2013-10-07, 10:03
Medlem
Pexis avatar
Okej, åkte nyss dit med min Fejkbiljett på pendeln ...
Kontrollerna tar kort på biljetten och kan där med se ifall den är fejk eller inte.
Vad ska jag göra nu? Är det värt att överklaga eller ska jag bara betala in skiten?
Citera
2013-10-07, 15:29
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pexi
Kontrollerna tar kort på biljetten och kan där med se ifall den är fejk eller inte.
Vad ska jag göra nu? Är det värt att överklaga eller ska jag bara betala in skiten?

Fejkbiljett kan ALDRIG och kommer förmodligen ALDRIG kunna lura en kontrollscan av en kontrollant då dessa använder en app som skannar din biljett mot den databas som finns (när du beställer en riktig biljett lagras det i en databas) och finns den inte i deras databas (vilket den inte gör, eftersom den inte är en 'riktig' biljett) så åker du dit.

Jag skulle rekommendera att du betalar in och är glad att de inte ville ta det vidare. (urkundsförfalsknings, bedrägeri, etc, jag är ingen jurist)
Citera
2013-10-07, 15:30
Medlem
Pexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Fejkbiljett kan ALDRIG och kommer förmodligen ALDRIG kunna lura en kontrollscan av en kontrollant då dessa använder en app som skannar din biljett mot den databas som finns (när du beställer en riktig biljett lagras det i en databas) och finns den inte i deras databas (vilket den inte gör, eftersom den inte är en 'riktig' biljett) så åker du dit.

Jag skulle rekommendera att du betalar in och är glad att de inte ville ta det vidare. (urkundsförfalsknings, bedrägeri, etc, jag är ingen jurist)

Jo, precis. Du har rätt!
Citera
2013-10-07, 22:23
Medlem
doris123s avatar
Citat:

som jag sa förut.... VISA ALDRIG DIN FEJKBILJETT FÖR KONTROLLANTER!!!!
säg att du inte kan visa upp färdbevis, att du plankat... visa inte upp det!
ryck på axlarna, och säg att du ska gå av nästa station. dom får inte göra nåt mot dig.

och om du är en sån som inte vågar gå därifrån bara, tänk på att åka fast för urkundsförfalskning är mycket värre än att få böter för att ha plankat..

återigen: VISA ALDRIG DIN FEJKBILJETT FÖR KONTROLLANTER!
Citera
2013-10-07, 22:26
Medlem
doris123s avatar
P.S pexi, varför lät du dom ens ge dig böter?? varför gick du inte bara därifrån? dom får inte hålla kvar dig.. varför lär sig inte folk sånt här?
Citera
2013-10-07, 22:28
Medlem
Pexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doris123
P.S pexi, varför lät du dom ens ge dig böter?? varför gick du inte bara därifrån? dom får inte hålla kvar dig.. varför lär sig inte folk sånt här?

Dom förföljde mig igenom halva karlberg... Så vad ska jag göra...
Citera
2013-10-07, 22:31
Medlem
Pexis avatar
Citat:
som jag sa förut.... VISA ALDRIG DIN FEJKBILJETT FÖR KONTROLLANTER!!!!
säg att du inte kan visa upp färdbevis, att du plankat... visa inte upp det!
ryck på axlarna, och säg att du ska gå av nästa station. dom får inte göra nåt mot dig.

och om du är en sån som inte vågar gå därifrån bara, tänk på att åka fast för urkundsförfalskning är mycket värre än att få böter för att ha plankat..

återigen: VISA ALDRIG DIN FEJKBILJETT FÖR KONTROLLANTER!

Lärt mig av mitt idiotiska misstag och 1200:- fattigare...
Men alltså, så jag ska bara gå av? Jag gjorde det idag och som jag skrev förut förföljde kontrollanterna efter mig typ 600 m.
Citera
2013-10-07, 23:23
Medlem
doris123s avatar
Citat:
Lärt mig av mitt idiotiska misstag och 1200:- fattigare...
Men alltså, så jag ska bara gå av? Jag gjorde det idag och som jag skrev förut förföljde kontrollanterna efter mig typ 600 m.

ja, bara gå... låtsas att dom är luft. pratar dom med dig så var vänlig men bestämd.
på planka.nu kan du läsa mer om dina rättigheter och där finns videos också på hur man kan göra om man hamnar i en konfrontation med dom

känns konstigt att dom förföljde dig.. om du hade gått 600m skulle du ha fortsatt gå och struntat i att stanna!
Citera
2013-10-08, 18:57
Medlem
Pexis avatar
Tack så mycket! Gick nyss med i p-kassan!
Men jag fattar inte varför kontrollanterna sa till mig att det kommer bli ett polisärende om att jag körde med smsbiljett? Någon som kan svara på det? Sa dom bara det för att hotas?
Citera
2013-10-08, 19:10
Medlem
pterodactyls avatar
Citat:
Tack så mycket! Gick nyss med i p-kassan!
Men jag fattar inte varför kontrollanterna sa till mig att det kommer bli ett polisärende om att jag körde med smsbiljett? Någon som kan svara på det? Sa dom bara det för att hotas?

Att planka utan smsbiljett är bedrägligt beteende, medans att göra det med en fejkbiljett är bedrägeri. Alltså en pinne högre upp i allvarligheten. http://www.polisen.se/Lagar-och-regl...t/Bedragerier/ i det här fallet har du använt förfalskade handlingar och begått definitionen av grovt bedrägeri. Tror dock inte du behöver oroa dig för att få något hårdare straff än böter då en biljett är så pass billig.
Citera
2013-10-08, 19:33
Medlem
salxars avatar
Citat:
Dom förföljde mig igenom halva karlberg... Så vad ska jag göra...
Skita i dom och gå därifrån? Vad är problemet?
Citera
2013-10-08, 20:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Mjo, om deras app säger att biljetten är falsk så är det nog inget snack om saken att de har rätt att göra ett envarsingripande, eftersom bedrägeri HAR fängelse i straffskalan.

Om man däremot (som det sagts så j-a många gånger förr i denna tråd) INTE visar sin falska biljett så har inte alls en lika självklar möjlighet till envarsgripande, och det blir en jävligt tråkig situation för kontrollanten om de väljer att göra ett envarsgripande, och det sedan visar sig att personen faktiskt har ett giltigt färdbevis.

Visa inte en falsk biljett för en kontrollant, varför lär sig inte folk sånt här?
Senast redigerad av EckiEcki 2013-10-08 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in