Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-26, 10:44
Medlem
mqas avatar
Jag har fått rapporter om att biljetterna i Örebro har ändrats i utseende de senaste dagarna (i och med införandet av nytt linjesystem?); man kan endast beställa biljett genom appen, och inte på sms, och av vad jag har hört är utseendet dramatiskt annorlunda. Det är nu en grön/röd rand runtom (förmodligen baserat på om den är giltig eller inte).
Någon som vet mer om detta?
Senast redigerad av mqa 2014-02-26 kl. 10:49.
Citera
2014-02-26, 12:20
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Jag har fått rapporter om att biljettÖrebro har ändrats i utseende de senaste dagarna (i och med införandet av nytt linjesystem?); man kan endast beställa biljett genom appen, och inte på sms, och av vad jag har hört är utseendet dramatiskt annorlunda. Det är nu en grön/röd rand runtom (förmodligen baserat på om den är giltig eller inte).
Någon som vet mer om detta?

Är det samma system som ex X trafik, dvs en egen app för att köpa biljetter så kan vi nog tyvärr inte göra något åt det.

Står dock ingenting på deras hemsida ang ev ändring.
Senast redigerad av Essylia 2014-02-26 kl. 12:23.
Citera
2014-02-26, 13:11
Medlem
Hallå där gott folk!

Och först ett stort tack till berörda, firar 9 år med Fejkbiljett snart...

Hoppar på tåget gällande det nya systemet, och främst de nya nitiska spärrvakterna.
Har gått förbi samma spärrvakt i 3-4år snart, aldrig nånsin stoppat mig.
Men nu hände det. Biljetten till vänster (fejk) skickades först. Den var falsk enligt honom,
frågade varför men "nej, den är falsk.". Skickade en riktigt, till höger, och visade upp.
Då gick det gick snabbt, "japp den stämmer", på 2 sekunder typ. Kan inte hitta vad han kan titta på...
Eller är det bara till att stå på sig helt enkelt....
http://imgur.com/QIito7j

(Edit. Tbana: Vällingby. Tiderna är pga av min klocka som går lite före, fan kan det vara det kanske?)

mvh K.
Senast redigerad av doufen 2014-02-26 kl. 13:14.
Citera
2014-02-26, 13:20
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doufen
Hallå där gott folk!

Hoppar på tåget gällande det nya systemet, och främst de nya nitiska spärrvakterna.
Men nu hände det. Biljetten till vänster (fejk) skickades först. Den var falsk enligt honom,
frågade varför men "nej, den är falsk.". Skickade en riktigt, till höger, och visade upp.
Då gick det gick snabbt, "japp den stämmer", på 2 sekunder typ. Kan inte hitta vad han kan titta på...

(Edit. Tbana: Vällingby. Tiderna är pga av min klocka som går lite före, fan kan det vara det kanske?)

mvh K.

Klart han säger att nästa är riktig om han ser / märker att du skickar den. Det går inte att se skillnad på en äkta eller falsk biljett med ögat. (Såvida han inte gör AOEX hex > dec > kontrollrad konvertering i skallen på tio sekunder. Med andra ord, nej.)
Citera
2014-02-26, 15:16
Medlem
Citat:
Hallå där gott folk!

mvh K.
Den vänstra har 15 siffror i näst nedersta raden och den högra 14 st.
Citera
2014-02-26, 15:32
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Den vänstra har 15 siffror i näst nedersta raden och den högra 14 st.

Vilket även sker på riktiga biljetter. Fejkbiljett slumpar mellan 13 - 15 siffror, precis som riktiga biljetter gör.
Citera
2014-02-26, 15:37
Medlem
Ok, det var mer än jag visste. Tack.
Citera
2014-02-26, 15:52
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Hallå där gott folk!

mvh K.
Undrar vad som hade hänt om du bara hade genererat en till fejkbiljett och visat.

Med hjälp av tasker kan man i alla fall lägga till SMS-ljud vid öppnande av fejkbiljett, för de tillfällen där det bevisligen - åtminstone för tillfället pga förvirrad personal - behövs/är nyttigt att ha.

Skapade en task nu som öppnar app, väntar 3 sekunder, och spelar S_whistle.ogg - standard SMS-notis för samsung (notisljud ligger i /system/media/audio/notifications på android). Sedan task shortcut på hemskärmen.
Citera
2014-02-26, 23:34
Medlem
Hur kommer det sig att min datum-rad är fastklistrad efter komman?

Den måste ner en rad, men jag vet inte varför den skapar biljetterna så? Använder senaste appen.
Citera
2014-02-26, 23:42
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onymous
Hur kommer det sig att min datum-rad är fastklistrad efter komman?

Den måste ner en rad, men jag vet inte varför den skapar biljetterna så? Använder senaste appen.

Byt sms-hanterare/applikation.
Citera
2014-02-26, 23:56
Medlem
Skulle var rikigt nice om ni faktiskt kunde fixa ett sms ljud till appen. Det blir mycket trovärdigare.
Citera
2014-02-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittenskitten
Ska åka med roslagsbanan imorgon för första gången på flera år..
Som jag nämnt tidigare har jag använt Fejkbiljett på bussar i min förort enda sedan starten och det har aldrig strulat. Men har också ett reducerat 30-dagars-kort (tänker aldrig betala 800kr för det) fastän jag är 25 som jag åker på ibland när jag ska åka tunnelbana/pendeln för jag tycker det är smidigare när man ska förbi spärrarna etc när det är mycket folk och köer överallt..

Men nu till min fråga, det finns väl konduktörer på roslagsbanan?
Kan man använda Fejkbiljett då? Eller ska jag köra med det reducerade kortet bara?
Jag tänkte ifall konduktörerna har biljettscanners som blåjackorna har..

(ps. tack igen för appen, använder den varje dag och skulle inte klara mig utan<3)

Åker roslagsbanan hela tiden och det är inga problem. Konduktörerna är inte kontrollanter utan kollar bara på samma sätt som spärrvakter. Däremot kmr det ibland "riktiga" väktar-kontrollanter även om det är ovanligt.

Tack för en grym app btw!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in