.

Så min frågeställning är alltså vad fan ska jag göra?
Antingen så tar du inte på dig skulden och då kommer rektorn inte att ta dina förslag i beaktning i elevkåren. Eller så tar du på dig skulden och jo... verkar inte hända mycket mer då. Eller så säger du till en myndighet och rektorn gör sitt jobb och informerar en omyndigs föräldrar att barnet röker.

Din polare är påkommen, det har skitit sig för körkortet. För att använda latin: Fin.
Citera
2012-09-09, 21:26
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ja, jag läste tråden. Det är fortfarande hans polares problem att han röker i smyg, som en 15 åring!

Hade man alltid tänkt så hade man inte haft särskilt många kompisar.

Tror inte hans kompis blir så jävla glad på honom om han fixar så att kompisens föräldrar inte betalar körkortet åt honom.
Citera
2012-09-09, 21:33
Medlem
Exakt vad är den juridiska frågeställningen?
Finns inget att agera mot eller anmäla eller liknande. Fundera på viktigare saker, sluta röka där ni inte får röka. Finns konsekvenser rektorn kan ta i med i den frågan, så det gäller bara att rätta sig i ledet. Ytterst kan ni bli avstängda från skolan, men nu var det väl inte det som skulle diskuteras.
Citera
2012-09-09, 21:55
Medlem
Bergakungens avatar
Samtidigt som jag gläder mig åt de moralkakor och uppmaningar att tänka som delas ut här (sån är jag...) så finns det en (indirekt) juridisk fråga gömd i trådens titel.

Här kan jag enkelt och rättframt svara att "rektor använder inte utpressning".

Rektor talar om att förtroende bygger på tillit, och den utan tillit knappast kommer att tas på allvar som elevkårsrepresentant och påpekar att något samtal till föräldrar inte kommer att ske, om den sk "kompisen" inte ertappas med att bryta mot skolans regler.

Inga av rekvisiten för utpressning för handen; de är dels att tvånget är olaga (det är inte fallet här) samtidigt som rektor skall göra en vinning på saken (det förefaller heller inte vara fallet).
Citera
2012-09-09, 22:00
Medlem
BadAssPeanuts avatar
Citat:
Ja men jag bryr mig om min polare?
Citera
2012-09-09, 22:01
Medlem
BadAssPeanuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Be din rektor dra åt helvete och "gå ur" elevkåren?

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Exakt vad är den juridiska frågeställningen?
Finns inget att agera mot eller anmäla eller liknande. Fundera på viktigare saker, sluta röka där ni inte får röka. Finns konsekvenser rektorn kan ta i med i den frågan, så det gäller bara att rätta sig i ledet. Ytterst kan ni bli avstängda från skolan, men nu var det väl inte det som skulle diskuteras.

Inte? Begår han inte någon form av tjänstefel när han säger att jag inte kommer få igenom mina förslag?
Citera
2012-09-09, 22:05
Medlem
BadAssPeanuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Samtidigt som jag gläder mig åt de moralkakor och uppmaningar att tänka som delas ut här (sån är jag...) så finns det en (indirekt) juridisk fråga gömd i trådens titel.

Här kan jag enkelt och rättframt svara att "rektor använder inte utpressning".

Rektor talar om att förtroende bygger på tillit, och den utan tillit knappast kommer att tas på allvar som elevkårsrepresentant och påpekar att något samtal till föräldrar inte kommer att ske, om den sk "kompisen" inte ertappas med att bryta mot skolans regler.

Inga av rekvisiten för utpressning för handen; de är dels att tvånget är olaga (det är inte fallet här) samtidigt som rektor skall göra en vinning på saken (det förefaller heller inte vara fallet).
Okej utpressning är det kanske inte, men tjänstefel? Jag glömde att säga att han sa till min vän som bor i samma kvarter som rektorn att om han någonsin ser honom röka utanför skolan så kommer han ringa hans föräldrar. Det har väll han inte att göra med?
Citera
2012-09-09, 22:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssPeanut
Inte? Begår han inte någon form av tjänstefel när han säger att jag inte kommer få igenom mina förslag?
Vad har du för rättighet att få igenom dina förslag? Rektorn kanske känner att det finns en brist på förtroende för dig, och då kanske rektorn inte känner att denne kan arbeta med dig. Kåren har förövrigt ingen beslutanderätt mot rektorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in