Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-18, 14:42
Medlem
PetrMurphys avatar
Hej mina bröder! Jag har många funderingar, har läst många inlägg i tråden men det är svårt att finna exakt vad man letar efter. Så ni som har erfarenhet, får gärna svara på någon enstaka eller samtliga frågor. Hade uppskattats något enormt!

Det är så att jag har frenulum(?) dvs kort sträng, jag har även trång förhud. Det vill säga att det är svårt och ibland (typ) omöjligt att dra tillbaka förhuden vid stånd. Vid slakt tillstånd kan det däremot kännas som att förhuden rullas på sig själv och jag måste dra längst fram i förhuden för att få över huden över delen av ollonet längst fram. Hur går frenulum-operationen till, är det förlängning av den eller tar man bort den helt? Vad är fördelarna/nackdelarna med de två alternativen?

Jag har även ofta ett irriterat tillstånd på mitt ollon/förhud, på insidan av förhuden så är den rödare, känns lite svullet, och ollonet har också lite röd/rosa missfärgningar. Tror detta är en kombination av mina problem + tidigare överdriven tvättning med tvål + bristfällig tvättning efter jag runkat(?) + friktionsskador från att jag runkat. Tror jag har balanit eller svamp, började för 3 dagar sedan med Cortimyk på ollon samt insida förhud, färgen har lagt sig lite men kortisonen har fuckat min hud på ollonet.. det är skrynkligt av att ha tunnats ut, så ska sluta med salvan på ollonet för att läka ut det. Har någon haft liknande problem med irritation pga trång förhud?

Jag funderar starkt på att snacka med VC och få till ett ingrepp mot mina två problem. Har läst angående olika metoder/utseenden. Men är osäker på vad man ska gå efter? Jag vill helst ha kvar förhud för jag vill inte blotta mitt ollon helt och tappa känsel etc. Vissa snackar om ett snitt, är detta alltså ett lodrätt snitt i mitten av förhuden för att den lättare ska gå att dra tillbaka, eller tänker jag fel? Vilket snitt anser ni vara bäst, i förhållande till utseende, konsekvenser, läkning?

Tar det lång tid att få en tid för operation genom VC? Är nämligen en sådan som stressar upp mig kring sådana här saker, vill att det ska ske liksom direkt så jag inte går runt o tänker på det. Är privat smidigare, och hur mycket brukar det isåfall kosta? Gjorde förövrigt en operation i augusti kring öronen, men det var under narkos vilket inte verkar vara särskilt vanligt att använda sig av vid förhudsoperation.

Vad får man för värktabletter efter operationen, vanligt paracetamol, eller Citodon eller liknande? (fick de vid min förra operation)

Är man helt förlamad efter eller kan man leva som vanligt, och när kan man vara sexuellt aktiv igen?
Citera
2022-11-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetrMurphy
Hej mina bröder! Jag har många funderingar, har läst många inlägg i tråden men det är svårt att finna exakt vad man letar efter. Så ni som har erfarenhet, får gärna svara på någon enstaka eller samtliga frågor. Hade uppskattats något enormt!

Det är så att jag har frenulum(?) dvs kort sträng, jag har även trång förhud. Det vill säga att det är svårt och ibland (typ) omöjligt att dra tillbaka förhuden vid stånd. Vid slakt tillstånd kan det däremot kännas som att förhuden rullas på sig själv och jag måste dra längst fram i förhuden för att få över huden över delen av ollonet längst fram. Hur går frenulum-operationen till, är det förlängning av den eller tar man bort den helt? Vad är fördelarna/nackdelarna med de två alternativen?

Jag har även ofta ett irriterat tillstånd på mitt ollon/förhud, på insidan av förhuden så är den rödare, känns lite svullet, och ollonet har också lite röd/rosa missfärgningar. Tror detta är en kombination av mina problem + tidigare överdriven tvättning med tvål + bristfällig tvättning efter jag runkat(?) + friktionsskador från att jag runkat. Tror jag har balanit eller svamp, började för 3 dagar sedan med Cortimyk på ollon samt insida förhud, färgen har lagt sig lite men kortisonen har fuckat min hud på ollonet.. det är skrynkligt av att ha tunnats ut, så ska sluta med salvan på ollonet för att läka ut det. Har någon haft liknande problem med irritation pga trång förhud?

Jag funderar starkt på att snacka med VC och få till ett ingrepp mot mina två problem. Har läst angående olika metoder/utseenden. Men är osäker på vad man ska gå efter? Jag vill helst ha kvar förhud för jag vill inte blotta mitt ollon helt och tappa känsel etc. Vissa snackar om ett snitt, är detta alltså ett lodrätt snitt i mitten av förhuden för att den lättare ska gå att dra tillbaka, eller tänker jag fel? Vilket snitt anser ni vara bäst, i förhållande till utseende, konsekvenser, läkning?

Tar det lång tid att få en tid för operation genom VC? Är nämligen en sådan som stressar upp mig kring sådana här saker, vill att det ska ske liksom direkt så jag inte går runt o tänker på det. Är privat smidigare, och hur mycket brukar det isåfall kosta? Gjorde förövrigt en operation i augusti kring öronen, men det var under narkos vilket inte verkar vara särskilt vanligt att använda sig av vid förhudsoperation.

Vad får man för värktabletter efter operationen, vanligt paracetamol, eller Citodon eller liknande? (fick de vid min förra operation)

Är man helt förlamad efter eller kan man leva som vanligt, och när kan man vara sexuellt aktiv igen?

Hej!

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Läkaren sa att min sträng är lite kort, och att jag då har lite trång förhud. Precis som du kan förhuden ibland "hamna" bakom ollonet när jag är hård, men det är bara när jag har sex, typ att den "tvingas" tillbaka. När jag själv runkar drar jag aldrig tillbaka den, känns inte alls som det är möjligt heller.

Vad jag förstod det som på min urolog, så är det inget lodrätt snitt som han tänker göra mig på, utan han tar bort en del av förhuden helt enkelt, den delen som är trång. Och sen gör han väl något med strängen också men där är jag mer osäker på vad som ska hända.

Jag har också haft balanit i omgångar. Rödfläckliga områden på ollonet och den inre förhuden, och huden i mynningen blev helt fläskig och röd. Sen fick jag gula/vita "flytningar" som luktade typ kom och hjälp mig och dö .
Citera
2022-11-19, 11:56
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Dum fråga kanske.

Jag planerar inte att göra en hel omskärelse, utan låta doktorn behålla den del av förhuden som är möjligt. Är detta ingreppet "mindre" i omfattning än hel omskärelse? Man skär ju av förhud i båda fallen.... bara det att det är olika mycket.

Finns det fler här som har inte har gjort hel omskärelse förutom Jagozar?

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
En annan grej. Eftersom mitt ollon i nuvarande tillstånd är täckt med förhud hela tiden förutom när jag drar tillbaks den vid dusch, är det extremt känsligt vid beröring. Låg och spände mig när urologen höll på att undersöka mig, när kom åt ollonet. Jag funderar på att försöka härda ut det (är det detta som kallas för typ auto-circumcision btw?) genom att gå med ollonet blottat i ett förband på jobbet t.ex. Någon som vet mer om detta? Tankar?

Tack!

Hej,

Själv ingreppets omfattning skiljer sig inte åt så mycket, såvida förhuden inte bara "öppnas upp" och inte klipps av. Vad som däremot gör det är, som redan förstår, konsekvenserna.

Om du nu skall behålla så mycket av förhuden som möjligt, håller jag det för osannolikt att du behöver vänja dig med att ollonet ligger framme. Det kan dock vara förtjänstfullt att göra så ändå, om man exempelvis har problem med för tidig utlösning.

Vänligen,
Moldavien
Citera
2022-11-19, 12:06
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetrMurphy

B]Hur går frenulum-operationen till, är det förlängning av den eller tar man bort den helt? Vad är fördelarna/nackdelarna med de två alternativen?[/b]

Har någon haft liknande problem med irritation pga trång förhud?

Hej,

Beträffande frenulum är båda alternativen möjliga.

Att man skulle tappa känseln helt av att ha ollonet blottat är inte korrekt. Känseln vid sex och onani har inte påverkats nämnvärt för min del. Däremot tänker jag inte längre på att det ligger fritt i vardagen.

Man kan göra både ett lodrätt snitt eller en partiell omskärelse. Den estetiska aspekten får du själv bedöma. Värt att ta i beaktande är att det oftast är den inre förhuden som ställer till problem vid hudsjukdomar. Denna försvinner inte om man bara gör ett snitt.

Vårdkön är varierande lång beroende på var i landet du bor.

Du får vanligen värktabletter och kanske någon bakteriehämmande kräm. I normalfallet kan man återgå till lätt sexuell aktivitet efter ca. en månad. Vissa känner obehag den första veckan, medan andra kan återgå till arbetet redan efter någon dag.

Vänligen,
Moldavien
Citera
2022-11-21, 22:34
Medlem
Sjukt värt så här i efterhand, ~ 25 dagar in. Läkt riktigt fint. Det är ett enkelt ingrepp.
Citera
2022-11-21, 22:42
Medlem
Alla jag hört utfört omskärelse har ångrat sig. Att sedan läsa inlägg på flashback att de läkt på 25 dagar får mig att reagera då de nära vänner jag känner (som gjort det i vuxen ålder) sagt att de inte fått lov att ha sex på flera månader, och att njutningen känns som 15% i jämförelse med innan.
Citera
2022-11-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Alla jag hört utfört omskärelse har ångrat sig. Att sedan läsa inlägg på flashback att de läkt på 25 dagar får mig att reagera då de nära vänner jag känner (som gjort det i vuxen ålder) sagt att de inte fått lov att ha sex på flera månader, och att njutningen känns som 15% i jämförelse med innan.

Spännande, någon som varit omskuren några år som kan besvara detta?
Citera
2022-11-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto

Sex är ok efter allt läkt, cirka 4-6 veckor enligt min kirurg. Orgasmerna efter onani har varit lika starka som tidigare, ingen skillnad där. Återstår att se om 1-2 veckor när jag ska ligga.
Citera
2022-11-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
Spännande, någon som varit omskuren några år som kan besvara detta?

Drygt ett år för min del.
Hittils ingen nedsatt njutning.

Kan återkomma om ytterligare något år med en uppdatering.
Citera
2022-11-28, 11:29
Medlem
Dag 20 nu och allt verkar läka fint och känns som "vanligt" i kallingarna nu igen!

Dock har jag upplevt att blodådran på ena sidan är lite "hård" strax under ärrlinjen som om att det typ blivit trängre och att blod samlas där vid både slakt och erektion. Någon som upplevt samma?
Citera
2022-11-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
Dag 20 nu och allt verkar läka fint och känns som "vanligt" i kallingarna nu igen!

Dock har jag upplevt att blodådran på ena sidan är lite "hård" strax under ärrlinjen som om att det typ blivit trängre och att blod samlas där vid både slakt och erektion. Någon som upplevt samma?

Är det som en hårdare liten knöl under huden?
Jag hade två väldigt små knölar under huden som inte syntes men jag kunde känna dem med fingret. Den ena var vid en blodåder och dess storlek kändes som kanske ¼ riskorn eller mindre. De tog säkert någon månad på sig att försvinna helt.
Citera
2022-11-30, 14:02
Medlem
PetrMurphys avatar
Då har jag varit hos en klinik och mött en Urolog där jag förklarade mina problem. Jag har främst problem med kort sträng, men även haft/har trång förhud. Urologen sa att jag kunde ha samlag till strängen gick av ( ), eller så kunde han skicka en remiss till Gastro Center i Lund, där de kunde utföra en operation. Riktigt trevlig var han, och sade att jag kunde välja att göra ingrepp för strängen endast, eller om jag ville ta bort "alltihopa". Han rekommenderade det senare då det inte leder till fler komplikationer eller så. Han sade även att det inte var någon riktig väntetid, utan att de i Lund skulle boka en tid till mig där jag skulle prata hur jag ville ha det och sedan skulle jag opereras. Så jävla smidigt!

Antar att kostnaden är täckt av frikortet/vårdgarantin då kliniken i Lund är anslutna till vårdgarantin. Vet någon mer om denna klinik i Lund? Ifall man kan välja "utseende", skulle föredra high and tight, men är detta ens något man kan påpeka när det utförs medicinskt? Vill fan inte ha någon förhud kvar, haft tillräckligt med problem med den, inflammationer etc. Utförs det i narkos eller lokalbedövning? För är de det senare så måste jag ha lugnande asså! Sedan ifall det utförs i december månad så vill man ju inte sitta och lida under julafton, och man vill kunna festa på nyår. Så hur länge efter operationen kan man leva som normalt om man inte tänker på samlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in